ויקיציטוט hewikiquote https://he.wikiquote.org/wiki/%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99 MediaWiki 1.46.0-wmf.23 first-letter מדיה מיוחד שיחה משתמש שיחת משתמש ויקיציטוט שיחת ויקיציטוט קובץ שיחת קובץ מדיה ויקי שיחת מדיה ויקי תבנית שיחת תבנית עזרה שיחת עזרה קטגוריה שיחת קטגוריה פורטל שיחת פורטל TimedText TimedText talk יחידה שיחת יחידה אירוע שיחת אירוע ישעיהו ליבוביץ 0 2598 234397 234356 2026-04-14T11:46:14Z קליאו 9676 /* דת ומדינה */עריכה 234397 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Yeshaia Leibowitz. Photograph by Grubner. Wellcome V0026693.jpg|שמאל|ממוזער|200px|ישעיהו ליבוביץ]] '''[[w:ישעיהו ליבוביץ|ישעיהו ליבוביץ]]''' (29 בינואר 1903 – 18 באוגוסט 1994) היה [[מדע]]ן, [[פילוסופיה|פילוסוף]] ו[[w:אינטלקטואל|אינטלקטואל]], פרופסור ב[[w:האוניברסיטה העברית בירושלים|אוניברסיטה העברית בירושלים]] ואחד מעורכיה הראשיים של [[W:האנציקלופדיה העברית|האנציקלופדיה העברית]]. ==אלוהים== * "העולם איננו [[אלוהים]], ואלהים איננו בעולם – אלהים הוא מעֵבר לעולם, מעבר לכל מציאות שבה קשורים מושגי האדם ומעבר לצרכים ולאינטרסים הנובעים ממציאותו של האדם בעולם. לא העולם (או האדם) הוא העיקר, והאלהים אינו למען העולם, בדומה לדמיאוּרגוס האפלטוני, ולא למען האדם. אלא האלהים הוא העיקר, והעולם (ובו האדם) הוא טפל." * "אלוהים שמכירים אותו מתוך הטבע ומתוך ההיסטוריה הוא אלוהים עלוב מאוד. לאמיתו של דבר, אין הוא אלוהים כלל, אלא אמצעי עזר לחשיבתו או להרגשתו של האדם." ~ רציתי לשאול אותך, פרופ' ליבוביץ..., כתר, 1999, עמוד 103 * "אלוהים הוא לא קופת חולים!" * "מי שאינו תופס ש"עולם (עולמו של הקב"ה) כמנהגו (המנהג שטבע בו בוראו) נוהג", ושאין משמעות התפלה הדרישה האוילית והמחוצפת שישנה הקב"ה ממנהגו של עולמו לטובת המתפלל, אלא היא ההדבקות בה' ע"י עבודתו ללא כל קשר למתרחש במציאות הטבעית – לא התפלל מימיו תפילה של מאמין בה' אלא של סוגד לאלילו." * "ל[[אדם]] יש תפקיד - לעבוד את האל, אבל לאל אין תפקיד לגבי האדם, זאת היא ה[[אמונה]]!" * "ההכרה התכליתית היא להכיר את התכונה האחת שיש אלוהים, והיא שהוא אלוהים, וכל מלה נוספת עליו רק גורעת." * "האל איננו אובייקט של החשיבה הדתית — שהרי לפי האמונה הדתית הוא "אינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף ואין לו שום דמיון כלל"; העולם (הטבע) אף הוא אינו אובייקט של החשיבה הדתית אלא של החשיבה המדעית; והאדם — כיצור הנכלל בעולם — אף הוא אובייקט של חשיבה זו, וכיצור בעל חשיבה על אודות העולם ובעל תחושה ורצון לגבי העולם — הוא האובייקט של החשיבה הפילוסופית. האובייקט של החשיבה הדתית אינו אלא מעמדו של האדם לפני האל." * "כל הגות שעוסקת באלוהים היא אלילות." * "אל שאיננו טרנסצנדנטי הוא אליל." * "לא יכול להיות קשר בין האדם ובין האל הטרנסצנדנטי מלבד העובדה שהוא מקבל עליו עול מלכות שמים." * "האמונה הדתית היא בטוי להכרעתו והחלטתו של האדם להידבק באלהים ולעבוד את אלהים שלא התגלה לא בטבע ולא בהסטוריה אלא התגלה בדת." * "איני מבין משמעות מילים אלו ["אני מאמין באלוהים"] שלא בקשר לחיובים הנובעים מהן... ויש עוד לומר שבעולם כמות-שהוא אין משיכת חוטים בידי האל ניכרת כלל." * "העמדה הדתית, זאת אומרת שאני מכיר את חובתי כלפי אלוהים, איננה נובעת מתוך זה שאני יודע שהוא ברא את העולם. משום שאם הוא ברא את העולם הרי זה אירלוונטי בשבילי. ואפילו אם תאמר שהוא מנהיג את העולם, מה פירוש הדבר הזה? שאני יודע או שאני חושב שאני יודע - ולמעשה מבחינה סובייקטיבית אין הבדל בכך אם אדם יודע או חושב שהוא יודע - שיושב זקן בשמים ומושך בחוטי העולם. זה מחייב אותי למשהו?!" * "מי שאומר שבעקבות [[אושוויץ]] איבד את האמונה באלהים, לו אני עונה מיניה וביה: משמע שמעולם לא האמנת באלהים, אלא בעזרת אלהים." * "הדתיות העממית-פולקלוריסטית, המתיימרת להיות אמונה תמימה ועושה את אלוהים ממונה על החברה האנושית, הממלא בשבילה תפקידים של שר-ה[[בריאות]] העילאי, שר-המשפטים העילאי, שר-המשטרה העילאי, שר-הסעד העילאי, שר-הכלכלה העילאי." * "ההשגחה האלהית היא בכל דבר - בעליית הטמפרטורה כשה[[שמש]] זורחת, בנפילת אבן מחמת הכובד, במחלת האדם מחמת זיהום בחידקים, בנצחון או במפלה במלחמה מחמת עדיפות צבאית של אחד הצדדים, בגלות ישראל מארצו "כי גבר אויב" או בשובו לארצו כשהוא גובר על אויביו. לטפשים הרואים "אצבע אלהים" במאורעות מסויימים דווקא - ייאמר: איזה מאורעות בהיסטוריה או בטבע אינם אצבע אלהים?" * "הגישה הפולקלוריסטית לאמונת ההשגחה, מרוקנת את עולם התורה והמצוות מכל מובן וטעם, והיא אף אינה עומדת במבחן המציאות. אם המאמין אוטם ליבו מהרגיש את הסתירה הראשונה ועוצם עיניו ראות את השניה - אין זו גבורה דתית אלא סתם חולשה אינטלקטואלית ופסיכולוגית (escapism) וסופה קטסטרופלי מבחינת החינוך הדתי. הדיבורים על כך ש 'בכל חוקיות יכול להשאר מקום ליוצא מן הכלל או למקרה שאינו נכלל בחוק' מעידים שדוברם אינו מקפיד על פירוש המילים שהשתמש בהן, או שהוא מייחד להקב"ה מקום ותפקיד מטליא טלאים על קרעי מכנסי המציאות הטבעית וההיסטורית. ההנחה, שלשם הדברת שיתוק הילדים דרוש צירוף של מדע רפואי של ד"ר סאלק (מפתח החיסון הראשון נגד שיתוק ילדים) עם השגחה, או שלשם בטחון בדרכים דרוש צירוף של תקנות התחבורה של המשטרה עם תפילת הדרך - היא סאטירה מצויינת על הפסיכולוגיה "הדתית" הפולקלוריסטית, אך אוי ואבוי אם נתכוון לכך ברצינות!" * "הדבקות באלהים היא הנקראת בטרמינולוגיה התיאולוגית השגחה פרטית היא אינה משנה את מהלך הטבע ואת גורלו של האדם במציאות הטבעית וההיסטורית." * "על העדר קורלציה בין עבודת ה' ובין הגורל של אדם או של אומה מעידה כל המציאות האנושית וכל ההסטוריה של המין האנושי וזהו מיסודות האמונה." * "הוא אף פעם לא הצילנו. הוא לא הצילנו מידי הרומאים, מגזירת אדריאנוס, עשרת הרוגי מלכות. הוא לא הציל את הקהילות שאנחנו נוהגים לקרוא להן הקהילות הקדושות שמתו על קידוש השם. הוא לא הציל את היהודים שנרדפו על ידי האינקוויזיציה. הוא לא הציל מיליון וחצי ילדים יהודים שנחנקו ונשרפו בידי [[היטלר]]. ובכל הדורות האלה היו יהודים שהאמינו באלוהים אף על פי שהם ידעו את הדבר הזה, שאלוהים לא הציל מידי הרומאים ולא הציל מידי הצלבנים ולא הציל מידי האינקוויזיציה ולא הציל מידי היטלר." ~ תשובה לשאלת נער על המאמר 'אלא שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם' ==יהדות== * "לגבי ה[[יהדות]] אני טוען שהאמונה היא-היא מערכת מצוותיה, שבהן היא מתגלמת; לשון אחר: קבלת עול מלכות שמים אינה אלא קבלת עול תורה ומצוות. האמונה אינה אלא דת המצוות, ומחוץ לדת זו אין האמונה היהודית קיימת." * "האמונה הדתית איננה אומרת מאומה על המציאות, אלא היא הכרעה רצונית של האדם לקבל עליו בחייו מה שבסגנון המסורתי שלנו נקרא 'עול מלכות שמים' ו'עול תורה ומצוות'. זו הכרעה רצונית של האדם ולכן היא יכולה לבוא רק ממנו." * "סימנה הראשון של דת־ה[[הלכה]]- שהיא ריאליסטית... היא עוסקת במעמדו, בתפקידו, בחובותיו של האדם במסגרת המציאות שלו, ומונעת ממנו את האפשרות להשתמט מחובותיו ע"י אשליות של השגת מציאות אחרת. דת־ההלכה דנה באדם ומתעניינת באדם מבחינת המציאות היום־יומית האפורה שלו. מצוות מעשיות הן נורמה לחיים אפורים אלה – שהם־הם המציאות האמיתית והמתמידה של האדם." * "יש דעה רווחת מאד כפרי של ראציונאליזם שטחי - שיש להבדיל ב[[דת]] בין תוכן ובין קליפה : בין התוכן הרעיוני הנצחי המהווה ערך מוחלט, ובין הצורות החיצוניות השונות, שבהן הוא מתגלם, שהן ניתנות להחלפה, ואף יש להחליפן, בהתאם לתקופות, לתנאים ולמסיבות. הבדלה זו אין לה על מה שתסמוך : אין בתוכן אלא מה שמתגלם בקליפה. מהותו של תוכן מסויים מתבטאת בכך שהוא מתעטף בקליפה מסויימת דווקא, ואילו היתה לו עטיפה אחרת לא היה זה אותו התוכן." * "מרבים היום בנסיונות להעמיד את היהדות על ה[[תנ"ך]], המוצג כנושא של ערכים, מגמות וחזון, "הזורחים באור עצמם", ללא קשר עם עולמה של ההלכה המשולב בהם וללא תלות בו. ביבליולאטריה זו היא לותרנית ולא יהודית, מאחר שישראל ההיסטורי מעולם לא חי ולא נתכוון לחיות - ומבחינה דתית אף לא נועד לחיות - מפי המקרא, והוא חי בפועל מפי ההלכה של תורה-שבעל-פה. מבחינת עולמם של הערכים האנושיים אין כל הצדקה לראיה זו של התנ"ך : כאמצעי-חינוך למוסר אולי "אנטיגוני" של [[סופוקלס]] או תורת המידות של [[עמנואל קאנט|קאנט]] עולות עליו, כפילוסופיה - [[אפלטון]] ושוב קאנט חשובים הימנו ; כשירה - אולי סופוקלס או [[שייקספיר]] עולים עליו, כהיסטוריה - ודאי [[תוקידידס]] מעניין ומעמיק ממנו. רק כדברי אלהים חיים התנ"ך הוא חסר מידה משותפת עם סופוקלס ושיקספיר, אפלטון וקאנט, תוקידידס וכל יצירה אנושית. אולם מניין לי שעשרים-וארבעה ספרים אלה "כתבי-הקודש" הם, אם לא מפי ההלכה שפסקה כך? לא בערפלי מיתולוגיה או קדם-היסטוריה, אלא לאורה של ההיסטוריה הוכרע במשאה-ומתנה של תורה-שבעל-פה מה הם הספרים הזוכים להיקבע כתורה-שבכתב. ביקשו חכמים לגנוז ספר פלוני או אלמוני, ולבסוף הוחלט והוסכם לאשרו כאחד מספרי הקודש : וכנגד זה ספר בן סירא היה מוחזק תחילה כאחד מן הכתובים, ונדחה אח"כ אלמלי ההלכה שקיבלתי על עצמי כדת-ישראל, לא הייתי מכיר את ערכיה ותכניה האמוניים של דת זו הגלומים בכתבי-הקודש. דת-ישראל כעולמה של ההלכה, של תורה-שבעל-פה, לא נוצרה על-ידי כתבי-הקודש, אלא כתבי-הקודש הם אחת האינסטיטוציות של דת ישראל. מבחינה דתית ומבחינה הגיונית-סיבתית תורה-שבעל-פה, שהיא עולם ההלכה, קודמת לתורה-שבכתב, שהיא עולם האמונה והערכים. במונחיה של הקיברנטיקה המודרנית ניתן להגדיר את היחס שבין המקרא ובין ההלכה כמשוב (feed-back): ההלכה של תורה שבע"פ שהיא יצירה אנושית - שואבת את סמכותה מדברי אלהים חיים שבמקרא, אולם היא הקובעת מהו תכנה, מהו מובנה ומהי משמעותה של תושב"כ." * "התנ"ך כשלעצמו נתקבל ע"י סקטור גדול של ה[[אנושות]], ודבר זה לא עשה אותו ליהודי. משמע, שאין התנ"ך כשלעצמו מומנט קונסטיטוטיבי של היהדות - בניגוד לסידור ולהלכה. אין היהדות ההיסטורית מושתתת על תושב"כ אלא על תושבע"פ, ולא יהיה לה קיום אלא במידה שתושבע"פ תהיה מציאות חיה ולא תיהפך היא עצמה לתושב"כ." * "אף ראיית התנ"ך כשהוא-לעצמו כ"ספר הספרים" מבחינת שימושיותו כגורם לחינוך במובנו האנושי-הכללי, לעיצוב דמותו של אדם ולהקניית ערכים הומניסטיים-חברתיים - אינה אלא שוביניזם לאומי צר-אופק. נוסף על כך יש בביבליולאטריה זו, המעריצה את התנ"ך שלא במשמעות שהיתה לו ביהדות, צירוף משונה של כפירה דתית עם מנטליות נוצרית: של כפירה - באשר היא מרוקנת את התנ"ך ממשמעותו הדתית, ושל הנצרות - באשר זו מראשיתה נאחזת בתנ"ך דוקא כדי לנגח בו את היהדות." * "קדושת המקרא אינה קטיגוריה היסטורית או מדעית אלא קטיגוריה דתית ; היא באה לו מן המקום שיוחד לו ביהדות שקידשה אותו. כיוצא בו, אף ערכו של המקרא אינו בערכים אנושיים או לאומיים הגלומים בו ולא בפירוטכניקה של תאורה לגויים; ערכו הוא בקדושתו." * "דבריהם של הנביאים מחוסרי משמעות אם לא רואים אותם כנובעים מהתורה ומובילים אל קיום ההלכה. "מוסר הנביאים" שאין לפניו ה[[תורה]] ואין לאחריו ה[[תלמוד בבלי|תלמוד]] אינו אלא יצירת ספרות, שספק אם מתחרה ביצירותיהם של אכילס, [[סופוקלס]], [[שייקספיר]], [[גיתה]] או [[אלכסנדר פושקין|פושקין]]. מבחינה היסטורית, כל הנביאים היו כישלון מוחלט: הם לא הצליחו להביא נפש אחת לאמונה ואף לא למנוע עבודת אלילים. עם של עובדי אלהים ויראי אלהים הוא הישג היסטורי של ההלכה בלבד." * "אופייה של יהדות-ההלכה הוא אנטי-מליצי, אנטי-פאתטי, אנטי-חזוני, ובעיקר - אנטי-אשלייתי." * "ה[[דת]] היהודית יוצרת את האמונה שעליה היא מושתתת. זהו פאראדוכס לוגי, אבל אינו פאראדוכס דתי." * "תורה שבעל פה, לא זו בלבד שקדמה לתורה שבכתב מבחינה זמנית, [...] אלא היא גם קודמת לה מבחינה רעיונית. אין התורה שבכתב מובנת לנו אלא על רקע מה שאנחנו מבינים בתורה ההיא ומתוך רצוננו הכן לקיים אותה בהתאם להבנתנו אותה. ואם התורה שבעל פה מתגבשת ונעשית עצמה תורה שבכתב, מן ההכרח שתחודש עליה תורה שבעל פה. ואם אין תורה שבעל פה כזאת קיימת, אין גם קיום לתורה שתכתב. הבעיה הגדולה של היהדות בדורנו אנו, היא - אם קיימת בקרבנו תורה שבעל פה במובן הזה. ~ מתוך ספרו "הערות לפרשיות השבוע", פרשת יתרו. ==משיחיות וגאולה== * "אני אומר שמבחינת היהדות ההיסטורית קיימת האמונה במשיח שיבוא אבל לא במשיח שבא. מהותו של המשיח שהוא מציג דבר שהוא העתיד הנצחי." * "אני מאותם בני אדם שמאמינים שהמשיח י-ב-ו-א. יבוא! לעולם. כל משיח שבא הוא משיח שקר, מפני שמהותו של המשיח היא שהוא י-ב-ו-א." * "לשם מה אדם צריך להיגאל אם הוא יכול לעבוד את ה'?" ~ בשיחה עם האב פרופ' [[מרסל דיבואה]] * "הרעיון המשיחי לפי דעתי זה ספחת שדבקה ביהדות." * "מן הדבקות היתרה ברעיון גאולתו הדתית האישית של האדם צמחה ה[[נצרות]], שעיקרה היה ביטול המצוות המעשיות. מן הדבקות היתרה ברעיון גאולת עם ישראל צמחה השבתאות, שאף היא הביאה לאותה תוצאה... כיוצא בו, כשתיפקע הבועה המשיחית של ה"ה [[צבי יהודה קוק|קוק]], [[W:משה לוינגר|לוינגר]], [[חנן פורת|פורת]] וחבריהם, ויתברר שלא תתגשם היום התפארת של מלכות המלך המשיח, אלא תוסיף להתקיים בקשיים עצומים מדינת ישראל קטנה ודלה בגבולות 1967... יגלו גם אנשי `אמונים` שאין להם עוד שורשים ביהדות זו." ==מדינת ישראל== * "אירועים היסטוריים-מדיניים אין להם משמעות דתית אלא אם הם מעשים שנעשו למען התורה או מכוח דחף שבא מן התורה, או אם הם סבל שסבלו יהודים למען התורה. במובן זה יש משמעות דתית למלחמת החשמונאים - מזה, ולקידוש-השם של הקהילות הקדושות - מגנצא, אשפירא וורמיזא - מזה ; ולעומת זה אין משמעות דתית לא לנצחונות [[מלחמת העצמאות]] ומלחמת ששת הימים ולא לאושוויץ - כל אלה אינדיפרנטיים מבחינה דתית : עולם כמנהגו נוהג." * "[[מלחמת ששת הימים]] לא הייתה בחינת קידוש־השם, כי לא נתכוונה לכך. הר־הבית נכבש הפעם לא בידי 'החשמונאים' אלא בידי 'המתיוונים'. מעולם לא היה חילול־השם בצורה ממלכתית ולאומית אינסטיטוציונאלית כמו העלייה ההמונית במאות אוטובוסים ומכוניות לכותל המערבי מדי שבת בשבתו. מכל דברי הנביאים לא נתקיים לפי שעה אלא אחד: 'ובני פריצי עמך יבואו בו וחללוהו'." * "אין שום טעם וסיבה לקביעת "יום הודיה" בכ"ח באייר. לא מצאתי שהותקן חג או יום-הודיה לזכר נצחונותיו של ירבעם בן יואש אשר "השיב את גבול ישראל מלבוא חמת עד ים הערבה", ולא לנצחונותיו של אלכסנדר ינאי אשר עשה את יהודה למעצמה חשובה בין סוריה ומצרים. אין גם משמעות דתית לחג העצמאות - יש לחוג אותו כיום הנף-הדגל, יום שמחה לאומית ומצעד צבאי. הרבנים המעמידים פנים של מתן משמעות דתית ליום זה אינם סמכות דתית אלא פקידות של רשות חילונית. במדינת ישראל בכלל אין רבנות כמוסד דתי-תורני - אין אלא רבנות-מטעם. הרבנים אינם ממונים ואינם פועלים מכוח התורה, אלא הם פקידים ממשלתיים הפועלים בסמכותה של המדינה החילונית."<ref>מתוך מאמרו "משמעותם של ימי הספירה"</ref> * "ה' באייר הוא יום-הזכרון לשיחרור האומה משעבוד-מלכויות - ההישג הלאומי-מדיני הגדול ביותר של עם ישראל מיום שניתן בידי המלכויות, ומשמעותו של שיחרור האומה אינה נפגמת גם אם רוב בני-האומה מוסיפים להיות שרויים בפזוריהם בין הגויים." * "אם נשתחרר מן ההזיות הפסבדו-משיחיות לגבי תקומתנו המדינית ומן ההתלהבות הפסבדו-דתית הפרימיטיבית להישגים מדיניים וצבאיים, אפשר שנגיע להערכה אחרת לגמרי לגבי משמעותה הדתית העמוקה של הקמת המדינה, ומכאן - גם להערכה דתית אחרת של ימי זכרון המאורע הגדול הזה ולהכרעות הלכתיות ברורות יותר בדבר המצוות, בצורת ברכות ותפילות, שנעמיד עלינו בקשר לימים אלה. אז אולי נבין שהמשמעות הדתית של ה' באייר וכ"ח באייר איננה בהישגים הלאומיים-מדיניים והצבאיים שהם מסמלים ושהם כשלעצמם אינדיפרנטיים מבחינה דתית, אלא במשימה הדתית הגדולה שהם מטילים עלינו. משמעותה הדתית של תקומתנו המדינית היא שהשחרור, העצמאות והממלכתיות מעמידים את היהדות הדתית ואת היהודי הדתי בפני תפקידים דתיים שטושטשו והועלמו ע"י הגלות ושלטון הזרים עלינו. עתה הוצאה ההלכה מן החממה המלאכותית, שבה גודלה וטופחה, מאותו עולם שבו היה נוח ליהודי - מבחינה רוחנית ונפשית - לחיות עפ"י התורה ולא היה צריך אלא לקשט עפ"י התורה מציאות ריאלית שניתנה לו והיתה מקויימת ע"י גורמים שמחוץ לתורה - ע"י הגורמים והכוחות המדיניים, החברתיים, הכלכליים והטכניים של העולם הלא-יהודי, שבמסגרתו התקיימה החברה היהודית. המבין שהתורה ניתנה לנו כדי שנתאמץ לעצב על-פיה את חיינו החל ביסודות הריאליים שעליהם הם עומדים, יבין שתנאי ראשון לאפשרות של מאמץ זה הוא שהציבור שעליו הוא מוטל - העם היהודי - יהיה אדון לגורלו, אחראי להנחת יסודות קיומו ונושא בעצמו בעול התפקידים הקשורים בקיום זה. עתה - ורק עתה, עם השגת העצמאות לעם היהודי - תיבחן היהדות, אם אמנם תורת-חיים בידה, שעל-פיה ייתכן לעשות את המאמץ להניח את היסודות של קיום האדם והחברה ; ואין ערכו הדתי של מאמץ זה מותנה בוודאות של הצלחתו." * "אם ה' באייר הוא היום שבו הוטל עלינו תפקיד זה על מלוא האחריות הדתית הכרוכה בו - לא ייתכן מבחינה דתית, ואף לא מבחינת ההגינות האנושית גרידא, לנהוג בו אותו מנהג של דו-פרצופיות שנוהגת בו היהדות הדתית הרשמית. מתן מעמד של לגיטימיות דתית לעובדת קוממותנו הממלכתית אינו אפשרי בלי שינויים מרחיקי-לכת בנוהג דתי המושתת על הנחת העדר קוממיות זו. אי-אפשר לכלול בלוח-השנה הדתי "יום-עצמאות", כשהסידור של כל ימות-השנה והמחזור של כל המועדים מוסיף להיות ביטוי לתחושת העדר העצמאות. אי-אפשר לקיים טקס דתי חגיגי בה' באייר והודיה על נצחוננו הצבאי בכ"ח באייר בשעה שאין אנו פוסקים בכל יום שני וחמישי מלשפוך שיח על גלות, שעבוד, שפלות וחרפה. אי-אפשר לשמוח בירושלים ההולכת ונבנית בידי ישראל ולהוסיף להציגה בניסוחי תפילתנו כעיר חרבה ומושפלת בידי הגויים. אי-אפשר לתת גושפנקא דתית לצה"ל, ויחד עם זה להוסיף להעמיד פנים בתפילה כמחוסרי-ישע ונטולי יכולת הגנה עצמית. אי-אפשר לפטור את מדינת ישראל - אם היא זוכה להכרה דתית - ב"תפילה לשלום המדינה" (מעין תחליף ל"הנותן תשועה") ולא לכלול אותה בשמונה-עשרה היום-יומית." * "הערכה זו של יום-העצמאות אינה נפגמת ע"י העובדה שדור זה ברובו אינו רוצה בקיום התורה. מותר להקיש מן הקודש - חג-הפסח וחג-השבועות . על החול : גם יציאת-מצרים ומעמד הר-סיני עלו בחלקו של דור שלא היה ראוי להם ולא עמד באף אחד מן הנסיונות שנתנסה בהם בעקבות שני המאורעות הגדולים הללו."<ref>מתוך מאמרו "'''יום-העצמאות ויום-ירושלים כחגים דתיים'''"</ref> * "אולם עד ימינו אנו, כשהיה יהודי נאמן חולץ נעליו ויושב על הקרקע ומתאבל בתשעה-באב – נתכוון לעצמו ולעמו ולשפלותם וענותם ממש. לפיכך היה תשעה-באב ביטוי חי לתחושתו של אדם מישראל במציאותו ממש, ולא העלאת זכר חורבן-הבית בלבד. לביטוי זה מתאים הנוסח של קינות תשעה-באב ומתאימים דיניו ומנהגיו של היום הזה. אולם המציאות נשתנתה: אמנם הר-הבית נשאר שמם מקדושתו והוא תפוס ומחולל ע"י סמל זר, אבל הכבוד אשר גלה מישראל הוחזר לו, הועלתה ארוכה לחורבן-העם, והדברים הנאמרים בתשעה-באב יהיו מסולפים וחסרי-כנות אם לא יבטאו את העובדה המכרעת הזאת." * "מאז העמיד המלך הרשע מנשה בן חזקיהו פסלים וצלמים בבית־המקדש והעביר את בנו באש בעמק שבמורד הר־הבית, ומיום שהועמד 'שקוץ משומם' במקדש ע"י המלך הסורי־יווני אנטיוכוס אפיפנס ומשרתיו היהודים המתיוונים, מאז ועד היום הזה לא היה חילול־השם כאותה עליה לרגל לכותל המערבי של 200,000 יהודים ב־20,000 כלי־רכב ביום חג־השבועות הזה, וכן כעובדה שנקבעו ע"י משטרת ישראל מגרשי־חניה מיוחדים במורד הר־הבית למכוניות מבקרי הכותל המערבי בשבתות, ולא היה בזיון לתורה וליהדות כתופעה של אלפי יהודים ויהודיות היורדים עתה מדי שבת בשבתו לעיר העתיקה לקניית 'מציאות' בבזאר הערבי. אשר לליכוד הלאומי בצלו של הכותל – הנה הצעתי : תתוקן הרחבה שלפני הכותל כדיסקוטק הגדול ביותר במדינת ישראל, וייקרא שמו "דיסקוטק השכינה". דבר זה ישביע את רצונם של כל החוגים והפלגים בעם : של החילוניים – בשל היותו דיסקוטק, של הדתיים – בשל שם השכינה הנקרא עליו. דבר זה ישמש סמל נעלה לאחדות העם המיוצגת ע"י הקואליציות שמן המפד"ל עד מפ"ם בממשלת ישראל ומן מפא"י עד אגודת-ישראל בעיריית ירושלים – סמל למשטר האתיאיסטי-קלריקאלי של המדינה החילונית הידועה בציבור כדתית."<ref>מתוך מאמרו "'''הדיסכותל'''"</ref> * "המניע הנפשי החזק ביותר בקרבי זה שנאת עבודה זרה ועבודת אלילים. כשאני רואה את הפולחן של אבני הורדוס האלה... שיהודים מחללי שבת, אוכלי טריפות ובועלי נידה באים לכותל המערבי ומתפעלים שם התפעלות דתית זו תועבה!" ~ בשיחה עם [[ישראל אלדד]] * "לשום עם אין שום זכות על שום ארץ. אני לא מתכוון כאן לעם היהודי לגבי [[ארץ ישראל]] או לעם הפלסטיני על הארץ שהיו קוראים לה פלסטין, אני שואל מה זכותו של העם השוודי על [[שוודיה]], התשובה היא שאין לו שום זכות על שום שוודיה, אלא ששמונה מיליון שוודים חיים את התודעה הנפשית שהארץ ההיא היא הארץ של עמם שהם בניו." ==עמדות פוליטיות== * "'ביטחון' אינו אלא שלום-אמת בין שכנים (כגון הולנד-בלגיה, שוודיה-נורבגיה, ארה"ב-קנדה); בהעדר שלום אין בטחון, ואין הסדר גאוגרפי-אסטרטגי שבכוחו לשנות מציאות זו. אין קשר ישיר בין בעיית הבטחון ובעיית השטחים: אין "גבולות בטוחים". ביסוס ההגנה על קווים מבוצרים - המנטאליות של קו מאז'ינו - סופו תמיד היה כשלון, מימות החומה הסינית והלימס הרומי ועד לחומה האטלנטית של היטלר." * "לא הטריטוריה היא הבעיה, אלא האוכלוסיה של כ-1.25 מיליון ערבים היושבים בה ושעליהם נצטרך לכפות את מרותנו. הכללתם של ערבים אלה (נוסף על 300,000 שהם אזרחי המדינה) בתחום שלטוננו פירושה - חיסול מדינת ישראל כמדינת העם היהודי, חורבן העם היהודי כולו, התמוטטות המבנה הסוציאלי שהקימונו במדינה והשחתת האדם - היהודי והערבי כאחד. כל זה יקרה אפילו אם הערבים לא ייהפכו לרוב במדינה (בעקבות ריבויים הטבעי הגבוה) אלא יישארו שליש או 40% של אוכלוסייתה. המדינה לא תהיה עוד מדינה יהודית אלא מדינה "כנענית" : בעיותיה וצרכיה ותפקידיה לא יהיו עוד הבעיות והצרכים והתפקידים של העם היהודי שבארץ ובחו"ל, אלא רק ענייני הממשל והמינהל הספציפיים של מדינה זו - ענייני השלטון על יהודים וערבים יחד, בדומה לבעיותיה של מדינת הלבנון, שאינן אלא הדאגה המתמידה לפתרון בעיית היחסים בין מרונים ומוסלמים ודרוזים וכו'. המדינה תוטרד בבעיותיה הספציפיות האלה, ולא יהיה לה ענין לעם היהודי. תוך זמן קצר ינתקו הקשרים הרוחניים והנפשיים בינה ובין העם היהודי, וכן הקשרים הרוחניים והנפשיים בינה ובין תכניה של ההיסטוריה של עם ישראל ושל היהדות. כל התוכן של המפלצת הקרויה "א"י השלמה" לא יהיה אלא קיום המנגנון השלטוני-מינהלי שלה. מן הבחינה החברתית : תוך זמן קצר לא יהיה עוד במדינה ההיא לא פועל יהודי ולא חקלאי יהודי. הערבים יהיו העם העובד, והיהודים יהיו מנהלים, מפקחים, פקידים ושוטרים, ובעיקר - שוטרי-חרש. המדינה השלטת על אוכלוסיה עויינת של 2-1.4 מיליון זרים תהיה בהכרח מדינת [[שב"כ|ש.ב.]], עם כל מה שמתחייב מזה כהשלכות על רוח החינוך, על חופש הדיבור והמחשבה ועל המשטר הדמוקרטי. השחיתות האופיינית לכל משטר קולוניאלי תדבק גם במדינת ישראל. המינהל יצטרך לעסוק בדיכוי תנועת-מרי ערבית - מזה, וברכישת קוויזלינגים ערבים - מזה. יש חשש שגם צה"ל - שהיה עד עכשיו צבא עממי - יתנוון ע"י הפיכתו לצבא-כיבוש, ושמפקדיו שיהיו למושלים צבאיים יהיו כעמיתיהם באומות אחרות, וד"ל." * "לפיכך אין לנו ברירה - מתוך דאגה לעם היהודי ולמדינתו - אלא להסתלק מן השטחים המיושבים 1.25 מיליון ערבים, וזאת ללא קשר לבעיית השלום. המדובר הוא ביציאה מן השטחים ולא ב"החזרתם", כי אין אנו מוסמכים להכריע לידי מי יש ל"החזירם" : לחוסיין? לפת"ח? לנאצר? לתושבים המקומיים? אין זה מענייננו ולא מחובתנו, ואף לא מזכותנו, לקבוע מה יעשו הערבים בשטחים לאחר שנסתלק מהם. עלינו להתבצר במדינתנו היהודית ולהגן עליה. אם לא נסתלק בכבוד - זאת אומרת מרצוננו החפשי, מתוך הבנה לצרכים האמיתיים של העם היהודי ושל מדינתו - יכפו עלינו האמריקנים והרוסים נסיגה בחרפה."<ref>מתוך מאמרו "'''שטחים'''"</ref> * "'צור ישראל' של מגילת העצמאות הוא בישראל עצמו – הוא עצמותו ועוצמתו האנושיים של ישראל: ישראל שנתגלה בהיסטוריה. אולם השימוש במונח של התנ"ך והסידור לגבי ערכי תודעתנו והרגשתנו האנושיים ולגבי הכוחות המניעים של פעולתנו הלאומית־מדינית – שימוש זה גורם שגם האסוציאציות של קדושה – זאת אומרת של תוקף מוחלט – הכרוכות בכינוי זה מועברות על ערכים אלה. אם העם ושלומו והמולדת ובטחונה הם קודש, ואם החרב היא־היא 'צור ישראל' – אז גם קיביה אפשרית ומותרת..."<ref>מתוך מאמרו "'''לאחר קיביה'''"</ref> * "כשאדם מקבל את הדעה ש'המדינה', 'האומה', 'המולדת', 'הבטחון' וכו' הם הערכים העליונים, ושהנאמנות-ללא-תנאי לערכים אלה היא חובה מוחלטת וקדושה - הוא נעשה מסוגל לבצע כל מעשה תועבה למען האינטרס המקודש הזה, ללא נקיפת מצפון. דבר זה כוחו יפה לא רק לגבי האדם הגרמני, אלא לגבי '''כל''' אדם, גם לגבי האדם היהודי, אם הוא נתפס להאלהה של המדינה - וכפר קאסם תוכיח." * "למרצחים מעבר לקו הירוק, שהתנחלו ביהודה ושומרון, יש נשק. לכן אני קורא לכם לאחוז בנשק. להחזיק בנשק נגדם, לפני שהם יכניסו אתכם ככלבים מצורעים למחנות ריכוז... כן, לאחוז בנשק." * "אחרי מלחמת ששת הימים מדינת ישראל פסקה מלהיות דמוקרטיה. היא מחזיקה 2 מליון בני אדם נטולי זכויות אזרחיות ופוליטיות." * "הערבים לעולם לא יהיו ידידינו." * "אני אומר לחייל צה"ל: סרב לשרת בשטחים הכבושים שלא יעשוך מפקדיך למרצח." * "לי אין כל עניין שדגל מדינת ישראל יתנופף מעל לקברה של רחב הזונה ביריחו או על קברו של חמור אבי-שכם... השטחים הם הסרטן האוכל בגוף המדינה." * "הצורה הזולה ביותר של גבורה, היא גבורת החייל בקרב." * "[[w:ברוך גולדשטיין|ברוך גולדשטיין]] הוא נציג אותנטי של חלק גדול בעם היהודי." * "אני מודאג מהגולדשטיינים שלנו, אני כמעט בטוח שהם ירצחו את [[יצחק רבין]]." * "מי שמשלים עם הכיבוש, משלים, מדעת או שלא מדעת, עם הרצח!" * "המסתערבים הם החמאס שלנו." * "נתבשרנו היום ששר החוץ יציע היום בישיבת הממשלה 'להכיר בקיום הבעיה הפלשתינית'. בהתאם לכך ראוי שבישיבת הממשלה הבאה יציע שר החינוך והתרבות 'להכיר בקיום לוח הכפל'." (מתוך מכתב תגובה לכתבה שהתפרסמה בעיתון "הארץ", 21/7/74. התפרסם בספר "רציתי לשאול אותך, פרופ' ליבוביץ...") ==קבלה== * "עולמה של ה[[קבלה]]. עולם אשר אני רחוק ממנו כרחוק מזרח ממערב, ולא רק רחוק ממנו אלא פוסל אותו פסילה מוחלטת." * "הקבלה ניצחה בעם ישראל, מפני שהיא היתה קרובה יותר לאותם האינסטינקטים האליליים אשר היהדות הקלסית נלחמה נגדם ולא הצליחה לעקרם. הפילוסופיה של הרמב"ם לא ניצחה, מפני שהיא ממשיכה את קו אותה היהדות הקלסית שתמיד היתה ותמיד נשארה נחלתם של בני עלייה מועטים." * "ספר אלילי מוחלט" ~ על [[ספר הזוהר]] * "כיצד זה התיישבו בתודעת אדם אחד ר' [[חיים מוולוז'ין]], חשיבה הלכתית רציונליסטית קיצונית, ולעומתה - הקבלה." ==הרפורמים== * "הכוונה היא-היא המבדילה בין עיצובה של ההלכה בידי מורי-הוראה בתושבע"פ ובין שינויה בידי אנשי הרפורמה : הראשונים פוסקים מתוך שיקולים הנראים להם כמתחייבים מן ההלכה או מתוך צרכים הכרחיים לעצם קיומה של ההלכה, ואילו האחרונים - מתוך שיקולים ודחפים שמקורם איננו בהבנת ההלכה עצמה." * "מהותה של הדת היהודית היא קבלת עול ולא מתן סיפוק לאדם, שאילולא כך היכן ההבדל בין אלוהים לבין [[מרילין מונרו]]?" * "בעיית הרפורמה ביהדות – או הרפורמה של היהדות – אינה כשלעצמה בעיה דתית. היא אינה מבטאת מאבק בתוך היהדות על משמעותה או זהותה של היהדות – אלא מבטאת מאבק בין דת לחילוניות, בין ערכים דתיים לבין ערכים הומניסטיים-חילוניים." * "בעוד הדת היא תאו-צנטרית ורואה את האדם כמכשיר, הרפורמה היא אנתרופו-צנטרית ורואה את האדם – ואת רצונותיו ושאיפותיו – כמטרה. לכן, הרפורמה אינה כלל תנועה דתית אלא תופעה אנושית הממלאת פונקציה אנושית כשם שממלאים הרפואה, הביטוח הלאומי, ה[[אמנות]], השעשועים וכו'." * "אם הדת תיהפך מכשיר לסיפוק צרכיו של האדם ותותאם למאוויו השונים – כי אז מה ההבדל בין בית הכנסת ובית ה[[קולנוע]]?" * "אין "יהדות" אלא היהדות האמפירית-[[היסטוריה|היסטורית]], וכל צורה אחרת של יהדות, או כל נסיון לשוות לה צורה אחרת, אינם אלא בדותות או המצאות-שרירותיות." ==דת ומוסר== * "דת ו[[מוסר]] אינם מתיישבים זה עם זה - משום שהכל הולך לפי הכוונה; הכרעתו של אדם היא דתית, אם כוונתו בהכרעה זו לשם שמים; היא מוסרית אם כוונתו לשם האדם. מן ההכרח כי אחת משתי כוונות אלו נדחית מפני חברתה." * "כיוצא בו ענין המשמעות המוסרית שאותה מייחסים החילוניים לתורה ולמצוותיה. מוסר כערך מצד עצמו הוא קטיגוריה אתיאיסטית מובהקת. רק מי שרואה את האדם כתכלית וכערך עליון, זאת אומרת מי ששם את האדם במקום האל, יכול להיות אדם מוסרי. מי שתופס את האדם כאחד היצורים שבבריאה וזוכר את "שוויתי ה' לנגדי תמיד", אינו יכול לקבל את המוסר כקנה-מידה וכאבן-בוחן. אין אלא אחת משתי משמעויות למוסר : (א) כהכוונת רצייתו של האדם בהתאם להכרתו את האמת של המציאות - זהו המוסר של [[סוקרטס]], של [[אפלטון]] ושל [[אריסטו]], של ה[[w:האסכולה האפיקוראית|אפיקוריים]] וה[[w:האסכולה הסטואית|סטואיקנים]], בפרט של אלה האחרונים, בפילוסופיה החדשה - של [[שפינוזה]] ; (ב) כהכוונת רצייתו של האדם בהתאם להכרתו את חובתו - זהו המוסר של [[עמנואל קאנט|קאנט]] ושל [[w:אידאליזם גרמני|האידיאליזם הגרמני]]. אולם בקריאת-שמע נאמר "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" : לא תתורו אחרי לבבכם - זוהי שלילת קאנט ; לא תתורו אחרי עיניכם - זוהי שלילת סוקרטס. ומיד אף ניתנת ההנמקה של שתי שלילות אלו : "אני ה' אלהיכם". התורה אינה מכירה צווי מוסר שמקורם בהכרת המציאות הטבעית או בהכרת חובת האדם לאדם - אין היא מכירה אלא '''מצוות'''. התורה והנביאים אינם פונים מעולם למצפון האנושי, שהוא חשוד מאד כביטוי לעבודה-זרה ; המונח "מצפון" אינו קיים במקרא. ההנחיה המצפונית היא מושג אתיאיסטי או אלילי ; "האל שבלב", שבו דוגלים אנשי-מוסר הומאניסטיים, הוא אל זר. ההלכה כאינסטיטוציה דתית אינה סובלת את הקטיגוריה מוסר - ואין צריך לומר שאינה סובלת ביסוס תועלתי, לא מבחינת טובת הפרט ולא מבחינת טובת האומה או החברה וכדו'. "ואהבת לרעך כמוך" הוא "הכלל הגדול שבתורה", לא משום שהוא רעיון והוראה שמעבר לפורמליזם של החוק ושמעל פירוט המצוות, אלא דוקא משום שהוא מופיע כאחת מתרי"ג מצוות. "ואהבת לרעך כמוך" אינו מיוחד ליהדות; הוראות מעין זה ניתנו אף על-ידי תורות או הוגי-דעות שלא הושפעו מן היהדות ולא שמעו עליה - על-ידי חכמי סין, הודו ויוון. ולא זו בלבד, אלא שפסוק "ואהבת לרעך כמוך"- כפי שנוהגים לצטטו - אינו קיים בתורה : הכתוב אומר "ואהבת לרעך כמוך אני ה'". חובת אהבת הרע אינה נובעת ממעמדו של האדם כאדם אלא ממעמדו לפני ה'." * "אשר ל"ואהבת לרעך כמוך"- אין הצגתה כביטוי של "מוסר היהדות" אלא זיוף אפיקורסי של התורה. אין פסוק כזה במציאות בתורה! "ואהבת לרעך כמוך" ככלל "מוסרי", כבסיס לתורת המידות - זהו הכלל הגדול של האתיאיסט קאנט, שלשיטתו האדם הוא ערך עליון. ואילו הפסוק בתורה (שאליו נתכוון [[רבי עקיבא]]) הוא: "ואהבת לרעך כמוך אני ה' ": בלי הסיפא ניטל ממצוה זו הבסיס וניטלת משמעותה. אין ל"רעי" כל זכות לתבוע את "אהבתי", כשם שאין זכות כזאת לבע"ח, לצומח או לדומם, כי המשותף לכולנו- גם לי וגם לרעי, וגם לדומם, לצומח ולחי- היותנו עצמים בבריאה, אינדיפרנטיים מבחינה ערכית." * "ר.ש. מחשידה אותי שאין אני מתכוון באמת למה שאני אומר, אלא נאחז ביהדות מתוך דחפים הבאים מאידיאולוגיות חילוניות — "החירות" או "המוסר", ומשתמש ביהדות לשם ביסוסן של אידיאולוגיות אלה. דומני, שהיא משתדלת להציג את עמדתי כאנאלוגית לזו של חוגים דתיים מסויימים שלהם משמשת האמונה הדתית כסות עיניים ללאומניות ופטריוטיזם, או לעמדתו של האתיאיסט [[עמנואל קאנט|קאנט]] שהמציא לעצמו אל שישמש לו עָרֵב למוסר. אני רואה בזה פרוסטיטוציה של הדת לאינטרסים אנושיים. על "המוסר" אמרתי פעמים רבות שהוא קטגוריה אתיאיסטית מובהקת, המעוגנת בראיית האדם כערך עליון — בניגוד להכרה הדתית שאינה מייחסת משמעות ערכית לאדם כשלעצמו אלא רק למעמדו של האדם לפני האל." * "הנביא אינו פועל מתוך אשליה להצליח, אלא אומר את דברו מפני שדבר זה צריך להיאמר - מפני שדבר זה עצמו הוא התכלית ואינו אמצעי לדבר אחר." ~ מתוך 'רציתי לשאול אותך, פרופ' ליבוביץ', עמ' 261 ==נצרות== * "מהותה של הנצרות אינה אלא שלילת זכות קיומה של היהדות. יתר על כן, שלילת עובדת קיומה. הנצרות אינה כופרת ביהדות ולא שוללת אותה, אלא טוענת שהיא היא היהדות ואין יהדות בלעדיה. ועל טענה זו היא מבססת את זכות קיומה, ולפיכך לא תוכל לעולם לוותר עליה. אין הנצרות קיימת אלא כיורשתה של היהדות, ואין היורש יכול להחזיק בירושה בעוד המוריש חי. הדמות של ישו, כאלוהותה של הנצרות, זוהי דמות אויבה האוניברסלי של היהדות, מבטלה ומחסלה של תורת ישראל. לפיכך הייתה דמות זו משוקצת ומתועבת בעיניהם של יהודים רבים בעלי תודעה יהודית בכל הדורות, ואני שותף לתיעוב ולשיקוץ זה." * "דתיות מן הטיפוס הראשון מאפיינת את ה[[נצרות]] - סמלה העליון הוא הצלב, הקרבן שאלוהים מביא למען האדם. ואילו סמלה העליון של האמונה ביהדות הוא מעמד אברהם אבינו בהר-המוריה, כשכל ערכי האדם מבוטלים ונדמים מפני יראת ה' ואהבתו. הצלב הוא כולו ויתור לטבע האדם ; העקידה - היא הנצחון המוחלט של האדם על טבעו." * "מבחינה דידקטית מסתבר שדת המושתתת על מצוות מעשיות יכולה להיות כוח חינוכי-דתי יותר מכל דת המתגלמת באמונות וערכים בלבד. אמת, ש"דת של ערכים" - שקראנו לה בשם "הדת המעניקה", כגון הנצרות וכל צורה של יהדות המתדמה לנצרות - עלולה לספק צרכים נפשיים מסויימים, ובשעה זו מרובים הם "מחפשי דת" או "מחפשי אלהים" לשם "מילוי חלל בנפש". לפיכך תוכל דת כזאת לזכות לפופולריות מסויימת, אך לעולם לא תיהפך לגורם חינוכי : כי האדם, אמנם, מחבב דבר נוח וקל, אך אינו מתייחס אליו ברצינות ובדרך-ארץ. עובדה פסיכולוגית יסודית היא שהאדם מכבד ומעריץ רק דבר קשה, התובע ממנו קרבנות ומטיל עליו חובות, ורק מדבר כזה - ולא מדבר קל ונוח החביב עליו - הוא עלול לקבל השפעה." * "אינני יכול להגיד שהוגה דעות נוצרי גדול כמו תומאס אקווינס בימי־הביניים או קרל בארט במאה ה־20 שהם אינם מונותיאיסטים, וזה איננו קשור באמונת השילוש, אבל בכל זאת אף־על־פי שהם קיבלו את האל הטרנסצנדנטי - הם הלבישו אותו בצורת אדם והכניסו אותו לתוך העולם." * "הנצרות באה בעקבות היהדות באותו מובן ש"המלט" של שייקספיר בא בעקבות ההיסטוריה והתרבות הדנית. זאת אומרת אין שום קשר ביניהם... זה יצירה הלניסטית שבה אפילו גלומה המגמה הזדונית לערער את היהדות." ==פילוסופיה פוליטית== * "יחסו של האזרח (שאינו פאשיסט!) למדינתו- למה הוא דומה? ליחסו של האדם העובד לכלי עבודתו." * "מבחינת גישה אנטי-פשיסטית, הן הומניסטית הן דתית, אין לייחס למדינה ולממלכתיות משמעות ערכית. ולא זו בלבד אלא שאין לראות במדינה אפילו מכשיר להגשמת ערכים. המנגנון המדיני-שלטוני מקוים משום הצורך שיש בו; לשמור על מינימום של בטיחות ושל תקינות המציאות החברתית." * "אנו, שאין אנו פאשיסטים, אין אנו מבקשים מן המדינה אלא שלא תפריע לבני-אדם לחתור לקראת אותם דברים שהם בשבילם ערכים. מבחינה זו, יתרונו של משטר מתבטא במידת חולשת המנגנון השלטוני: ככל שהמנגנון השלטוני מסוגל פחות לכוף את רצונו על נשלטיו, טוב יותר. אמנם, מן ההכרח לתת למנגנון השלטוני כוח-כפייה... אבל את הכוח הזה יש לצמצם למינימום." * "אני מערער בכל תוקף על הקביעה שטובת החברה היא אמת-מידה למוסר. זהו רעיון קומוניסטי ופאשיסטי מובהק; כך סוברים הבולשביקים והנאצים." * "אם מותר לשלטון, מבחינה עקרונית, למנוע הבעת דעה, אין לדבר הזה גבול. או שאני מקבל כפוסטולט שאין למנוע הבעת דעה, או שאני מנסה לעשות רציונליזציה, כלומר שמותר, או אפילו חובה, למנוע הבעת דעות מסויימות... זה מביא לידי כך שאסור להביע כל דעה שאני מתנגד לה. פשוט מאוד. איני נותן לשום מדינה את הסמכות לסתום את הפה לאדם בגלל דעותיו." ~ על צנזורה * "הסוציאליזם הוא קטגוריה מחשבתית, הואיל ויש בגדרו השקפות ודעות על טיב הגורמים הפועלים בעיצוב דמות החברה ; הוא גם קטגוריה רצונית - הואיל ובגדרו פרוגרמות משטר חברתי מסויים ; והוא גם קטגוריה היסטורית - הואיל ושמו נקרא על תנועות ועל פעולות ומעשים, שנעשו או נעשים או עתידים להיעשות. יתר על כן -בשטחה של כל אחת מהקטגוריות הללו אנו נתקלים בגילויים שונים ומנוגדים , סן-סימוניזם ; מארכסיזם על כל ק"ן הטעמים שהוא נדרש בהם ; פאביאניזם ; רוסיה הסובייטית ; הטריד-יוניוניזם האנגלי ; ההתישבות העובדת בא"י, וכו', לא ראי זה כראי זה - ומהו הצד השווה שבהם?... המשותף לכל אשר ייקרא "סוציאליזם" הוא –ראיית הערכים החברתיים כערכים תכליתיים, ראיית תיקון החברה כתפקיד עליון, והערכת כל דבר מבחינת יעילותו כאמצעי להשגת התכלית ההיא." * "השחיתות הכספית והכלכלית (העלמת מס, הברחת מטבע, קבלת שוחד וכד') איננה 'נגע פושה' בגוף המשטר הכלכלי והחברתי הישראלי, אלא תכונה מהותית של משטר זה. משטר זה מושחת מיסודו, באשר הוא פאראזיטי: המשק ורמת החיים של האוכלוסיה - של 'השכבות הנכבדות ביותר' ושל המוני העם כאחד - אינם מושתתים על מאמצים והישגים ואינם מותנים בהם, אלא מקויימים בחסדם של מענקים, שילומים, מגביות, תרומות נדבות וסובסידיות, שאותם מחלקים בעלי-השררה לפי האינטרסים של ההחזקה בשלטון ולפי מידת קירבתם של המקבלים לשלטון. האדם במדינה זו מתחנך להרגשה, שאין קשר בין כשרונו, יכולתו, מאמציו והישגיו בעבודה - מזה, ובין התגמול שהוא מקבל - מזה. הוא מרגיש שלא הפעילות הכלכלית הכשרה - בין בעבודה פיסית או משרדית, בין במסחר, בין בפקידות, בין במקצוע חופשי וכד' - היא הבסיס להצלחה, אלא טובת-ההנאה שאפשר להשיגה ע"י השתלבות בשחיתות הכללית ובמנגנון הפרוטקציות המפלגתיות וההסתדרותיות - ומכאן רק צעד אחד אל המעילה והשוחד. חברת-השנור, חברה הנתמכת, מאבדת את קנה-המידה המוסרי לגבי ההתנהגות הכלכלית-חברתית, ככל פילגש מוחזקת המאבדת את התחושה המוסרית." ==דת ומדינה== * "על הדת להיות באופוזיציה פרמננטית לשלטון." * "שני סולמות-הערכים הגדולים, הדתי וההומאניסטי, שהמאבק הגלוי ביניהם הוא התנאי לאפשרות של עיצוב דמות האדם והחברה, אינם מיוצגים ע"י שני מחנות לוחמים למען ערכים אלה. המחנה "הדתי" אינו מתכוון לשם התורה, והמחנה "החילוני" אינו מתכוון לשם האדם: שניהם מתכוונים לשם המדינה ; הבולמוס הלאומני המשותף להם גורם שהמדינה - שאינה אלא קליפה לתוך ערכי, באה במקום התוך עצמו. נמצא בסיס לניהול המדינה ע"י קואליציה קלריקלית-אתיאיסטית ללא תלות בתכנה של המציאות המדינית: מוסכם שהמדינה תהיה חילונית, אלא שתהיה מוצגת כדתית. הסכם זה יש בו, מבחינה דתית, משום חילול-השם, בזיון ה[[תורה]] והרס הדת ; מבחינה הומאניסטית - משום השחתת החיים החברתיים ; מבחינת כל אדם בעל נפש - משום השחתת העם ע"י שקר וצביעות." * "דת ישראל אינה קיימת במדינה ובעם כגורם רוחני וככוח ציבורי עצמאי, אלא כאחד מענפי המנגנון של הרשות החילונית. בה בשעה שההבנה לדרישת הפרדת הדת מן המדינה כדרישה דתית הולכת וגוברת בחוגי יהודים שומרי תורה, מוסיף המימסד הדתי (הרבנות והמפלגות הדתיות) להיאחז בשיפולי גלימת השלטון החילוני, ותמורת הזכות להיות מוכר כשותף בשלטון זה הוא מוסיף לחפות על ההשפלות והבזיונות שדת ישראל סופגת יום-יום מידי הממשל, המינהל והמשפט של השלטון שבבעלותו נמצאת דת ישראל במדינת ישראל, והוא מנצלה לתועלתו ולהנאתו - "מחזיק אותה" בחינת פילגש מוחזקת, באווירה זו של שקר וחנופה מזוייפים ומסתלפים כל המושגים. הדת אינה מופיעה במציאות המדינית והחברתית בישראל כתביעה לשינוי ערכים ולעיצוב החיים האישיים והציבוריים בהתאם לסולם-ערכים כולל ומקיף משלה, אלא היא מקפידה להופיע דווקא כחלק בלתי-נפרד של המשטר החילוני, לפעול דווקא בשמו ומכוח סמכויות שהוא מעניק לה. היא מציגה תביעות רק לגבי פרטים מסויימים במערך הכללי של החוק החילוני ושל אורח-החיים החילוני במדינה ובחברה, תביעות המנותקות מן המכלול של פרוגרמת-חיים עפ"י התורה והנראות מוזרות, לא-הגיוניות ולא-מוצדקות על רקעה של המסכת הכללית של החיים החילוניים. לרובו של העם תביעות אלו אינן מובנות, ואינן יכולות להיות מובנות, כשהן מוצגות במסגרת החוקים וההוראות של משטר חילוני, ולפיכך אינן מעוררות אלא לעג ורוגז. צורת הופעתה של הדת במציאות המדינית והחברתית בישראל משווה לה דימוי של הפרעות קטנוניות, של מכשולים ושל עקיצות במהלך החיים "הנורמאליים" - ו. א. החילוניים - ולא של פרוגרמת-חיים אלטרנטיבית. לפיכך היא גם שנואה וגם בזויה." * "יש להדגיש, ששום [[חוק]] מטעמה של רשות חילונית - ויהא תכנו מה שיהא - אינו יכול להיות בעל משמעות דתית, שהרי אין הוא בא מכוחה של התורה. חוק שחקקה הכנסת - שאינה כנסיה לשם שמים - והמבוצע בידי ממשלה שאינה מכירה בסמכותה של ה[[הלכה]] הוא מבחינת מהותו חוק חילוני. והוא-הדין לגבי כל מוסד מינהלי הממונה ע"י השלטון החילוני ; "שלוחו של אדם כמותו". הרבנות, הממונה ע"י הרשות החילונית בהתאם לחוק חילוני, המקבלת את משכורתה מרשות זו והפועלת במסגרת הסמכויות שרשות זו מעניקה לה - אינה מוסד תורני אלא אחד מענפי המינהל החילוני, ולהחלטותיה ופסקיה אין שום משמעות דתית. צא וראה מה היו משמעותו הדתית וערכו ההיסטורי של אליהו הנביא ביהדות, אילו היה שר-הדתות או רב ראשי מטעם איזבל." * "נתברר בבהירות שאין למעלה הימנה, ששילובה של הדת במנגנון השלטוני של מדינה חילונית וביסוסה של המציאות הדתית על מנגנון זה אינו אלא פרוסטיטוציה של הדת לסיפוק אינטרסים שלטוניים, מפלגתיים, כיתתיים ואישיים. נתגלה, שיחסן האמיתי של המפלגות הפוליטיות ה"דתיות" להנהלה הדתית "הרוחנית", שבשמה דגלו ואותה רצו לעטוף במעטפת של קדושה - יחסם של הדתיים-לאומיים ל"רבנות הראשית" שלהם ושל האגודאים ל"מועצת גדולי התורה" שלהם - הוא כיחס הסרסור לקדשה המחזיקה בו: כשאין לו טובת-הנאה ממנה, הוא בועט בה." * "משרד-הדתות של ממשלת ישראל, שלמענו לחמו הדתיים-לאומיים, נתגלה ביחסו לדת ישראל כאנלוגיה גמורה ל"סינוד הקדוש" של השלטון הצארי הרוסי ביחסו לכנסיה הפראווסלאבית - ז'נדרמריה של השלטון לטיפול בענייני הדת ולניצולה לצרכי השלטון. ניהול העניינים הציבוריים של היהדות הדתית "המאורגנת", המופיעה כנציגת דת ישראל במדינה ובאומה, עבר לידי ארגוני-סתרים, שהדת היא מקור-הפרנסה ויסוד הקריירה של חבריהם. בכל תולדות ישראל לא הגיעה דת ישראל לידי התבזות, השפלה עצמית, חילול כבודה וחילול-השם כאשר הגיעה בעטיה של "המדיניות הדתית" שבשילוב הדת במנגנון המדינה." * "למדינה אין סמכות לקבוע מיהו יהודי." * "מדינת ישראל היא מדינה חילונית שאינה מכירה בתורה ובמצוות. לפיכך אין ליהודי דתי שום חיובים דתיים כלפי המדינה וכלפי המדיניות שלה; יחסו למפלגות נקבע ע"י שיקולים הנובעים מעמדתו המדינית והחברתית בלבד. אילו היתה קיימת מפלגה דתית העומדת באופוזיציה עקרונית לרשות החילונית, היה מקום לדרוש מיהודי דתי לתמוך בה. 'מפלגה דתית' המשתלבת ברשות החילונית, ואף נתמכת ע"י רשות זו, היא תועבה וחלול השם." * "קצב טריפה מופיע לפני הרב ושואל על כשרות הסכין לשחיטת חזיר. יש סעיפים בשולחן ערוך העוסקים בכשרות סכין לשחיטה, אך זה איננו מתייחס לשחיטת חזיר. לגבי שחיטת חזיר אין קביעות הלכתיות. ומדינת ישראל שאיננה מדינה על-פי התורה, שחוקיה אינם חוקי התורה אלא חוקי הכנסת, וזה מוסכם ומקובל גם על הרבנים האלה (הציונות הדתית), ולכן כמו שאין קביעות והכרעות הלכתיות לגבי כשרות סכין לשחיטת חזיר, אין בכלל קביעות הלכתיות לגבי המדיניות של מדינת ישראל שמלכתחילה איננה מדינה על-פי התורה." ==על מלחמות אזרחים== * "בהיסטוריה של עמים גדולים - גדולים לא רק בכמות, אלא ברמתם - מלחמות אזרחים היו מהמומנטים הגדולים והנשגבים ביותר בהיסטוריה שלהם. תשאלו כל ילד אמריקאי: מיהי הדמות הגדולה ביותר בהיסטוריה הפוליטית של ארצות-הברית? הוא יאמר לכם: [[אברהם לינקולן]], הנשיא של מלחמת האזרחים. לא של האחדות הלאומית. כנגד כנופיות הבנדיטים השורצות היום ברחובותינו, מדוע אין לנו הכוח להעמיד פלוגות של אנשים אשר ישברו להם את העצמות? פשוט מאוד. ואם תאמרו: זו קריאה למלחמת אזרחים. אז אני אומר: כן." * "אינני מבין, ממש אינני מבין, מדוע מלחמה מותרת רק בין בני עמים שונים ולא בין בני-אדם בני אותו עם? אם קיים ביניהם אותו ניגוד, אותו ניגוד תהומי, שאחד רואה בערך מסוים דבר אשר למענו יש להקריב את החיים וליטול את החיים, ואז הוא מוכרח ללחום נגד האדם אחר ששולל את הדבר הזה, ורוצה באמת לגזול את אותו הדבר אשר למענו הוא חושב שכדאי לחיות. אז מה זה משנה אם השני הזה הוא בן עם אחר או בן עמי? אלא אם כן אני אומר: העם זה הוא הערך העליון, מעבר לכל הערכים, זו מהות התפיסה הפאשיסטית." ==דמוקרטיה== * "[[דמוקרטיה]] היא צורת משטר שבאה להגן על האדם מפני ממשלת מדינתו." * "אין לי אמון רב ביותר - לא באינטליגנציה של הרוב ולא בטוב לבו של האדם, אבל אני רוצה בדמוקרטיה." * "דמוקרטיה אינה השקפת עולם. דמוקרטיה היא משטר מדיני שבו ניתן להחליף את השלטון. זוהי מהותה" * "זכויות האדם בחברה אינן תלויות ברמתו, וזו הדמוקראטיה. היא אינה אומרת שבני אדם שווים אלא שלכולם יש זכויות שוות." * "מאחר שרוב בני האדם הם טיפשים ורשעים, הרי שגם שלטון הרוב הוא שלטון הטיפשים והרשעים, וזאת אנחנו הרי רואים ממש בכל העולם כולו." * "בדמוקרטיה זכותו של האדם, למרות היותו טיפש, לבחור את השלטון הרצוי לו, עם זאת, אין ערובה לכך שהזכות הזו הניתנת לו היא לטובה." * "אין סילוף גדול יותר של מושג הדמוקרטיה מאשר ההנחה שהרוב מוסמך להחליט על ערכים. מה ההבדל בין דיקטטור המחליט מה טוב ומה רע לבין המון בני אדם, שמחליטים על הדבר הזה? אנחנו אומרים שהדיקטטור הוא רשע או מטופש, אבל כל אדם יכול להיות רשע ומטופש. זאת אומרת, גם הרוב של בני האדם יכול להיות רוב של מטופשים ומרושעים, ולכן המהות הפנימית של הדמוקרטיה אינה בשלטון רוב, אלא במישטר שבו הסמכויות של השלטון מוגבלות, ללא תלות בכך אם זה שלטון של יחיד או שלטון של הרוב." ==על העם היהודי== * "אינני בטוח בעתידו של העם היהודי." * "מדינת ישראל, שאינה אלא מנגנון של ריבונות מדינית הנושא את השם ישראל, אינה 'ערובה לרציפותה ההיסטורית של היהדות' (איזו 'יהדות'??). אין בכלל דבר שעשוי 'להבטיח (!) קיום־נצח (!!) של העם (במה הוא מוגדר?) במדינה ובתפוצות'. העמדת קיומו של עם – שאין לו תוכן תרבותי־רוחני ספציפי ולא אורח־חיים ספציפי – על המדינה, זאת אומרת, על מנגנון השלטון, זוהי תמצית האידיאולוגיה הפאשיסטית. לשם מה לקיים עם 'יהודי', שמהותו אינה אלא ריבונות 'יהודית', דגל 'יהודי', שלטון 'יהודי', צבא 'יהודי' ושאר האביזרים של הקאניבאליזם הלאומני?"<ref>מתוך "יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל"</ref> * "לרוב היהודים שרצונם להיות יהודים אין תוכן אחר ליהדותם, מלבד הסמרטוט הצבעוני המחובר למוט, מדי הצבא, והפעולות הנעשות בשמם של סמלים אלה. מחוץ לגבורה קרבית ולשלטון אין תוכן אחר ליהדות. עכשיו מתגלם הכל במדיניות ובמנטליות יהודונאצית." * "הולך ומתגבש כאן עם חדש, סינתטי, ללא תוכן מקורי ספציפי – עם שיחודו הלאומי אינו אלא מסגרתו המדינית: לא העם היהודי הבונה מדינה לעצמו אלא מדינה היוצרת עם לעצמה... בהעדר תכנים רעיוניים ונפשיים אחרים מתלכד העם הזה מסביב לדגל, לצבא, לעצמה המדינית, לגבורת המלחמה והכיבוש – הערכים הפאשיסטיים... זהו ההסבר לקו המדיני שנקטה מדינת החברה הזאת ולאורח חייה של החברה הזאת מיום יסוד המדינה ועד היום."<ref>מתוך "'''יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל'''", עמוד 430</ref> * "מסימניו של הפילוג המתקרב והולך - גל השנאה ליהדות ולציבור שומרי התורה ההולך וגואה בקרב הציבור החילוני, שנאה שיותר משהיא ראציונאלית היא אמוציונאלית, זאת אומרת, עמוקה ביותר היא רווחת בקרב הנוער שנתחנך חינוך לאומני-חילוני - מזה, ובקרב האינטליגנציה והאקדמאים - מזה. עקשנותה של היהדות הדתית להמשיך להתקיים מרגיז את החילוניים, באשר היא מפריעה לעיצוב האומה "הישראלית" הלא-יהודית; על כך מתוסף לעתים שלא-ביודעין - הגורם הפסיכלוגי של הזכרת עוון. הרוגז ההופך לשנאה בא לביטוי בציבור, בוויכוחים פומביים, בכנסת ובעיתונות, ואפילו בניסוחים ונימוקים של פסקי-דין של בתי-משפט בישראל. אחד הביטויים הפסולים בוויכוח זה הוא הטיעון בשם הקידמה , המוסר, ההומאניזם וזכויות-האדם, הנרמסים ברגלי ההלכה הארכאית, הברברית והמשעבדת, השקר - המודע או הלא-מודע - שבטיעון זה בולט כשהטיעון בא מפי הדוגלים ב-"אומה" וב"מדינה" כערכים המושמים מעל לאדם. אין מוסר ואין הומאניזם אלא ראיית הפרט האנושי כערך עליון וההכרה בזכותו להיות אדון לעצמו, לחייו ולמעשיו - במידה שאין הוא פוגע באותן זכויות של זולתו. הטוען לזכותה של ישות על-אנושית, "האומה" או "המדינה", לכוף על האדם להתגייס לצבא ליהרג למען ישות זו - כיצד הוא מעז לדבר בשם המוסר וההומאניזם? מה רבה מידת ההונאה - הונאת-הזולת או ההונאה העצמית - בהתמרמרות מוסרית על ההלכה המגבילה את חירותו של אדם בענייני אישות; כשהתמרמרות זו מלווה בהכרה בזכות "המדינה" לגיסו למלחמה, לאלמן את אשתו ולייתם את ילדיו! במציאות החברתית-מדינית אין אדם יכול להיות מוסרי או הומאניסט אלא אם הוא אנארכיסט, פאציפיסט וקוסמופוליט. לאומי ופטריוט אינו מוסרי ואינו הומאניסט, באשר הוא משעבד את האדם – את האדם המוחשי - לסמכות מופשטת. בזה הוא דומה לאדם המשעבד את האדם לדת, אלא שהדתי מגביל ומצמצם את חירותו ואת זכויותיו של האדם ע"י הכרת חובתו כלפי התורה, ואילו הפטריוט הלאומי - כלפי הערכים הפאשיסטיים של ריבונות ושלטון." * "אם הסתכלת היום בטלוויזיה בטירוף הכדורגל – ב-20.000 הצופים היוצאים מכליהם מתוך התרגשות והתפעלות על 22 חוליגנים הבועטים בכדור; אם התבוננת בפרצופו של הדור הצעיר הזה, אשר הבעיטות הללו וההשתתפות הרגשית בהן נעשו תוכן חייהם הרוחניים ומוקד התעניינותם; אם שמת לב לציבור הסטודנטים שלנו, אשר ליבם של רובם של בניו יוצאת לטורי הכדורגל בעיתון היומי ולטורי הרכילות בשבועון המצויר, אם ראית כל אלה – אז ראית אחדים מסימני ההתנוונות של חברתנו... חברה זו, שנטשה את תכני היהדות, אין לה בעולמה אלא שני קניינים: 'המדינה' – מזה, ורדיפה בלתי מרוסנת אחרי העלאת רמת־החיים על־ידי כספים '''הבאים מן החוץ''' – מזה, תוך הסחת־הדעת מכל הבעיות הגדולות של האדם (ושל האדם היהודי בפרט), של החברה ושל העם. את צרכיה הרוחניים והנפשיים של חברה זו מספק חיקוי עלוב של תכני העולם המערבי – וזאת דווקא בצורה קריקטוריסטית: התבהמות על־ידי בידור וספורט, התבהמות על־ידי זימה ופורנוגרפיה, והתבהמות על־ידי שכרון הלאומנות ותהילת הגבורה המלחמתית." * "כל נוכל ומנוול, אם הוא עשיר או מוחזק להיות עשיר ומוכן לעשות משהו למען האינטרס של מדינת ישראל<ref> מתייחס ל[[w:רוברט מקסוול|רוברט מקסוול]].</ref>, הרי הוא נעשה בעינינו מייד אדם המעלה, אשר זוכה לבסוף לקבורה ממלכית כאילו היה אישיות המייצגת את העולם היהודי ואת היהדות." * "מדינת ישראל רוצה להתהדר ביהודיות שלה, המתבטאת בזה שהיא מחרימה את אחד מגדולי היוצרים האמנותיים בתרבות המערב של המאה התשע-עשרה משום שהיה, כמו רוב הגויים, אנטישמי." ~ על האיסור להשמיע את המוזיקה של [[ריכרד וגנר]] באירועים רשמיים * "אולי הם מוצאים את ההזדמנות להפגין בזה [בהחרמת ריכרד וגנר] שהזיכרון והתודעה של השואה הם מאז ועד היום התוכן של היותם יהודים." ~ על ניצולי השואה, מתוך כתבה בעיתון ידיעות אחרונות, 27 בדצמבר 1991 * "היחס בין לאומיות־דתית לדת, הוא בדיוק כיחס שבין נאציונל־סוציאליזם לסוציאליזם." ~ על ה[[w:דתיים-לאומיים|דתיים-לאומיים]] * "אינני בטוח שהכת הזאת היא ההמשך של העם היהודי ההיסטורי. זה משהו שצמח וצומח מתוך העם היהודי ההיסטורי, אבל דומני, אם בכלל הכת הזאת תתקיים, שזה דבר אחר לגמרי." ~ על ה[[w:חרדים|חרדים]] * "לאלה שמוחזקים היום כמייצגי התורה אין שום הבנה במה שיש לעשות." * "חז"ל ידעו יפה מאוד את התופעה של 'תלמיד חכם שאין בו דעת'... והיום העולם מלא תלמידי חכמים שאין בהם דעת, הם אינם מבינים שום דבר." * "אתה כותב, שהרבה זמן לא תוכל עוד להחזיק ביחס חיובי לדת ישראל נוכח המעשים המגונים הנעשים בה. דבריך אלה אינם מובנים לי: אם אתה מקבל עליך את התורה – אין יחסך לה תלוי במעשיהם של המדברים בשמה ומתעללים בה; ואם אין אתה מקבל עליך את התורה – מה טעם יש ביחסך החיובי לה?" ==מעמד האישה== * "הדבר החשוב ביותר בחייו של אדם הוא אשתו." * "המהפכה הגדולה ביותר בהיסטוריה של המין האנושי היא שהתרבות החברתית והרוחנית פסקה מלהיות תרבות גברית ונעשתה תרבות אנושית." * "תלמוד תורה זה חיוב כללי לאדם היהודי. לא לגבר היהודי אלא לאדם היהודי. וצריך להתרגל לרעיון המהפכני שאישה היא גם כן אדם." * "היהדות המיוצגת על-ידי אלה שמעורים בעולמה של תלמוד תורה המסורתי, או שאינם יודעים או שאינם רוצים לדעת שחלה מהפיכה כזאת במציאות האנושית שהאישה היום היא יצור אחר, ממש יצור אחר, מאשר הייתה במשך אולי 300 או 500 דורות. הדמות של אשה שהיא רופאה, שהיא עורכת דין, שהיא פרופסורית באוניברסיטה, שהיא מלמדת גברים – הדמות הזאת לא הייתה קיימת בכלל, וניתן לומר שההלכה המגובשת בחלקה, בכלל איננה מכירה שיש אובייקט משונה כזה: אשה שהיא מנהלת בנק, אשה שמלמדת פיזיקה באוניברסיטה – ההלכה בכלל איננה מכירה את הדמות הזאת... ההבנה הזו עוד לא חדרה, ואי אפשר להגיד שלא חדרה לידיעתם של אנשי ההלכה, אבל לא נקלטה בתודעתם. בשבילם זה עדיין דבר משונה ובלתי טבעי... זה נגד הטבע שלאישה יהיה חלק שווה לגמרי עם הגבר בחיי התרבות... וברור הדבר שיהדות אשר מתכוונת היום, 1992, להקים חברה אשר דמותה נקבעת על-ידי התורה, מוכרחה לשנות מן היסוד את עניין מעמדה של האישה בחברה. אחרת, אין ליהדות, אשר קוראים אותה בטרמינולוגיה הרווחת אורתודוקסית, אין לה עתיד. משום שמכאן ואילך, היינו מהמאה ה-19, לא תתכן בכלל חברה אנושית מתוקנת שבה האישה איננה חלק אינטגרלי הן בתרבות האינטלקטואלית והן בחיים הפוליטיים והחברתיים." * "הטענה שבת-ישראל מסתופפת בצל קורת הבית והמשפחה ואינה יוצאת ל"שוק" ול"חוץ", טענה המתקשטת באינטרפרטציה הפולקלוריסטית של "כל כבודה בת מלך פנימה" ובמאמרי חז"ל כגון "אין דרכה של אשה לצאת לשוק". אימתי ואיפה קיימה היהדות המסורתית הווי כזה, כשהיא היתה קובעת את אורח-החיים בקהילות-ישראל? איזו בת-ישראל היתה זוכה להסתופף בצל קורת הבית והמשפחה - בית אביה תחילה ואח"כ בית בעלה - ולהיות מוגנת בפני מגע ב"חוץ" וב"שוק"? הווה אומר : רק בת הגביר, וכן גם בת הרב - במידה שהלה היה חתנו או גיסו של הגביר. ואילו רובן המכריע של בנות-ישראל בכל קהילות-הקודש שבהן שלט "ההווי המסורתי" המהולל היו נאלצות להשתתף בכל כוחן במלחמת-החיים ב"חוץ" וב"שוק", ועכ"פ בין זרים ומחוץ לביתן. בכל בתי בעלי-הבתים הכשרים, נושאיו ועמודיו של "ההווי המסורתי", היו מצויות משרתות ומבשלות ומיניקות מבנות-העניים, ורבבות נשים נשואות היו נאלצות לעסוק בחנוונות וברוכלות, בחנות ובבית-המרזח ובשוק, בכדי למצוא טרף לביתן. מעולם לא ראינו ולא שמענו שדבריה ונושאי-דגלה של היהדות הדתית לחמו לשינוי משטר חברתי זה. לפיכך יש לקבוע ש"ההווי המסורתי" לגבי מקומה של האשה בעבודה ובשירותים, יותר משהיה בו מן האופי הדתי היה בו מן האופי המעמדי. אף היום נמצא בין היראים והחרדים, שלוחמים את מלחמת-הקודש נגד שירות-הבנות, שאין הם נמנעים מלהשתמש בשירותה של נערה כורדית או תימנית ל"ספונג'ה", נערה הנעקרת עי"כ מביתה ונלקחת לבית זר ; משמע שרק בתם היא "בת-מלך" שמקומה "פנימה", ואילו בת הכורדי או התימני - שאני. יתר-על-כן : באותו משטר של "ההווי המסורתי" היו מצויים מקרים, ש"חסידים ואנשי-מעשה" היו מקדישים עצמם ל"תורה ועבודה", בהטילם על נשיהם להתבזות ולהתענות בחנות ובשוק לפרנסת הבית. ואעפ"י שאמרו חז"ל, שחייב אדם לאהוב את אשתו כגופו ולכבדה יותר מגופו - לא מצינו עירעור על מצב זה מצד היהדות הדתית. המחאה על ניצול זה של האשה באה מן היהדות "האפיקורסית", שפרקה מעליה את "ההווי המסורתי"." ==על הומוסקסואליות== * "יש איסור גדול. שלא חמור יותר מאשר איסור של חילול שבת..." * "אני יודע שמהתורה זה אסור, אבל מדינת ישראל אינה מדינת תורה, ולכן כמדינה חילונית אסור לה להתערב בזה." ==על המתות חסד== * "אם יעלה מישהו את השאלה: האם כדאי לקיים את חייו של אדם שהיה ל"צמח" - תתחייב מיד כתשובה השאלה: מהי הכדאיות של חייך, אדוני?" * "אם מדובר ב"המתת חסד", יש לשאול: "חסד" - עם מי? יצור אנושי נמצא במצב שבו הפך ל"צמח" ועי"כ נעשה למועקה על כל סביבתו. כאן אין מובן לטענה שנגמול חסד עמו אם נתיר לעצמנו לחסל את חייו, שהרי הוא עצמו כבר נטול הכרה ותודעה. אבל אין ספק שנעשה חסד עם עצמנו, בשחררנו את עצמנו מן המועקה הפיסית והנפשית, שהמשך קיומו של יצור זה גורם לנו. ומכאן הסכנה האיומה שבתוצאות של החלטתנו זו: אם אנו מבטלים את ההנחה המוחלטת, הבלתי-מנומקת, שאסור ליטול חיי אדם; אם אנו מוצאים נימוקים לצמצמו ולהגיד: בתנאים מסוימים נטילת חיי אדם אינה פשע, אלא מעשה חסד - ניתן לצפות מראש את התוצאות. פתאום יתברר לרבים, שהעולם שורץ יצורים אנושיים שבחיסולם יש משום עשיית חסד. ההונאה העצמית - לעיתים הכנה - שהם מתכוונים לגמול חסד ליצורים העלובים ההם, תחפה על הדחף לגמול חסד לעצמם ע"י חיסולם של אחרים, שקיומם מפריע למחסלים או מעיק עליהם. לפיכך אני אומר: גם אם התגובה הרגשית הכנה שלי על מצבים מסוימים, שבהם מצויים בני אדם מוכי גורל, הוא ש"טוב מותם מחייהם" - אסור לו להישמע לרגש זה. אפשרות קיומנו האנושי בצוותא מותנית בכך, שלא ניגע בהנחה של איסור נטילת חיי אדם. חלילה לנו להעלות את המושג lebensunwert - חיים חסרי ערך. [[היטלר]] הוא שקבע שיש "חיים שאינם כדאיים", והוציא להורג 70 אלף חולי נפש או חולים ובעלי-מומים חשוכי-מרפא - משום שחייהם "חסרי ערך" ואינם כדאיים לחברה, וכל המשחרר אותם מחייהם העלובים ומשחרר את החברה מהם - הרי זה משובח." ==המוות== * "אין כאן שני ישים, יש חיים ויש מוות. לא. יש חיים ויש אין-חיים." * "מאחר שמציאות כזאת שנקראת מוות איננה קיימת, אז אין מה לחשוב עליה." * "לפעמים שואלים אותי איפה היית רוצה להיקבר? החשיבה שלי היא שלעולם לא איקבר. כל זמן שיש 'אני', אזי אינני נקבר, ואם אני מת, כי אז אין עוד 'אני', לא אני נקבר, אלא איזה גוף. משמעות הדברים היא שאני אינני יכול להקבר." * "אתרום את גופי למדע? לא יעלה על דעתי. גופי ייקבר כמו שנקברות כל הגופות." ==מדע וערכים== * "המדע הוא הדבר האחד והיחיד שעליו אני יודע שהוא נכס אנושי אוניברסלי." * "אין ערכים אוניברסליים, אדוני. אין בכלל דבר כזה." * "אין הכרעה מדעית לגבי 'טוב' ו'רע', אלא הללו נקבעים לפי סולם-ערכיו של האדם, וערכים אינם נקבעים ע"י ההכרה המדעית, ואפילו אינם מושפעים ממנה." * "ערך אינו ניתן להנמקה. זהו דבר לא רציונלי, איננו מבטא מציאות ואיננו מתחייב מהמציאות." * "הכרעות ערכיות אינן פרי הידע שיש לאדם אלא פרי רצייתו, מגמותיו ושאיפותיו. לפיכך אין מקום לביקורת ראציונאלית של ערכים. עצם ראייתו כערך מוציאה את הדבר מגדר הבחינה הראציונאלית." * "אתה אמרת, מה נותן תוקף לערכים? - מניין בכלל ערכים? הרי במציאות אין ערכים!" * "על ערכים אי אפשר להתווכח, רק להילחם." * "ערך הוא דבר המחייב את האדם. ערך הוא איזה דבר אשר לגביו האדם חש או תופס או מכריע או מחליט שהוא חייב למען הדבר הזה משהו. ערך איננו דבר שאדם מקבל אותו אלא הוא דבר שלמענו האדם נותן משהו, ורמת הערכים נמדדת לפי מה שהאדם מוכן לתת למען הערך הזה. אבל המדע אוניברסליותו נובעת מזה שהוא איננו מחייב את האדם לשום דבר מלבד הבנתו את הדבר הזה. במובן זה הוא חסר ערך." * "רק האתיאיזם האידיאליסטי מחפש בטבע או בהיסטוריה משמעות וערכים." * "התפיסה האווילית הזאת, כאילו המדע הוא אמצעי לתקן את העולם ואת האדם, היא אנלוגית לגמרי למשיחיות של ברוקלין." * "ה[[חינוך]] והסביבה החברתית הם גורמים המשפיעים על האדם, אולם שום אדם אינו מוכרח ומחויב ללכת בדרך שהחינוך והסביבה מנחים אותו. התופעה שאדם שנתחנך לרעיון הסוציאליסטי נעשה אחר כך פשיסט, או שאדם שקיבל חינוך דתי אדוק נעשה אחר כך אתיאיסט, או שאדם שגדל ונתחנך בעולם אתיאיסטי חוזר לאמונה דתית ולחיוביה – הן מעשים שבכל יום. הכול תלוי בהכרעתו של האדם." * "להשתין זה צורך!" ~ בצעקה. נאמר כהסבר לסטודנט ששאל מה ההבדל בין ערך לבין צורך * "אמנם, מי כאנשי-המדע יודע עד כמה מצומצמת היא ידיעתנו והבנתנו בטבע המציאות, אולם במידה שידיעה והבנה זו הושגו במדע - הרי הן כפויות מבחינה פסיכולוגית על כל מי שמבין אותן, ואין הוא בן-חורין להתעלם מהן ; הן בשבילו, אפילו על-כרחו, בחזקת ודאות, אלא אם המשך השימוש במיתודה המדעית עצמה מגלה טעות או משגה במסקנות קודמות. לפיכך לא ייתכן כלל קונפליקט בין מה שמושג באמצעות המיתודה המדעית לגבי הכרת המציאות הטבעית ובין כל גורם אחר המוצג כמקור לאינפורמאציה על מציאות זו - שהרי קונפליקט זה מוכרע כבר מתחילה לטובת ההכרה המדעית." * "המדע הוא כולו אפיסטמולוגיה... המדע אומר לנו מה אנחנו יכולים לומר על הטבע." * "אינני מבין בכלל את המושג 'רפואה אלטרנטיבית'. הרפואה זה מקצוע אשר משתמש במדע הרפואי, ומדע רפואי יש רק אחד." * "הפסיכואנליזה היא זבל, איננה מדע אלא מיתולוגיה, היא דנה במה שהיא עצמה המציאה אותו, ושכל קיומה אינו אלא התעסקותה בו."<ref>מתוך "רציתי לשאול אותך, פרופ' ליבוביץ...", עמוד 493</ref> * "אינני חושב, אני יודע שהייתה [[אבולוציה]]. כמו שאני יודע – לא מאמין – שקיימת יבשת אוסטרליה, אף שלא ראיתיה מעודי." * "אם אנו מקבלים את ה[[אבולוציה]] כעובדה היסטורית, עדיין לא קבענו שאנו מכירים את המכאניזם שלה. יש הרבה פרצים בחומת התיאוריה הניאו-דרוויניסטית הרווחת היום בביולוגיה, וההשגות עליה אף הולכות ורבות. אולם גם אם אין בתיאורית האבולוציה היום משום הסבר למערכת החיים, אין בכך משום אסמכתא לתורת 'הבריאה': שגיאה לוגית חמורה היא ההנחה שאם A אינה מסבירה תופעה מסוימת יש בזה משום עדות לאמיתותה של B. המשמעות העצומה של הפסוק הראשון בתורה היא העיקר האמוני הגדול שהעולם אינו אלהים; ואין בכך משום מתן אינפורמציה מדעית על טיב העולם." ==כללי== * "רק לבטלנים אין זמן." * "99 אחוז מן האלמנטים בחיי האדם הם אירציונאליים." * "הדרך הטובה ביותר להבין רעיון היא לברר נגד מה הוא נאמר." * "איני מכיר סיטואציה בחיי אדם, כל אדם, שהוא עושה איזה דבר שלא רצה לעשות אותו." * "הרדיפה אחרי האי-רציונאלי זה ביטוי למשבר תרבותי-כללי." * "לחיים כשלעצמם אין משמעות, לשום נתון טבעי אין משמעות. משמעות יכולה להיות רק למה שאדם עושה בחייו." * "כל מי שנולד מבני אדם הוא בן אדם, ללא שום קשר למהותו. בזה לא נאמר מאומה אם הוא שווה משהו." * "יש כאן סכנה שאמצעי החישוב ישחררו את האדם מן החשיבה." * "המכונית, ה[[רדיו]] והטלוויזיה שינו את המציאות." * "אי אפשר לשאול מה הטעם בקיומו של העולם. העולם היה יכול לא להיות. או מה הטעם בחייו של האדם. לא זו בלבד שאין תשובה לשאלה, אלא אי אפשר לשאול אותה." * "כל תשובה על השאלות הגדולות גוררת אנטינומיה, אפילו במדעי הטבע בפיסיקה ובביולוגיה, ואין צריך לומר ב[[פילוסופיה]]. כל תשובה עומדת מול תשובה מנוגדת, ואת כל אחת משתי התשובות ניתן לבסס מבחינה לוגית." * "אל לו לאדם להתיימר להיות בעל השקפת עולם. אדם יכול שתהיה לו רק השקפה על דברים מסוימים בעולם. אילו היה לי מבנה רעיוני כולל מובן שהיו מתגלים בו סדקים ופרצות, שכן בניגוד למה שגרס [[שפינוזה]] בתמימותו, אין בנמצא השקפת עולם שלימה ואחידה. אחד הוא רק מי שהוא מעבר לעולם, מעבר למציאות. לעולם לא המציאות עצמה." * "המכונה בהגותנו המסורתית דרך תשובה. זוהי דרך ארוכה, וההליכה בה – יותר משהיא מספקת תשובות על הבעיות הגדולות של האדם היא מעוררת בו [[שאלה|שאלות]]. סימן טוב הוא לך שאתה מציג אותן, כי רק התמימים – ושמא נקרא להם המיתממים – סבורים שהאמונה היא מתן תשובות להקניית ביטחון ושקט נפשי. אדרבא – דווקא היא המחוללת קושיות וספקות." * "ההבדל העמוק בין האדם-כפי-שהוא-מטבעו ובין האדם המאמין (במובן הדתי של 'אמונה') הוא בכך שהראשון נשאר תקוע במציאות הטבעית (גם טבעו של העולם וגם טבעו האנושי שלו-עצמו) שהיא חסרת טעם וערך – "ומותר האדם מן הבהמה אין, כי הכול הבל' (קהלת); ואילו המאמין מתאמץ להתעלות מעל למציאות זו ע"י קבלת 'עול תורה ומצוות', זאת אומרת – פרוגרמת-חיים שאיננה מתחייבת מטבע הבריאה ואינה מכוונת 'לתמוך בה', אלא דווקא להתגבר עליה מתוך הכוונה למה שמכונה בתהילים 'קרבת אלהים'. המילה הראשונה שבה פותח 'השולחן ערוך' היא 'יתגבר!'." * "העולם המערבי - שרוי זה כמה דורות בתהליך של ברבריזציה, וראוי מאוד להעלות דבר זה בתודעתנו, משום שעדיין יש בינינו תמימים ומיתממים, שוטים ומשתטים, המוסיפים לדבר על חשכת ימי הביניים לעומת העולם הנאור והתרבותי שלנו, ויש אפילו הבונים על זה פרוגרמות פוליטיות-חברתיות מסוימות. לפיכך יש להזכיר שגם מלחמת העולם הראשונה וגם מלחמת העולם השנייה אירעו במאה העשרים ולא בימי הביניים; בימי הביניים מעולם לא אירע משהו הדומה אף בקירוב למאורעות איומים אלה". * "ה[[טיפשות|טיפשים]] שבמחננו, הרוב הם טיפשים." * "מטיפשותם של בני אדם", כתשובה לשאלה שנשאל על ידי מראיינת: "ממה אתה מתרגש?" ==על אישים== * "[[אלברט איינשטיין]] נחשב לגדול הפיסיקאים במאה ה-20, ואי אפשר לדבר על פיסיקה בלי להיות מושפע ממנו, אבל אני לא התרשמתי ממנו במיוחד. גדולתו של אינשטיין אינה מוטלת בספק, אך הוא אינו הוגה דעות. דווקא פיסיקאים מודרניים אחרים, כמו [[נילס בוהר]], ארווין שרדינגר וורנר הייזנברג הרשימו אותי והקנו לי יותר ידע." * "הוא שינה את מהלכה של ההיסטוריה האנושית, ואני לא חושב שיש איש אחד נוסף שאפשר לומר זאת עליו. גם לא על נפוליאון. [[היטלר]] לא היה מוצר של ההיסטוריה הגרמנית, אלא יצר את ההיסטוריה. הוא יצר את הרייך השלישי וזה מחריד, כי באישיותו הוא היה חרק. נפוליאון היה מוצר של המהפיכה הצרפתית, וגם דוד בן גוריון לא היה זה שיצר את מדינת ישראל. היא היתה, אני חושב, קמה גם בלעדיו כתוצאה מהמפגש בין התנועה הציונית למלחמת העולם השנייה ותוצאותיה." * "[[צ'רצ'יל]], אפשר לומר, הציל את העולם מידי היטלר. ב41', כשלכולנו היה ברור שהיטלר יכבוש את כל העולם, הוא עמד בפרץ." * "אני חושב, ש[[דוד בן גוריון]] הוא האסון הגדול ביותר שאירע לעם ישראל ולמדינת ישראל, לאחר הקמת המדינה." * "בשיחה הזאת [[בן גוריון]] - השיחה נמשכה שעתיים - לבסוף הוא ניסה לסכם אותה ואמר לי: "אני מבין יפה מאוד את עמדתך... אתה רוצה שדת ישראל תהיה גורם עצמאי אשר המשטר במדינה... תמיד יצטרך להתמודד עמו כמו שזה היה בתקופה המקראית. כמו שזה היה בתקופת ממלכת החשמונאים" - הוא הבין יפה מאוד. בגלל זה בן־גוריון באמת ראה את היהדות במה שהתגלמה בהיסטוריה, כאסון ההיסטורי הלאומי של העם היהודי. זאת היתה עמדתו הברורה שהיהדות היתה אסון היסטורי גדול של העם היהודי, מפני שתמיד היתה פקטור עצמאי שלחם נגד אותו שלטון אשר ייצג את האינטרס המדיני הלאומי הממלכתי. הוא באמת הבין את זה יפה מאוד. עכשיו העיקר: "ולכן אני לעולם לא אסכים להפרדת הדת והמדינה. אני רוצה" - עכשיו המלים האלה שאני אומר, אני ערב לכם, מפני שאני מיד רשמתי לי את הדבר הזה - "אני רוצה שהמדינה תחזיק את הדת בידה!"." * "הוא היה אכול שנאה ליהדות. נתקלתי באנשים ובדעות שונים, אך מעולם לא נפגשתי עם אדם ששנא את היהדות כמו [[בן גוריון]]. זה היה אצלו לא רציונאלי" ~ מתוך כתבה בעיתון מעריב (24.11.1978) * "אותו אדם שמבחינה פוליטית אני שולל אותו לגמרי, [[מנחם בגין]]. הוא היה אדם ישר... בגין באמת האמין בכל מה שהוא אומר. זו הצרה. לכן הוא הביא אותנו למלחמת לבנון. האסון היה בגלל שבגין היה אדם ישר. [[בן גוריון]] לא היה אדם ישר. הוא היה משקר, גם בזדון, אם חשב שיש בזה אינטרס. הוא לא שיקר למען עצמו, כדי להרוויח כסף, או משהו מעין זה, אבל למען האינטרס המדיני... [[ברל כצנלסון]], שאותו הערכתי מאוד מאוד, ובשנות חייו האחרונות, רק בשנות חייו האחרונות, היתה ידידות אישית רבה בינינו. הוא היה אדם ישר." * "אני בכלל צריך להתייחס לכל חלאה אנושית?" ~ על [[אריאל שרון]] * "הסמרטוט הזה" ~ על [[W:אריה דרעי|אריה דרעי]] * "פאשיסט וטרוריסט שארגן רצח." ~ על [[יצחק שמיר]] * "[[יצחק רבין]] היה האיש שהורה לשבור רגליים וידיים ללוחמי החופש הפלסטינים, ובכך הוציא את מדינת ישראל מכלל העולם התרבותי." * "ל[[יצחק רבין]] לקח 26 שנים עד שהתחיל להבין שיש לשחרר את ישראל משלטון על עם אחר, אבל היום הוא מתחיל להבין. אם יוסיף ללכת בדרך זו - הוא ימנע את חורבן ישראל." * "אני לא מוכן לומר אף מילה אחת בעניינו של המשומד הזה, ואנונו! בשבילי אדם שעזב את יהדותו הוא חלאת המין האנושי!" ~ על [[W:מרדכי ואנונו|מרדכי ואנונו]] * "אני רחוק מהאשליות של [[אורי אבנרי]] וחבריו." * "התופעה הזו של נביאי שקר אנחנו יודעים מאז ומעולם, נביאי שקר ומשיחי שקר היו בישראל. זו תופעה חוזרת ונשנית בהיסטוריה של העם היהודי והיהדות, אבל האיש הזה, זה מה שמעניין. מה הוא, פסיכופט או נוכל?" ~ בשיחה עם [[W:גדעון ספירו|גדעון ספירו]] על הרב [[מנחם מנדל שניאורסון]] ([https://www.youtube.com/watch?v=qnz-fbkgOOE&t=1681s מקור]) * "על [[אברהם יצחק הכהן קוק|הראי"ה קוק]] ועל משנתו מוטלת מידה רבה של אחריות להופעתו של 'גוש אמונים', ואפילו להופעתו של ה'[[מאיר כהנא|כהניזם]]'." * "הוא גדול מאוד, אחד מגדולי האישים בדורנו, אבל הוא באמת דמות חריגה מאוד [בעולם הרבני]. זה הרב [[W:יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק (בוסטון)|סולובייצ'יק]], שהוא דמות יחידה ומיוחדת. הוא אולי הגדול שחי היום, והוא האדם שהוגה באמת מחשבה עמוקה ביותר." * "עם הרב שמחה כהן יש לי הרבה דברים משותפים, וחלקם אולי אפילו תרמו לדמותי. ספרו, "משך חכמה", שהתפרסם לאחר מותו, הוא אחת היצירות הגדולות בהגות היהודית בעולמה של היהדות הרבנית." ~ על הרב [[W:מאיר שמחה הכהן|מאיר שמחה הכהן]] * "הוגים אלו הם חשובי הוגי הדעות בעולם הישיבתי הרבני במאה ה-20. בעולם הרבני היום יש הרבה ידע, אבל אין אף הוגה גדול אחד. בדורות האחרונים היו שלושה רבנים חשובים, שהיכרות עם עיונם תרמה הרבה חומר לחשיבתי. היום יש אולי גדולים בתורה, אבל הם היו גם גדולים בתורה וגם הוגי דעות גדולים." ~ על הרב מאיר שמחה הכהן, הראי"ה קוק והרב סולובייצ'יק * "אותו אדם שנעשה דמות מקודשת בציבור מסוים. אני מתכוון למנוח - הרב קוק הבן, שהיה מעין דמות קריקטוריסטית של אביו. אשר באמת מעלה את העוצמה המדינית והצבא הישראלי לדרגה של קדושה! שאפילו אמר שמדי הצבא הם בגדי קודש... מדי הצבא הם בגדי קודש(!) הצבא צבא ישראל, מדי צבא ישראל הם בגדי קודש. זאת אומרת האדם הזה הוא עובד אלילים ממש, עובד אלילים פשיסטי." ~ על הרב [[צבי יהודה קוק]] * "אני אינני רואה בו בעל הלכה מוסמך. מאחר שאדם שאיננו מבין מאומה בענייני העולם, לכן הוא אינו מוסמך. ידע בתורה עוד לא מעיד שאדם הזה הוא אדם נבון. פשוט מאוד. ואני אינני מוכן לקבל הוראה מאדם שבעיני איננו אדם נבון!... בשבילי הוא סמכות? זה אדם שאיננו מבין שום דבר!" ~ על הרב [[W:שלמה זלמן אוירבך|שלמה זלמן אוירבך]] * "הרב הראשי מטעם גולדה מאיר, [[עובדיה יוסף]], שאיננו רב מטעם התורה אלא רב ראשי מטעם גולדה מאיר, איננו רוצה שתלמידיו ילכו ל[[נחמה ליבוביץ|נחמה]] ללמוד ממנה תנ"ך... ללמוד תורה מפי אישה? ואדם זה מוחזק למורה הוראה בישראל... זאת אומרת הוא מטופש ומרושע."<ref>יש לציין שהרב יוסף לא אסר "ללמוד תורה מפי אישה", כפי שליבוביץ הבין אותו, אלא שלדעתו יש בכך בעיה הלכתית ("צניעות"). על יחסו של יוסף לליבוביץ העידה בתו, עדינה בר-שלום: "תוך כדי הארוחה הוא היה מקשיב לרדיו, לשיעורי התנ"ך של נחמה ליבוביץ, ואומר לי שאלמד כמוה".</ref> * "[[הרב שך]] הוא סתם זקן מטופש ומרושע." * "הוא אולי בכלל איננו מבין, לא את מידת טיפשותו ולא את מידת רישעותו... לגדול בתורה יש שני מובנים: האחד זה ידע, והשני זה הבנה. אלה שני דברים שונים לגמרי... כתלמיד חכם, הוא באמת יש לו ידע וזה לא דבר קטן. זה ים והוא יודע... אבל אין לו דעת." ~ על הרב [[אלעזר מנחם מן שך]] * "[[סוקרטס]] לא היה מורה אלא רק שואל, וזוהי גדולתו. חוכמתו של אדם היא לדעת לשאול. לשאול את אותן השאלות הגדולות של האדם, אשר אנחנו מבינים שלא תיתכן לתת תשובה עליהן, אבל לדעת לשאול אותן זה השיא שאליו אדם יכול להגיע. הרי רוב בני האדם אינם שואלים." * "הדמות הגדולה ביותר בעולם היווני לפי דעתי היה [[אריסטו]]." * "גדול המאמינים שעמדו בישראל לאחר האבות והנביאים" ~ על [[הרמב"ם]] * "הפינומן האדיר ביותר של הכרת-אלהים הדתית-אמונית ביהדות מימי התנ"ך ואילך" ~ על [[הרמב"ם]] * "הרציונליסט התמים" ~ על [[W:רס"ג|רס"ג]] * "החטטנים הנוקבים" ~ על [[W:רלב"ג|הרלב"ג]] ו[[W:רח"ק|רח"ק]] * "היו גם גדולים וטובים שנתפסו לדתיות הקורחית הזאת, ההופכת את היהדות מעבודת ה' לשוביניזם לאומי. מתלמידיו של קורח במובן זה היה ר' [[יהודה הלוי]] (בכוזרי - להבדיל מן המשורר האלוהי של תפילות וסליחות, שהן התעודות הנעלות ביותר של האמונה הטהורה) ; כאלה היו רוב אנשי ה[[קבלה]] ; כזה היה ה[[מהר"ל מפראג]], וכזה היה בימינו [[הרב קוק]], שתורתו היתה תקלה לתלמידיו ותלמידי-תלמידיו." * "סתם משומדת" ~ על [[סימון וייל]] * "מנדלסון היה יהודי כשר, אבל לא היה הוגה דעות עמוק." ~ על [[W:משה מנדלסון|משה מנדלסון]] * "לא למדתי ממנו, אבל חשיבתו היא אחד האלמנטים החשובים בתודעתי." ~ על [[לודוויג ויטגנשטיין]] * "אי אפשר להגיד שלמדתי ממנו משהו, אבל אני מעריך אותו... חיבוריו ביהדות יוצאים מהכלל, וכמה מהם יופיעו בקרוב בעברית בהוצאת "מגנס", לאחר שעמדתי על כך שיתרגמו אותו." ~ על [[W:עמנואל לוינס|עמנואל לוינס]] * "a ladies' philosopher" ~ על [[מרטין בובר]] * "אין אני רוצה לתת את ידי לעשיית נפשות לתורה שטחית וקלוקלת, מותאמת לטעמה של הדתיות הרכרוכית-סנטימנטלית-אנתרופוצנטרית הרווחת באמריקה בחוגים מסוימים של גויים שאבדה להם הנצרות, ושל יהודים הרוצים ב'יהדות' (מרוקנת מתוכן) ללא תורה ומצוות." ~ נאמר כשהתבקש להצטרף לפרויקט תרגום כתביו של [[אברהם יהושע השל]] * "הוא היה איש בעל אמונה עמוקה ביותר, ומצד שני ניהיליסט וציניקן ממדרגה קיצונית... התייחס בבוז עמוק ליהדות החרדית למרות שהיה מעורה בה, כמו שהתייחס בבוז לציונות, ויחד עם זאת דבק בעם ישראל ובמדינת ישראל, למרות שללא ספק הוא בז לכל האנשים האלה." ~ על [[ש"י עגנון]] * ביני ובין פרופ´ כשר, אשר בענוותנותו מציג את עצמו לפעמים כתלמידי, קיימת קירבה רעיונית רבה, שעיקרה — הבנה הדדית עמוקה, אם כי לא תמיד הסכמה מלאה." ~ על פרופ' [[אסא כשר]] * "יש אנשים אשר החומר שמוחם מפריש בעת שהם חושבים הוא אותו חומר שהכליות של אחרים מפרישות בעת שהם בשירותים." ~ על [[W:רודולף וירכו|רודולף וירכו]]{{מקור}} ==על עצמו== * "אני אינני מוצא שבאיזושהי נקודה רלוונטית שיניתי את עמדתי, או את דעתי." * "אני אינני מסוגל להזדהות עם שום אדם... שום אדם איננו יכול להזדהות עם שום אדם... אני אינני יכול להעיד על עצמי שקיבלתי השראה, לא מאדם כזה ריאלי שנפגשתי עימו, ולא מאיזה דמויות." * "אמנם יש בכתביי רעיונות שאינם מתיישבים, אבל הרי גם כך במדע: בתורת הקוונטים, בקיברנטיקה, בתורת האור" * "אני אדם שבכוונה ובזדון מחלל את הדברים המקודשים לבני אדם אחרים, אני עושה את זה בכוונה ובזדון ואני אומר דברים שפוגעים ברגשותיהם, אני עושה את זה בכוונה, אני מתכוון לפגוע ברגשותיהם." * "אני מטריאליסט נוקשה." * "שנואים עליי בני אדם אשר המילה בעזרת ה' איננה פוסקת מפיהם. ה' זה אמצעי עזר?!" * "לחבישת כיפה אין מקור בהלכה, אלא שהיא נוהג מקובל (אתה רשאי לקרוא לזה אופנה) בעולמם של יהודים שומרי תורה ומצוות. ואינני רוצה להפגין פרישה מציבור זה" ~ בתשובה לשאלה מדוע הוא חובש כיפה * "אני אינני פילוסוף ואינני תיאולוג, אינני היסטוריון ואינני סוציולוג. בזה לא נתכוונתי כאן להתעטף בעטיפה של ענווה (יש בי הרבה חסרונות אבל ענווה איננה אחת מהם) אלא רציתי להגיד כאן שכל הדברים האלה שהייתה ידי בהם, אם ניתן לומר כך, שהזכרתי כאן בפילוסופיה, סוציולוגיה, היסטוריה אף אחד מהדברים האלה לא עסקתי מבחינה מקצועית. לעומת זאת עסקתי שבעים שנה עיסוק מקצועי ממש במדע. במדע במובנה של Science. באנגלית המילה Science איננה סתם מדע אלא בפירוש מדעי הטבע. כל התחומים והמישורים האחרים של הגות מדעית נקראים באנגלית במילה המצוינת שכמעט לא ניתן לתרגם אותה - Humanities. עיסוקי המקצועי ממש, היה בתחום Science ולא בתחום Humanities." * "הייתה לי ההזדמנות והזכות להיות מעורה בעולמם של גדולי המדע. ארבעה ממורי - האבר, נרנסט, מאיירהוף ווארבורג היו בעלי פרס נובל. פרט לנרנסט, כולם היו יהודים או משומדים... אני זוכר שלפעמים היינו יושבים בקולוקוויום באוניברסיטה וישבו שם בשורה הראשונה חמישה או שישה בעלי פרס נובל. אותן שנים גם [[אלברט איינשטיין|איינשטיין]] היה בברלין, אבל דווקא איתו לא נפגשתי." ~ על חייו בגרמניה (לפני עליית הנאצים) * "...וזוהי כמובן הסיבה היסודית לכך מדוע לא יצרתי שום דבר גדול בשום תחום. התפזרתי על פני תחומים רבים. אני מעוניין בדבר וגם מעוניין בדבר אחר, ואפילו במקצועי, במחקר כימי, לא התמדתי בעיסוק בנושא מסוים לאחר שפירסמתי עליו משהו, אלא התחלתי להתעניין בדבר אחר ועברתי אליו וגם עליו פירסמתי משהו וכו'. במידה מסוימת זה נובע מטבעי: אם אדם רוצה ליצור דבר גדול, עליו להתייחד בעיסוק בלעדי בו וזה נגד טבעי. אני אינני יכול לייחד את כל כוחי לדבר אחד בלבד. אני מתעניין ביותר מדי תחומים." * "אני אינני מכיר בכלל במושג 'זכויות האדם'. מה זה 'זכויות', מדוע יש לו לאדם זכות?! הוא אחד האלמנטים של המציאות הטבעית!" * "אני אדם שקיבל על עצמו עול תורה ומצוות ולא את עול המוסר." <ref>מתוך "'''רציתי לשאול אותך, פרופ' ליבוביץ...'''", עמוד 315</ref> * "בהומניזם כלולים, בין השאר: א) קוסמופוליטיות; ב) פציפיזם; ג) אנרכיזם; ד) אתאיזם. במובן זה אפשר שנראה כהומניסט אמיתי את [[לב טולסטוי]], שבו היו ארבע המידות הללו. אף אחת מהן אינה בי." * "יש לי הרגשה שאתה מחשיב אותי למין אינטלקטואל ליברלי. אפילו [[לב טולסטוי|טולסטויאני]] או אפילו פציפיסט. בהחלט לא. אני כלל לא כזה. אני מאמין במלחמות, אם הן הכרחיות לחלוטין. הסיבות להימצאותי בישראל הן פשוטות: זה המקום שאלוהים רצה שנחיה, ורציתי להיות אזרח של מדינה יהודית, רצוי דמוקרטית, אך אפילו למרבה הצער לא דמוקרטית, אם הרוב יתעקש על זה. מה שאני לא רוצה זה לחיות במדינה ששולטת ומדכאת ערבים. זה אימפריאליזם בוטה ואני בז לו. אני רוצה מדינה של יהודים, הנמשלת בידי יהודים, למען יהודים. שיהיו מיעוטים, אך שלא יסבלו מאפליה ושלא יבוזו להם, בדרך בה אנחנו שונאים את הערבים והם אותנו." ~ במכתב ל[[ישעיה ברלין]] * "גם אני שייך לעולם המערבי, על אף שמוצאי מבחינה גיאוגרפית הוא מהמזרח. ילדותי עברה עלי ברוסיה, אבל לא פחות מן המערביים אני מעורה במדע, בפילוסופיה, בספרות ובמציאות החברתית של המערב. אני נזכר בוויכוח פומבי שהיה לפני למעלה משלושים שנה ביני ובין [[w:יצחק ברויאר|יצחק ברויאר]] ז"ל, אחד מהוגי הדעות המעניינים ביותר שעמדו ליהדות הדתית בדור שלפנינו: למרות הריחוק העצום בין השקפותיו והשקפותיי הערכתי אותו מאד. באותו וויכוח נתגלגלו הדברים לבעיות פילוסופיות כלליות, שאומנם היה להן קשר לעניינים הנוגעים ללבנו, ענייני היהדות, התורה והאמונה, אבל ביסודן לא היו אלא בעיות אונטולוגיות ואפיסטמולוגיות, ומאחר שיצחק ברויאר הרבה לטעון מבחינת היהדות אמרתי לו: ד"ר יצחק ברויאר, למה נרמה את עצמנו? הלא אתה יודע כמוני, שבעיסוקנו בבעיות פילוסופיות גם אנחנו - המוחזקים בעיני עצמנו יהודים מאמינים שכוונתם היא לקבלת עול מלכות שמים ועול תורה ומצוות - לא ממקורות היהדות אנו יונקים אלא מן האתאיסט האנטישמי [[עמנואל קאנט|קאנט]], ולא נוכל כלל לדון אחרת! יצחק ברויאר הודה לי מיד שאין ביכולתנו, אף ביכולתו-הוא, לדון בבעיות פילוסופיות מבלי ההתייחסות לקאנט." * "זה מעורר בי גועל נפש. ממש גועל נפש. אינני יכול להבין כיצד בן אדם יכול לשבת ולהסתכל שעה שלמה אם אחד עשר חוליגנים אלה מטיבים לבעוט בכדור יותר מאשר אחד עשר חוליגנים אלה." * "האחד עלול לענות שאיננו להוט במיוחד אחר סרטים, בעוד שהשני יעיד על עצמו שהוא חובב-סרטים מובהק. אם כך, הריני נמנה עם הסוג השני." * "אם אני הולך לסרט ואני רואה שם, נגיד את [[w:מריל סטריפ|מריל סטריפ]], טוב אני נהנה מזה... אני חושב שהיא הטובה ביותר היום." * "היום זה קורה לי שאני נרדם באמצע היום, אבל זה כבר הזקנה. אם אין אני מועסק במשהו אז אני לפעמים נרדם ממש ביום... לפעמים זה קורה שאני נרדם בקריאת ספר. זה תלוי גם כן מהו, אם זה רומן פורנוגרפי יפה מאוד אז אני אינני נרדם." ==נאמר עליו== * "מצפונה של ישראל." ~ סר [[ישעיה ברלין]] * "כופר שומר מצוות." ~ הרב [[צבי יהודה הכהן קוק]] * "הוא מוציא מתוך הדת את כל החלקים התאולוגיים." ~ ד"ר נעמי כשר * "ישעיהו לייבוביץ איננו מרדן מטבעו, קיצוני או אנרכיסט, אין הוא אויבם של הסמכות, הממשלה, והממסד בתורת שכאלה. לא נכון אף לראותו כאוטופיסט, כאידיאליסט המנותק מהמציאות... אין לייבוביץ בבחינת מציקן מקצועי, אדם הנהנה מעצם קריאת התיגר על המוסדות המקובלים בשל טבעו הספקני או המתנגדי. אנשים נכבדים למיניהם אמנם ייחסו לו, מדי פעם, אחת או יותר מתכונות אלה, אך אין בכך כל אמת." ~ סר [[ישעיה ברלין]] * "אמנם הוא אחי, אבל ככה אסור ליהודי לדבר" ~ אחותו, פרופ' [[נחמה ליבוביץ]] * "הוא פמיניסט, ואני - לא." ~ אשתו, ד"ר גרטה ליבוביץ * "אחרי שנכבשה העיר העתיקה, הוא הלך לשם מיד לראות את העיר... היה הולך לשם ביום ובלילה, שוב ושוב... שהיה נרגש עד לדמעות, כמו ילד קטן, מכך שהעיר העתיקה בידינו" ~ אשתו, ד"ר גרטה ליבוביץ * "בנוגע לאבי, אינני יודע אם הוא האמין בישות עליונה שבראה את העולם. פשוט אינני יודע." ~ בנו, פרופ' אליה ליבוביץ * "הוא סירב לענות לשאלה הזו." ~ פרופ' יוסף אגסי כשנשאל אם ליבוביץ האמין באלוהים * "הוא הוגה רמב"מי במובן ש[[הרמב"ם]] היה הוגה [[אריסטו]]טלי, או [[קרל מרקס|מרקס]] היה הוגה [[גיאורג וילהלם פרידריך הגל|הגליאני]], או [[דב בר בורוכוב|בורוכוב]] היה הוגה [[קרל מרקס|מרקסיסטי]]. פילוסוף, מטבעו, אינו משועבד לסמכות." ~ פרופ' זאב הרוי * "זכיתי לבלות הרבה שעות במחיצתם של גדולים - [[דוד בן גוריון]], [[משה שרת]], [[משה דיין]], נחום גלודמן, הנשיא זלמן שז"ר, [[הרבי מלובביץ']] והרב סולובייצ'יק מארצות הברית. אף אחד מהם לא הצליח לרתק אותי בדברים שלו בחוכמתם, בהגיונם, ובדרך ניסוחם הבהירה והחריפה כמו ליבוביץ'." ~ מיכאל ששר * "בשבילי הוא היה כל מה שמסמל את האנטי יהודי והאנטי ציוני." ~ הרב [[שלמה גורן]] * "אני מכיר ארבעה, לכל היותר שישה אנשים, שמבינים את ליבוביץ, וזה כולל את ליבוביץ עצמו. הסערות הציבוריות סביב דבריו נובעות מהקשיים להבין אותו ומחוסר יחס ורצון רציני להבינו" ~ פרופ' [[אסא כשר]] * "זו היתה השגיאה האסטרטגית של ליבוביץ. הוא בא לדבר בכינוסים של רק"ח וחד"ש, עם הכיפה השחורה לראשו, מול קהל של יהודים וערבים, היה אומר שצריך לצאת מהשטחים ושתהיה מדינת [[שב"כ]]. אותם עניינה זכות ההגדרה של העם הפלסטיני. זה לא היה בראש שלו... אנשים לא הבינו את התוכן של הדברים. בעבורם זה היה פירוטכניקה. הוא חזר על עצמו בלי סוף. העם רוצה ריגושים חדשים? אז הוא נתן פרובוקציה. הוא חשב שעל ערכים – כאלה שחיים אותם - צריך להילחם. זו היתה מטרת חיים שלו. אבל אנשים באו כי זה בידר אותם." ~ פרופ' [[אסא כשר]] * "לעומתי, ליבוביץ לא אהב ערבים ולא האמין בשלום עם ערבים. אחרי המלחמה הזאת חשבתי שאנחנו יכולים להחליף את השטחים שכבשנו בשלום. אבל הוא כלל לא השתוקק לשלום. הוא חשב אנחנו צריכים לצאת כי הכיבוש ישחית אותנו ללא תקנה." ~ [[אורי אבנרי]] * "כבר לפני 30 שנה ידעתי שהוא אדם גדול, אבל לא אז ועוד פחות מזה עתה - לאחר שקראתי את רוב כתביו והאזנתי לאימרותיו ונקעה נפשי מלהטוטיו - יודע אני במה גדולתו. השקפותיו בתחום הדתי הן גל של פרכות, רוב נבואותיו הפוליטיות התבדו, וסגנון התבטאויותיו היה דוגמא רעה. אם כך, אני שואל, במה נעוצה גדולתו, אותה גדולה, שאתה חש בחושיך, ואי אתה יכול להתכחש לה?" ~ ירון לונדון * "מעריציו הצליחו לרקום סביבו לא רק מיתוסים אלא גם אתוסים. על-פי אתוסים אלה כל אדם חייב בכבודו של ליבוביץ', ואין ליבוביץ' חייב בכבודו של שום אדם. כך הופכים יריבי ליבוביץ' בפיו לא רק לנאצים ופשיסטים, אלא גם לשרצים, בהמות, נבלים, חוליגאנים, פילגשים, עמי-ארצות, מקרים אבודים ועוד ועוד" ~ מרדכי שלו * "כל מי שקרא את ליבוביץ' בעיניים בלתי משוחדות יודע בוודאות גמורה מה היה ייעודו המקורי, שבו בגד וממנו ערק. ייעודו המקורי, הראוי להערכה, היה לנהל מאבק על עיצובה של מדינת ישראל כמדינת הלכה, תוך כדי עיצוב מהפכני חדש של ההלכה עצמה. זה היה אמור להיות מפעל אדירים, וכדי להתייצב בראש המאבק הזה היה צורך בכישורים רב-תחומיים, במישורים רבים ושונים, ובראש וראשונה במישור הפילוסופי, התיאולוגי, המדעי, המסורתי והחברתי, שכולם, אם כי חלק ניכר מהם רק בכוח, עמדו לרשותו. לליבוביץ' לא היה אומץ לב לנהל את המאבק הנורא הזה, וכשהגיע הרגע לפתוח בו - הוא ערק ממנו. גולת הכותרת של עריקה זו היתה הסכמתו לשמש כעורך "האנציקלופדיה העברית", עריכה שסתמה את הגולל על מפעלו המקורי שטרם התחיל בו. היא היתה בזבוז אדיר של כוחותיו, ולא הביאה לשום תוצאות מיוחדות במינן בתחום האנציקלופדי, אם להשתמש בלשון המעטה." ~ מרדכי שלו ==ראו גם== * ציטוטים מספרו: [[יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל]] ==קישורים חיצוניים== {{מיזמים|ויקיפדיה=ישעיהו ליבוביץ|ויקישיתוף=Category:Yeshayahu Leibowitz}} == הערות שוליים ומקורות == <references /> {{מיון רגיל:ליבוביץ, ישעיהו}} [[קטגוריה:פילוסופים יהודים]] [[קטגוריה:מדענים ישראלים]] [[קטגוריה:סופרים ישראלים]] [[קטגוריה:סגל האוניברסיטה העברית בירושלים]] ez6wg24xr2ipbz581p999mtc47ukkgx פייר-ז'וזף פרודון 0 11563 234370 128460 2026-04-13T17:47:24Z קליאו 9676 234370 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Portrait of Pierre Joseph Proudhon 1865.jpg|שמאל|ממוזער|200px|דיוקן של פייר-ז'וזף פרודון (1885)]] '''[[w:פייר-ז'וזף פרודון|פייר-ז'וזף פרודון]]''' (בצרפתית: '''Pierre-Joseph Proudhon''')‏ (15 בינואר 1809 - 19 בינואר 1865), סוציאליסט, אנרכיסט והוגה דעות [[צרפת]]י. ==מתוך מסותיו== * "רכוש הוא גניבה." ~ רכוש מהו?, מחקר על עקרונות החוק והממשל (1840) * "כוחה של המדינה מתבטא בריכוזיות; לעומת זאת, הקניין מנוגד לריכוזיות." ~ רכוש מהו?, מחקר על עקרונות החוק והממשל (1840) * "אין המדובר בחיסולה של היוזמה הפרטית, אלא בבעלות ציבורית על אמצעי הייצור." ~ שיטת הסתירות הכלכליות, או הפילוסופיה של הדלות (1846) * "אם קיימת ישות הראויה לגיהינום יותר מאתנו, אני מכנה אותה '[[אלוהים]]'." ~ שיטת הסתירות הכלכליות, או הפילוסופיה של הדלות (1846) * "ה[[צדק]] כולו אנושי; הוא מהווה עיקרון קדמון ועילאי של ה[[אנושות]]." ~ על הצדק של המהפכה ושל הכנסייה (1858) * "ה[[נישואים]] מהווים את ברית הקודש של הצדק, את המסתורין של ההרמוניה האוניברסלית, ואת עיצוב דת המין האנושי על ידי ה[[טבע]]." ~ על הצדק של המהפכה ושל הכנסייה (1858) * "המסחר והרווח: הראשון מייצג את ה[[מלחמה]], והשני – את השלל." ~ מלחמה ושלום (1861) ==מתוך מכתביו== ===מכתב לאנגלס, 1864=== *"אלוהים הוא רוע, והקניין הוא גזל" *"במילה אנרכיה רציתי לציין את הגבול הקיצוני של הקדמה הפוליטית...צורת ממשל או משטר שבהם התודעה הציבורית והפרטית התהוותה בעקבות התפתחות החירויות" *"במצב של חירות מלאה, כלומר אנרכיה החוקים החברתיים יפעלו מעצמם בתוקף ספונטניות כללית ולא יהיה כל צורך שיהיו מצווים ומושא לפיקוח" ===מכתב לקרל מרכס, 1846=== *"אל נא נתייצב כשליחים של דת חדשה, ותהיה זו אפילו דת ההיגיון, דת התבונה." *"נקבל ונעודד כל מחאה, נוקיע כל נידוי, כל מיסטיקה; אל נא נביט לעולם בשום שאלה כאילו נתמצתה, ולאחר שנכלה את טענותינו עד לאחרונה, נתחיל שוב אם יהיה צורך בכך" *"אין אנו צריכים כלל לקבוע את המעשה המהפכני כאמצעי לתיקון חברתי, כיוון שאמצעי זה אינו אלא פנייה אל כוח הזרוע, אל השרירותי; הקיצור - מעשה סתירה" ==מיוחס== * "בימינו, החיפוש אחר [[פילוסופיה]] מהווה הוכחה לבינוניותה." * "לפעול משמעו להיאבק." * "הרפובליקה מהווה אנרכיה חיובית." * "אם כי אני בעד סדר חברתי – אני אנרכיסט." * "האדם הפך לאתאיסט משום שהרגיש כי הוא טוב יותר מאשר אלוהיו." * "האדם מבין היטב את רעיונותיו המהווים ניצוצות של אור באפלה המקיפה אותו." * "מי שמרבה בדברים מעיד תמיד על נחיתותו הרוחנית." ==קישורים חיצוניים== {{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Pierre-Joseph Proudhon|שם ויקישיתוף=פייר-ז'וזף פרודון}} * [http://www.gutenberg.org/browse/authors/p#a199 כתבי פייר-ז'וזף פרודון] בפרויקט גוטנברג {{אנגלית}} {{פוטנציאל}} {{מיון רגיל:פרודון, פייר-ז'וזף}} [[קטגוריה:פילוסופים צרפתים]] [[קטגוריה:הוגי דעות]] [[קטגוריה:הוגים פוליטיים]] t5yb3zx46h3qw6ce4t3ctsym7tdu7re 234371 234370 2026-04-13T17:49:26Z קליאו 9676 234371 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Portrait of Pierre Joseph Proudhon 1865.jpg|שמאל|ממוזער|200px|דיוקן של פייר-ז'וזף פרודון (1885)]] '''[[w:פייר-ז'וזף פרודון|פייר-ז'וזף פרודון]]''' (בצרפתית: '''Pierre-Joseph Proudhon''')‏ (15 בינואר 1809 - 19 בינואר 1865), סוציאליסט, [[אנרכיזם|אנרכיסט]] והוגה דעות [[צרפת]]י. ==מתוך מסותיו== * "רכוש הוא גניבה." ~ רכוש מהו?, מחקר על עקרונות החוק והממשל (1840) * "כוחה של המדינה מתבטא בריכוזיות; לעומת זאת, הקניין מנוגד לריכוזיות." ~ רכוש מהו?, מחקר על עקרונות החוק והממשל (1840) * "אין המדובר בחיסולה של היוזמה הפרטית, אלא בבעלות ציבורית על אמצעי הייצור." ~ שיטת הסתירות הכלכליות, או הפילוסופיה של הדלות (1846) * "אם קיימת ישות הראויה לגיהינום יותר מאתנו, אני מכנה אותה '[[אלוהים]]'." ~ שיטת הסתירות הכלכליות, או הפילוסופיה של הדלות (1846) * "ה[[צדק]] כולו אנושי; הוא מהווה עיקרון קדמון ועילאי של ה[[אנושות]]." ~ על הצדק של המהפכה ושל הכנסייה (1858) * "ה[[נישואים]] מהווים את ברית הקודש של הצדק, את המסתורין של ההרמוניה האוניברסלית, ואת עיצוב דת המין האנושי על ידי ה[[טבע]]." ~ על הצדק של המהפכה ושל הכנסייה (1858) * "המסחר והרווח: הראשון מייצג את ה[[מלחמה]], והשני – את השלל." ~ מלחמה ושלום (1861) ==מתוך מכתביו== ===מכתב לאנגלס, 1864=== *"אלוהים הוא רוע, והקניין הוא גזל" *"במילה אנרכיה רציתי לציין את הגבול הקיצוני של הקדמה הפוליטית... צורת ממשל או משטר שבהם התודעה הציבורית והפרטית התהוותה בעקבות התפתחות החירויות" *"במצב של חירות מלאה, כלומר אנרכיה החוקים החברתיים יפעלו מעצמם בתוקף ספונטניות כללית ולא יהיה כל צורך שיהיו מצווים ומושא לפיקוח" ===מכתב לקרל מרכס, 1846=== *"אל נא נתייצב כשליחים של דת חדשה, ותהיה זו אפילו דת ההיגיון, דת התבונה." *"נקבל ונעודד כל מחאה, נוקיע כל נידוי, כל מיסטיקה; אל נא נביט לעולם בשום שאלה כאילו נתמצתה, ולאחר שנכלה את טענותינו עד לאחרונה, נתחיל שוב אם יהיה צורך בכך" *"אין אנו צריכים כלל לקבוע את המעשה ה[[מהפכה|מהפכני]] כאמצעי לתיקון חברתי, כיוון שאמצעי זה אינו אלא פנייה אל כוח הזרוע, אל השרירותי; הקיצור - מעשה סתירה" ==מיוחס== * "בימינו, החיפוש אחר [[פילוסופיה]] מהווה הוכחה לבינוניותה." * "לפעול משמעו להיאבק." * "הרפובליקה מהווה אנרכיה חיובית." * "אם כי אני בעד סדר חברתי – אני אנרכיסט." * "האדם הפך לאתאיסט משום שהרגיש כי הוא טוב יותר מאשר אלוהיו." * "האדם מבין היטב את רעיונותיו המהווים ניצוצות של אור באפלה המקיפה אותו." * "מי שמרבה בדברים מעיד תמיד על נחיתותו הרוחנית." ==קישורים חיצוניים== {{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Pierre-Joseph Proudhon|שם ויקישיתוף=פייר-ז'וזף פרודון}} * [http://www.gutenberg.org/browse/authors/p#a199 כתבי פייר-ז'וזף פרודון] בפרויקט גוטנברג {{אנגלית}} {{מיון רגיל:פרודון, פייר-ז'וזף}} [[קטגוריה:פילוסופים צרפתים]] [[קטגוריה:הוגי דעות]] [[קטגוריה:הוגים פוליטיים]] l0fp58crj89ad2mn3j7jlp8i5c3qby7 234372 234371 2026-04-13T17:50:19Z קליאו 9676 /* מתוך מכתביו */ 234372 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Portrait of Pierre Joseph Proudhon 1865.jpg|שמאל|ממוזער|200px|דיוקן של פייר-ז'וזף פרודון (1885)]] '''[[w:פייר-ז'וזף פרודון|פייר-ז'וזף פרודון]]''' (בצרפתית: '''Pierre-Joseph Proudhon''')‏ (15 בינואר 1809 - 19 בינואר 1865), סוציאליסט, [[אנרכיזם|אנרכיסט]] והוגה דעות [[צרפת]]י. ==מתוך מסותיו== * "רכוש הוא גניבה." ~ רכוש מהו?, מחקר על עקרונות החוק והממשל (1840) * "כוחה של המדינה מתבטא בריכוזיות; לעומת זאת, הקניין מנוגד לריכוזיות." ~ רכוש מהו?, מחקר על עקרונות החוק והממשל (1840) * "אין המדובר בחיסולה של היוזמה הפרטית, אלא בבעלות ציבורית על אמצעי הייצור." ~ שיטת הסתירות הכלכליות, או הפילוסופיה של הדלות (1846) * "אם קיימת ישות הראויה לגיהינום יותר מאתנו, אני מכנה אותה '[[אלוהים]]'." ~ שיטת הסתירות הכלכליות, או הפילוסופיה של הדלות (1846) * "ה[[צדק]] כולו אנושי; הוא מהווה עיקרון קדמון ועילאי של ה[[אנושות]]." ~ על הצדק של המהפכה ושל הכנסייה (1858) * "ה[[נישואים]] מהווים את ברית הקודש של הצדק, את המסתורין של ההרמוניה האוניברסלית, ואת עיצוב דת המין האנושי על ידי ה[[טבע]]." ~ על הצדק של המהפכה ושל הכנסייה (1858) * "המסחר והרווח: הראשון מייצג את ה[[מלחמה]], והשני – את השלל." ~ מלחמה ושלום (1861) ==מתוך מכתביו== ===לקרל מרכס, 1846=== *"אל נא נתייצב כשליחים של דת חדשה, ותהיה זו אפילו דת ההיגיון, דת התבונה." *"נקבל ונעודד כל מחאה, נוקיע כל נידוי, כל מיסטיקה; אל נא נביט לעולם בשום שאלה כאילו נתמצתה, ולאחר שנכלה את טענותינו עד לאחרונה, נתחיל שוב אם יהיה צורך בכך" *"אין אנו צריכים כלל לקבוע את המעשה ה[[מהפכה|מהפכני]] כאמצעי לתיקון חברתי, כיוון שאמצעי זה אינו אלא פנייה אל כוח הזרוע, אל השרירותי; הקיצור - מעשה סתירה" ===לפרידריך אנגלס, 1864=== *"אלוהים הוא רוע, והקניין הוא גזל" *"במילה אנרכיה רציתי לציין את הגבול הקיצוני של הקדמה הפוליטית... צורת ממשל או משטר שבהם התודעה הציבורית והפרטית התהוותה בעקבות התפתחות החירויות" *"במצב של חירות מלאה, כלומר אנרכיה החוקים החברתיים יפעלו מעצמם בתוקף ספונטניות כללית ולא יהיה כל צורך שיהיו מצווים ומושא לפיקוח" ==מיוחס== * "בימינו, החיפוש אחר [[פילוסופיה]] מהווה הוכחה לבינוניותה." * "לפעול משמעו להיאבק." * "הרפובליקה מהווה אנרכיה חיובית." * "אם כי אני בעד סדר חברתי – אני אנרכיסט." * "האדם הפך לאתאיסט משום שהרגיש כי הוא טוב יותר מאשר אלוהיו." * "האדם מבין היטב את רעיונותיו המהווים ניצוצות של אור באפלה המקיפה אותו." * "מי שמרבה בדברים מעיד תמיד על נחיתותו הרוחנית." ==קישורים חיצוניים== {{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Pierre-Joseph Proudhon|שם ויקישיתוף=פייר-ז'וזף פרודון}} * [http://www.gutenberg.org/browse/authors/p#a199 כתבי פייר-ז'וזף פרודון] בפרויקט גוטנברג {{אנגלית}} {{מיון רגיל:פרודון, פייר-ז'וזף}} [[קטגוריה:פילוסופים צרפתים]] [[קטגוריה:הוגי דעות]] [[קטגוריה:הוגים פוליטיים]] odunhoxx9ojg5en8qgw38vfsui14bm9 234373 234372 2026-04-13T17:50:53Z קליאו 9676 234373 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Portrait of Pierre Joseph Proudhon 1865.jpg|שמאל|ממוזער|166 פיקסלים|דיוקן של פייר-ז'וזף פרודון (1885)]] '''[[w:פייר-ז'וזף פרודון|פייר-ז'וזף פרודון]]''' (בצרפתית: '''Pierre-Joseph Proudhon''')‏ (15 בינואר 1809 - 19 בינואר 1865), סוציאליסט, [[אנרכיזם|אנרכיסט]] והוגה דעות [[צרפת]]י. ==מתוך מסותיו== * "רכוש הוא גניבה." ~ רכוש מהו?, מחקר על עקרונות החוק והממשל (1840) * "כוחה של המדינה מתבטא בריכוזיות; לעומת זאת, הקניין מנוגד לריכוזיות." ~ רכוש מהו?, מחקר על עקרונות החוק והממשל (1840) * "אין המדובר בחיסולה של היוזמה הפרטית, אלא בבעלות ציבורית על אמצעי הייצור." ~ שיטת הסתירות הכלכליות, או הפילוסופיה של הדלות (1846) * "אם קיימת ישות הראויה לגיהינום יותר מאתנו, אני מכנה אותה '[[אלוהים]]'." ~ שיטת הסתירות הכלכליות, או הפילוסופיה של הדלות (1846) * "ה[[צדק]] כולו אנושי; הוא מהווה עיקרון קדמון ועילאי של ה[[אנושות]]." ~ על הצדק של המהפכה ושל הכנסייה (1858) * "ה[[נישואים]] מהווים את ברית הקודש של הצדק, את המסתורין של ההרמוניה האוניברסלית, ואת עיצוב דת המין האנושי על ידי ה[[טבע]]." ~ על הצדק של המהפכה ושל הכנסייה (1858) * "המסחר והרווח: הראשון מייצג את ה[[מלחמה]], והשני – את השלל." ~ מלחמה ושלום (1861) ==מתוך מכתביו== ===לקרל מרכס, 1846=== *"אל נא נתייצב כשליחים של דת חדשה, ותהיה זו אפילו דת ההיגיון, דת התבונה." *"נקבל ונעודד כל מחאה, נוקיע כל נידוי, כל מיסטיקה; אל נא נביט לעולם בשום שאלה כאילו נתמצתה, ולאחר שנכלה את טענותינו עד לאחרונה, נתחיל שוב אם יהיה צורך בכך" *"אין אנו צריכים כלל לקבוע את המעשה ה[[מהפכה|מהפכני]] כאמצעי לתיקון חברתי, כיוון שאמצעי זה אינו אלא פנייה אל כוח הזרוע, אל השרירותי; הקיצור - מעשה סתירה" ===לפרידריך אנגלס, 1864=== *"אלוהים הוא רוע, והקניין הוא גזל" *"במילה אנרכיה רציתי לציין את הגבול הקיצוני של הקדמה הפוליטית... צורת ממשל או משטר שבהם התודעה הציבורית והפרטית התהוותה בעקבות התפתחות החירויות" *"במצב של חירות מלאה, כלומר אנרכיה החוקים החברתיים יפעלו מעצמם בתוקף ספונטניות כללית ולא יהיה כל צורך שיהיו מצווים ומושא לפיקוח" ==מיוחס== * "בימינו, החיפוש אחר [[פילוסופיה]] מהווה הוכחה לבינוניותה." * "לפעול משמעו להיאבק." * "הרפובליקה מהווה אנרכיה חיובית." * "אם כי אני בעד סדר חברתי – אני אנרכיסט." * "האדם הפך לאתאיסט משום שהרגיש כי הוא טוב יותר מאשר אלוהיו." * "האדם מבין היטב את רעיונותיו המהווים ניצוצות של אור באפלה המקיפה אותו." * "מי שמרבה בדברים מעיד תמיד על נחיתותו הרוחנית." ==קישורים חיצוניים== {{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Pierre-Joseph Proudhon|שם ויקישיתוף=פייר-ז'וזף פרודון}} * [http://www.gutenberg.org/browse/authors/p#a199 כתבי פייר-ז'וזף פרודון] בפרויקט גוטנברג {{אנגלית}} {{מיון רגיל:פרודון, פייר-ז'וזף}} [[קטגוריה:פילוסופים צרפתים]] [[קטגוריה:הוגי דעות]] [[קטגוריה:הוגים פוליטיים]] ejvwxxoc0m1pcxaduejvn6wvikbhlcn אמה גולדמן 0 16850 234365 129677 2026-04-13T13:16:08Z Imarelsior 22934 234365 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Emma Goldman seated.jpg|ממוזער|190 פיקסלים|"ה[[אישה]], זכותה להחליט בשביל עצמה, לאהוב את מי שהיא רוצה וכמה שהיא רוצה."]] '''[[W:אמה גולדמן|אמה גולדמן]]''' (1869 - 1940) היא הוגת דעות [[ארצות הברית|אמריקנית]] ופעילה חברתית. {{מפריד}} * "הפרט הוא המציאות האמיתית בחיים. הוא בעצמו הוויה כוללת; הוא לא קיים למען המדינה, ולא עבור אותה הפשטה שנקראת 'חברה' או 'אומה' – אשר אינה אלא קבוצה של פרטים." * "הבסיס המהותי ביותר של [[אינדיבידואליזם|אינדיבידואליות]] הוא ההבעה; התחושה של כבוד־עצמי, ועצמאות היא האדמה שעליה היא משגשגת ופורחת." * "המשטר הפוליטי והמדינה היו התפתחות מאוחרת יותר – שצמחה מתוך רצונו של החזק לנצל את החלש, רצונם של המעטים לשלוט נגד הרבים." * "אנו אומרים שאם [[ארצות הברית|אמריקה]] נכנסה למלחמה על מנת להפוך את העולם למקום בטוח עבור הדמוקרטיה, עליה, לפני הכול, להבטיח את הדמוקרטיה באמריקה." * "אני דורשת את שחרור האישה, זכותה להחליט בשביל עצמה, לאהוב את מי שהיא רוצה וכמה שהיא רוצה." * "זכות הבחירה, או זכויות אזרחיות שוות, הן תביעות צודקות, אבל תחילתו של תהליך שחרור אמיתי לא יושג בקלפיות או בבתי המשפט אלא בליבה של האישה." * "מטרה הדוגלת באידאל נפלא כגון [[אנרכיזם]] ושואפת להשתחרר מכבלי הדעות הקדומות והמוסכמות החברתיות, אינה אמורה לתבוע מבני האדם להתכחש לחיים ולהנאה מהם." * "המטרה הלגיטימית היחידה של החברה היא, לשרת את צרכיו ולקדם את שאיפותיו של האדם האינדיבידואלי." * " 'האינדיבידואליזם המחוספס', שאינו אלא ניסיון לדכא ולנצח את הפרט ואת האינדיבידואליות שלו. אינדיבידואליזם מושחת ומסולף זה הוא כתונת המשוגעים של האינדיבידואליות. הוא לוקח את החיים – ובתמורה נותן מרוץ משפיל בעקבות נסיבות, מראה חיצוני, בעלות על רכוש, יוקרה חברתית ועליונות. החוכמה הגדולה ביותר שלו: 'כל הקודם זוכה'." * "הסכמה זו היא האמונה בסמכות־השלטון, בכך שיש בה צורך. בבסיסה של אמונה זו נמצאת התורה שלפיה האדם הוא רע ואכזרי, ושאינו מסוגל לדעת מה טוב לו. זה הבסיס של כל השלטון והדיכוי." * "ייתכן שאף יותר מאשר הסמכות הממוסדת – האחידות החברתית היא, יותר מכול, שרודפת את האדם האינדיבידואלי. היותו 'מיוחד' ו'עומד בנפרד' ו'שונה', גורם לו להיות זר; לא רק במולדתו, אלא אפילו בביתו." * "[[מולדת]]ו של אדם – כולל הרקע של המסורת, ההתרשמויות המוקדמות, הזיכרונות ודברים אחרים היקרים ללבו של האדם – אין בה כדי לגרום לכך שבני־אדם רגישים יחושו 'בבית'." * "האדם האינדיבידואלי, אשר חזונו חובק את העולם כולו – לעתים תכופות אין מקום שהוא מרגיש בו כה מגודר, וכה מנותק מהסובבים אותו, יותר מאשר במולדתו." * "בתקופה שלפני־המלחמה, האדם האינדיבידואלי היה יכול לפחות לחמוק מן השעמום של הלאום ושל המשפחה. העולם כולו היה פתוח בפני מאוויי־ליבו ובפני מבטי החיפוש־האנושי שלו." * "סוג זה של חירות איננו מתנה: זוהי זכותו הטבעית של האדם, של כל בן־אדם. היא אינה יכולה להינתן: היא אינה יכולה להיות מוענקת בידי חוק כלשהו או בידי ממשל. הצורך בה, הערגה אליה – מושרשים באדם האינדיבידואלי. חוסר צייתנות לכל סוג של כפייה היא הביטוי האינסטינקטיבי שלה." ==נאמר עליה== * "גולדמן ניגשת במלוא המרץ להציג אלטרנטיבה משלה לשחרור האישה, אלטרנטיבה שמתבססת על הבנת הטבע הנשי ומהותו, אלטרנטיבה שתיצור אישה משוחררת אמיתית מבלי לוותר על היקר ביותר – הנשיות." ~ קג'טי נגהי * "המורשת הגדולה ביותר שהותירה אמה גולדמן לנשים בנות זמננו, לפני שדנים בהשקפותיה בעניינים שונים, היא מורשת של אומץ: אומץ בלתי מצוי להעמיד את דעותיה לביקורת עצמית מתמדת, וכהמשך – אומץ להתנגד לסדר הקיים." ~ תמר משמר {{מיון רגיל:גולדמן, אמה}} [[קטגוריה:הוגי דעות]] [[קטגוריה:מהפכנים]] [[קטגוריה:יהודים אמריקאים]] [[קטגוריה:פמיניסטים]] j246v55cld9jkbo494e06sgr35z06kv בוקר 0 17171 234362 225499 2026-04-13T12:08:06Z קליאו 9676 /* כללי */ 234362 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Perth sunrise.jpg|ממוזער|174 פיקסלים|"כל בוקר אנו נולדים מחדש." ~ [[בודהה]]]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=בוקר|ללא קטגוריה=כן}} ==כללי== * "התחל את הבוקר ב[[חיוך]]." ~ אנונימי * "הבוקר הוא נעורי היום." ~ [[ארתור שופנהאואר]] * "הרפתקה היא אוצר שאנו מגלים בכל בוקר." ~ [[ז'אק ברל]] * "כל בוקר אנו נולדים מחדש. מה שנעשה היום הוא הדבר החשוב ביותר." ~ [[בודהה]] * "הבוקר [[חוכמה|חכם]] יותר מן הערב." ~ [[פתגמים צ'כיים|פתגם צ'כי]] * "הבוקר לא רק שוכח, הוא גם סולח." ~ מרטי רובין * "כל [[אושר]] מתחיל עם ארוחת בוקר שלווה." ~ [[סומרסט מוהם]] * "הבריאות נמדדת באהבת האביב והבוקר." ~ [[הנרי דייוויד תורו]] * "בַּבֹּקֶר קָמִים לוֹבְשִׁים פָּנִים שֶׁנָּפְלוּ בְּחֶלְקֵנוּ." ~ [[ניצה פלד]] * "כשאתם קמים בבוקר, התרכזו בדברים של יופי ושלווה." ~ [[קרין הול]] * "יש אנשים הישנים עד הבוקר, ויש אנשים המביאים את הבוקר." ~ [[שלמה קרליבך]] * "אני כותב כאשר יש לי השראה, ואני דואג לכך שתהיה לי השראה בכל בוקר בשעה תשע." ~ פטר דה פריס * "האהבה היא עיוורת בעיקר בבוקר, כיוון שאיני רואה דבר עד שאני שותה את הקפה." ~ אלכסנדרה נינקוביץ' * "הדרך שבה אתה מעביר את הבוקר שלך יכולה לעתים קרובות להעיד על איך ייראה שאר היום." ~ [[למוני סניקט]] * "צהלת החיים הראשונה, הפוגשת את האדם בהקיצו משנתו ומוצא הוא לפניו עולם מלא וחדש בכל מלואו וטובו." ~ [[הרב קוק]] * "כשאתם קמים בבוקר, חישבו איזו פריבילגיה יקרה היא לחיות – לנשום, לחשוב, ליהנות, לאהוב." ~ [[מרקוס אורליוס]] ==מתוך שירים== * "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? את אותם הדברים אבל לאט." ~ [[שלום חנוך]] * "איזה בוקר של [[זהב]] מתפרץ אל מעוני." ~ [[W:שמשון חלפי|שמשון חלפי]] * "להתעורר בבוקר ולשנוא את עצמך." ~ [[ענבל פרלמוטר]] * "בבוקר אתלבש ואתחדש." ~ [[אביתר בנאי]] * "בוקר טוב [[עולם]] – יש ברבורים באגם." ~ [[W:שרון הולצמן|שרון הולצמן]] * "ה[[ענן]] הלבן התמסר לרוח הבוקר, וכמו נער צוחק הוא צהל כיוצא במחול." ~ [[יעקב רוטבליט]] * "הבוקר הוא זמן מצוין [[אהבה|לאהוב]]. צריך לאהוב בכל בוקר לפני שיוצאים אל קולות הרחוב." ~ [[חוה אלברשטיין]] * "בוקר טוב לך ארץ, לאחרונה את קצת אחרת וכמה מנחלייך כבר לא שקופים כמו שהיו." ~ [[W:יואב גינאי|יואב גינאי]] * "בוקר טוב ריבונו של עולם." ~ אברהם פריד * "אודה לא-ל לבב חוקר, ברן יחד כוכבי בוקר." ~ ר' שמעיה קוסון * "יום ראשון בבוקר ואתה אומר לי כמה טוב להתעורר כאן לצדך, שמש מלטפת בין התריסים." ~ [[W:אחינועם ניני|אחינועם ניני]] וגיל דור * "אחר כך הלכנו יחד מול השמש העולה שהאירה את עולמו של כל איש באור חדש, הבטחנו לעצמנו ללמוד מהתחלה." ~ [[W:רחל שפירא|רחל שפירא]] * "כל בוקר אני מתעורר בערך שעות העשר, רוצה לראות ת'שמש – התריסים קצת מסתירים. פותח התריסים ולא רואה השמש, כי את השמש מסתירות שורות של בניינים." ~ "שיר הבטלנים" מאת זוהר לסקוב [[קטגוריה:זמן]] nkhc40tpwus4fuf6nrzcghruy3bh52w 234363 234362 2026-04-13T12:11:28Z קליאו 9676 /* כללי */ 234363 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Perth sunrise.jpg|ממוזער|174 פיקסלים|"כל בוקר אנו נולדים מחדש." ~ [[בודהה]]]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=בוקר|ללא קטגוריה=כן}} ==כללי== * "כל בוקר אנו נולדים מחדש. מה שנעשה היום הוא הדבר החשוב ביותר." ~ [[בודהה]] * "הבוקר [[חוכמה|חכם]] יותר מן הערב." ~ [[פתגמים צ'כיים|פתגם צ'כי]] * "הבוקר הוא נעורי היום." ~ [[ארתור שופנהאואר]] * "כשאתם קמים בבוקר, התרכזו בדברים של יופי ושלווה." ~ [[קרין הול]] * "כל [[אושר]] מתחיל עם ארוחת בוקר שלווה." ~ [[סומרסט מוהם]] * "הרפתקה היא אוצר שאנו מגלים בכל בוקר." ~ [[ז'אק ברל]] * "הבוקר לא רק שוכח, הוא גם סולח." ~ מרטי רובין * "הבריאות נמדדת באהבת האביב והבוקר." ~ [[הנרי דייוויד תורו]] * "בַּבֹּקֶר קָמִים לוֹבְשִׁים פָּנִים שֶׁנָּפְלוּ בְּחֶלְקֵנוּ." ~ [[ניצה פלד]] * "יש אנשים הישנים עד הבוקר, ויש אנשים המביאים את הבוקר." ~ [[שלמה קרליבך]] * "התחל את הבוקר ב[[חיוך]]." ~ אנונימי * "אני כותב כאשר יש לי השראה, ואני דואג לכך שתהיה לי השראה בכל בוקר בשעה תשע." ~ פטר דה פריס * "האהבה היא עיוורת בעיקר בבוקר, כיוון שאיני רואה דבר עד שאני שותה את הקפה." ~ אלכסנדרה נינקוביץ' * "הדרך שבה אתה מעביר את הבוקר שלך יכולה לעתים קרובות להעיד על איך ייראה שאר היום." ~ [[למוני סניקט]] * "צהלת החיים הראשונה, הפוגשת את האדם בהקיצו משנתו ומוצא הוא לפניו עולם מלא וחדש בכל מלואו וטובו." ~ [[הרב קוק]] * "כשאתם קמים בבוקר, חישבו איזו פריבילגיה יקרה היא לחיות – לנשום, לחשוב, ליהנות, ל[[אהבה|אהוב]]." ~ [[מרקוס אורליוס]] ==מתוך שירים== * "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? את אותם הדברים אבל לאט." ~ [[שלום חנוך]] * "איזה בוקר של [[זהב]] מתפרץ אל מעוני." ~ [[W:שמשון חלפי|שמשון חלפי]] * "להתעורר בבוקר ולשנוא את עצמך." ~ [[ענבל פרלמוטר]] * "בבוקר אתלבש ואתחדש." ~ [[אביתר בנאי]] * "בוקר טוב [[עולם]] – יש ברבורים באגם." ~ [[W:שרון הולצמן|שרון הולצמן]] * "ה[[ענן]] הלבן התמסר לרוח הבוקר, וכמו נער צוחק הוא צהל כיוצא במחול." ~ [[יעקב רוטבליט]] * "הבוקר הוא זמן מצוין [[אהבה|לאהוב]]. צריך לאהוב בכל בוקר לפני שיוצאים אל קולות הרחוב." ~ [[חוה אלברשטיין]] * "בוקר טוב לך ארץ, לאחרונה את קצת אחרת וכמה מנחלייך כבר לא שקופים כמו שהיו." ~ [[W:יואב גינאי|יואב גינאי]] * "בוקר טוב ריבונו של עולם." ~ אברהם פריד * "אודה לא-ל לבב חוקר, ברן יחד כוכבי בוקר." ~ ר' שמעיה קוסון * "יום ראשון בבוקר ואתה אומר לי כמה טוב להתעורר כאן לצדך, שמש מלטפת בין התריסים." ~ [[W:אחינועם ניני|אחינועם ניני]] וגיל דור * "אחר כך הלכנו יחד מול השמש העולה שהאירה את עולמו של כל איש באור חדש, הבטחנו לעצמנו ללמוד מהתחלה." ~ [[W:רחל שפירא|רחל שפירא]] * "כל בוקר אני מתעורר בערך שעות העשר, רוצה לראות ת'שמש – התריסים קצת מסתירים. פותח התריסים ולא רואה השמש, כי את השמש מסתירות שורות של בניינים." ~ "שיר הבטלנים" מאת זוהר לסקוב [[קטגוריה:זמן]] 8krsmyscfyy5o9xim0b2ceguk0z0ssd 234364 234363 2026-04-13T12:18:39Z קליאו 9676 /* כללי */ 234364 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Perth sunrise.jpg|ממוזער|174 פיקסלים|"כל בוקר אנו נולדים מחדש." ~ [[בודהה]]]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=בוקר|ללא קטגוריה=כן}} ==כללי== * "הרפתקה היא אוצר שאנו מגלים בכל בוקר." ~ [[ז'אק ברל]] * "כל בוקר אנו נולדים מחדש. מה שנעשה היום הוא הדבר החשוב ביותר." ~ [[בודהה]] * "הבוקר [[חוכמה|חכם]] יותר מן הערב." ~ [[פתגמים צ'כיים|פתגם צ'כי]] * "הבוקר הוא נעורי היום." ~ [[ארתור שופנהאואר]] * "כשאתם קמים בבוקר, התרכזו בדברים של יופי ושלווה." ~ [[קרין הול]] * "כל [[אושר]] מתחיל עם ארוחת בוקר שלווה." ~ [[סומרסט מוהם]] * "הבוקר לא רק שוכח, הוא גם סולח." ~ מרטי רובין * "הבריאות נמדדת באהבת האביב והבוקר." ~ [[הנרי דייוויד תורו]] * "בַּבֹּקֶר קָמִים לוֹבְשִׁים פָּנִים שֶׁנָּפְלוּ בְּחֶלְקֵנוּ." ~ [[ניצה פלד]] * "יש אנשים הישנים עד הבוקר, ויש אנשים המביאים את הבוקר." ~ [[שלמה קרליבך]] * "התחל את הבוקר ב[[חיוך]]." ~ אנונימי * "אני כותב כאשר יש לי השראה, ואני דואג לכך שתהיה לי השראה בכל בוקר בשעה תשע." ~ פטר דה פריס * "האהבה היא עיוורת בעיקר בבוקר, כיוון שאיני רואה דבר עד שאני שותה את ה[[קפה]]." ~ אלכסנדרה נינקוביץ' * "הדרך שבה אתה מעביר את הבוקר שלך יכולה לעתים קרובות להעיד על איך ייראה שאר היום." ~ [[למוני סניקט]] * "צהלת החיים הראשונה, הפוגשת את האדם בהקיצו משנתו ומוצא הוא לפניו עולם מלא וחדש בכל מלואו וטובו." ~ [[הרב קוק]] * "כשאתם קמים בבוקר, חישבו איזו פריבילגיה יקרה היא לחיות – לנשום, לחשוב, ליהנות, ל[[אהבה|אהוב]]." ~ [[מרקוס אורליוס]] ==מתוך שירים== * "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? את אותם הדברים אבל לאט." ~ [[שלום חנוך]] * "איזה בוקר של [[זהב]] מתפרץ אל מעוני." ~ [[W:שמשון חלפי|שמשון חלפי]] * "להתעורר בבוקר ולשנוא את עצמך." ~ [[ענבל פרלמוטר]] * "בבוקר אתלבש ואתחדש." ~ [[אביתר בנאי]] * "בוקר טוב [[עולם]] – יש ברבורים באגם." ~ [[W:שרון הולצמן|שרון הולצמן]] * "ה[[ענן]] הלבן התמסר לרוח הבוקר, וכמו נער צוחק הוא צהל כיוצא במחול." ~ [[יעקב רוטבליט]] * "הבוקר הוא זמן מצוין [[אהבה|לאהוב]]. צריך לאהוב בכל בוקר לפני שיוצאים אל קולות הרחוב." ~ [[חוה אלברשטיין]] * "בוקר טוב לך ארץ, לאחרונה את קצת אחרת וכמה מנחלייך כבר לא שקופים כמו שהיו." ~ [[W:יואב גינאי|יואב גינאי]] * "בוקר טוב ריבונו של עולם." ~ אברהם פריד * "אודה לא-ל לבב חוקר, ברן יחד כוכבי בוקר." ~ ר' שמעיה קוסון * "יום ראשון בבוקר ואתה אומר לי כמה טוב להתעורר כאן לצדך, שמש מלטפת בין התריסים." ~ [[W:אחינועם ניני|אחינועם ניני]] וגיל דור * "אחר כך הלכנו יחד מול השמש העולה שהאירה את עולמו של כל איש באור חדש, הבטחנו לעצמנו ללמוד מהתחלה." ~ [[W:רחל שפירא|רחל שפירא]] * "כל בוקר אני מתעורר בערך שעות העשר, רוצה לראות ת'שמש – התריסים קצת מסתירים. פותח התריסים ולא רואה השמש, כי את השמש מסתירות שורות של בניינים." ~ "שיר הבטלנים" מאת זוהר לסקוב [[קטגוריה:זמן]] m2scst41cdb024p6lioew4js2lacpgf פמיניזם 0 17256 234399 231126 2026-04-14T11:58:28Z קליאו 9676 עריכה 234399 wikitext text/x-wiki [[קובץ:We Are Woman Rally.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=פמיניזם|נושא=פמיניזם|ללא קטגוריה=כן}} ==כללי== * "פמיניזם הוא התובנה הרדיקלית שנשים הן [[אדם|בני אדם]]." ~ צ'ריס קרמרי ופאולה טרייכלר * "טרם שמעתי גבר המבקש עצה כיצד לשלב [[נישואין]] וקריירה." ~ [[W:גלוריה סטיינם|גלוריה סטיינם]] * " אם עקרון האי־אלימות מאפיין אותנו, העתיד יהיה שייך לנשים." ~ [[מהטמה גנדי|מהטמה גנדי]] * "גברים אולי ימשלו בעולם, אבל נשים ימשלו בגברים שימשלו בעולם." - צ'ינווייזו איבקווה * "המהפכה הגדולה ביותר ב[[היסטוריה]] של המין האנושי היא שהתרבות החברתית והרוחנית פסקה מלהיות תרבות גברית ונעשתה תרבות אנושית." ~ [[ישעיהו ליבוביץ]] * "הפמיניזם, שכה מבקש לתת לנשים כוח, מתעלם ממקור כוחן הגדול ביותר - קסמן המיני המכשף." - קמילה פגלייה * "אני לא 'פמיניסטית רדיקאלית', שמאמינה שכל הגברים הם האויב ו/או שנשים הן מטבען נעלות ביחס לגברים. כ[[סופר]]ת, אני נוטה להאמין באינדיבידואלים, לא במכלול." ~ [[ג'ויס קרול אוטס]] * "מה זה פמיניזם? את הפרות אתם מוכנים להאכיל ובחדר האוכל להאכיל חברים אתם לא מוכנים?" ~ [[גולדה מאיר]] * "אני שונאת לשמוע אתכם מדברים על כלל הנשים כאילו הן גבירות נעלות במקום יצורים רציונליים. אף אחת מאיתנו לא רוצה לשהות במים שקטים כל חיינו." ~ [[W:ג'יין אוסטן|ג'יין אוסטן]] * "כשלעצמי, מעולם לא הצלחתי לגלות פמיניזם מהו; אני רק יודעת, שאנשים קוראים לי פמיניסטית בכל פעם שאני מבטאת [[רגשות]], שמבדילים אותי מאסקופה נדרסת או מזונה." ~ [[W:רבקה וסט|רבקה וסט]] * "נשים שמתנהגות יפה עושות [[היסטוריה]] לעתים רחוקות." ~ [[W:לורל תאצ'ר אולריך|לורל תאצ'ר אולריך]] * "המאבק הפמיניסטי לשוויון בין המינים הוא כמעט באופן בלעדי נחלת הנשים. הדיכוי נחשב לבעיה שלנו – ולכן מקובל לחשוב שעלינו להיאבק ולפתור אותה. אין ספק כי זו תפישה שגויה וכי לקיחת האחריות מצד גברים לוקה בחסר. אולם מדוע שלא נסייע לפיתוח התודעה הפמיניסטית של [[גבר|גברים]]?" ~ ד"ר אלינור עמית * "בסך הכל האישה היא יצור יותר מאוזן מהגבר. אני יכול להעיד על עצמי שהייתי פמיניסט כבר בגיל 18... אני מאמין שאילו נתנו לנשים לשלוט בעולם, הוא היה שונה." ~ [[W:נתן שחם|נתן שחם]] * "איני יודעת על זכויות ה[[גבר]] או על זכויות האישה. זכויות ה[[אדם]] הן אלה שאני מכירה." ~ שרה גרימקה * "המילה פמיניזם לא מצאה חן בעיניה. 'צריך למצוא משהו בלי 'איזם' אמרה." ~ מתוך: [[עפיפונים]] מאת [[רומן גארי]] * "התנועה הפמיניסטית לא חוללה [[מלחמה|מלחמות]], לא הרגה מתנגדים, לא הקימה מחנות ריכוז, לא הרעיבה אויבים, לא נהגה באכזריות. המאבקים שלה הם למען [[חינוך]], זכות הצבעה, תנאי עבודה טובים יותר, ביטחון ברחובות, טיפול הולם ב[[ילדות|ילדים]], רווחה חברתית, מרכזים לקורבנות אונס, נשים פליטות, רפורמות בחוק. אם מישהי או מישהו אומרת 'אני לא פמיניסט/ית', אני שואלת: למה? מה הבעיה?" ~ [[W:דייל ספנדר|דייל ספנדר]] * "אם בעבר עמדה במרכז המאבק הפמיניסטי מעין אישה אוניברסלית — לבנה מהמעמד הבינוני־גבוה מן הסתם — כיום, כבר שנים, הוא מושפע במידה רבה מתיאוריות קוויריות, פוסט קולוניאליות, תיאוריות של נשים שחורות, אקו פמיניזם ועוד." ~ צפי סער, 2022 ==בעד ונגד התנועה הפמיניסטית== * "אני פמיניסטית לחלוטין. פמיניסטים אחרים לא אוהבים אותי כיוון שאני מבקרת את התנועה הפמיניסטית ומשוכנעת בחובה לתקן אותה. התנועה הפמיניסטית בגדה בנשים, סכסכה בין גברים לנשים והחליפה את השיח ביניהם ב[[תקינות פוליטית]]." - קמילה פגלייה * "מעטים התחומים של אוונגרד חברתי־תרבותי בעת המודרנית שבהם השתתפה ה[[אמנות]] באופן כה בולט, מוצלח ומשמעותי בכינון וביצירת השיח כמו תחום הפמיניזם. ה[[W:אמנות פמיניסטית|אמנות הפמיניסטית]] הייתה לחלק משמעותי בתהליך החברתי שהניע את הפמיניזם." ~ [[W:דוד שפרבר (מבקר אמנות)|דוד שפרבר]] * "אני לא הולכת לפסטיבלי נשים. זה טוב שהם עושים אותם כי זה נותן במה והכול אבל לי יש קושי עם זה. הייתי פעם בפסטיבל כזה וקרה משהו שלא יכולתי לסבול, איזו עמדה כזאת שכל מה שגברי זה זבל." ~ [[מיכל בת-אדם]] * "העובדה שאני [[אישה]] מעולם לא הפריעה לי בשום דבר. היא מעולם לא גרמה לי [[מבוכה]] ולא עוררה אצלי תסביך נחיתות." ~ [[גולדה מאיר]] * "התנועה לשחרור האישה היא שטות אחת גדולה. [[גבר]]ים הם אלו המופלים לרעה – הם אינם יכולים להוליד ילדים, וסביר להניח שאף אחד לא יעשה דבר בנידון." ~ [[גולדה מאיר]] * "לא כל חיזור לא מוצלח הוא הטרדה מינית, ולא כל האשמה של אישה היא אמת. פעם גופנו היה כמעט הפקר, זה נכון. אבל בימינו, כשכל מוסדות החברה, ה[[תקשורת]] והמשפט נכונים להגן עלינו, יש לנו כוח עצום ורב. לצערי לא תמיד אנחנו משתמשות בו בזהירות הראויה." ~ [[יוכי ברנדס]] * "אני לא 'פמיניסטית רדיקלית', שמאמינה שכל הגברים הם האויב ו/או שנשים הן מטבען נעלות ביחס לגברים. כסופרת, אני נוטה להאמין באינדיבידואלים, לא במכלול." ~ [[ג'ויס קרול אוטס]] * "חרף דחייתן והדרתן של ציבורי הנשים, והעימות הבלתי מאוזן שלהן עם הכוחניות הדמוקרטית הגברית – הצליח הרעיון הפמיניסטי להטמיע את עצמו בתוך החשיבה האזרחית ה[[דמוקרטיה|דמוקרטית]] והליברלית." ~ [[W:יפה ברלוביץ|יפה ברלוביץ]] * "איך באמת הפך הפמיניזם, שתחילתו ועיקרו במאבק חשוב מאין כמוהו נגד קיפוח והדרת נשים ונגד הטרדתן ותקיפתן, ושנשא בשורה נכונה של חירות נשית - לגלגול עכשווי מופרך של משמרות הצניעות במאה שערים, כשעיקר ההבדל הוא שבמקום 'שיקסע' קריאת הקרב כעת היא 'החפצה'." ~ [[דורון קורן]] * "הפמיניזם לימד את הנשים לראות את עצמן בתור קורבנות של שליטה גברית מדכאת, אבל קורבנוּת מלאכותית ומדומיינת אינה מובילה לאושר." ~ [[W:פיליס שלאפלי|פיליס שלאפלי]] * "הפמיניזם מבוסס על ביטול טבע האדם ועל הנדסה מלאכותית של טבע חדש לאדם; ולכן, הוא לא יכול אלא להיכשל." ~ [[W:פיליס שלאפלי|פיליס שלאפלי]] * "השוואת מעמדן של הנשים לזה של הגברים גרמה להן לאבד את קסמן המיוחד, הנעלם." ~ [[גרייס קלי]] * "בכל פעם שנשים, אם כפרט או כקבוצה, מרהיבות עוז לנפץ חומות בצורות של שתיקה, להסיר מנגנוני הגנה, להשמיע קול ולעשות צעד קדימה במטרה משותפת להפסקת התופעה החברתית ארוכת השנים של ניצולן המיני, מתגבש גל נגד – המובל בעיקר על ידי מי שניתן להבין את פועלם כביטוי לרצון להגן על כוחם הסימבולי והממשי במערך החברתי." ~ [[W:שלומית ליר|שלומית ליר]], חוקרת מגדר * "מעולם לא ראתה בעצמה פמיניסטית וסירבה להצטרף לאלה מבינינו שמחו על כך שאסור להן ללבוש טלית ולהניח תפילין או ללמוד תורה. היא רק גילגלה עיניים ופיהקה. 'רק זה חסר לי. עוד חובות דתיות'." ~ [[W:נעמי רגן|נעמי רגן]], '[[עזר כנגדו (רומן)|עזר כנגדו]]' * "אני לא ממש חושבת על דברים כמו 'גברים נגד נשים'; מעולם לא חשבתי עליהם. הוריי חינכו אותי להאמין שאם אעבוד קשה כמו הבנים, אגיע רחוק בחיי." ~ [[טיילור סוויפט]] * "אף על פי שהבעיות שלי היו במידה מסוימת בעיות נשיות, הפמיניסטיות לא היו לי לעזר. הייתי מעבר לכל זה. אני לא רוצה לריב עם גברים. צריך לתקן את הגברים. הפמיניסטיות חיקו אותם." ~ [[ג'וני מיטשל]] * "הקולות הפמיניסטיים שאליהם נחשפתי בלימודיי האקדמיים היו כמעט תמיד רוויי [[כעס]], מרירות, [[תסכול]], וחשד נצחי ביחס לעולם הגברי - רגשות שליליים, שכאשר עברו דרכי - לא קידמו אותי ולא היטיבו עם ה[[זוגיות]]." ~ [[סיון הר-שפי]] * "התנגדות לפמיניזם איננה שנאת נשים ואיננה ניסיון לפגוע בהן. המתנגדים לפמיניזם לא מגינים על מי שתוקף נשים, על מי שמטריד אותן או על מי שמאיים עליהן; הם לא רוצים לשלול מנשים את הזכויות שלהן; והם אינם מבקשים לבטל את המוסדות (כמו החוקה) ואת המנגנונים (כמו בית המשפט) ששומרים על הנשים ועל הזכויות שלהן. המתנגדים לפמיניזם מתנגדים לעיוורון מגדרי: גברים ונשים שונים זה מזה באופן עמוק ורחב. אם ניתן לגברים ולנשים, למרות כל השוני ביניהם, את אותן זכויות ואת אותן חובות, יפגע אותו 'שיוויון' מלאכותי ודימיוני בשניהם. המתנגדים לפמיניזם מאמינים בחובה העליונה להגן על כל אדם ולדאוג לכל אדם, בין גבר ובין אשה. הם מאמינים שדווקא הניסיון להפוך את הגברים ואת הנשים לזהים הוא ההיפך מהשיוויון ביניהם. ניסיון כזה רומס את כל מה שמיוחד בהם ומתעלם מכל מה שהופך אותם למי שהם. רק מתוך אהבת כל אדם באשר הוא אדם, רק מתוך הכרה בשונה וקבלת האחר, עשויים לצמוח צדק ושוויון אמתיים בין המינים." - אלמר חוסיין * "הנשים, בתור אימהות, מנחילות את התרבות מדור לדור. התרבות שהן עצמן מנחילות מצפה מגברים להיות קשוחים יותר מנשים, אמיצים יותר מנשים, חזקים יותר מנשים, עשירים יותר מנשים. הפמיניסטיות אינן אלא צבועות: בפעילותן הציבורית הן טוענות שהתרבות הזו מדכאת את הנשים ומפלה אותן לרעה, אבל בחייהן האישיים הן משתתפות בתרבות הזו בכל ליבן. כל אישה, פמיניסטית ככל שתהיה, רוצה גבר שיהיה חזק יותר ממנה, אמיץ יותר ממנה, קשוח יותר ממנה ועשיר יותר ממנה. יתרה מזו: הפמיניסטיות טוענות שהמוסר המקובל בחברה משמש את הגברים על מנת לנצל את הנשים, על מנת להפלות אותן ועל מנת לדכא אותן; אבל המוסר שהן מציעות הוא-הוא זה שמבקש לנצל את הגברים, להפלות אותם ולדכא אותם. הן שואפות לתפוס את מקומותיהם של הגברים בעבודה, בלימודים ובשלטון. לתהליך שבו הן לוקחות מהגברים כוח, כסף וכבוד ומעבירות אותם לעצמן הן קוראות צדק ושיוויון בין המינים." - [[W:אריאנה האפינגטון|אריאנה האפינגטון]] * "בשביל להיות פמיניסטית כיום, אני חייבת להיות [[אנטישמיות|אנטישמית]]. אני חייבת להיות פמיניסטית בתנאים שמציעים לי כאן, ואני חייבת להגיד שב־7 באוקטובר נשים לא נאנסו. בשביל להיות פמיניסטית, אני צריכה להפקיר נשים שהן שפחות של הרפובליקה האיסלאמית. בשביל להיות פמיניסטית אני חייבת לשנוא יהודים ולקרוא לאינתיפאדה עולמית. אז אם זה ככה, אני לא פמיניסטית. אני מרגישה שיש לי אחריות להתעקש ולא להיכנע לזהויות המוצעות לי." ~ [[אריאנה הרוויץ]], יוני 2024 ==ראו גם== * [[אישה]] * [[מגדר]] ==קישורים חיצוניים== {{מיזמים|ויקיפדיה=פמיניזם}} [[קטגוריה:פמיניזם|*]] [[קטגוריה:מעמד האישה]] 14ztuf0ha6ow7hp144qx62jforglcqe נתן שחם 0 17361 234378 232680 2026-04-13T18:13:59Z קליאו 9676 עריכה 234378 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Nathan Shaham in Beit Alfa.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|נתן שחם, 2000]] '''[[W:נתן שחם|נתן שחם]]''' (29 בינואר 1925 – 18 ביוני 2018) היה סופר [[ישראל]]י. ==מתוך ספריו== * "ברגע שאתה פותח את החלון ההשראה מתפרצת פנימה." * "כש[[אדם]] הולך לעולמו כל חייו עוברים ל[[זמן]] הווה." * "בין אור לצבע מתנהל רומן בלתי פוסק, רצוף מריבות והתפייסויות." * "במצבים של מבוכה וחוסר בטחון אנחנו נטפלים לפרטים כדי להיאחז במשהו." * "שנינו חשים איזו מורת־רוח מן הפגישה הראשונה עם תושבי הארץ המובטחת." * "מתחת לפני השטח רוחשים כאן יצרים שלא באו על סיפוקם ותקוות שנכזבו." * "בדבר אחד כל ה[[אישה|נשים]] דומות זו לזו. הן יודעות להסתיר כעס." * "איני בטוח שהחיבור לאחרים מוסיף ליחיד ממד. לעתים הוא מפחית ממד." * "[[מוזיקה]] משפיעה עליו השפעה חזקה." * "הוא רואה בי [[ידידות|ידיד]] מפני שאף פעם איני שוהה עמו יותר מכפי הרצוי לו." * "נהוג לומר שהנפטר נאסף אל אבותיו. ההפך הוא הנכון: [[מוות|במותו]] הוא נאסף אל צאצאיו." ==עד המלך (1975)== {{דף מורחב|עד המלך (רומן)}} * "ה[[אמת]] אינה ספוגה שום ערכים; רק בחתירה אליה הם מתגלים." * "לימים ציין לעצמו אותו יום כפתח־תקופה בחייו. הרגלים של חוקר דברי־הימים." * "ההסתפקות במועט, ביטול האני וכל יתר סימני־ההיכר של התקופה החלוצית עשאוני מעודן, דק־הרגשה ושרוי תדיר במצב של התרוממות־רוח." ==עצם אל עצמו (1983)== {{דף מורחב|עצם אל עצמו}} * "לא היו מאורעות דרמטיים. אפילו את ה[[סבל]] הצליחו להפוך לעניין משעמם." * "אולי באמת יכול אני להביא מזור לגופי על־ידי שלוות־הדעת והתכוונות אל מיני [[אושר]] פשוט.” * "תשעים ותשעה למאה מן השקרנים בטוחים שזה הדבר שהם עושים. ורק אחד למאה יש בו האומץ ורגש הכבוד לומר לעצמו שהתיישב ליד השולחן כדי לשקר." * "איני מבקש אלא שתניחו לי לשבת לצידכם, בריחוק כלשהו, מפוייס לגורלי, ללקט פירורים מתחת לשולחנכם. איני זקוק אלא לקורת־גג, צלחת מרק, שולחן, מיטה, והזכות להציץ באושרכם מרחוק." ==רביעיית רוזנדורף (1987)== {{דף מורחב|רביעיית רוזנדורף}} * "צריך להיות אופטימיים. משטר בא ומשטר הולך וה[[מוזיקה|מוסיקה]] לעולם נשארת. ולכל מקום שנלך תתלווה אלינו." * "אני רוצה ליצור פרוזה בלי עלילה, לכתוב רומאן בלי דמות שלטת, ולחיות בעולם בלי גיבורים." * "אין ספק שצפוי לה עתיד מזהיר אם תתמיד בדרך שהיא הולכת בה ואם יהיו לה מורים מתאימים." * "ה[[אמנות]] אינה יכולה לדווח על המציאות כיומני הקולנוע. אין לה גם הכוח לזייפה. לכל היותר תוכל להציע לנו תמציות מרוכזות של זיקות אנוש." * "אהבה היא אנוכיות שנתעצמה, אין שחר למעשינו. אין טעם במחדלינו. המולדת היא אשליה – הלשון כוזבת. יש רק מוסיקה – אנחתה האחרונה של תרבות המערב." ==צלו של רוזנדורף (2001)== {{דף מורחב|צלו של רוזנדורף}} * "מרגע שה[[ספרות]] היא כלי חינוכי, שוב אינה ספרות." * "עד היום אנחנו מתקשים להחליט אם אנחנו גרמנים בני דת משה או יהודים חסרי דת המדברים גרמנית.” * " כל ימיו רצה לחיות מחוץ להיסטוריה. הוא האמין שכנרים יכולים לעשות זאת." ==קרן אקסודוס (2006)== {{דף מורחב|קרן אקסודוס}} * "לא יצר רעיונות חדשים, אלא היה עסוק בהענקת לבוש מפואר יותר למחשבות המגומגמות, שגילגלו אחרים." * "החיסרון הגדול יותר שלו הוא שלא היה לו אומץ להימנות עם המיעוט, גם כאשר החזיק בדעת מיעוט." * "הרבה אפשר ללמוד על רוח התקופה מסיפורו של אדם שישב באותו קרון שבו נסעו האנשים שעשו [[היסטוריה]]." * "כדי שהספרות היפה תיגע באמת היא חייבת להרעיד מיתר סמוי בנפשנו." ==חשבון רדום (2013)== {{דף מורחב|חשבון רדום}} * "פטרונם של כל השואלים לנתיבות עולם, הנפעמים מהדר הטבע, התוהים על הנפש." * "התייעץ עם מבקרי ספרות נודעים, אבל את עצתם קיבל רק כאשר תאמה את דעתו שלו." * "תוכנם של הספרים יידחס לתוך מאגר מידע עולמי, שיכלול את כל מה שיצרה ה[[אנושות]]." * "מהיותי חושד בקדושים שרוב זמנם מוקדש להעמדת פנים, חשתי כי הוא קרוב לי ברוחו גם בלי שהכרתי אותו." ==אמרותיו== * "הספרות אינה מאשימה או מזכה. היא משתדלת להבין מה קרה ולמה." * "אני לא צריך להתנצל שהדמויות שלי משתדלות להתבטא בצורה בהירה." * "הרגלתי את עצמי לכתוב שניים־שלושה [[ספר]]ים בעת ובעונה אחת." * "שנים לא מעטות עברו עד שהבינו חברי הקיבוץ כי השוויון הוא משאלה והשיתוף הוא תוכנית עבודה." * "בסך הכול ה[[אישה]] היא יצור יותר מאוזן מהגבר. אני יכול להעיד על עצמי שהייתי פמיניסט כבר בגיל 18." * "אני מאמין שאילו נתנו לנשים לשלוט ב[[עולם]], הוא היה שונה." * "לא רציתי להיות סופר. גדלתי בבית ספרותי, ראיתי את הסופרים מלינים על היחס של ראש העיר אליהם והחלטתי שלא אעסוק במקצוע, התלוי בדעותיהם של אחרים. גמרתי אומר להיות לוחם וחקלאי, כי זה מה שנחוץ." ==נאמר עליו== * "גיבוריו הספרותיים מעולם לא חיו ביקום פרטי, מנותק, הסובב סביב עצמם ומכאוביהם בלבד. הם תמיד היו חלק מאיזשהו מהלך היסטורי גדול שהשפיע על גורלם והפך את חייהם." ~ אורית שחם-גובר {{מיון רגיל:שחם, נתן}} [[קטגוריה:סופרים ישראלים]] [[קטגוריה:סופרים עבריים]] [[קטגוריה:נתן שחם|*]] [[קטגוריה:זוכי פרס ישראל]] [[קטגוריה:פמיניסטים]] [[קטגוריה:לוחמי ההגנה]] 266iapmj0xf577kmb62p6sjj0yluokk 234382 234378 2026-04-13T18:36:35Z קליאו 9676 234382 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Nathan Shaham in Beit Alfa.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|נתן שחם, 2000]] '''[[W:נתן שחם|נתן שחם]]''' (29 בינואר 1925 – 18 ביוני 2018) היה סופר [[ישראל]]י. ==מתוך ספריו== * "ברגע שאתה פותח את החלון ההשראה מתפרצת פנימה." * "כש[[אדם]] הולך לעולמו כל חייו עוברים ל[[זמן]] הווה." * "בין אור לצבע מתנהל רומן בלתי פוסק, רצוף מריבות והתפייסויות." * "במצבים של מבוכה וחוסר בטחון אנחנו נטפלים לפרטים כדי להיאחז במשהו." * "שנינו חשים איזו מורת־רוח מן הפגישה הראשונה עם תושבי הארץ המובטחת." * "מתחת לפני השטח רוחשים כאן יצרים שלא באו על סיפוקם ותקוות שנכזבו." * "בדבר אחד כל ה[[אישה|נשים]] דומות זו לזו. הן יודעות להסתיר כעס." * "איני בטוח שהחיבור לאחרים מוסיף ליחיד ממד. לעתים הוא מפחית ממד." * "[[מוזיקה]] משפיעה עליו השפעה חזקה." * "הוא רואה בי [[ידידות|ידיד]] מפני שאף פעם איני שוהה עמו יותר מכפי הרצוי לו." * "נהוג לומר שהנפטר נאסף אל אבותיו. ההפך הוא הנכון: [[מוות|במותו]] הוא נאסף אל צאצאיו." ==עד המלך (1975)== {{דף מורחב|עד המלך (רומן)}} * "ה[[אמת]] אינה ספוגה שום ערכים; רק בחתירה אליה הם מתגלים." * "לימים ציין לעצמו אותו יום כפתח־תקופה בחייו. הרגלים של חוקר דברי־הימים." * "ההסתפקות במועט, ביטול האני וכל יתר סימני־ההיכר של התקופה החלוצית עשאוני מעודן, דק־הרגשה ושרוי תדיר במצב של התרוממות־רוח." * "כביכול בכל מה שנאמר מוצנע רמז המובן לאנשי המקום והוא צריך למאמץ בשביל לפענחו." ==עצם אל עצמו (1983)== {{דף מורחב|עצם אל עצמו}} * "לא היו מאורעות דרמטיים. אפילו את ה[[סבל]] הצליחו להפוך לעניין משעמם." * "אולי באמת יכול אני להביא מזור לגופי על־ידי שלוות־הדעת והתכוונות אל מיני [[אושר]] פשוט.” * "תשעים ותשעה למאה מן השקרנים בטוחים שזה הדבר שהם עושים. ורק אחד למאה יש בו האומץ ורגש הכבוד לומר לעצמו שהתיישב ליד השולחן כדי לשקר." * "איני מבקש אלא שתניחו לי לשבת לצידכם, בריחוק כלשהו, מפוייס לגורלי, ללקט פירורים מתחת לשולחנכם. איני זקוק אלא לקורת־גג, צלחת מרק, שולחן, מיטה, והזכות להציץ באושרכם מרחוק." ==רביעיית רוזנדורף (1987)== {{דף מורחב|רביעיית רוזנדורף}} * "צריך להיות אופטימיים. משטר בא ומשטר הולך וה[[מוזיקה|מוסיקה]] לעולם נשארת. ולכל מקום שנלך תתלווה אלינו." * "אני רוצה ליצור פרוזה בלי עלילה, לכתוב רומאן בלי דמות שלטת, ולחיות בעולם בלי גיבורים." * "אין ספק שצפוי לה עתיד מזהיר אם תתמיד בדרך שהיא הולכת בה ואם יהיו לה מורים מתאימים." * "ה[[אמנות]] אינה יכולה לדווח על המציאות כיומני הקולנוע. אין לה גם הכוח לזייפה. לכל היותר תוכל להציע לנו תמציות מרוכזות של זיקות אנוש." * "אהבה היא אנוכיות שנתעצמה, אין שחר למעשינו. אין טעם במחדלינו. המולדת היא אשליה – הלשון כוזבת. יש רק מוסיקה – אנחתה האחרונה של תרבות המערב." ==צלו של רוזנדורף (2001)== {{דף מורחב|צלו של רוזנדורף}} * "מרגע שה[[ספרות]] היא כלי חינוכי, שוב אינה ספרות." * "עד היום אנחנו מתקשים להחליט אם אנחנו גרמנים בני דת משה או יהודים חסרי דת המדברים גרמנית.” * " כל ימיו רצה לחיות מחוץ להיסטוריה. הוא האמין שכנרים יכולים לעשות זאת." ==קרן אקסודוס (2006)== {{דף מורחב|קרן אקסודוס}} * "לא יצר רעיונות חדשים, אלא היה עסוק בהענקת לבוש מפואר יותר למחשבות המגומגמות, שגילגלו אחרים." * "החיסרון הגדול יותר שלו הוא שלא היה לו אומץ להימנות עם המיעוט, גם כאשר החזיק בדעת מיעוט." * "הרבה אפשר ללמוד על רוח התקופה מסיפורו של אדם שישב באותו קרון שבו נסעו האנשים שעשו [[היסטוריה]]." * "כדי שהספרות היפה תיגע באמת היא חייבת להרעיד מיתר סמוי בנפשנו." ==חשבון רדום (2013)== {{דף מורחב|חשבון רדום}} * "פטרונם של כל השואלים לנתיבות עולם, הנפעמים מהדר הטבע, התוהים על הנפש." * "התייעץ עם מבקרי ספרות נודעים, אבל את עצתם קיבל רק כאשר תאמה את דעתו שלו." * "תוכנם של הספרים יידחס לתוך מאגר מידע עולמי, שיכלול את כל מה שיצרה ה[[אנושות]]." * "מהיותי חושד בקדושים שרוב זמנם מוקדש להעמדת פנים, חשתי כי הוא קרוב לי ברוחו גם בלי שהכרתי אותו." ==אמרותיו== * "הספרות אינה מאשימה או מזכה. היא משתדלת להבין מה קרה ולמה." * "אני לא צריך להתנצל שהדמויות שלי משתדלות להתבטא בצורה בהירה." * "הרגלתי את עצמי לכתוב שניים־שלושה [[ספר]]ים בעת ובעונה אחת." * "שנים לא מעטות עברו עד שהבינו חברי הקיבוץ כי השוויון הוא משאלה והשיתוף הוא תוכנית עבודה." * "בסך הכול ה[[אישה]] היא יצור יותר מאוזן מהגבר. אני יכול להעיד על עצמי שהייתי פמיניסט כבר בגיל 18." * "אני מאמין שאילו נתנו לנשים לשלוט ב[[עולם]], הוא היה שונה." * "לא רציתי להיות סופר. גדלתי בבית ספרותי, ראיתי את הסופרים מלינים על היחס של ראש העיר אליהם והחלטתי שלא אעסוק במקצוע, התלוי בדעותיהם של אחרים. גמרתי אומר להיות לוחם וחקלאי, כי זה מה שנחוץ." ==נאמר עליו== * "גיבוריו הספרותיים מעולם לא חיו ביקום פרטי, מנותק, הסובב סביב עצמם ומכאוביהם בלבד. הם תמיד היו חלק מאיזשהו מהלך היסטורי גדול שהשפיע על גורלם והפך את חייהם." ~ אורית שחם-גובר {{מיון רגיל:שחם, נתן}} [[קטגוריה:סופרים ישראלים]] [[קטגוריה:סופרים עבריים]] [[קטגוריה:נתן שחם|*]] [[קטגוריה:זוכי פרס ישראל]] [[קטגוריה:פמיניסטים]] [[קטגוריה:לוחמי ההגנה]] ryb9wveo2qzrguox0pb9z4lv4hucd5e 234383 234382 2026-04-13T18:37:39Z קליאו 9676 234383 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Nathan Shaham in Beit Alfa.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|נתן שחם, 2000]] '''[[W:נתן שחם|נתן שחם]]''' (29 בינואר 1925 – 18 ביוני 2018) היה סופר [[ישראל]]י. ==מתוך ספריו== * "ברגע שאתה פותח את החלון ההשראה מתפרצת פנימה." * "כש[[אדם]] הולך לעולמו כל חייו עוברים ל[[זמן]] הווה." * "בין אור לצבע מתנהל רומן בלתי פוסק, רצוף מריבות והתפייסויות." * "במצבים של מבוכה וחוסר בטחון אנחנו נטפלים לפרטים כדי להיאחז במשהו." * "שנינו חשים איזו מורת־רוח מן הפגישה הראשונה עם תושבי הארץ המובטחת." * "מתחת לפני השטח רוחשים כאן יצרים שלא באו על סיפוקם ותקוות שנכזבו." * "בדבר אחד כל ה[[אישה|נשים]] דומות זו לזו. הן יודעות להסתיר כעס." * "איני בטוח שהחיבור לאחרים מוסיף ליחיד ממד. לעתים הוא מפחית ממד." * "[[מוזיקה]] משפיעה עליו השפעה חזקה." * "הוא רואה בי [[ידידות|ידיד]] מפני שאף פעם איני שוהה עמו יותר מכפי הרצוי לו." * "נהוג לומר שהנפטר נאסף אל אבותיו. ההפך הוא הנכון: [[מוות|במותו]] הוא נאסף אל צאצאיו." ==עד המלך (1975)== {{דף מורחב|עד המלך (רומן)}} * "ה[[אמת]] אינה ספוגה שום ערכים; רק בחתירה אליה הם מתגלים." * "לימים ציין לעצמו אותו יום כפתח־תקופה בחייו. הרגלים של חוקר דברי־הימים." * "כביכול בכל מה שנאמר מוצנע [[רמז]] המובן לאנשי המקום והוא צריך למאמץ בשביל לפענחו." * "ההסתפקות במועט, ביטול האני וכל יתר סימני־ההיכר של התקופה החלוצית עשאוני מעודן, דק־הרגשה ושרוי תדיר במצב של התרוממות־רוח." ==עצם אל עצמו (1983)== {{דף מורחב|עצם אל עצמו}} * "לא היו מאורעות דרמטיים. אפילו את ה[[סבל]] הצליחו להפוך לעניין משעמם." * "אולי באמת יכול אני להביא מזור לגופי על־ידי שלוות־הדעת והתכוונות אל מיני [[אושר]] פשוט.” * "תשעים ותשעה למאה מן השקרנים בטוחים שזה הדבר שהם עושים. ורק אחד למאה יש בו האומץ ורגש הכבוד לומר לעצמו שהתיישב ליד השולחן כדי לשקר." * "איני מבקש אלא שתניחו לי לשבת לצידכם, בריחוק כלשהו, מפוייס לגורלי, ללקט פירורים מתחת לשולחנכם. איני זקוק אלא לקורת־גג, צלחת מרק, שולחן, מיטה, והזכות להציץ באושרכם מרחוק." ==רביעיית רוזנדורף (1987)== {{דף מורחב|רביעיית רוזנדורף}} * "צריך להיות אופטימיים. משטר בא ומשטר הולך וה[[מוזיקה|מוסיקה]] לעולם נשארת. ולכל מקום שנלך תתלווה אלינו." * "אני רוצה ליצור פרוזה בלי עלילה, לכתוב רומאן בלי דמות שלטת, ולחיות בעולם בלי גיבורים." * "אין ספק שצפוי לה עתיד מזהיר אם תתמיד בדרך שהיא הולכת בה ואם יהיו לה מורים מתאימים." * "ה[[אמנות]] אינה יכולה לדווח על המציאות כיומני הקולנוע. אין לה גם הכוח לזייפה. לכל היותר תוכל להציע לנו תמציות מרוכזות של זיקות אנוש." * "אהבה היא אנוכיות שנתעצמה, אין שחר למעשינו. אין טעם במחדלינו. המולדת היא אשליה – הלשון כוזבת. יש רק מוסיקה – אנחתה האחרונה של תרבות המערב." ==צלו של רוזנדורף (2001)== {{דף מורחב|צלו של רוזנדורף}} * "מרגע שה[[ספרות]] היא כלי חינוכי, שוב אינה ספרות." * "עד היום אנחנו מתקשים להחליט אם אנחנו גרמנים בני דת משה או יהודים חסרי דת המדברים גרמנית.” * " כל ימיו רצה לחיות מחוץ להיסטוריה. הוא האמין שכנרים יכולים לעשות זאת." ==קרן אקסודוס (2006)== {{דף מורחב|קרן אקסודוס}} * "לא יצר רעיונות חדשים, אלא היה עסוק בהענקת לבוש מפואר יותר למחשבות המגומגמות, שגילגלו אחרים." * "החיסרון הגדול יותר שלו הוא שלא היה לו אומץ להימנות עם המיעוט, גם כאשר החזיק בדעת מיעוט." * "הרבה אפשר ללמוד על רוח התקופה מסיפורו של אדם שישב באותו קרון שבו נסעו האנשים שעשו [[היסטוריה]]." * "כדי שהספרות היפה תיגע באמת היא חייבת להרעיד מיתר סמוי בנפשנו." ==חשבון רדום (2013)== {{דף מורחב|חשבון רדום}} * "פטרונם של כל השואלים לנתיבות עולם, הנפעמים מהדר הטבע, התוהים על הנפש." * "התייעץ עם מבקרי ספרות נודעים, אבל את עצתם קיבל רק כאשר תאמה את דעתו שלו." * "תוכנם של הספרים יידחס לתוך מאגר מידע עולמי, שיכלול את כל מה שיצרה ה[[אנושות]]." * "מהיותי חושד בקדושים שרוב זמנם מוקדש להעמדת פנים, חשתי כי הוא קרוב לי ברוחו גם בלי שהכרתי אותו." ==אמרותיו== * "הספרות אינה מאשימה או מזכה. היא משתדלת להבין מה קרה ולמה." * "אני לא צריך להתנצל שהדמויות שלי משתדלות להתבטא בצורה בהירה." * "הרגלתי את עצמי לכתוב שניים־שלושה [[ספר]]ים בעת ובעונה אחת." * "שנים לא מעטות עברו עד שהבינו חברי הקיבוץ כי השוויון הוא משאלה והשיתוף הוא תוכנית עבודה." * "בסך הכול ה[[אישה]] היא יצור יותר מאוזן מהגבר. אני יכול להעיד על עצמי שהייתי פמיניסט כבר בגיל 18." * "אני מאמין שאילו נתנו לנשים לשלוט ב[[עולם]], הוא היה שונה." * "לא רציתי להיות סופר. גדלתי בבית ספרותי, ראיתי את הסופרים מלינים על היחס של ראש העיר אליהם והחלטתי שלא אעסוק במקצוע, התלוי בדעותיהם של אחרים. גמרתי אומר להיות לוחם וחקלאי, כי זה מה שנחוץ." ==נאמר עליו== * "גיבוריו הספרותיים מעולם לא חיו ביקום פרטי, מנותק, הסובב סביב עצמם ומכאוביהם בלבד. הם תמיד היו חלק מאיזשהו מהלך היסטורי גדול שהשפיע על גורלם והפך את חייהם." ~ אורית שחם-גובר {{מיון רגיל:שחם, נתן}} [[קטגוריה:סופרים ישראלים]] [[קטגוריה:סופרים עבריים]] [[קטגוריה:נתן שחם|*]] [[קטגוריה:זוכי פרס ישראל]] [[קטגוריה:פמיניסטים]] [[קטגוריה:לוחמי ההגנה]] 17ulqwesibknzsuwgujzvuab3ufwqak ויקיציטוט:מזנון/ארכיון 9 4 20490 234398 159370 2026-04-14T11:56:20Z CommonsDelinker 619 Replacing Logo_for_the_beta_feature_FileExporter.svg with [[File:Logo_for_FileExporter.svg]] (by [[:c:User:CommonsDelinker|CommonsDelinker]] because: [[:c:COM:FR|File renamed]]: [[:c:COM:FR#FR3|Criterion 3]] (obvious error) · Has been a default feature si 234398 wikitext text/x-wiki {{מזנון}} {{ארכיון|כותרת=דף זה הוא ארכיון מספר 9 של המזנון. השיחות כאן הן מהתאריכים 5 בינואר 2016 עד 4 בנובמבר 2019|מידע= }} == Wikimania 2016 Scholarships - Deadline soon! == :{{int:Please-translate}} A reminder - applications for scholarships for Wikimania 2016 in Esino Lario, Italy, are closing soon! Please get your applications in by January 9th. To apply, visit the page below: :*[https://wikimania2016.wikimedia.org/wiki/Scholarships Wikimania 2016 Scholarships] [[User:PEarley (WMF)|Patrick Earley (WMF)]] via [[משתמש:MediaWiki message delivery|MediaWiki message delivery]] - [[שיחת משתמש:MediaWiki message delivery|שיחה]] 03:49, 5 בינואר 2016 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:PEarley (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:PEarley_(WMF)/Mass_Message_-_large&oldid=15209973 --> == 2016 WMF Strategy consultation == :{{int:Please-translate}} Hello, all. The Wikimedia Foundation (WMF) has launched a consultation to help create and prioritize WMF strategy beginning July 2016 and for the 12 to 24 months thereafter. This consultation will be open, on Meta, from 18 January to 26 February, after which the Foundation will also use these ideas to help inform its Annual Plan. (More on our timeline can be found on that Meta page.) Your input is welcome (and greatly desired) at the Meta discussion, [[:m:2016 Strategy/Community consultation|2016 Strategy/Community consultation]]. Apologies for English, where this is posted on a non-English project. We thought it was more important to get the consultation translated as much as possible, and good headway has been made there in some languages. There is still much to do, however! We created [[:m:2016 Strategy/Translations]] to try to help coordinate what needs translation and what progress is being made. :) If you have questions, please reach out to me on my talk page or on the strategy consultation's talk page or by email to mdennis@wikimedia.org. I hope you'll join us! [[:m:User:Mdennis (WMF)|Maggie Dennis]] via [[משתמש:MediaWiki message delivery|MediaWiki message delivery]] - [[שיחת משתמש:MediaWiki message delivery|שיחה]] 21:06, 18 בינואר 2016 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Mdennis (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:PEarley_(WMF)/Mass_Message_-_large&oldid=15253743 --> == הודעות חוצות־ויקי יהיו זמינות בתור אפשרות בטא בוויקיפדיה העברית ב־19 בפרואר == קהילת ויקיפדיה העברית היקרה, צוות השיתוף (Collaboration) שמח להודיע לכם שהודעות חוצות־ויקי יהיה זמינות בוויקי שלכם ב־19 בפברואר בשעה 01:00 UTC‏ (03:00 בלילה שעון ישראל). הודעות חוצות‏־ויקי תעזורנה לכם לדעת על פעילות באתרי ויקי אחרים. איך זה עובד? דמיינו שמישהו מודע לכם בוויקישיתוף – בפעם הבאה שתפתחו דף בוויקי הזה כאן, תראו את ההודעה על כך מוויקישיתוף! אנחנו מקווים שזה יעזור לכל מי שפעיל במספר אתרי ויקי. תמצאו מידע נוסף בתיעוד. כמובן, זוהי אפשרות בטא. אנחנו בדקנו מקרי־קצה ‏רבים, אבל ייתכן שתיתקלו בבעיות מסוימות. אם זה יקרה (ואנו מתנצלים על כך), אנא דווחו את זה לדף שמיועד לכך (בכל שפה שבה נוח לכם לכתוב). כדי להפעיל את האפשרות, יש ללכת להעדפות, לשונית "בטא", ולבחור "הודעות מורחבות". מעתה תקבלו הודעות כשהן תקרינה בכל ויקי אחר. תקבלו הודעות רק באתרים שבהם הפעלתם את האפשרות הזאת (בודקי בטא: ויקינתונים, mediawiki.org, ויקישיתוף וכל האתרים בעברית ובצרפתית). אם לא תפעילו אותה, דבר לא ישתנה בחלונית ההודעות שלכם. אם יש לכם שאלות, אזכרו אותי! בהצלחה! [[משתמש:Trizek (WMF)|Trizek (WMF)]] - [[שיחת משתמש:Trizek (WMF)|שיחה]] 20:10, 16 בפברואר 2016 (IST) == VisualEditor News #1—2016 == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"> ''[[:m:VisualEditor/Newsletter/2016/February|Read this in another language]] • [[:m:VisualEditor/Newsletter|Subscription list for this multilingual newsletter]]'' <div style="margin:0.5em;width:230px;{{#switch:ltr|rtl=float:left;margin-left:0;|#default=float:right;margin-right:0;}}border:1px solid #AAA;padding:0.5em;"> [[File:VisualEditor-logo.svg|200x70px|center|alt=The visual editor]] '''Did you know?''' <div class="thumbcaption" style="font-size: 90%;"> Among experienced editors, the visual editor's table editing is one of the most popular features. [[File:VisualEditor table menu move column.png|alt=Screenshot showing a pop-up menu for column operations in a table|centre|frameless|230x230px]] If you select the top of a column or the end of a row, you can quickly insert and remove columns and rows. Now, you can also rearrange columns and rows. Click "Move before" or "Move after" to swap the column or row with its neighbor. You can read and help translate [[:mw:VisualEditor/User guide|the user guide]], which has more information about how to use the visual editor.</div></div> Since the last newsletter, the [[:mw:VisualEditor/Portal|VisualEditor Team]] has fixed many bugs. Their workboard is available [[phab:project/board/483/|in Phabricator]]. Their [[:mw:VisualEditor/Current_priorities|current priorities]] are improving support for Japanese, Korean, Arabic, Indic, and Han scripts, and improving the single edit tab interface. === Recent changes === You can '''switch from the wikitext editor to the visual editor''' after you start editing. This function is available to nearly all editors at most wikis except the Wiktionaries and Wikisources. Many local '''feedback pages''' for the visual editor have been redirected to [[:mw:VisualEditor/Feedback]]. You can now re-arrange columns and rows in '''tables''', as well as copying a row, column or any other selection of cells and pasting it in a new location. The '''formula editor''' has two options: you can choose "Quick edit" to see and change only the LaTeX code, or "Edit" to use the full tool. The full tool offers immediate preview and an extensive list of symbols. === Future changes === The '''[[:mw:VisualEditor/Single edit tab|single edit tab]]''' project will combine the "{{int:vector-view-edit}}" and "{{int:visualeditor-ca-editsource}}" tabs into a single "{{int:vector-view-edit}}" tab. This is similar to the system already used on the mobile website. ([[phab:T102398|T102398]]) Initially, the "{{int:vector-view-edit}}" tab will open whichever editing environment you used last time. Your last editing choice will be stored as an account preference for logged-in editors, and as a cookie for logged-out users. Logged-in editors will have these options in the {{int:prefs-editing}} tab of [[Special:Preferences]]: * {{int:visualeditor-preference-tabs-remember-last}}, * {{int:visualeditor-preference-tabs-prefer-ve}}, * {{int:visualeditor-preference-tabs-prefer-wt}}, and * {{int:visualeditor-preference-tabs-multi-tab}}. (This is the state for people using the visual editor now.) The visual editor uses the same search engine as [[Special:Search]] to find links and files. This search will get better at detecting typos and spelling mistakes soon. These improvements to search will appear in the visual editor as well. The visual editor will be offered to all editors at most [[:mw:VisualEditor/Rollouts|"Phase 6" Wikipedias]] during the next few months. This will affect the following languages, amongst others: [[:w:ja: |'''Japanese''']], [[:w:ko:|'''Korean''']], [[:w:ur: |'''Urdu''']], [[:w:fa: |'''Persian''']], [[:w:ar: |'''Arabic''']], [[:w:ta: |'''Tamil''']], [[:w:mr: |'''Marathi''']], [[:w:ml: |'''Malayalam''']], [[:w:hi: |'''Hindi''']], [[:w:bn: |'''Bengali''']], [[:w:as: |'''Assamese''']], [[:w:th: |'''Thai''']], [[:w:arc: |'''Aramaic''']]. === Let's work together === * Please try out the newest version of the '''[[:mw:VisualEditor/Single edit tab|single edit tab]]''' on [[test2wiki:Special:Random|test2.wikipedia.org]]. You may need to restore the default preferences (at the bottom of [[test2wiki:Special:Preferences]]) to see the initial prompt for options. Were you able to find a preference setting that will work for your own editing? Did you see [[:c:File:VisualEditor single edit tab preference dialog.png|the large preferences dialog box]] when you started editing an article there? * <mark>Can you read and type in Korean, Arabic, Japanese, Indic, or Han scripts?</mark> Does typing in these languages feels natural in the visual editor? Language engineer [[:mw:User:DChan (WMF)|David Chan]] needs to know. Please see the instructions at [[:mw:VisualEditor/IME Testing#What to test]] if you can help. Please post your comments and the language(s) that you tested at [[:mw:Topic:St8y4ni42d0vr9cv|the feedback thread on mediawiki.org]]. * Learn how to improve the "automagical" [[:mw:citoid|citoid]] referencing system in the visual editor, by creating [[:en:Zotero|Zotero]] translators for popular sources in your language! Join the [https://lists.wikimedia.org/pipermail/wikitech-l/2016-February/084840.html Tech Talk about "Automated citations in Wikipedia: Citoid and the technology behind it"] with Sebastian Karcher on 29 February 2016. If you aren't reading this in your favorite language, then please help us with translations! Subscribe to the [[mail:translators-l|Translators mailing list]] or [https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User_talk:Elitre_(WMF)&action=edit&section=new contact us] directly, so that we can notify you when the next issue is ready. {{int:Feedback-thanks-title}} </div> [[:mw:User:Elitre (WMF)|Elitre (WMF)]], 22:21, 26 בפברואר 2016 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Elitre (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=VisualEditor/Newsletter/Wikis_with_VE&oldid=15385167 --> == Open Call for Individual Engagement Grants == [[File:IEG barnstar 2.png|right|100px]] {{int:Please-translate}}: Greetings! The '''[[m:Special:MyLanguage/IEG|Individual Engagement Grants (IEG) program]] is accepting proposals''' until April 12th to fund new tools, research, outreach efforts, and other experiments that enhance the work of Wikimedia volunteers. Whether you need a small or large amount of funds (up to $30,000 USD), IEGs can support you and your team’s project development time in addition to project expenses such as materials, travel, and rental space. *[[m:Special:MyLanguage/Grants:IEG#ieg-apply|'''Submit''' a grant request]] or [[m:Special:MyLanguage/Grants:IdeaLab|'''draft''' your proposal]] in IdeaLab *[[m:Special:MyLanguage/Grants:IdeaLab/Events#Upcoming_events|'''Get help''' with your proposal]] in an upcoming Hangout session *[[m:Special:MyLanguage/Grants:IEG#ieg-engaging|'''Learn from examples''' of completed Individual Engagement Grants]] With thanks, [[m:User:I JethroBT (WMF)|I JethroBT (WMF)]] 18:47, 31 במרץ 2016 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:I JethroBT (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:I_JethroBT_(WMF)/IEG_2015_Targets&oldid=15490024 --> == No editing 2 times this week == <div lang="he" dir="rtl" class="mw-content-rtl"> [[foundation:|קרן וויקימדיה]] תערוך בדיקות במרכז הנתונים החדש בדאלאס. זאת על מנת לוודא שוויקיפדיה ו-ויקיות ויקימדיה אחרות יוכלו להישאר מקוונות גם לאחר אסון. על מנת לוודא שהכל עובד כשורה, מחלקת הטכנולוגיה של ויקימדיה צריכה לקיים בדיקה מבוקרת. הבדיקה תראה האם ניתן להעביר נתונים ממרכז נתונים אחד למרכז נתונים אחר באמינות. זה דורש מצוותים רבים להתכונן לקראת המבחן ולהיות זמינים לתיקון בעיות בלתי צפויות. הם יכוונו את כל זרם המידע למרכז המידע החדש ב'''יום שלישי, ה-19 באפריל'''.<br> ב'''יום חמישי, ה-21 באפריל''', הם יפעילו מחדש את מרכז המידע הראשי. לרוע המזל, עקב מגבלות מסוימות ב[[mw:Manual:What is MediaWiki?|מדיה-ויקי]], כל העריכות חייבות להיפסק במהלך שני השינויים הללו. אנו מצטערים על ההפרעה, ועובדים על מנת לצמצמם אותה בעתיד. '''אתה תוכל לקרוא, אך לא לערוך, את כל הויקיות לזמן קצר.''' *אתה לא תוכל לערוך בערך כ-15 עד 30 דקות ביום שלישי, ה-19 באפריל וביום חמישי, ה-21 באפריל, משעה 16:00. *אם תנסה לערוך או לשמור במהלך זמן זה, תתקבל הודעת שגיאה. אנו מקווים שלא יאבדו עריכות במהלך דקות אלו, אך אנו לא יכולים להבטיח זאת. אם אתה מקבל את הודעת השגיאה, המתן עד שהכל חוזר לשגרה. אז תוכל לשמור את העריכה שלך. אבל, אנו ממליצים שתכין העתק של השינויים שלך לפני כן, רק במקרה. ''השפעות אחרות'': *עבודות רקע יאטו וחלקן עלולות להפסיק. קישורים אדומים עשויים להתעדכן לאט מהרגיל. אם תיצור ערך שכבר מקושר ממקום אחר, הקישור יישאר אדום לזמן ארוך מהרגיל. כמה סקריפטים ארוכי-טווח ייאלצו להפסיק. *יהיה קיפאון קוד בשבוע של ה-18 באפריל. אף פריסות קוד לא חיוניות לא יתרחשו. הבדיקה תוכננה במקור להתרחש ב-22 במרץ. ה-19 וה-21 באפריל הם התאריכים החדשים. אתה מוזמן [[wikitech:Switch Datacenter#Schedule for Q3 FY2015-2016 rollout|לעיין בלוח הזמנים ב-wikitech.wikimedia.org]]. יפורסמו שם שינויים בלוח הזמנים. יהיו התראות נוספות בנידון. '''בבקשה שתף את המידע הזה עם הקהילה שלך.''' /[[m:User:Whatamidoing (WMF)|User:Whatamidoing (WMF)]] ([[m:User talk:Whatamidoing (WMF)|talk]]) 00:00, 18 באפריל 2016 (IDT) </div> == JavaScript == <div class="mw-content-ltr"> Hi. I can see that this project has old JavaScript that needs to be updated. I would happily make the required updates myself, but I would have to – at least temporarily – become an admin here to do that (because the relevant pages are in the MediaWiki namespace). I have already made these updates on a number of other projects, so it would be very easy for me to do this. If no one does anything, some JavaScript-related tools will break later this year. If you want me to make these updates, you can grant me admin rights and I will make the updates as soon as I can. [[משתמש:Nirmos|Nirmos]] - [[שיחת משתמש:Nirmos|שיחה]] 07:05, 3 ביוני 2016 (IDT) : Hi. We have only [[מיוחד:רשימת_משתמשים/bureaucrat|one bureaucrat]]. You should [[שיחת משתמש:ברוקולי|ask him]]. Regards, [[משתמש:דולב|דולב]] • [[שיחת משתמש:דולב|שיחה]] 12:37, 3 ביוני 2016 (IDT) </div> == התכונה "רשימת שפות מקוצרת" תופעל בקרוב בוויקיציטוט == <div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr"> [[File:Compact-language-links-list.png|thumb|Screenshot of Compact Language Links interlanguage list]] Hello, I wanted to give a heads up about an upcoming feature for this wiki, which you may already seen in the latest issue of [[:m:Tech/News/2016/25|Tech News]]. [[:mw:Universal_Language_Selector/Compact_Language_Links|Compact Language Links]] has been available as a beta-feature on all Wikimedia wikis since 2014. With compact language links enabled, users are shown a much shorter list of languages on the interlanguage link section of an article (see image). This will be enabled as a feature in the coming week for all users, which can be turned on or off using a preference setting. We look forward to your feedback and please do let us know if you have any questions. Details about Compact Language Links can be read in the [[:mw:Universal_Language_Selector/Compact_Language_Links|project documentation]]. Due to the large scale enablement of this feature, we have had to use [[:m:Global_message_delivery|MassMessage]] for this announcement and as a result it is only written in English. We will really appreciate if this message can be translated for other users of this wiki. Thank you. On behalf of the Wikimedia Language team: [[:mw:User:Runab_WMF|Runa Bhattacharjee (WMF)]] ([[mw:User talk:Runab_WMF|talk]]) 17:01, 24 ביוני 2016 (IDT) </div> <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Runab WMF@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Global_message_delivery/Targets/ULS_Compact_Links/28_June&oldid=15721303 --> <big>'''תרגום'''</big> [[File:Compact-language-links-list-he.png|300px|thumb|צילום מסך של רשימת קישורי הבינוויקי עם התכונה "רשימת שפות מקוצרת" (רשימת השפות מסומנת בצהוב)|right]] שלום, אני רוצה לעדכן אתכם לגבי תכונה חדשה שתגיע בקרוב לוויקיציטוט. ייתכן שכבר ראיתם אותה ב[[m:Tech/News/2016/25/he|גיליון האחרון של חדשות הטכנולוגיה]]. התכונה [[:mw:Universal_Language_Selector/Compact_Language_Links|"רשימת שפות מקוצרת"]] זמינה בכל אתרי ויקימדיה כאפשרות בטא משנת 2014. כאשר התכונה הזאת מופעלת, רשימת השפות שמוצגת בצדו הימני של הדף הרבה יותר קצרה (ראו את התמונה). התכונה הזאת תופעל כברירת מחדל לכל המשתמשים בשבוע הבא, וניתן יהיה לבטל אותה באמצעות שינוי ההגדרה בדף ''[[מיוחד:העדפות‎#mw-prefsection-rendering|העדפות -> מראה]] -> שפות''. אנחנו מחכים למשוב שלכם. אם יש לכם שאלות בנוגע לתכונה הזאת, אתם מוזמנים לשאול. ניתן למצוא מידע נוסף על רשימת השפות המקוצרת ב[[:mw:Universal_Language_Selector/Compact_Language_Links|דף הזה]] (באנגלית). <small>הודעה זו נשלחה באופן אוטומטי ממפתחי ויקימדיה. אתם מוזמנים לערוך ולשפר את התרגום. &rlm;[[משתמש:Guycn2|Guycn2]] · [[שיחת משתמש:Guycn2|<span style="font-size: smaller; color: #48b84b;">☎</span>]]&rlm; 17:50, 25 ביוני 2016 (IDT)</small> {{-}} == התכונה "רשימת שפות מקוצרת" הופעלה בוויקיציטוט == <div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr"> [[File:Compact-language-links-list.png|thumb|Screenshot of Compact Language Links interlanguage list]] [[:mw:Universal_Language_Selector/Compact_Language_Links|Compact Language Links]] has been available as a beta-feature on all Wikimedia wikis since 2014. With compact language links enabled, users are shown a much shorter list of languages on the interlanguage link section of an article (see image). Based on several factors, this shorter list of languages is expected to be more relevant for them and valuable for finding similar content in a language known to them. More information about compact language links can be found in [[:mw:Universal_Language_Selector/Compact_Language_Links|the documentation]]. From today onwards, compact language links has been enabled as the default listing of interlanguage links on this wiki. However, using the button at the bottom, you will be able to see a longer list of all the languages the article has been written in. The setting for this compact list can be changed by using the checkbox under ''User Preferences -> Appearance -> Languages'' The compact language links feature has been tested extensively by the Wikimedia Language team, which developed it. However, in case there are any problems or other feedback please let us know on the [[:mw:Talk:Universal_Language_Selector/Compact_Language_Links|project talk page]]. It is to be noted that on some wikis the presence of an existing older gadget that was used for a similar purpose may cause an interference for compact language list. We would like to bring this to the attention of the admins of this wiki. Full details are on [[phab:T131455|this phabricator ticket]] (in English). Due to the large scale enablement of this feature, we have had to use [[:m:Global_message_delivery|MassMessage]] for this announcement and as a result it is only written in English. We will really appreciate if this message can be translated for other users of this wiki. Thank you. On behalf of the Wikimedia Language team: [[:mw:User:Runab_WMF|Runa Bhattacharjee (WMF)]] ([[mw:User talk:Runab_WMF|talk]])-07:21, 28 ביוני 2016 (IDT) </div> <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Runab WMF@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Global_message_delivery/Targets/ULS_Compact_Links/28_June&oldid=15728024 --> <big>'''תרגום'''</big> [[File:Compact-language-links-list-he.png|400px|thumb|צילום מסך של רשימת קישורי הבינוויקי עם התכונה "רשימת שפות מקוצרת" (רשימת השפות מסומנת בצהוב)|right]] [[:mw:Universal_Language_Selector/Compact_Language_Links|התכונה "רשימת שפות מקוצרת"]] זמינה בכל אתרי ויקימדיה כאפשרות בטא משנת 2014. כאשר התכונה הזאת מופעלת, רשימת השפות שמוצגת בצדו הימני של הדף הרבה יותר קצרה (ראו את התמונה). בהתבסס על מספר גורמים, רשימת השפות המקוצרת אמורה להיות יותר רלוונטית למשתמש שקורא את הדף, ואמור להיות לו קל יותר למצוא ברשימה שפות שהוא מכיר. ניתן למצוא מידע נוסף על רשימת השפות המקוצרת ב[[:mw:Universal_Language_Selector/Compact_Language_Links|דף הזה]] (באנגלית). החל מהיום, רשימת השפות המקוצרת הופעלה כברירת מחדל בוויקיציטוט. אפשר ללחוץ על הכפתור שמתחת לרשימת השפות המקוצרת כדי לראות את כל השפות שבהן הדף זמין לקריאה. ניתן לבטל את התכונה הזאת באמצעות שינוי ההגדרה בדף ''[[מיוחד:העדפות‎#mw-prefsection-rendering|העדפות -> מראה]] -> שפות''. רשימת השפות המקוצרת נבדקה ביסודיות על־ידי צוות השפה של ויקימדיה שפיתח אותה. יחד עם זאת, במקרה שיש בעיות או הצעות לשיפור, אנא דווחו עליהן ב[[:mw:Talk:Universal_Language_Selector/Compact_Language_Links|דף השיחה של התכונה]] באנגלית. (אם אינכם יכולים לכתוב באנגלית, אפשר גם לדווח על בעיות ולבקש הצעות כאן.) שימו לב שבאתרי ויקי מסוימים עשויים להיות גאדג'טים או סקריפטים ישנים שמבצעים פעולה דומה לתכונת רשימת השפות המקוצרת, מה שעלול לגרום להפרעה בתפקוד התקין של התכונה. אנחנו מבקשים ממפעילי המערכת שבאתר הוויקי הזה לבדוק שאין גאדג'טים או סקריפטים כאלה. ראו פרטים נוספים ב[[phab:T131455|פבריקטור]] (באנגלית). <small>הודעה זו נשלחה באופן אוטומטי ממפתחי ויקימדיה. אתם מוזמנים לערוך ולשפר את התרגום. &rlm;[[משתמש:Guycn2|Guycn2]] · [[שיחת משתמש:Guycn2|<span style="font-size: smaller; color: #48b84b;">☎</span>]]&rlm; 22:20, 29 ביוני 2016 (IDT)</small> == Editing News #2—2016 == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> ''[[m:Special:MyLanguage/VisualEditor/Newsletter/2016/June|קריאה בשפה אחרת]] • [[:m:VisualEditor/Newsletter|הרשמה לרשימת התפוצה של הידיעון]]'' <div style="float:right;width:230px;{{#switch:rtl|rtl=float:left;margin-left:0;|#default=float:right;margin-right:0;}}margin-left:1em;border-style:solid;border-width:1px;padding:1em;"> [[File:VisualEditor-logo.svg|200px|center|alt=העורך החזותי]]'''הידעתם?''' <div class="thumbcaption" style="font-size: 90%;"> קל ומהיר להוסיף רשימה של הערות שוליים. [[File:VisualEditor References List Insert Menu-he.png|alt=צילום מסך המציג תפריט עם אפשרויות רבות|center|frameless|150px]] מקמו את סמן העכבר במקום שבו אתם רוצים להציג את רשימת ההערות (בדרך־כלל בסוף הדף). פִתחו את התפריט "{{int:visualeditor-toolbar-insert}}" ובחרו באפשרות "{{int:cite-ve-dialogbutton-referenceslist-tooltip}}". אם אתם משתמשים בכמה קבוצות של הערות (מקרה יחסית נדיר), תוכלו לציין את הקבוצה. אם תעשו זאת, רק הערות השייכות לקבוצה שציינתם יוצגו ברשימת ההערות. לסיום, לחצו על "{{int:visualeditor-dialog-action-insert}}" בתיבת הדו־שיח כדי להוסיף את רשימת הערות השוליים. הרשימה הזאת תשתנה אוטומטית בעת הוספת הערות שוליים חדשות לדף. באפשרותכם לעיין ב[[:mw:Special:MyLanguage/VisualEditor/User guide|מדריך למשתמש]], שבו יש מידע נוסף על שימוש בעורך החזותי.</div></div> מאז הגיליון האחרון, [[:mw:Special:MyLanguage/VisualEditor|צוות העורך החזותי]] תיקן באגים רבים. ניתן לראות את לוח העבודה של צוות העורך החזותי ב[[phab:project/board/483/|פבריקטור]]. ה[[:mw:VisualEditor/Current_priorities|עדיפויות הנוכחיות]] של הצוות הן תמיכה בערבית וב[[w:en:Brahmic_scripts|שיטות כתב הודיות]], וכמו־כן התאמת העורך החזותי לצרכים של אתרי ויקימסע וויקיטקסט. === שינויים אחרונים === העורך החזותי מופעל עכשיו כברירת מחדל לכל המשתמשים ברוב אתרי [[Wikivoyage:|ויקימסע]]. הוא הופעל גם כברירת מחדל לכל המשתמשים ב[[n:fr:|וויקיחדשות הצרפתית]]. התכונה "'''[[:mw:Special:MyLanguage/VisualEditor/Single edit tab|לשונית עריכה יחידה]]'''" משלבת את שתי הלשוניות "{{int:vector-view-edit}}" ו"{{int:visualeditor-ca-editsource}}" ללשונית "{{int:vector-view-edit}}" אחת. התכונה הזאת הופעלה במספר אתרי ויקיפדיה, ביניהן ה[[w:hu:|הונגרית]], ה[[w:pl:|פולנית]], ה[[w:en:|אנגלית]] וה[[w:ja:|יפנית]], וכמו־כן בכל אתרי ויקימסע. באתרים האלה, ניתן לשנות את ההגדרות של התכונה הזאת בלשונית "{{int:prefs-editing}}" שב[[Special:Preferences|העדפות]]. צוות העורך החזותי בודק עכשיו משובים ודרכים לשיפור העיצוב לפני הפעלת התכונה לאנשים נוספים. === שינויים עתידיים === הכפתור "{{int:Savearticle}}" ייקרא בקרוב "{{int:Publishpage}}". השינוי הזה ייעשה גם בעורך החזותי וגם בעורך קוד המקור. ניתן למצוא [[m:Editing/Publish|פרטים נוספים במטא־ויקי]]. בחודשים הקרובים, העורך החזותי יופעל לכל המשתמשים ב[[:mw:VisualEditor/Rollouts|אתרי ויקיפדיה שבהם הוא עדיין לא הופעל]]. המפתחים רוצים לדעת האם ניתן לכתוב בקלות בשפה שלכם באמצעות העורך החזותי. אנא פרסמו את ההערות שלכם ואת השפה (או השפות) שבדקתם ב[[:mw:Topic:St8y4ni42d0vr9cv|דף המשוב באתר MediaWiki.org]]. הפעלת העורך החזותי תשפיע על מספר שפות, ביניהן: [[w:ar:|'''ערבית''']], [[w:hi:|'''הינדית''']], [[w:th:|'''תאילנדית''']], [[w:ta:|'''טמילית''']], [[w:mr:|'''מרטהית''']], [[w:ml:|'''מלאיאלם''']], [[w:ur:|'''אורדו''']], [[w:fa:|'''פרסית''']], [[w:bn:|'''בנגלית''']], [[w:as:|'''אסאמית''']], [[w:arc:|'''ארמית''']] ושפות נוספות. הצוות עובד עם מפתחים מתנדבים שמסייעים בהתאמת העורך החזותי לאתר ויקיטקסט. כרגע העורך החזותי מופעל באתרי ויקיטקסט כאפשרות בטא, ולבסוף הוא יופעל כברירת מחדל לכל המשתמשים. ([[phab:T138966|T138966]]) הצוות מנסה להפוך את עורך קוד המקור למודרני יותר. העורך ייראה דומה לעורך החזותי, והוא יתמוך בשירות הציטוטים האוטומטיים (Citoid) ובכלים מודרניים נוספים. ייתכן שמערכת העריכה החדשה הזו תופעל כאפשרות בטא בסביבות ספטמבר 2016. באפשרותכם לקרוא על הפרויקט הזה ב[[mediawikiwiki:Special:MyLanguage/VisualEditor/Roadmap/Update_2016-06-23|עדכוני מצב כלליים ברשימת התפוצה של ויקימדיה]]. === בואו נעבוד יחד === * האם אתם מלמדים עורכים חדשים כיצד להשתמש בעורך החזותי? האם סייעתם ב[[:mw:Citoid/Enabling Citoid on your wiki|הפעלת תכונת הציטוטים האוטומטיים (Citoid) באתר הוויקי שלכם]]? האם כתבתם או ייבאתם [[:mw:Special:MyLanguage/Help:TemplateData|נתוני תבניות]] עבור תבניות הציטוט החשובות ביותר באתר הוויקי שלכם? <mark>האם תרצו לעזור לעורכים חדשים ולקהילות קטנות בשימוש בעורך החזותי? אנא הירשמו ל[[:mw:Help:VisualEditor/Community Taskforce|'''כוח המשימה של קהילת העורך החזותי''']].</mark> * לִמדו כיצד לשפר את מערכת הציטוטים האוטומטיים ([[mw:citoid|Citoid]]) של העורך החזותי, על־ידי יצירת מתרגמי [[w:en:Zotero|Zotero]] עבור מקורות פופולריים בשפה שלכם! צפו ב[[mw:Citoid/Zotero's Tech Talk|שיחת הטכנולוגיה של סבסטיאן קרצ'ר]] למידע נוסף. אם הגיליון הזה אינו כתוב בשפה המועדפת עליכם, אנא עִזרו לנו עם התרגומים! הירשמו ל[[mail:translators-l|רשימת התפוצה של המתרגמים]] או [https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User_talk:Elitre_(WMF)&action=edit&section=new צרו איתנו קשר] ישירות, על־מנת שנוכל ליידע אתכם כשהגיליון הבא מוכן. {{int:Feedback-thanks-title}} </div> [[:m:User:Elitre (WMF)]], 20:20, 3 ביולי 2016 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Elitre (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=VisualEditor/Newsletter/Wikis_with_VE&oldid=15741003 --> == Open call for Project Grants == [[File:IEG barnstar 2.png|right|100px]] {{int:Please-translate}}: :Greetings! The '''[[m:Special:MyLanguage/Grants:Project|Project Grants program]] is accepting proposals''' from July 1st to August 2nd to fund new tools, research, offline outreach (including editathon series, workshops, etc), online organizing (including contests), and other experiments that enhance the work of Wikimedia volunteers. :Whether you need a small or large amount of funds, Project Grants can support you and your team’s project development time in addition to project expenses such as materials, travel, and rental space. :*[[m:Special:MyLanguage/Grants:Project/Apply|'''Submit''' a grant request]] or [[m:Special:MyLanguage/Grants:IdeaLab|'''draft''' your proposal]] in IdeaLab :*[[m:Special:MyLanguage/Grants:IdeaLab/Events#Upcoming_events|'''Get help with your proposal''']] in an upcoming Hangout session :*'''Learn from examples''' of completed [[m:Special:MyLanguage/Grants:IEG#ieg-engaging|Individual Engagement Grants]] or [[m:Special:MyLanguage/Grants:PEG/Requests#Grants_funded_by_the_WMF_in_FY_2015.E2.80.9316|Project and Event Grants]] :Also accepting candidates to [[m:Special:MyLanguage/Grants:Project/Quarterly/Committee|join the Project Grants Committee through July 15.]] :With thanks, [[m:User:I JethroBT (WMF)|I JethroBT (WMF)]] 18:25, 5 ביולי 2016 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:I JethroBT (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:I_JethroBT_(WMF)/IEG_2015_Targets&oldid=15504704 --> == IMPORTANT: Admin activity review == Hello. A new policy regarding the removal of "advanced rights" (administrator, bureaucrat, etc) was adopted by [[:m:Requests for comment/Activity levels of advanced administrative rights holders|global community consensus]] in 2013. According to this policy, the [[:m:stewards|stewards]] are reviewing administrators' activity on smaller wikis. To the best of our knowledge, your wiki does not have a formal process for removing "advanced rights" from inactive accounts. This means that the stewards will take care of this according to the [[:m:Admin activity review|admin activity review]]. We have determined that the following users meet the inactivity criteria (no edits and no log actions for more than 2 years): #Matanyabot (administrator) These users will receive a notification soon, asking them to start a community discussion if they want to retain some or all of their rights. If the users do not respond, then their advanced rights will be removed by the stewards. However, if you as a community would like to create your own activity review process superseding the global one, want to make another decision about these inactive rights holders, or already have a policy that we missed, then please notify the [[:m:Stewards' noticeboard|stewards on Meta-Wiki]] so that we know not to proceed with the rights review on your wiki. Thanks, '''[[User:Rschen7754|Rs]][[User talk:Rschen7754|chen]][[Special:Contributions/Rschen7754|7754]]''' 04:58, 22 ביולי 2016 (IDT) == שינוי הכיתוב של כפתור השמירה == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> [[:mw:Editing|צוות העריכה]] מתכנן לשנות את הכיתוב של כפתור השמירה מ”שמירת הדף“ ל”פרסום הדף“ ו”פרסום השינויים“. הכיתוב ”פרסום הדף“ יופיע בעת יצירת דף חדש, והכיתוב ”פרסום השינויים“ יופיע בעת עריכת דף קיים. הכיתובים יהיו זהים בעורך החזותי ובעורך קוד המקור.[https://phabricator.wikimedia.org/T131132][https://phabricator.wikimedia.org/T139033] השינוי הזה צפוי להתרחש במהלך השבוע של ה־30 באוגוסט 2016. כשהשינוי יקרה, תפורסם הודעה ב[[:m:Special:MyLanguage/Tech/News|חדשות הטכנולוגיה]]. השינוי הזה נועד בעיקר למנוע בלבול של משתמשים חדשים. מחקרים חוזרים הראו שיש משתמשים חדשים שחושבים שהכפתור ”שמירת הדף“ ישמור עותק פרטי של הדף בחשבון שלהם, ולא יפרסם לצמיתות את השינויים שלהם באתר. חשוב שיהיה ברור מה הכפתור הזה עושה, כי קשה להסיר מידע ציבורי לאחר שפורסם. אנו סבורים שהבלבול שנגרם בגלל הכפתור ”שמירת הדף“ מגדיל את עומס העבודה של עורכים ותיקים, משום שהם צריכים לנקות מידע שאנשים פרסמו בלי כוונה, ולבקש ממפעילי מערכת (ולעתים מדיילים) להסתיר את המידע. הבהרת הפעולה שהכפתור עושה תגרום להפחתת הבעיה. מעבר לכך, המטרה שלנו היא לגרום לכך שכל אתרי הוויקי בכל השפות יהיו עקביים ואחידים, ומספר אתרי ויקי כבר עשו את השינוי הזה לפני מספר שנים. ה[[:m:Legal|צוות המשפטי]] של קרן ויקימדיה תומך בשינוי הזה. ככל שממשק העריכה יהיה קל יותר להבנה, כך יהיה קל יותר לטפל בשאלות של רישוי ופרטיות שלפעמים מועלות. אנא [{{fullurl:Special:Search|search={{urlencode:"שמירת הדף" OR "שמירה"}}&ns4=1&ns12=1}} עדכנו את דפי העזרה ואת המדריכים] שעוסקים בעריכת דפים, גם באתר הוויקי הזה וגם במקומות אחרים. בדפי ויקי, ניתן להשתמש בתחביר <code><nowiki>{{int:Publishpage}}</nowiki></code> ו־<code><nowiki>{{int:Publishchanges}}</nowiki></code> כדי להציג את הכיתובים החדשים של הכפתורים בשפה שהמשתמש/ת בחר/ה בהעדפות. אנא הודיעו על השינוי הזה לחברים בקהילה שמלמדים עורכים חדשים, וכמו־כן למשתמשים אחרים שהשינוי הזה עשוי להיות רלוונטי עבורם. </div> [[m:User:Whatamidoing (WMF)|Whatamidoing (WMF)]] ([[m:User talk:Whatamidoing (WMF)|talk]]) 21:02, 9 באוגוסט 2016 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Quiddity (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=15790914 --> == סרגל הגרסאות == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> החל מ־13 בספטמבר, [[mw:Special:MyLanguage/Extension:RevisionSlider|סרגל הגרסאות]] יהיה זמין כ[[mw:Special:MyLanguage/Beta Features|אפשרות בטא]] באתר זה. סרגל הגרסאות הוא כלי שמוסיף סרגל בדפי ”השוואה בין גרסאות“, המאפשר לעבור ולנווט בקלות בין גרסאות. הכלי הזה מבוסס על בקשה מ[[m:WMDE Technical Wishes|רשימת המשאלות של קהילת דוברי השפה הגרמנית]]. כולם מוזמנים לבדוק את סרגל הגרסאות. אנחנו מקווים שהוא יועיל וישרת אתכם בעבודתכם! </div> [[user:Birgit Müller (WMDE)|Birgit Müller (WMDE)]] 18:08, 12 בספטמבר 2016 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Birgit Müller (WMDE)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=WMDE_Technical_Wishes/Technical_Wishes_News_list_2&oldid=15903627 --> == Grants to improve your project == ''{{int:Please-translate}}:'' Greetings! The [[:m:Grants:Project|Project Grants program]] is currently accepting proposals for funding. There is just over a week left to submit before the October 11 deadline. If you have ideas for software, offline outreach, research, online community organizing, or other projects that enhance the work of Wikimedia volunteers, start your proposal today! Please encourage others who have great ideas to apply as well. Support is available if you want help turning your idea into a grant request. *'''[[:m:Grants:Project/Apply|Submit a grant request]]''' *'''Get help''': In [[:m:Grants:IdeaLab|IdeaLab]] or an upcoming [[:m:Grants:Project#Upcoming_events|Hangout session]] *'''Learn from examples''' of completed [[:m:Grants:IEG#ieg-engaging|Individual Engagement Grants]] or [[:m:Grants:PEG/Requests#Grants_funded_by_the_WMF_in_FY_2015.E2.80.9316|Project and Event Grants]] [[m:User:I JethroBT (WMF)|I JethroBT (WMF)]] ([[m:User talk:I JethroBT (WMF)|talk]]) 23:10, 30 בספטמבר 2016 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:I JethroBT (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:I_JethroBT_(WMF)/IEG_2015_Targets&oldid=15939807 --> == Creative Commons 4.0 == Hello! I'm writing from the Wikimedia Foundation to invite you to give your feedback on a proposed move from CC BY-SA 3.0 to a CC BY-SA 4.0 license across all Wikimedia projects. The consultation will run from October 5 to November 8, and we hope to receive a wide range of viewpoints and opinions. Please, if you are interested, [[meta:Special:MyLanguage/Terms of use/Creative Commons 4.0|take part in the discussion on Meta-Wiki]]. ''Apologies that this message is only in English. [[meta:Special:MyLanguage/Terms of use/Creative Commons 4.0/MassMessage|This message can be read and translated in more languages here]].'' [[User:JSutherland (WMF)|Joe Sutherland]] ([[User talk:JSutherland (WMF)|talk]]) 04:35, 6 באוקטובר 2016 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:JSutherland (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:JSutherland_(WMF)/MassMessage/1&oldid=15962252 --> == Editing News #3—2016 == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"> ''[[:m:Special:MyLanguage/VisualEditor/Newsletter/2016/October|Read this in another language]] • [[:m:VisualEditor/Newsletter|Subscription list for this multilingual newsletter]]'' <div style="float:right;width:230px;{{#switch:ltr|rtl=float:left;margin-left:0;|#default=float:right;margin-right:0;}}margin-left:1em;border-style:solid;border-width:1px;padding:1em;"> [[File:VisualEditor-logo.svg|200px|center|alt=VisualEditor]]'''Did you know?''' <div class="thumbcaption" style="font-size: 90%;"> Did you know that you can easily re-arrange columns and rows in the visual editor? [[File:VisualEditor table editing menu.png|alt=Screenshot showing a dropdown menu with options for editing the table structure|center|frameless|232x232px]] Select a cell in the column or row that you want to move. Click the arrow at the start of that row or column to open the dropdown menu (shown). Choose either "Move before" or "Move after" to move the column, or "Move above" or "Move below" to move the row. You can read and help translate [[:mw:Special:MyLanguage/VisualEditor/User guide|the user guide]], which has more information about how to use the visual editor. </div></div> Since the last newsletter, the [[:mw:Special:MyLanguage/VisualEditor|VisualEditor Team]] has mainly worked on a new wikitext editor. They have also released some small features and the new map editing tool. Their workboard is available [[phab:project/board/483/|in Phabricator]]. You can find links to the list of work finished each week at [[:mw:VisualEditor/Weekly triage meetings|mw:VisualEditor/Weekly triage meetings]]. Their [[:mw:VisualEditor/Current_priorities|current priorities]] are fixing bugs, releasing the 2017 wikitext editor as a [[mediawikiwiki:Beta_Features|beta feature]], and improving language support. === Recent changes === *You can now set text as small or big.[https://phabricator.wikimedia.org/T53613] *Invisible templates have been shown as a puzzle icon. Now, the name of the invisible template is displayed next to the puzzle icon.[https://phabricator.wikimedia.org/T141861] A similar feature will display the first part of hidden HTML comments.[https://phabricator.wikimedia.org/T147089] *Categories are displayed at the bottom of each page. If you click on the categories, the dialog for editing categories will open.[https://phabricator.wikimedia.org/T145267] *At many wikis, you can now add [[mediawikiwiki:Maps|maps]] to pages. Go to the Insert menu and choose the "Maps" item. The Discovery department is adding more features to this area, like geoshapes. You can read more at mediawiki.org.[https://www.mediawiki.org/wiki/Wikimedia_Discovery#Maps] *The "Save" button now says "Save page" when you create a page, and "Save changes" when you change an existing page.[https://phabricator.wikimedia.org/T139033] In the future, the "{{int:Savearticle}}" button will say "{{int:Publishpage}}". This will affect both the visual and wikitext editing systems. More [[:m:Editing/Publish|information is available on Meta]]. *Image galleries now use a visual mode for editing. You can see thumbnails of the images, add new files, remove unwanted images, rearrange the images by dragging and dropping, and add captions for each image. Use the "Options" tab to set the gallery's display mode, image sizes, and add a title for the gallery.[https://phabricator.wikimedia.org/T45037] === Future changes === The visual editor will be offered to all editors at the remaining 10 [[:mw:VisualEditor/Rollouts|"Phase 6" Wikipedias]] during the next month. The developers want to know whether typing in your language feels natural in the visual editor. Please post your comments and the language(s) that you tested at [[:mw:Topic:St8y4ni42d0vr9cv|the feedback thread on mediawiki.org]]. This will affect several languages, including [[:w:th:|'''Thai''']], [[:w:my:|'''Burmese''']] and [[:w:arc:|'''Aramaic''']]. The team is working on a modern wikitext editor. The [[Mw:2017 wikitext editor|2017 wikitext editor]] will look like the visual editor and be able to use the citoid service and other modern tools. This new editing system may become available as a Beta Feature on desktop devices in October 2016. You can read about this project in a [[:mw:Special:MyLanguage/VisualEditor/Roadmap/Update_2016-06-23|general status update on the Wikimedia mailing list]]. === Let's work together === * Do you teach new editors how to use the visual editor? Did you help [[:mw:Citoid/Enabling Citoid on your wiki|set up the Citoid automatic reference feature for your wiki]]? Have you written or imported [[:mw:Special:MyLanguage/Help:TemplateData|TemplateData]] for your most important citation templates? <mark>Would you be willing to help new editors and small communities with the visual editor? Please sign up for the new [[:mw:Help:VisualEditor/Community Taskforce|'''VisualEditor Community Taskforce''']].</mark> *If you aren't reading this in your preferred language, then please help us with translations! Subscribe to the [[mail:translators-l|Translators mailing list]] or [https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User_talk:Elitre_(WMF)&action=edit&section=new contact us] directly, so that we can notify you when the next issue is ready. {{int:Feedback-thanks-title}} —[[:mw:User:Elitre (WMF)|Elitre (WMF)]] </div> 20:49, 15 באוקטובר 2016 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Elitre (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=VisualEditor/Newsletter/Wikis_with_VE&oldid=15960088 --> == איפוס סיסמה == קיימת בעיה של תוקפים שמשתלטים על משתמשים עם הרשאות מיוחדות (למשל מפעילי מערכת, ביורוקרטיםת בודקים ודיילים). נראה שזה נובע מסיסמאות חלשות או סיסמאות ממוחזרות. הועד המנהל פועל יחד עם מספר קבוצות על מנת לפתור את הבעיה. לבינתיים, אנו מבקשים מכול המשתמשים לבדוק את הסיסמאות שהם בחרו לחשובות הויקי שלהם. אם אתם יודעים שבחרתם בסיסמה חלשה או שבחרתם בסיסמה שבחרתם גם באתר אחר, נא שנו את הסיסמה. ביחרו סיסמה חזקה — שמונה או יותר תווים שכוללים אותיות, מספרים וסימני פיסוק. [[m:User:JSutherland (WMF)|Joe Sutherland]] ([[m:User talk:JSutherland (WMF)|{{int:Talkpagelinktext}}]]) / [[משתמש:MediaWiki message delivery|MediaWiki message delivery]] - [[שיחת משתמש:MediaWiki message delivery|שיחה]] 01:41, 14 בנובמבר 2016 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:JSutherland (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:JSutherland_(WMF)/MassMessage/2&oldid=16060656 --> == תחרות ויקימילון תשע"ז == עמותת "ויקימידיה ישראל" וחברי קהילת ויקימילון שמחים לחדש את המסורת שמטרתה להעשיר את ויקימילון.{{ש}} '''והפעם פרסים גדולים יותר !!!{{ש}}''' '''כניסה לדף מיזם התחרות >[[https://he.wiktionary.org/wiki/%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9F:%D7%AA%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%9B%D7%AA%D7%99%D7%91%D7%94/2016]] {{ש}}''' בואו בהמוניכם, והזמינו את חבריכם !!! בשם מזכירות התחרות: [[משתמש:Outcyber|דני ב.]] ([[שיחת משתמש:Outcyber|שיחה]]) 08:34, 30 בנובמבר 2016 (IST) == מבקש לחסום השחתות טרול == מבקש לחסום השחתות של טרולית מהוויקיפדיה העברית ולהסיר תקצירי עריכה. * [[משתמש:דוד שי מחריב ורוצח התרבות העברית לדורותיה|1]] * [[משתמש:דוד שי מחריב ורוצח התרבות העברית לדורותיה|2]] [[משתמש:Geagea|Geagea]] - [[שיחת משתמש:Geagea|שיחה]] 17:54, 9 בדצמבר 2016 (IST) : טופל. ואגב, אין צורך לבקש, האח הגדול רואה הכול. שבת שלום, [[משתמש:דולב|דולב]] • [[שיחת משתמש:דולב|שיחה]] 20:08, 9 בדצמבר 2016 (IST) == New way to edit wikitext == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> '''תקציר''': אפשרות בטא חדשה זמינה: [[:mw:2017 wikitext editor|עורך קוד ויקי עבור העורך החזותי]]. נא [[Special:Preferences#mw-prefsection-betafeatures|נסו אותו]]. אנחנו בצוות העריכה של קרן ויקימדיה אחראים ליצור סביבת עריכה טובה יותר לכל העורכים, חדשים וותיקים כאחד. אנחנו שיפרנו במקצת את [[:mw:VisualEditor|העורך החזותי]] על בסיס משוב, בדיקות עם משתמשים, ובקשות למאפיינים נוספים. אולם, זה לא מסייע לכל צורכי המשתמשים: אם אתם מעוניינים לערוך דף שיחה בעורך קוד המקור, ליצור תבנית או לתקן טעויות כתיב, לפעמים אתם זקוקים לעורך קוד המקור ובנוסף מספר משתמשים ותיקים מעדיפים אותו. לכן, אנחנו מתכננים "מצב עורך קוד מקור" לעורך החזותי כבר זמן רב. הוא מספק את את כל היכולות האפשריות של העורך החזותי, לכל המקרים שבהם אתם מעוניינים או צריכים להשתמש בעורך קוד המקור. יש לו אותו המנשק של העורך החזותי, כולל אותם תפריטים עליונים עם אותם הכפתורים. זה יוצר גישה ל[[:mw:citoid|שירות citoid]] לעיצוב ציטוטים, מכיל אפשרות חיפוש להוספת תמונות והוספת תבניות בעזרת חלון פשוט. כמו בעורך החזותי, אם אתם מעתיקים טקסט מעוצב לדף אחר, העיצוב (למשל הדגשה) מומר אוטומטית לקוד ויקי. בכל אתרי הוויקי יש גישה לתצורה הזו דרך [[:mw:Beta Features|אפשרויות בטא]]. לאחר ההפעלה, זה יחליף לכם את [[:mw:Editor|עורך הטקסט]] הקיים בכל מקום. אם אתם לא אוהבים את זה, ניתן להפוך את הבחירה בכל זמן על ידי ביטול אפשרות הבטא הזו בהעדפות שלכם. אנחנו לא מעוניינים להפתיע אף אחד, אז זאת רק אפשרות בטא שאפשר לבחור להשתמש בה. זה לא יאופשר אוטומטית לאף אחד, גם אם סימנתם בעבר את "{{Int:Betafeatures-auto-enroll}}". עורך הטקסט החדש מבוסס על העורך החזותי ולכן הוא דורש JavaScript (כמו שדורש [[:mw:Extension:WikiEditor|עורך קוד הוויקי הנוכחי]]). זה לא עובד עם גאדג'טים שתוכננו רק לעורך הישן ולהפך, כך שייתכן שמספר גאדג'טים שימושיים עבורכם לא יפעלו. אנחנו נשמח [[:mw:VisualEditor/Gadgets|לסייע ליוצרי גאדג'טים לעדכן את הקוד שלהם]] כך שיעבוד עם שני העורכים. אנחנו לא מתכננים להיפטר מהעורך הישן בעתיד הנראה באופק. כמו כן אנחנו לא מתכננים להיפטר מהיכולת לערוך קוד ויקי רגיל ללא JavaScript. לסיום, למרות שזה מובן גם בלי להגיד זאת, אם אתם מעדיפים להמשיך להשתמש בעורך הישן, אתם מוזמנים לעשות כן. זאת גרסה ראשונית ונשמח לדעת מה דעתכם עליה כדי שנוכל לשפרה. בבקשה השאירו משוב על התצורה החדשה [[:mw:2017 wikitext editor/Feedback|בעמוד המשובים]]. אפשר לכתוב הערות בשפתכם. תודה רבה. </div> [[:mw:User:Jdforrester (WMF)|James Forrester]] (Product Manager, Editing department, Wikimedia Foundation) --21:32, 14 בדצמבר 2016 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Elitre (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=15942009 --> == Review of initial updates on Wikimedia movement strategy process == <div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr"> ''Note: Apologies for cross-posting and sending in English. [[m:Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/Initial announcements review|Message is available for translation on Meta-Wiki]].'' The Wikimedia movement is beginning a movement-wide strategy discussion, a process which will run throughout 2017. For 15 years, Wikimedians have worked together to build the largest free knowledge resource in human history. During this time, we've grown from a small group of editors to a diverse network of editors, developers, affiliates, readers, donors, and partners. Today, we are more than a group of websites. We are a movement rooted in values and a powerful vision: all knowledge for all people. As a movement, we have an opportunity to decide where we go from here. This movement strategy discussion will focus on the future of our movement: where we want to go together, and what we want to achieve. We hope to design an inclusive process that makes space for everyone: editors, community leaders, affiliates, developers, readers, donors, technology platforms, institutional partners, and people we have yet to reach. There will be multiple ways to participate including on-wiki, in private spaces, and in-person meetings. You are warmly invited to join and make your voice heard. The immediate goal is to have a strategic direction by Wikimania 2017 to help frame a discussion on how we work together toward that strategic direction. Regular updates are being sent to the [[mail:Wikimedia-l|Wikimedia-l mailing list]], and posted [[m:Strategy/Wikimedia_movement/2017/Updates|on Meta-Wiki]]. Beginning with this message, monthly reviews of these updates will be sent to this page as well. [[m:Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/Signup|Sign up]] to receive future announcements and monthly highlights of strategy updates on your user talk page. Here is a review of the updates that have been sent so far: * [[m:Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/15 December 2016 - Update 1 on Wikimedia movement strategy process|Update 1 on Wikimedia movement strategy process]] (15 December 2016) ** Introduction to process and information about budget spending resolution to support it * [[m:Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/23 December 2016 - Update 2 on Wikimedia movement strategy process|Update 2 on Wikimedia movement strategy process]] (23 December 2016) ** Start of search for Lead Architect for movement strategy process * [[m:Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/8 January 2017 - Update 3 on Wikimedia movement strategy process|Update 3 on Wikimedia movement strategy process]] (8 January 2017) ** Plans for strategy sessions at upcoming Wikimedia Conference 2017 * [[m:Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/11 January 2017 - Update 4 on Wikimedia movement strategy process|Update 4 on Wikimedia movement strategy process]] (11 January 2017) ** Introduction of williamsworks * [[m:Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/2 February 2017 - Update 5 on Wikimedia movement strategy process|Update 5 on Wikimedia movement strategy process]] (2 February 2017) ** The core movement strategy team, team tracks being developed, introduction of the Community Process Steering Committee, discussions at WikiIndaba conference 2017 and the Wikimedia movement affiliates executive directors gathering in Switzerland * [[m:Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/10 February 2017 - Update 6 on Wikimedia movement strategy process|Update 6 on Wikimedia movement strategy process]] (10 February 2017) ** Tracks A & B process prototypes and providing feedback, updates on development of all four Tracks More information about the movement strategy is available on the [[m:Strategy/Wikimedia movement/2017|Meta-Wiki 2017 Wikimedia movement strategy portal]]. ''Posted by [[m:Special:MyLanguage/User:MediaWiki message delivery|MediaWiki message delivery]] on behalf of the [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation|Wikimedia Foundation]], 22:30, 15 בפברואר 2017 (IST) • [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/Initial announcements review|{{int:please-translate}}]] • [[m:Talk:Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates|Get help]]'' </div> <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:GVarnum-WMF@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=16297862 --> == התהליך האסטרטגי של קרן ויקימדיה לשנת 2017 - הודעה ראשונה == [[File:2030.wikimedia.org.webm|Hebrew|400px]] שלום לכולם, במהלך 16 השנים האחרונות, [[ויקיפדיה|ויקיפדים]] ו[[ויקימדיה|ויקימדים]] עבדו יחדיו במטרה משותפת, ליצור את מאגר הידע החופשי הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית. במהלך תקופה זו, גדלנו מקבוצה קטנה של עורכים לקהילה מגוונת של עורכים, מפתחים, שותפים, קוראים, תורמים ושותפים. גם [[ויקיפדיה העברית]], שנוסדה במהלך שנת 2003 על ידי קבוצה קטנה של מתנדבים, גדלה ברבות השנים למיזם בעל חשיבות עצומה לכל דובר עברית, ששינה בדרכים אין ספור את רשת האינטרנט בשפה העברית, ואת הנגישות של כל אחת ואחד מאיתנו למצבור הידע האנושי כולו. איפה נהיה בעוד 15 שנה? איזה תפקיד נשחק בעולם? מי עוד יצטרף לתנועה? מה אופי העבודה הניצבת לפנינו? שאלות אלו ייענו על ידי תנועת ויקימדיה כולה במהלך השבועות הקרובים, במסגרת [https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017 התהליך האסטרטגי לשנת 2017], המתנהל בימים אלו. במהלך פרק זמן זה, קהילות ויקי השונות - במגוון שפות ובמגוון פרויקטים, הולכות להחליט יחדיו על עתידה של התנועה, ולגבש את המטרות המשותפות אותן ברצוננו להשיג. גם אנחנו, חברי הקהילה דוברת העברית הפועלת במסגרת התנועה, מהווים חלק אינטגרלי מהתהליך, וזאת ההזדמנות שלנו, כקהילה, להשפיע על אופן התנהלותה של התנועה כולה במהלך 15 השנים הבאות, ועל פעילותו של כל אחת ואחד מאיתנו, בוויקיפדיה כמו גם בשאר מיזמי הוויקי בעברית. בעוד מספר ימים, יתחילו הדיונים האסטרטגיים בשפה העברית, כאשר טרם לכן, תינתן הודעה מסודרת לעניין התהליך, מה הוא כולל, וכיצד הדיונים יתקיימו בפועל. בינתיים, אני מנצל את ההזדמנות להזמין את כולכם, עורכים חדשים וותיקים, בוויקיפדיה ובשאר מיזמי הוויקי בשפה העברית, להעיף מבט ב[https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017 דף זה], על מנת ללמוד יותר על התהליך האסטרטגי לשנת 2017. שימו לב, שכרגע תהליך התרגום עדיין מצוי בעיצומו, ומשכך תכנים מסוימים טרם תורגמו לעברית, מה שיטופל בימים הקרובים. הערה לעניין מיקום הדיון - מטבע הדברים, קהילת דוברי העברית במסגרת מיזמי ויקימדיה מרוכזת ברובה בוויקיפדיה. מסיבה זו, ומטעמי נוחות גרידא, הדיונים עצמם יתנהלו אף הם במסגרת ויקיפדיה. חשוב לי להדגיש את העניין הזה, כי לא מדובר פה בדיון פנימי שרלוונטי לעורכי ויקיפדיה בלבד - הדיונים מתייחסים לכלל המשתתפים בקהילת דוברי העברית הפעילים במסגרת מיזמי ויקימדיה, כולל חברי מיזם ויקיציטוט. משכך, אשמח מאוד לראות גם עורכים פעילים מכאן משתתפים בדיון, שתוצאותיו עתידות לקבוע את אופן ההתנהלות של התנועה במהלך 15 השנים הבאות - התנהלות שתשפיע על כולנו. תודה, [[משתמש:Lionster (WMF)|Lionster (WMF)]] - [[שיחת משתמש:Lionster (WMF)|שיחה]] 12:32, 9 במרץ 2017 (IST) :אני שמח לעדכן שהתהליך האסטרטגי של תנועת ויקימדיה לשנת 2017 נפתח. ראו [https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94:%D7%94%D7%AA%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9A_%D7%94%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%98%D7%92%D7%99_%D7%9C%D7%A9%D7%A0%D7%AA_2017_-_%D7%94%D7%A9%D7%9C%D7%91_%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F התהליך האסטרטגי לשנת 2017 - השלב הראשון]. :אתם מוזמנים להשתתף, ולקבוע יחדיו איך תיראה התנועה שלנו בעוד 15 שנה. :כל שאלה שיש לכם, לגבי ההליך או באופן כללי, אתם מוזמנים להעלות בדף השיחה, או לפנות אלי בדף שיחתי. :תודה! [[משתמש:Lionster (WMF)|Lionster (WMF)]] - [[שיחת משתמש:Lionster (WMF)|שיחה]] 20:21, 15 במרץ 2017 (IST) === התהליך האסטרטגי לשנת 2017 - עדכון לגבי השבוע הראשון === שבוע טוב לכולם, לכבוד השבוע החדש הניצב בפנינו, ולאחר תום השבוע הראשון בתהליך האסטרטגי לשנת 2017, '''להלן עדכון קצר לגבי התהליך כפי שמתנהל אצלנו, בקהילת דוברי העברית''': * נכון לעכשיו, מתנהל דיון ער בדף השיחה, והועלו מספר נקודות חשובות שרלוונטיות עבור כולנו, גם כקוראים, וגם ככותבים ועורכים. בין היתר עלו הצעות לדרכים שונות להנגיש את ויקיפדיה לציבור הרחב, הועלתה החשיבות של אימוץ טכנולוגיות חדשניות על מנת להגיע לקהלי יעד חדשים, וגם הועלו בעיות שונות עמן אנו מתמודדים כעת ("עריצות" הידע, עריכה בתשלום, ועוד), שעלולות לפגוע ביכולת שלנו להמשיך ולהתפתח בשנים הבאות. * כידוע, [https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017 התהליך האסטרטגי מתנהל בימים אלו במקביל בעשרות מיזמי ויקי ברחבי העולם], במגוון שפות שונות, ובמגוון מיזמים שונים. על מנת שכל אותם הדיונים הנפרדים אכן יסייעו בגיבוש דרך הפעולה, שתנחה את כולנו במהלך 15 השנים הבאות, הרעיונות השונים שמועלים באותם הדיונים מרוכזים ומועלים בצורה מסודרת למטא-ויקי, בשפה האנגלית, ושם אלו יגובשו בהמשך לכדי כיוון משותף. אתם מוזמנים להתרשם מ[https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Participate/he מגוון הדיונים המתרחשים בימים אלו], וכמובן לקרוא קצת על [https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Sources/Hebrew_Wikipedia_village_pump סיכום הדיון בעברית (שמתעדכן בצורה שוטפת)]. בסופו של דבר, הרעיונות וההצעות שמועלים באותם הדיונים, גם לפני שמסונכרנים יחדיו, נחשפים לעיני אלפי פעילים במיזמי ויקימדיה השונים, מכל רחבי העולם, כך שהדעות של כל אחד ואחת מאיתנו בהחלט בעלות חשיבות. * הערה אחרונה לסיכום - בשלב זה, אנו נמצאים במעגל הראשון של הדיונים, בין התאריכים 15 למרץ-15 לאפריל, שמתמקד בשאלה הכללית יותר. בהמשך, התשובות השונות אותן נעלה בדיון ישמשו אותנו על מנת לצלול יותר לעומק, ולנסות להפוך את אותם הרעיונות הכלליים שהעלינו בשלב הקודם, לתכנית פעולה אופרטיבית ככל הניתן. * כתמיד, אם יש משהו שלא לגמרי ברור לכם בנוגע לתהליך, לחומר הרקע, או לדיון עצמו, תרגישו חופשי להגיב כאן, או בדף שיחתי. * שיהיה המשך שבוע טוב! &rlm;[[משתמש:Lionster (WMF)|Lionster &rlm;(WMF)]]&rlm; 19:48, 25 במרץ 2017 (IDT) === עדכון לגבי השבוע השני === שבוע טוב לכולם, [https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Sources/Summary_14th_to_28th/he להלן סיכום קצר בשפה העברית] לגבי הדיון המתנהל ברגעים אלו ברחבי קהילות ויקיפדיה השונות מרחבי העולם. אתם מוזמנים במיוחד גם להעיף מבט בפסקה המתייחסת לדיון בשפה העברית. אזכיר גם, כי '''ביום חמישי הקרוב (6 באפריל)''', עמותת ויקימדיה ישראל מזמינה אתכם להשתתף בדיון פנים אל פנים כחלק מהתהליך האסטרטגי ([https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeZzJfeGBatecwH9I53q6w21xySnQFuMnF5IZHZAT2BP08L5g/viewform|הפרטים כאן]). ושוב, אם יש משהו לא ברור, או שסתם יש לכם הערה כלשהי לגבי התהליך, אתם מוזמנים לפנות אלי בדף שיחתי, או להגיב כאן. תודה, ואני מקווה לראות כמה שיותר מכם בחמישי הקרוב :) [[משתמש:Lionster (WMF)|Lionster (WMF)]] - [[שיחת משתמש:Lionster (WMF)|שיחה]] 12:27, 3 באפריל 2017 (IDT) === עדכון לגבי השבוע השלישי והרביעי - סוף השלב הראשון של התהליך האסטרטגי === שבוע טוב לכולם, [https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Sources/Summary_29th_March_to_7th_April/he להלן סיכום ביניים נוסף בשפה העברית] לגבי הדיון המתנהל בימים אלו במסגרת התהליך האסטרטגי של תנועת ויקימדיה (כולל [https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Sources/Hebrew_Wikipedia_village_pump אזכור מכובד לדיון המתנהל בשפה העברית]). כמו כן, ובהמשך למפגש האסטרטגי שהתקיים ביום חמישי שעבר במשרדי ויקימדיה ישראל, [https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Sources/Wikimedia_Israel_discussion אתם מוזמנים להעיף מבט גם על סיכום הדיון], שהועלה אף הוא למטא-ויקי. בשלב זה, אנו מתקרבים לסיום המעגל הראשון של הדיונים (ב-18 באפריל, לאחר הארכה קצרה מהמועד המתוכנן), אשר כזכור מתמקד בשאלה הגדולה: '''''מה אנחנו רוצים לבנות או להשיג יחדיו כתנועה במהלך 15 השנים הבאות?'''''. במסגרת שלבי הדיון הבאים, עליהם תינתן הודעה בימים הקרובים, נתמקד יותר במספר רעיונות מרכזיים שהועלו במסגרת השלב הקודם, וננסה לתרגם אותם לכיוון פעולה יחיד, אשר יהיה משותף לכל תנועת ויקימדיה, בכל רחבי העולם. '''תוספת''': אתם מוזמנים לראות את [https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Updates/12_April_2017_-_Update_13_on_Wikimedia_movement_strategy_process/he מכתבה של קתרין מאהר (מתורגם לעברית כמובן)], מנכ"ל קרן ויקימדיה, בנוגע לתהליך נכון להיום, ולקראת תחילתו של מעגל הדיונים השני '''ב-1 במאי 2017'''. (שימו לב אגב, שמועד הסיום המקורי נדחה בין היתר בעקבות חג הפסח...) מאחר והמעגל הנוכחי מסתיים כאמור '''ב-18 באפריל''', נותר עוד יום וחצי למי מכם שמעוניין להעלות רעיון/הצעה חדשנית, על מנת שתילקח בחשבון במסגרת סיכום הדיונים במטא-ויקי. כרגיל, אם יש משהו שלא לגמרי ברור לכם בנוגע לתהליך, לחומר הרקע, או לדיון עצמו, תרגישו חופשי להגיב כאן, או בדף שיחתי. שבוע טוב! [[משתמש:Lionster (WMF)|Lionster (WMF)]] - [[שיחת משתמש:Lionster (WMF)|שיחה]] 20:15, 15 באפריל 2017 (IDT) === הודעה מקדימה לקראת השלב השני של הדיונים === שלום לכולם, אתם מוזמנים להעיף מבט ב[https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Updates/Cycle_2_pre-announcement/he הודעה מקדימה לקראת המעגל השני של הדיונים] במסגרת התהליך האסטרטגי של התנועה. שימו לב שחל שינוי קטן במועד תחילתו של המעגל השני, שיתקיים''' בין התאריכים 5 במאי - 31 במאי.''' תודה, [[משתמש:Lionster (WMF)|Lionster (WMF)]] ([[שיחת משתמש:Lionster (WMF)|שיחה]]) 16:38, 25 באפריל 2017 (IDT) === התהליך האסטרטגי לשנת 2017 - השלב השני החל ואתם מוזמנים להשתתף! === שלום לכולם, כפי שמרביתכם בטח שמתם לב עד עכשיו, במהלך החודשיים האחרונים, [https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/he תנועת ויקימדיה כולה מצויה בעיצומו של תהליך אסטרטגי רחב], אשר מטרתו לקבוע במה אנחנו, כתנועה, הולכים להתמקד במהלך 15 השנים הבאות. במסגרת השלב הראשון של התהליך (שהתקיים בין ה-14 למרץ - 18 לאפריל), ובו השתתפו קהילות מגוונות ממגוון שפות שונות בכל רחבי התנועה, הייתה השתתפות מכובדת גם של קהילת דוברי העברית (בוויקיפדיה ובשאר מיזמי ויקי בעברית), הן במסגרת [https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%AA_%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94:%D7%94%D7%AA%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9A_%D7%94%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%98%D7%92%D7%99_%D7%9C%D7%A9%D7%A0%D7%AA_2017/%D7%90%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%95%D7%9F_1 דיון מקוון על גבי-ויקי], והן במסגרת מפגש אסטרטגי שהתקיים מטעם עמותת ויקימדיה ישראל. למידע נוסף על הדיונים שהתקיימו במסגרת שלב זה, אתם מוזמנים להעיף מבט ב'''[https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Cycle_1/Report/he סיכום השלב הראשון של התהליך האסטרטגי]''', וכן '''[https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Sources/Summary/he בסיכום כולל של הדיונים השונים, בעברית ובשאר השפות]'''. לאחר הפסקה קצרה, '''היום החל השלב השני של התהליך האסטרטגי''', כאשר בניגוד לשלב הראשון, שהתמקד בשאלה "כללית" יותר, השלב הנוכחי מתמקד ב-5 נושאי ליבה, שעלו פעם אחר פעם בכמעט כל הדיונים שהתקיימו בקהילות השונות, ומשכך, אלו הנושאים בהם אנו מעוניינים להתמקד בשלב זה, כתנועה. בשלב זה, המטרה היא להגיע לפסים מעשיים יותר, ולנסות לתרגם את הרעיונות הכלליים שהועלו בשלב הקודם, להצעות פרקטיות, בהן לדעתנו על תנועת ויקימדיה להתמקד במהלך השנים הקרובות. אתם מוזמנים לקרוא עוד על השלב בו אנו נמצאים, ולהביע את עמדותיכם לגבי הנושאים שמעניינים אתכם, [https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94:%D7%94%D7%AA%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9A_%D7%94%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%98%D7%92%D7%99_%D7%9C%D7%A9%D7%A0%D7%AA_2017 בדף זה]. כרגיל, לכל שאלה או הערה, תרגישו חופשי לפנות אלי בדף השיחה :) שיהיה לכולנו בהצלחה, [[משתמש:Lionster (WMF)|Lionster (WMF)]] ([[שיחת משתמש:Lionster (WMF)|שיחה]]) 17:10, 11 במאי 2017 (IDT) == Overview #2 of updates on Wikimedia movement strategy process == <div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr"> ''Note: Apologies for cross-posting and sending in English. [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/Overview 2 of updates on Wikimedia movement strategy process|This message is available for translation on Meta-Wiki]].'' As we mentioned last month, the Wikimedia movement is beginning a movement-wide strategy discussion, a process which will run throughout 2017. This movement strategy discussion will focus on the future of our movement: where we want to go together, and what we want to achieve. Regular updates are being sent to the [[mail:Wikimedia-l|Wikimedia-l mailing list]], and posted [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Updates|on Meta-Wiki]]. Each month, we are sending overviews of these updates to this page as well. [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/Signup|Sign up]] to receive future announcements and monthly highlights of strategy updates on your user talk page. Here is a overview of the updates that have been sent since our message last month: * [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/16 February 2017 - Update 7 on Wikimedia movement strategy process|Update 7 on Wikimedia movement strategy process]] (16 February 2017) ** Development of documentation for Tracks A & B * [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/24 February 2017 - Update 8 on Wikimedia movement strategy process|Update 8 on Wikimedia movement strategy process]] (24 February 2017) ** Introduction of Track Leads for all four audience tracks * [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/2 March 2017 - Update 9 on Wikimedia movement strategy process|Update 9 on Wikimedia movement strategy process]] (2 March 2017) ** Seeking feedback on documents being used to help facilitate upcoming community discussions More information about the movement strategy is available on the [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017|Meta-Wiki 2017 Wikimedia movement strategy portal]]. ''Posted by [[m:Special:MyLanguage/User:MediaWiki message delivery|MediaWiki message delivery]] on behalf of the [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation|Wikimedia Foundation]], 21:44, 9 במרץ 2017 (IST) • [[m:Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/Overview 2 of updates on Wikimedia movement strategy process|{{int:please-translate}}]] • [[m:Talk:Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates|Get help]]'' </div> <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:GVarnum-WMF@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=16350625 --> == We invite you to join the movement strategy conversation (now through April 15) == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"><div class="plainlinks"> <div class="mw-translate-fuzzy"> :"הודעה זו, [[mailarchive:wikimediaannounce-l/2017-March/001383.html|אנו מזמינים אתכם להצטרף לדיוני התהליך האסטרטגי]], נשלחה על ידי [[m:User:Nicole_Ebber_(WMDE)|Nicole Ebber]] ב-15 למרץ 2017." </div> ויקימדים/ויקיפדים יקרים: היום אנו משיקים דיון רחב היקף, במטרה לקבוע מה יהיה תפקידה העתידי של תנועת ויקימדיה בעולם, ולגבש אסטרטגיה מקיפה לצורך מימוש תפקיד זה. אתם מוזמנים בחום להצטרף לדיון. קיימות דרכים רבות להשתתף, באמצעות הצטרפות לדיון קיים, או באמצעות פתיחת דיון משלכם: [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Track_A|מסלול ראשון (קבוצות מאורגנות)]]: דיונים בקרב שלוחות, ועדות או קבוצות מאורגנות אחרות (אלו הן הקבוצות אשר תומכות ומסייעות בפעילותה של תנועת ויקימדיה). מסלול שני (תורמים בודדים): [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Cycle_1|במטא-ויקי]] או ב[[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Participate|שפה המקומית שלכם]]. זהו הראשון מבין 3 דיונים, והוא התקיים החל מהיום ועד ה-15 באפריל. מטרתו של המעגל הראשון היא לדון על עתידה של התנועה ולגבש הסכמות עיקריות ביחס לכיוונים מרכזיים. מה אנחנו רוצים לבנות או להשיג יחדיו כתנועה במהלך 15 השנים הבאות? אנחנו מזמינים אתכם לקחת חלק בדיונים, ומצפים לקהל נרחב ומגוון של משתתפים, מכל חלקיה השונים של תנועת ויקימדיה. * [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia_movement/2017|ראו עוד לעניין התהליך האסטרטגי]] * [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Toolkit/Discussion_Coordinator_Role|כיצד ניתן להתנדב להיות מתאם דיון?]] בברכה, Nicole Ebber (Track A Lead), Jaime Anstee (Track B Lead), & the [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia_movement/2017/People|engagement support teams]]</div></div> 07:10, 18 במרץ 2017 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:GVarnum-WMF@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Strategy/Wikimedia_movement/2017/Updates/Global_message_delivery&oldid=16453957 --> == [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Updates/Start of the 2017 Wikimedia Foundation Board of Trustees elections|Start of the 2017 Wikimedia Foundation Board of Trustees elections]] == <div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr"> ''Please accept our apologies for cross-posting this message. [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Updates/Start of the 2017 Wikimedia Foundation Board of Trustees elections|This message is available for translation on Meta-Wiki]].'' [[File:Wikimedia-logo black.svg|right|150px|link=m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017]] On behalf of the Wikimedia Foundation Elections Committee, I am pleased to announce that self-nominations are being accepted for the [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia_Foundation_elections/2017/Board_of_Trustees/Call_for_candidates|2017 Wikimedia Foundation Board of Trustees Elections]]. The [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation Board of Trustees|Board of Trustees]] (Board) is the decision-making body that is ultimately responsible for the long-term sustainability of the Wikimedia Foundation, so we value wide input into its selection. More information about this role can be found [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Board of Trustees|on Meta-Wiki]]. Please read the [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Board of Trustees/Call for candidates|letter from the Board of Trustees calling for candidates]]. '''The [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Board of Trustees/Candidates|candidacy submission phase]] will last from April 7 (00:00 UTC) to April 20 (23:59 UTC).''' '''We will also be accepting questions to ask the candidates from April 7 to April 20. [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Board of Trustees/Questions|You can submit your questions on Meta-Wiki]].''' Once the questions submission period has ended on April 20, the Elections Committee will then collate the questions for the candidates to respond to beginning on April 21. The goal of this process is to fill the '''three community-selected seats''' on the Wikimedia Foundation Board of Trustees. The election results will be used by the Board itself to select its new members. The full schedule for the Board elections is as follows. All dates are '''inclusive''', that is, from the beginning of the first day (UTC) to the end of the last. * April 7 (00:00 UTC) – April 20 (23:59 UTC) – '''Board nominations''' * April 7 – April 20 – '''Board candidates questions submission period''' * April 21 – April 30 – '''Board candidates answer questions''' * May 1 – May 14 – '''Board voting period''' * May 15–19 – '''Board vote checking''' * May 20 – '''Board result announcement goal''' In addition to the Board elections, we will also soon be holding elections for the following roles: * '''Funds Dissemination Committee (FDC)''' ** There are five positions being filled. More information about this election will be available [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Funds Dissemination Committee|on Meta-Wiki]]. * '''Funds Dissemination Committee Ombudsperson (Ombuds)''' ** One position is being filled. More information about this election will be available [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Funds Dissemination Committee Ombudsperson|on Meta-Wiki]]. Please note that this year the Board of Trustees elections will be held before the FDC and Ombuds elections. Candidates who are not elected to the Board are explicitly permitted and encouraged to submit themselves as candidates to the FDC or Ombuds positions after the results of the Board elections are announced. More information on this year's elections can be found [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017|on Meta-Wiki]]. Any questions related to the election can be posted on the [[m:Talk:Wikimedia Foundation elections/2017|election talk page on Meta-Wiki]], or sent to the election committee's mailing list, <tt dir="ltr" style="white-space:nowrap;font-size:12px;line-height:1.5">board-elections[[File:At sign.svg|15x15px|middle|link=|alt=(at)]]wikimedia.org</tt>. On behalf of the Election Committee,<br /> [[m:User:KTC|Katie Chan]], Chair, [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections committee|Wikimedia Foundation Elections Committee]]<br /> [[m:User:JSutherland (WMF)|Joe Sutherland]], Community Advocate, Wikimedia Foundation ''Posted by [[m:Special:MyLanguage/User:MediaWiki message delivery|MediaWiki message delivery]] on behalf of the [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections committee|Wikimedia Foundation Elections Committee]], 06:38, 7 באפריל 2017 (IDT) • [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Updates/Start of the 2017 Wikimedia Foundation Board of Trustees elections|{{int:please-translate}}]] • [[m:Talk:Wikimedia Foundation elections/2017|Get help]]''</div> <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:GVarnum-WMF@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=16441214 --> == Read-only mode for 20 to 30 minutes on 19 April and 3 May == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"><div class="plainlinks"> [[:m:Special:MyLanguage/Tech/Server switch 2017|קריאה בשפה אחרת]] • {{int:please-translate}} [[foundation:|קרן ויקימדיה]] תערוך בדיקות במרכז הנתונים המשני בדאלאס. זאת על מנת לוודא שוויקיפדיה ואתרי ויקימדיה אחרים יוכלו להישאר מקוונים גם לאחר אסון. כדי לבדוק שהכל עובד כשורה, מחלקת הטכנולוגיה של ויקימדיה צריכה לקיים בדיקה מתוכננת. הבדיקה תראה האם ניתן להעביר נתונים ממרכז נתונים אחד למרכז נתונים אחר באמינות. זה דורש מצוותים רבים להתכונן לקראת הבדיקה ולהיות זמינים לתיקון בעיות בלתי צפויות. הם יכוונו את כל זרם המידע למרכז המידע המשני ב'''יום רביעי, 19 באפריל 2017'''. ב'''יום רביעי, 3 במאי 2017''', הם יפעילו מחדש את מרכז המידע הראשי. לרוע המזל, עקב מגבלות מסוימות ב[[mw:Manual:What is MediaWiki?|מדיה-ויקי]], כל העריכות חייבות להיפסק במהלך שני השינויים הללו. אנו מצטערים על ההפרעה, ועובדים על מנת לצמצמם אותה בעתיד. '''יהיה ניתן לקרוא, אך לא לערוך, את כל אתרי ויקי למשך זמן קצר.''' *לא ניתן יהיה לערוך במשך כ-20 עד 30 דקות ביום רביעי, 19 באפריל, וביום רביעי, 3 במאי. הבדיקות יחלו ב[https://www.timeanddate.com/worldclock/fixedtime.html?iso=20170419T14 17:00 לפי שעון ישראל]. *במקרה של ניסיון לערוך או לשמור במהלך זמן זה, תתקבל הודעת שגיאה. אנו מקווים שלא יאבדו עריכות במהלך הדקות הללו, אך לא יכולים להבטיח זאת. אם אתם רואים את הודעת השגיאה, יש להמתין עד שהכל חוזר לשגרה. אז ניתן יהיה לשמור את העריכה שלכם. אבל, אנו ממליצים להכין העתק של השינויים שלכם תחילה, למקרה של תקלה. '''השפעות אחרות''': *עבודות רקע יואטו וחלקן עלולות להיפסק. קישורים אדומים עשויים להתעדכן לאט מהרגיל. במקרה של יצירת ערך שכבר מקושר ממקום אחר, הקישור יישאר אדום לזמן ארוך מהרגיל. כמה סקריפטים ארוכי-טווח ייאלצו להיפסק. *שינויי הקוד יוקפאו בשבוע של 17 באפריל 2017 ובשבוע של 1 במאי 2017. עדכוני קוד לא חיוניים לא יתרחשו. קיימת אפשרות מסוימת שהבדיקות יידחו למועד מאוחר יותר. אתם מוזמנים [[wikitech:Switch Datacenter#Schedule for 2017 switch|לעיין בלוח הזמנים באתר wikitech.wikimedia.org]]. כל שינויים יפורסמו בלוח הזה. יהיו התראות נוספות בנידון. '''אנא שתפו את המידע הזה עם קהילתכם.''' /<span dir=ltr>[[m:User:Whatamidoing (WMF)|User:Whatamidoing (WMF)]] ([[m:User talk:Whatamidoing (WMF)|talk]])</span> </div></div>[[משתמש:MediaWiki message delivery|MediaWiki message delivery]] - [[שיחת משתמש:MediaWiki message delivery|שיחה]] 20:34, 11 באפריל 2017 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Johan (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=16545942 --> == [https://meta.wikimedia.org/wiki/Special:SecurePoll/vote/341?setlang={{CONTENTLANG}} Voting has begun in 2017 Wikimedia Foundation Board of Trustees elections] == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl">[[File:Wikimedia-logo black.svg|{{#switch:{{CONTENTLANG}}|ar=left|he=left|right}}|125px|link=m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Updates/Board voting has begun]]''זוהי הודעה מטעם [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections committee|ועדת הבחירות של קרן ויקימדיה]]. קיימים [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Updates/Board voting has begun|תרגומים]]זמינים.'' [https://meta.wikimedia.org/wiki/Special:SecurePoll/vote/341?setlang={{CONTENTLANG}}&uselang={{CONTENTLANG}} ההצבעה החלה] עבור [[m:Wikimedia Foundation elections/2017#Requirements|בעלי זכות הצבעה]] בבחירות 2017 ל''[[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Board of Trustees|חבר הנאמנים של קרן ויקימדיה]]''. [[m:Wikimedia Foundation Board of Trustees|חבר הנאמנים של קרן ויקימדיה]] מהווה הגוף המנהלי הראשי במסגרת קרן ויקימדיה [[$w-501c3|501(c)(3)]], ארגון ללא מטרות רווח הרשום בארצות הברית. קרן ויקימדיה מנהלת פרויקטים רבים ומגוונים, כדוגמת ויקיפדיה וקומונס. שלב ההצבעה נמשך מה-1 במאי 00:00 UTC, ועד ל-14 במאי 23:59 UTC. אתם מוזמנים ''[https://meta.wikimedia.org/wiki/Special:SecurePoll/vote/341?setlang={{CONTENTLANG}}&uselang={{CONTENTLANG}} להצביע כאן].''' מידע נוסף על המועמדים והבחירות ניתן למצוא ב [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Board of Trustees|דף הבחירות]] במטא-ויקי. בשם ועדת הבחירות,<br/> [[m:User:KTC|Katie Chan]], יו"ר, [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections committee|ועדת הבחירות של קרן ויקימדיה]]<br/> [[m:User:JSutherland (WMF)|Joe Sutherland]], עו"ד הקהילה, קרן ויקימדיה ''פורסם על ידי [[m:Special:MyLanguage/User:MediaWiki message delivery|מערכת שליחת הודעות]] • [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Updates/Board voting has begun|תרגום]] • [[m:Talk:Wikimedia Foundation elections/2017|עזרה]]</div> 22:14, 3 במאי 2017 (IDT)'' <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:GVarnum-WMF@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=16683836 --> == Beta Feature Two Column Edit Conflict View == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"> From May 9, the [[mw:Special:MyLanguage/Help:Two_Column_Edit_Conflict_View|Two Column Edit Conflict View]] will be available as a [[mw:Special:MyLanguage/Beta Features|beta feature]] on all wikis. The Two Column Edit Conflict View is a new interface for the edit conflict resolution page. It highlights differences between the editor's and the conflicting changes to make it easy to copy and paste pieces of the text and resolve the conflict. The feature fulfils a request for a more user-friendly edit conflict resolution from the [[m:WMDE Technical Wishes|German Community’s Technical Wishlist]]. Everyone is invited to test the feature and we hope that it will serve you well! </div> [[m:user:Birgit Müller (WMDE)|Birgit Müller (WMDE)]] 17:41, 8 במאי 2017 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Birgit Müller (WMDE)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=WMDE_Technical_Wishes/Technical_Wishes_News_list_2&oldid=16712264 --> == Editing News #1—2017 == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"> ''[[:m:Special:MyLanguage/VisualEditor/Newsletter/2017/May|Read this in another language]] • [[:m:VisualEditor/Newsletter|Subscription list for this multilingual newsletter]]'' <div style="float:right;width:230px;{{#switch:ltr|rtl=float:left;margin-left:0;|#default=float:right;margin-right:0;}}margin-left:1em;border-style:solid;border-width:1px;padding:1em;"> [[File:VisualEditor-logo.svg|200px|center|alt=VisualEditor]]'''Did you know?''' <div class="thumbcaption" style="font-size: 90%;"> Did you know that you can review your changes visually? [[File:VisualEditor visual diff tool - visual diff.png|alt=Screenshot showing some changes to an article. Most changes are highlighted with text formatting.|center|frameless|245x245px]]When you are finished editing the page, type your edit summary and then choose "{{Int:visualeditor-savedialog-label-review}}". In visual mode, you will see additions, removals, new links, and formatting highlighted. Other changes, such as changing the size of an image, are described in notes on the side. [[File:VisualEditor visual diff tool - toggle button.png|alt=Toggle button showing visual and wikitext options; visual option is selected.|center|frameless|220x220px]] Click the toggle button to switch between visual and wikitext diffs. [[File:VisualEditor visual diff tool - wikitext diff.png|alt=Screenshot showing the same changes, in the two-column wikitext diff display.|center|frameless|245x245px]] The wikitext diff is the same diff tool that is used in the wikitext editors and in the page history. You can read and help translate [[:mw:Special:MyLanguage/VisualEditor/User guide|the user guide]], which has more information about how to use the visual editor. </div></div> Since the last newsletter, the [[:mw:VisualEditor|VisualEditor Team]] has spent most of their time supporting [[:mediawikiwiki:2017_wikitext_editor|the 2017 wikitext editor mode]] which is available inside the visual editor as a Beta Feature, and adding [[:mediawikiwiki:VisualEditor/Diffs|the new visual diff tool]]. Their workboard is available [[:phab:project/board/483/|in Phabricator]]. You can find links to the work finished each week at [[:mw:VisualEditor/Weekly triage meetings|mw:VisualEditor/Weekly triage meetings]]. Their [[:mw:VisualEditor/Current_priorities|current priorities]] are fixing bugs, supporting the 2017 wikitext editor as a [[:mw:Beta Features|beta feature]], and improving the visual diff tool. === Recent changes === *A '''new wikitext editing mode''' is available as a Beta Feature on desktop devices. The [[:mw:2017 wikitext editor|2017 wikitext editor]] has the same toolbar as the visual editor and can use the citoid service and other modern tools. Go to [[Special:Preferences#mw-prefsection-betafeatures]] to enable the {{Int:Visualeditor-preference-newwikitexteditor-label}}. * A new '''[[:mediawikiwiki:VisualEditor/Diffs|visual diff tool]]''' is available in VisualEditor's visual mode. You can toggle between wikitext and visual diffs. More features will be added to this later. In the future, this tool may be integrated into other MediaWiki components. [https://phabricator.wikimedia.org/T143350] * The team have added [[:mediawikiwiki:Editing/Projects/Columns_for_references|multi-column support for lists of footnotes]]. The <code><nowiki><references /></nowiki></code> block can automatically display long lists of references in columns on wide screens. This makes footnotes easier to read. You can [https://phabricator.wikimedia.org/maniphest/task/edit/form/1/?projects=Cite,VisualEditor,Wikimedia-Site-requests&title=Convert%20reference%20lists%20over%20to%20`responsive`%20on%20XXwiki&priority=10&parent=159895 '''request multi-column support'''] for your wiki. [https://phabricator.wikimedia.org/T33597] * You can now use your web browser's function to switch typing direction in the new wikitext mode. This is particularly helpful for RTL language users like Urdu or Hebrew who have to write JavaScript or CSS. You can use Command+Shift+X or Control+Shift+X to trigger this. [https://phabricator.wikimedia.org/T153356] * The way to switch between the visual editing mode and the wikitext editing mode is now consistent. There is a drop-down menu that shows the two options. This is now the same in desktop and mobile web editing, and inside things that embed editing, such as Flow. [https://phabricator.wikimedia.org/T116417] * The {{Int:visualeditor-categories-tool}} item has been moved to the top of the {{Int:visualeditor-pagemenu-tooltip}} menu (from clicking on the "hamburger" icon) for quicker access. [https://phabricator.wikimedia.org/T74399] There is also now a "Templates used on this page" feature there. [https://phabricator.wikimedia.org/T149009] * You can now create <code><nowiki><chem></nowiki></code> tags (sometimes used as <code><nowiki><ce></nowiki></code>) for chemical formulas inside the visual editor. [https://phabricator.wikimedia.org/T153365] * Tables can be set as collapsed or un-collapsed. [https://phabricator.wikimedia.org/T157989] * The {{Int:visualeditor-specialcharacter-button-tooltip}} menu now includes characters for Canadian Aboriginal Syllabics and angle quotation marks (‹› and ⟨⟩) . The team thanks the volunteer developer, [[:S:en:User:Tpt|Tpt]]. [https://phabricator.wikimedia.org/T108626] * A bug caused some section edit conflicts to blank the rest of the page. This has been fixed. The team are sorry for the disruption. [https://phabricator.wikimedia.org/T154217] * There is a new keyboard shortcut for citations: <code>Control</code>+<code>Shift</code>+<code>K</code> on a PC, or <code>Command</code>+<code>Shift</code>+<code>K</code> on a Mac. It is based on the keyboard shortcut for making links, which is <code>Control</code>+<code>K</code> or <code>Command</code>+<code>K</code> respectively. [https://phabricator.wikimedia.org/T99299] === Future changes === * The team is working on a syntax highlighting tool. It will highlight matching pairs of <code><nowiki><ref></nowiki></code> tags and other types of wikitext syntax. You will be able to turn it on and off. It will first become available in VisualEditor's built-in wikitext mode, maybe late in 2017. [https://phabricator.wikimedia.org/T101246] * The kind of button used to {{Int:Showpreview}}, {{Int:showdiff}}, and finish an edit will change in all WMF-supported wikitext editors. The new buttons will use [[Mw:OOjs UI|OOjs UI]]. The buttons will be larger, brighter, and easier to read. The labels will remain the same. You can test the new button by editing a page and adding <code>&ooui=1</code> to the end of the URL, like this: https://www.mediawiki.org/wiki/Project:Sandbox?action=edit&ooui=1 The old appearance will no longer be possible, even with local CSS changes. [https://phabricator.wikimedia.org/T162849] * The [[:mediawikiwiki:File:Edit_toolbar_-_2.png|outdated 2006 wikitext editor]] will be removed later this year. It is used by approximately 0.03% of active editors. See [[:mw:Editor|a list of editing tools on mediawiki.org]] if you are uncertain which one you use. [https://phabricator.wikimedia.org/T30856] *If you aren't reading this in your preferred language, then please help us with translations! Subscribe to the [[mail:translators-l|Translators mailing list]] or [https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User_talk:Elitre_(WMF)&action=edit&section=new contact us] directly, so that we can notify you when the next issue is ready. {{int:Feedback-thanks-title}} —[[:mw:User:Elitre (WMF)|Elitre (WMF)]] </div> 21:06, 12 במאי 2017 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Elitre (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=VisualEditor/Newsletter/Wikis_with_VE&oldid=16160401 --> == RevisionSlider == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"> [[mw:Special:MyLanguage/Extension:RevisionSlider|RevisionSlider]] will be available as a default feature for all users on all wikis from May 17. The RevisionSlider adds a slider view to the diff page so that you can easily move between revisions. The slider view is collapsed by default, and will load by clicking on it. It can also be turned off entirely in the user preferences. RevisionSlider has been a default feature on German, Arabic and Hebrew Wikipedia for 6 months and a beta feature on all wikis for 8 months. The feature fulfills a wish from the [[m:WMDE Technical Wishes|German Community’s Technical Wishlist]]. Thanks to everyone who tested RevisionSlider and gave valuable feedback to improve the feature! We hope that RevisionSlider will continue to serve you well in your work. </div> [[m:user:Birgit Müller (WMDE)|Birgit Müller (WMDE)]] 17:44, 16 במאי 2017 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Birgit Müller (WMDE)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=WMDE_Technical_Wishes/Technical_Wishes_News_list_2&oldid=16715712 --> == [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Cycle 2|Join the next cycle of Wikimedia movement strategy discussions (underway until June 12)]] == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> :"[[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/Cycle 2 discussions launch|הודעה זו זמינה לתרגום במטא-ויקי]]" [[File:Wikimedia-logo.svg||{{#switch:{{CONTENTLANG}}|ar=left|he=left|right}}||150px]] צוות הליבה וקבוצות העבודה השלימו את סקירתן של למעלה מ-1,800 הצהרות נושאיות שקיבלנו במהלך המעגל הראשון. הם זיהו [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Cycle 2|חמישה נושאים זהים שהועלו במסגרת כל הדיונים]] - כאשר כל נושא מלווה בקבוצה של נושאי-משנה. אלו אינם הנושאים הסופיים, מדובר רק בטיוטה ראשונית של מושגי הליבה. אתם מוזמנים להצטרף [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Participate|לדיונים המקוונים והלא-מקוונים המתייחסים לאותם חמשת הנושאים]]. מעגל הדיונים הנוכחי יתנהל החל מהיום ועד ל-12 ביוני. אתם יכולים לדון בכמה נושאים שתרצו; אנחנו מבקשים מכם לבחור את הנושאים שחשובים מבחינתכם במיוחד (או אלו שאתם מתנגדים אליהם במיוחד). <div class="mw-translate-fuzzy"> לכל נושא יש דף במטא-ויקי עם מידע נוסף אודותיו, אשר מסביר כיצד להשתתף בדיון לגבי נושא זה. להלן חמשת הנושאים העיקריים: </div> * [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Cycle 2/Healthy, Inclusive Communities|קהילה רחבה ומשגשגת]] * [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Cycle 2/The Augmented Age|העידן הטכנולוגי]] * [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Cycle 2/A Truly Global Movement|תנועה גלובלית אמיתית]] * [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Cycle 2/The Most Respected Source of Knowledge|מקור הידע האמין ביותר]] * [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Cycle 2/Engaging in the Knowledge Ecosystem|השתלבות במערך הידע הגלובלי]] ב[[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Participate|פורטל האסטרטגיה של התנועה במטא-ויקי]], תוכלו למצוא מידע נוסף על כל אחד מהנושאים האלו, על הדיונים אודותיהם, וכיצד ניתן להשתתף בהם. ''Posted by [[m:Special:MyLanguage/User:MediaWiki message delivery|MediaWiki message delivery]] on behalf of the [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation|Wikimedia Foundation]] • [[m:Special:MyLanguage/Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates/Cycle 2 discussions launch|{{int:please-translate}}]] • [[m:Talk:Strategy/Wikimedia movement/2017/Updates|Get help]]''</div> 00:09, 17 במאי 2017 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:GVarnum-WMF@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Strategy/Wikimedia_movement/2017/Updates/Global_message_delivery&oldid=16773425 --> == [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Updates/Start of the 2017 Wikimedia Foundation Funds Dissemination Committee elections|Start of the 2017 Wikimedia Foundation Funds Dissemination Committee elections]] == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl">[[File:Wikimedia-logo black.svg|{{#switch:{{CONTENTLANG}}|ar=left|he=left|right}}|125px|link=m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Updates/Start of the 2017 Wikimedia Foundation Funds Dissemination Committee elections]] :''[[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Updates/Start of the 2017 Wikimedia Foundation Funds Dissemination Committee elections|תרגומים של הודעה זו זמינים על גבי מטא-ויקי]].'' בשם ועדת הבחירות של קרן ויקימדיה, אנו שמחים להודיע כי ניתן להעלות מועמדויות בבחירות ל[[m:Wikimedia Foundation elections/2017/Funds Dissemination Committee/Call for candidates|וועדת חלוקת הכספים של קרן ויקימדיה לשנת 2017]], ול[[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Funds Dissemination Committee Ombudsperson|נציב התלונות של הוועדה]]. אנא ראו את המכתב מטעם קרן ויקימדיה הקורא למועמדים ב[[m:Wikimedia Foundation elections/2017/Funds Dissemination Committee/Call for candidates|פורטל הבחירות לשנת 2017]]. ''ועדת חלוקת הכספים (FDC)''<br /> ועדת חלוקת הכספים (FDC) מציעה המלצות לגבי כיצד להקצות את כספי תנועת ויקימדיה לגופים הזכאים. קיימות חמש משרות בוועדה. מידע נוסף על תפקיד זה ניתן למצוא ב[[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Funds Dissemination Committee|דף הבחירות לוועדה]]. ''נציב התלונות של ועדת חלוקת הכספים''<br /> נציב התלונות של ועדת חלוקת הכספים מקבל תלונות ומשובים בנוגע לעבודת הוועדה, בוחן תלונות על פי בקשת חבר הנאמנים, ומסכם את התחקירים והמשובים לבקשת חבר הנאמנים על בסיס שנתי. קיים תפקיד אחד מסוג זה. מידע נוסף על תפקיד זה ניתן למצוא ב [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Funds Dissemination Committee Ombudsperson|דף הבחירות לתפקיד]]. '''[[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Funds Dissemination Committee/Candidates|שלב הגשת המועמדויות]] יימשך עד ה-28 במאי (23:59 UTC).''' '''ניתן גם להעלות שאלות למועמדים עד ה-28 במאי. [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Funds Dissemination Committee/Questions|יש להעלות את השאלות כאן]].''' 'לאחר שתקופת העלאת השאלות תסתיים ב-28 במאי, ועדת הבחירות תרכז את השאלות, על מנת שהמועמדים יגיבו עליהן. מטרתו של תהליך זה היא למלא את '''חמשת המושבים שנבחרים על ידי הקהילה בוועדת חלוקת הכספים, ואת תפקיד '''נציב התלונות''' של הוועדה. תוצאות הבחירות ישמשו את חבר הנאמנים במסגרת ביצוע המינויים בפועל. לוח הזמנים המלא של הבחירות לוועדת חלוקת הכספים הוא כדלקמן. כל התאריכים הם '''כוללניים''', כלומר, מתחילתו של היום הראשון ועד סיומו של היום האחרון (לפי שעון UTC). * 19 במאי (00:00 UTC) עד 28 במאי (23:59 UTC) - '''הגשת מועמדויות''' * 15 במאי - 28 במאי - '''פרק הזמן להצגת שאלות למועמדים''' * 29 במאי - 2 ביוני - '''פרק הזמן למועמדים להשיב על השאלות''' * 3 ביוני - 11 ביוני - '''הצבעה''' * 12 ביוני - 14 ביוני - '''בדיקת ההצבעות''' * 15 ביוני - תאריך היעד להכרזה על תוצאות הבחירות''' מידע נוסף על הבחירות השנה ניתן למצוא ב [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017|פורטל הבחירות של קרן ויקימדיה לשנת 2017]]. תרגישו חופשי להוסיף הערה על הבחירות בדף המרכזי של הוויקי שלכם. כל שאלה הקשורה לבחירות יכולה להתפרסם בדף השיחה במטא-ויקי, או להישלח לרשימת התפוצה של ועדת הבחירות, <tt dir="ltr" style="white-space:nowrap;font-size:12px;line-height:1.5">board-elections[[File:At sign.svg|15x15px|middle|link=|alt=(at)]]wikimedia.org</tt>. בשם ועדת הבחירות,<br /> [[m:User:KTC|Katie Chan]], Chair, [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections committee|Wikimedia Foundation Elections Committee]]<br /> [[m:User:JSutherland (WMF)|Joe Sutherland]], Community Advocate, Wikimedia Foundation ''Posted by the [[m:Special:MyLanguage/User:MediaWiki message delivery|MediaWiki message delivery]] • [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia Foundation elections/2017/Updates/Start of the 2017 Wikimedia Foundation Funds Dissemination Committee elections|Translate]] • [[m:Talk:Wikimedia Foundation elections/2017|Get help]]''</div> 00:05, 24 במאי 2017 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:GVarnum-WMF@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=16804695 --> == התהליך האסטרטגי לשנת 2017 - השלב השלישי של הדיונים נפתח ואתם מוזמנים להשתתף! == שלום לכולם, כפי שאני מניח שלפחות חלק ממכם יודעים, בארבעת החודשים האחרונים (החל מתחילת חודש מרץ), תנועת ויקימדיה כולה, מכל רחבי העולם ובמגוון רחב של שפות שונות, מצויה בעיצומו של '''[https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/he תהליך אסטרטגי רחב היקף]''', שמטרתו היא לקבוע לאן אנחנו רוצים להגיע במהלך 15 השנים הבאות. התהליך עצמו מורכב מ-3 מעגלי דיון, המחולקים כך: * [https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Cycle_1/he '''המעגל הראשון''' - התקיים בין התאריכים 14 במרץ - 18 באפריל] - במסגרתו כלל המשתתפים התבקשו להתייחס לשאלה הגדולה - מה אנחנו רוצים לבנות או להשיג יחדיו כתנועה במהלך 15 השנים הבאות?. בסופו של דבר, התקבלו למעלה מ-1,800 תשובות שונות לשאלה זו, אשר לאחר סיכום ואיחוד הנתונים, גובשו ל-5 נושאים מרכזיים. * [https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Cycle_2/he '''המעגל השני''' - התקיים בין התאריכים 11 במאי - 12 ביוני] - במסגרתו המשתתפים דנו באותם חמשת הנושאים המרכזיים, במטרה לחדד אותם, ולנסות ולחשוב כיצד אנחנו יכולים להגשים אותם בפועל, ומה המחיר שהדבר ייגבה מאיתנו. * החל מהיום, ובמהלך כל חודש יולי, '''[https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94:%D7%94%D7%AA%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9A_%D7%94%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%98%D7%92%D7%99_%D7%9C%D7%A9%D7%A0%D7%AA_2017 אנו מצויים במסגרתו של המעגל השלישי והאחרון]'''. מעגל זה שונה משני המעגלים הקודמים, כאשר במסגרתו המשתתפים יתבקשו בסך הכל להשיב על שאלות ממוקדות, המתייחסות לאתגרים השונים הניצבים בפני כולנו בעתיד. השאלות יתחלפו מדי שבוע, כאשר השאלה הראשונה, עליה אתם מוזמנים לענות כבר עכשיו, היא '''כיצד הקהילות שלנו והתוכן שלנו יישארו רלוונטיים בעולם המשתנה?'''. הערה כללית בנושא: ברור לי שחלקכם לא מעוניינים לקחת חלק בדיון, וזה כמובן לגיטימי לחלוטין. עם זאת, כן חשוב לי לציין שהדיון הנוכחי, במיוחד בשלב זה, הוא לא עוד "דיון כוללני ומעורפל", כמו לא מעט דיונים שכולנו מכירים. במקרה הזה, מדובר בדיון פרקטי אשר '''הולך להשפיע בסופו של דבר על הפעילות של כל אחת ואחד מאיתנו''', כחברים בתנועת ויקימדיה. זאת בין היתר בכל הנוגע לממשק הטכני של האתר, פעילויות יזומות לגיוס עורכים חדשים, ובמגוון רחב של סוגיות אקטואליות, מולן אנחנו מתמודדים כיום. מסיבה זו, אשמח אם תהיו מעוניינים להקדיש מספר דקות, לקרוא את השאלה האקטואלית השבועית, ולהביע בקצרה את דעתכם בנושא בדף השיחה. בסופו של דבר, הדעות השונות של המשתתפים בדיון, בשילוב עם הדיונים האחרים מרחבי התנועה, '''הן אלו שיקבעו היכן נהיה בעוד 15 שנה מהיום'''. תודה לכולם, [[משתמש:Lionster (WMF)|Lionster (WMF)]] - [[שיחת משתמש:Lionster (WMF)|שיחה]] 20:42, 2 ביולי 2017 (IDT) == Columns for references == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr">''{{Int:Please-translate}}'' • ''[[:m:Special:MyLanguage/Editing/Columns for references|Read this in another language]]'' Hello, At the request of Wikipedia editors, a new feature has been added to MediaWiki. Long lists of references (also called citations or footnotes) will automatically be displayed in columns. This will make it easier for most people to read the references, especially on narrow screens. Short lists of references will not be affected. I plan to enable this new feature at this wiki on Monday, 24 July 2017. After that date, use the normal <code><nowiki><references /></nowiki></code> tag on any page with many references to see this feature. If you do not want columns used on that page, then use this wikitext code instead: <code><nowiki><references responsive="0" /></nowiki></code> If you believe that this new feature is not appropriate for this wiki, or if you need help adjusting templates, then please contact me at [[mw:Contributors/Projects/Columns for references]]. [[User:Whatamidoing (WMF)]] ([[User talk:Whatamidoing (WMF)|talk]])</div> 22:26, 17 ביולי 2017 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Quiddity (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:Whatamidoing_(WMF)/Sandbox&oldid=17006843 --> == Improved search in deleted pages archive == {{int:please-translate}} During Wikimedia Hackathon 2016, the [[mw:Wikimedia_Discovery|Discovery]] team [https://phabricator.wikimedia.org/T109561 worked] on one of the items on the 2015 community wishlist, namely [[m:2015_Community_Wishlist_Survey/Search#Provide_a_means_of_searching_for_deleted_pages|enabling searching the archive of deleted pages]]. This feature is now ready for production deployment, and will be enabled on all wikis, except Wikidata. Right now, the feature is behind a feature flag - to use it on your wiki, please go to the <code>Special:Undelete</code> page, and add <code>&fuzzy=1</code> to the URL, like this: https://test.wikipedia.org/w/index.php?title=Special%3AUndelete&fuzzy=1. Then search for the pages you're interested in. There should be more results than before, due to using ElasticSearch indexing (via the CirrusSearch extension). We plan to enable this improved search by default on all wikis soon (around August 1, 2017). If you have any objections to this - please raise them with the Discovery team via [http://mailto:discovery@lists.wikimedia.org email] or on this announcement's discussion page. Like most Mediawiki configuration parameters, the functionality can be configured per wiki. Once the improved search becomes the default, you can still access the old mode using <code>&fuzzy=0</code> in the URL, like this: https://test.wikipedia.org/w/index.php?title=Special%3AUndelete&fuzzy=0 Please note that since Special:Undelete is an admin-only feature, this search capability is also only accessible to wiki admins. {{Int:Feedback-thanks-title}} [[m:User:CKoerner (WMF)|CKoerner (WMF)]] ([[m:User talk:CKoerner (WMF)|talk]]) 21:39, 25 ביולי 2017 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:CKoerner (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:CKoerner_(WMF)/Archive_search_announce/Distribution_list&oldid=17036927 --> == Accessible editing buttons == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr">The MediaWiki developers have been slowly improving the accessibility of the user interface. The next step in this transition will change the appearance of some buttons and may break some outdated (non-updated or unmaintained) user scripts and gadgets. You can see and use the [https://www.mediawiki.org/wiki/Project:Sandbox?action=submit&ooui=0 old] and [https://www.mediawiki.org/wiki/Project:Sandbox?action=submit&ooui=1 new] versions now. Most editors will only notice that some buttons are slightly larger and have different colors. <gallery mode="nolines" caption="Comparison of old and new styles" heights="240" widths="572"> File:MediaWiki edit page buttons accessibility change 2017, before.png|Buttons before the change File:MediaWiki edit page buttons accessibility change 2017, after.png|Buttons after the change </gallery> However, this change also affects some user scripts and gadgets. Unfortunately, some of them may not work well in the new system. <mark>If you maintain any user scripts or gadgets that are used for editing, please see '''[[:mw:Contributors/Projects/Accessible editing buttons]]''' for information on how to test and fix your scripts. Outdated scripts can be tested and fixed now.</mark> This change will probably reach this wiki on '''Tuesday, 1 August 2017'''. Please leave a note at [[:mw:Talk:Contributors/Projects/Accessible editing buttons]] if you need help.</div> --[[m:User:Whatamidoing (WMF)|Whatamidoing (WMF)]] ([[m:User talk:Whatamidoing (WMF)|talk]]) 19:56, 27 ביולי 2017 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Quiddity (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:Whatamidoing_(WMF)/Sandbox&oldid=17043399 --> == השלב הרביעי והאחרון של התהליך האסטרטגי של תנועת ויקימדיה == שלום לכולם, בשעה טובה, לאחר שעברנו את [https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Cycle_1/he השלב הראשון] (העלאת רעיונות), [https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Cycle_2/he השלב השני] (חידוד הרעיונות), ו[https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Cycle_3/he השלב השלישי] (התייחסות לבעיות ולאילוצים רלוונטיים), [https://meta.wikimedia.org/wiki/Wikimedia_movement/he תנועת ויקימדיה] נמצאת כעת בשלב הרביעי והאחרון במסגרת '''[https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/he התהליך האסטרטגי של התנועה לשנת 2017]''', שיעצב את אופן ההתנהלות שלנו במהלך 15 השנים הקרובות. במסגרת החלק הנוכחי והאחרון, אשר יתנהל '''במהלך כל חודש אוגוסט''', כלל החברים בתנועת ויקימדיה, מכל רחבי העולם, מוזמנים להעיף מבט ב'''[https://meta.wikimedia.org/wiki/Strategy/Wikimedia_movement/2017/Direction/he טיוטת הכיוון האסטרטגי]''', אשר נוצרה על סמך המשוב שהתקבל בשלבים הקודמים של התהליך, ולהעיר מה כדאי לשנות/לעדכן/לשפר בטיוטה. '''זוהי למעשה ההזדמנות האחרונה של כולנו לקחת חלק בעיצוב תהליך האסטרטגי''', ולהכריע היכן נהיה בעוד 15 שנה מהיום. כך שגם אם טרם השתתפתם באחד מהשלבים הקודמים, אני ממליץ בחום להעיף מבט במסמך, שהתוכן שלו הולך בסופו של דבר להשפיע על כולנו, במידה כזו או אחרת. תודה, [[משתמש:Lionster (WMF)|Lionster (WMF)]] ([[שיחת משתמש:Lionster (WMF)|שיחה]]) 03:12, 9 באוגוסט 2017 (IDT) == Changes to the global ban policy == <div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">Hello. Some changes to the [[m:Global bans|community global ban policy]] have been proposed. Your comments are welcome at [[:m:Requests for comment/Improvement of global ban policy]]. Please translate this message to your language, if needed. Cordially. [[:m:User:Matiia|Matiia]] ([[:m:User talk:Matiia|Matiia]]) 02:34, 12 בנובמבר 2017 (IST)</div> <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Matiia@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=17241561 --> == New print to pdf feature for mobile web readers == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> '''אפשרות חדשה להעסיר ל־pdf עבור הגולשים באינטרט מהטלפון הנייד''' צוות הקוראים באתר יתקינו אפשרות חדשה השבוע שתקל [[mw:Reading/Web/Projects/Mobile_PDFs|לשמור ערך בקובץ PDF באתר הניידים]]. יצירת יותר פונקציונליות למצב לא מקוון הוא אחת התחום העיקריים [[m:New_Readers/Offline|ממחקר שנערך במקסיקו, ניגריה והודו]]. הצוותים יצרו דגם עבור קובצי PDF לניידים ששופר על ידי משוב מהקהילה. [[m:New_Readers/Offline#Concept_testing_for_mobile_web|הדגם המשודרג]] קיבל משובים חיוביים וכן תוצאות טובות כך שהפיתוח ממשיך. בגרסה הראשונה, הגרסה תאופשר בדפדפני גוגל כרום באנדרואיד. תמיכה בדפדפנים נוספים ידיע בעתיד. בכרום, התכונה תשתמש בפונקציית השמירה המקומית של אנדרואיד. משתמשים יוכלו לבחור לשמור דף ל-PDF. יעשה שימוש [[mw:Reading/Web/Projects/Print_Styles#Mobile_Printing|בסגנון לניידים]] על מנת שקובצי ה־PDF יהיו אופטימליים לקריאה במסכים קטנים. התכונה תהיה זמינה החל מיום רביעי, 15 בנובמבר. למידע נוסף [[mw:Reading/Web/Projects/Mobile_PDFs|אפשר לעיין בדף הפרויקט ב־MediaWiki.org]]. {{Int:Feedback-thanks-title}} </div> [[m:User:CKoerner (WMF)|CKoerner (WMF)]] ([[m:User talk:CKoerner (WMF)|talk]]) 00:07, 21 בנובמבר 2017 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:CKoerner (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:CKoerner_(WMF)/Mobile_PDF_distribution_list&oldid=17448927 --> == דף בויקיציטוט הופיע במערכון של ליאור שליין == מסתבר שאבי גבאי אמר שנתניהו לחש "השמאל שכח מה זה להיות יהודים" בשנת 1999 בגלל שהוא הסתכל בויקיציטוט בדף של בנימין נתניהו. מישהו תיקו את זה. אתם רואים? העבודה שלכם פה היא חשובה. == Editing News #1—2018 == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"> ''[[m:VisualEditor/Newsletter/2018/February|Read this in another language]] • [[m:VisualEditor/Newsletter|Subscription list for this multilingual newsletter]]'' <div style="float:right;width:270px;margin-left:1em;border-style:solid;border-width:1px;padding:1em;"> [[File:VisualEditor-logo.svg|200px|center]] '''Did you know?'''<div class="thumbcaption" style="font-size: 90%;"> Did you know that you can now use the [[mw:Special:MyLanguage/VisualEditor/Diffs|visual diff tool]] on any page? [[File:Wikitext diff paragraph move correcting vandalism 2018.png|alt=Screenshot showing some changes, in the two-column wikitext diff display|center|frameless|250px]] Sometimes, it is hard to see important changes in a wikitext diff. This screenshot of a wikitext diff (click to enlarge) shows that the paragraphs have been rearranged, but it does not highlight the removal of a word or the addition of a new sentence. If you [[Special:Preferences#mw-prefsection-betafeatures|enable the Beta Feature]] for "{{Int:visualeditor-preference-visualdiffpage-label}}", you will have a new option. It will give you a new box at the top of every diff page. This box will let you choose either diff system on any edit. [[File:VisualEditor visual diff tool - toggle button.png|alt=Toggle button showing visual and wikitext options; visual option is selected|center|frameless|200px]] Click the toggle button to switch between visual and wikitext diffs. In the visual diff, additions, removals, new links, and formatting changes will be highlighted. Other changes, such as changing the size of an image, are described in notes on the side. [[File:Visual diff paragraph move correcting vandalism 2018.png|alt=Screenshot showing the same changes to an article. Most changes are highlighted with text formatting.|center|frameless|250px]] This screenshot shows the same edit as the wikitext diff. The visual diff highlights the removal of one word and the addition of a new sentence. You can read and help translate [[mw:Special:MyLanguage/Help:VisualEditor/User guide|the user guide]], which has more information about how to use the visual editor. </div></div> Since [[m:VisualEditor/Newsletter/2017/May|the last newsletter]], the [[mw:Editing|Editing Team]] has spent most of their time supporting [[mw:2017 wikitext editor|the 2017 wikitext editor mode]], which is available inside the visual editor as a Beta Feature, and improving [[mw:VisualEditor/Diffs|the visual diff tool]]. Their work board is available [[phab:project/view/3236/|in Phabricator]]. You can find links to the work finished each week at [[mw:VisualEditor/Weekly triage meetings]]. Their [[mw:Editing team/Current priorities|current priorities]] are fixing bugs, supporting the 2017 wikitext editor, and improving the visual diff tool. ===Recent changes=== *The '''[[mw:2017 wikitext editor|2017 wikitext editor]]''' is [[Special:Preferences#mw-prefsection-betafeatures|available as a Beta Feature]] on desktop devices. It has the same toolbar as the visual editor and can use the citoid service and other modern tools. The team have been comparing the performance of different editing environments. They have studied how long it takes to open the page and start typing. The study uses data for more than one million edits during December and January. Some changes have been made to improve the speed of the 2017 wikitext editor and the visual editor. Recently, the 2017 wikitext editor opened fastest for most edits, and the 2010 WikiEditor was fastest for some edits. More information will be posted at [[mw:Contributors/Projects/Editing performance]]. *The '''[[mw:VisualEditor/Diffs|visual diff tool]]''' was developed for the visual editor. It is now available to all users of the visual editor and the 2017 wikitext editor. When you review your changes, you can toggle between wikitext and visual diffs. You can also [[Special:Preferences#mw-prefsection-betafeatures|enable the new Beta Feature]] for "Visual diffs". The Beta Feature lets you use the visual diff tool to view other people's edits on page histories and [[Special:RecentChanges]]. [https://phabricator.wikimedia.org/T167508] *[[mw:Special:MyLanguage/Extension:CodeMirror|'''Wikitext syntax highlighting''']] is available as a Beta Feature for both [[mw:2017 wikitext editor|the 2017 wikitext editor]] and the 2010 wikitext editor. [https://phabricator.wikimedia.org/T101246] *The [[mw:Citoid|citoid service]] automatically translates URLs, DOIs, ISBNs, and PubMed id numbers into wikitext citation templates. It is very popular and useful to editors, although it can be a bit tricky to set up. <mark>Your wiki can have this service. Please [[mw:Special:MyLanguage/Citoid/Enabling Citoid on your wiki|read the instructions]]. You can [[phab:T127354|ask the team to help you enable citoid at your wiki]]</mark>. ===Let's work together=== *The team will talk about editing tools at an upcoming [[m:Wikimedia Foundation metrics and activities meetings|Wikimedia Foundation metrics and activities meeting]]. *Wikibooks, Wikiversity, and other communities may have the visual editor made available by default to contributors. If your community wants this, then please contact [[mw:User talk:Deskana (WMF)|Dan Garry]]. *The <code><nowiki><references /></nowiki></code> block can [[mw:Special:MyLanguage/Contributors/Projects/Columns for references|automatically display long lists of references in columns]] on wide screens. This makes footnotes easier to read. You can [https://phabricator.wikimedia.org/maniphest/task/edit/form/1/?projects=Cite,VisualEditor,Wikimedia-Site-requests&title=Convert%20reference%20lists%20over%20to%20`responsive`%20on%20XXwiki&priority=10&parent=159895 '''request multi-column support'''] for your wiki. [https://phabricator.wikimedia.org/T33597] *If you aren't reading this in your preferred language, then please help us with translations! Subscribe to the [[mail:translators-l|Translators mailing list]] or [https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User_talk:Elitre_(WMF)&action=edit&section=new contact us] directly. We will notify you when the next issue is ready for translation. {{Int:Feedback-thanks-title}} —[[mw:User:Elitre (WMF)|Elitre (WMF)]] </div> 22:56, 2 במרץ 2018 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Elitre (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=VisualEditor/Newsletter/Wikis_with_VE&oldid=17790200 --> == AdvancedSearch == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> החל מהשמיני במאי [[mw:Special:MyLanguage/Help:Extension:AdvancedSearch|חיפוש מתקדם]] יהיה זמין כ-[[mw:Special:MyLanguage/Beta Features|בטה]] בוויקי שלכם. התכונה החדשה מרחיבה את [[Special:Search|דף החיפוש]] בעזרת טופס המכיל פרמטרים מתקדמים ומכוון להפוך את [[m:WMDE_Technical_Wishes/AdvancedSearch/Functional_scope|חיפוש הפריטים הקיימים]] לנגיש וזמין יותר לכולם. [[mw:Special:MyLanguage/Help:Extension:AdvancedSearch|חיפוש מתקדם]] הוא פרויקט שפותח ע״י [[m:WMDE Technical Wishes/AdvancedSearch|WMDE Technical Wishes]]. כולכם מוזמנים לנסות את הפיצ׳ר ואנחנו מקווים שהוא ישרת אתכם כהלכה וינעים את זמנכם בעבודתכם. </div> [[m:User:Birgit Müller (WMDE)|Birgit Müller (WMDE)]] 17:53, 7 במאי 2018 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Birgit Müller (WMDE)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=WMDE_Technical_Wishes/Technical_Wishes_News_list_2&oldid=17995461 --> == Update on page issues on mobile web == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"> '''Update on page issues on mobile web''' {{int:please-translate}} Hi everyone. The [[mw:Reading/Web/Team|Readers web team]] has recently begun working on exposing issue templates on the mobile website. Currently, details about issues with page content are generally hidden on the mobile website. This leaves readers unaware of the reliability of the pages they are reading. The goal of this project is to improve awareness of particular issues within an article on the mobile web. We will do this by changing the visual styling of page issues. So far, we have [[mw:Reading/Web/Projects/Mobile Page Issues|drafted a proposal on the design and implementation]] of the project. We were also able to run [[mw:Reading/Web/Projects/Mobile Page Issues/Research Results|user testing on the proposed designs]]. The tests so far have positive results. Here is a quick summary of what we learned: * The new treatment increases awareness of page issues among participants. This is true particularly when they are in a more evaluative/critical mode. * Page issues make sense to readers and they understand how they work * Readers care about page issues and consider them important * Readers had overwhelmingly positive sentiments towards Wikipedia associated with learning about page issues Our next step would be to start implementing these changes. We wanted to reach out to you for any concerns, thoughts, and suggestions you might have before beginning development. Please [[mw:Reading/Web/Projects/Mobile Page Issues|visit the project page]] where we have more information and mockups of how this may look. Please [[mw:Talk:Reading/Web/Projects/Mobile Page Issues|leave feedback on the talk page]]. </div> [[m:User:CKoerner (WMF)|CKoerner (WMF)]] ([[m:User talk:CKoerner (WMF)|talk]]) 23:58, 12 ביוני 2018 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:CKoerner (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:CKoerner_(WMF)/Sandbox&oldid=18120916 --> == Global preferences are available == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> העדפות גלובליות זמינות עכשיו. אפשר להגדיר אותן באמצעות ביקור בדף ה[[Special:GlobalPreferences|העדפות הגלובליות]] שלך. אנא בקרו ב[[mw:Help:Extension:GlobalPreferences|אתר mediawiki.org למידע נוסף על שימוש בהן]] ו[[mw:Help talk:Extension:Global|שלחו לנו משוב]]. --<span dir="ltr" lang="en">[[User:Keegan (WMF)|Keegan (WMF)]]</span> ([[m:User talk:Keegan (WMF)|שיחה]]) </div> 22:19, 10 ביולי 2018 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Keegan (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=17968247 --> == Consultation on the creation of a separate user group for editing sitewide CSS/JS == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> ''({{int:please-translate}})'' שלום לכולם, אנו מתכוננים לקבוע בצורה שונה מי רשאי לערוך קובצי CSS/JS של האתר. (אלו דפים כגון <code dir="ltr">MediaWiki:Common.css</code> או <code dir="ltr">MediaWiki:Vector.js</code>, שדפדפנים של כל הקוראים והעורכים מריצים אותם.) כרגע כל מפעילי המערכת מסוגלים לערוך דפים כאלו, מה שמהווה סיכון בטיחותי רציני ללא צורך. בקרוב קבוצה מיוחדת תעסוק בזה. קהילתכם תוכל להחליט מי שייך לקבוצה הזאת, אז זה יהווה שינוי קטן מאוד בשבילכם. תוכלו למצוא יותר פרטים ולשלוח משוב בדף [[m:Special:MyLanguage/Creation of separate user group for editing sitewide CSS/JS|ההתייעצות במטא]]. אם אתם מעורבים בניהול קוד CSS/JS, או או בקביעת מדיניות לגבי הרשאות מפעילי המערכת, אנא היכנסו לשם! תודה! <br/><span dir="ltr">[[m:User:Tgr|Tgr]] ([[m:User talk:Tgr|talk]]) 11:45, 12 ביולי 2018 (IDT) <small>(באמצעות [[m:Special:MyLanguage/Global_message_delivery|מערכת ההפצה הגלובלית]])</small></span> </div> <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Tgr@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Nonechnical_Village_Pumps_distribution_list&oldid=18199925 --> == לוגו SVG == מישהו יודע היכן קיים [[:קובץ:Wiki.png|הלוגו הזה]] בגרסת SVG? ברצוני להתחיל תהליך בדומה [[w:שיחת_קובץ:Wiki.png#לוגו_ויקיפדיה_בעברית|למה שהיה בויקיפדיה]]. [[משתמש:Sokuya|Sokuya]] - [[שיחת משתמש:Sokuya|שיחה]] 22:56, 23 ביולי 2018 (IDT) :היי, נסה לשאול אולי את [[:he:w:משתמש:נעמה מ.|נעמה מ.]] שיצרה אותו. [[משתמש:רונאלדיניו המלך|רונאלדיניו המלך]] - [[שיחת משתמש:רונאלדיניו המלך|שיחה]] 23:16, 23 ביולי 2018 (IDT) == New user group for editing sitewide CSS/JS == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> ''({{int:please-translate}})'' שלום לכולם! לשיפור האבטחה של הקוראים והעורכים שלנו, הטיפול בהרשאה לעריכת דפי CSS/JS השתנה. (מדובר בדפים כמו <code dir="ltr">MediaWiki:Common.css</code> או <code dir="ltr">MediaWiki:Vector.js</code> הכוללים קוד שמבוצע בדפדפנים של המשתמשים באתר.) נוצרה קבוצת משתמשים חדשה, <code dir="ltr">[[m:Special:MyLanguage/Interface administrators|interface-admin]]</code>. החל מארבעה שבועות מעכשיו רק חברי הקבוצה הזאת יוכלו לערוך את דפי CSS/JS שלא שייכים להם אישית (כלומר, כל הדפים עם סיומת <code dir="ltr">.css</code> או <code dir="ltr">.js</code>, בין אם במרחב <code dir="ltr">MediaWiki:</code>, או במרחב אישי של משתמש אחר). ניתן לקרוא עוד על המוטיבציה מאחורי השינוי [[m:Special:MyLanguage/Creation of separate user group for editing sitewide CSS/JS|כאן]]. אנא הוסיפו משתמשים שצריכים לערוך CSS/JS לקבוצה החדשה (ניתן לעשות זאת באותו אופן בו מתווספים מפעילי המערכת, על ידי דיילים או ביורוקרטים). מדובר בהרשאה מסוכנת. משתמש זדוני או פורץ לחשבון של מפעיל ממשק שלא אכפת לו יכול לפגוע בצורה קשה יותר מאשר מפעיל מערכת. אנא תנו זאת רק למשתמשים שצריכים את זה, שאמינים בידי הקהילה, ושפועלים לפי כללי אבטחת סיסמאות ומחשבים בסיסיים (שימוש בסיסמאות חזקות, אי שימוש חוזר בסיסמאות, שימוש באימות דו שלבי במידת האפשר, אי התקנת תוכנה ממקור מפוקפק במחשב, שימוש באנטיווירוס, אם זה מקובל בסביבת עבודתכם). תודה רבה! <br/><span dir="ltr">[[m:User:Tgr|Tgr]] ([[m:User talk:Tgr|talk]]) 16:08, 30 ביולי 2018 (IDT) <small>(באמצעות [[m:Special:MyLanguage/Global_message_delivery|מערכת דיוור גלובלית]])</small></span> </div> <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Tgr@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=17968247 --> == Editing of sitewide CSS/JS is only possible for interface administrators from now == ''({{int:please-translate}})'' <div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr"> Hi all, as [[m:Special:MyLanguage/Creation of separate user group for editing sitewide CSS/JS/announcement 2|announced previously]], permission handling for CSS/JS pages has changed: only members of the <code>[[m:Special:MyLanguage/Interface administrators|interface-admin]]</code> ({{int:group-interface-admin}}) group, and a few highly privileged global groups such as stewards, can edit CSS/JS pages that they do not own (that is, any page ending with .css or .js that is either in the MediaWiki: namespace or is another user's user subpage). This is done to improve the security of readers and editors of Wikimedia projects. More information is available at [[m:Special:MyLanguage/Creation of separate user group for editing sitewide CSS/JS|Creation of separate user group for editing sitewide CSS/JS]]. If you encounter any unexpected problems, please contact me or file a bug. Thanks!<br /> [[m:User:Tgr|Tgr]] ([[m:User talk:Tgr|talk]]) 15:39, 27 באוגוסט 2018 (IDT) <small>(via [[m:Special:MyLanguage/Global_message_delivery|global message delivery]])</small> </div> <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Tgr@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=18258712 --> == Read-only mode for up to an hour on 12 September and 10 October == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"><div class="plainlinks"> [[:m:Special:MyLanguage/Tech/Server switch 2018|קריאה בשפה אחרת]] • {{int:please-translate}} [[foundation:|קרן וויקימדיה]] תערוך בדיקות במרכז הנתונים המשני. זאת על מנת לוודא שוויקיפדיה ואתרי ויקי אחרים של ויקימדיה יוכלו להישאר מקוונות גם לאחר אסון. על מנת לוודא שהכל עובד כשורה, מחלקת הטכנולוגיה של ויקימדיה צריכה לקיים בדיקה מבוקרת. הבדיקה תראה האם ניתן להעביר נתונים ממרכז נתונים אחד למרכז נתונים אחר בצורה אמינה. זה דורש מצוותים רבים להתכונן לקראת הבדיקה ולהיות זמינים לתיקון בעיות בלתי צפויות. הם יכוונו את כל זרם המידע למרכז המידע המשני ב'''יום רביעי, ה-12 בספטמבר 2018''. ב'''יום רביעי, ה-218 באוקטובר 2018''', המידע יחזור לבסיס הנתונים הראשי. לרוע המזל, עקב מגבלות מסוימות ב[[mw:Manual:What is MediaWiki?|מדיה־ויקי]], כל העריכות חייבות להיפסק במהלך העברה. אנו מצטערים על ההפרעה, ועובדים על מנת לצמצמם אותה בעתיד. '''יהיה ניתן לקרוא, אך לא לערוך, את כל אתרי הוויקי למשך זמן קצר.''' *לא ניתן יהיה לערוך למשך זמן של עד שעה ביום רביעי ה־12 בספטמבר וביום רביעי ה־10 באוקטובר. הבדיקה תתבצע ב־[https://www.timeanddate.com/worldclock/fixedtime.html?iso=20170503T14 14:00 UTC] (ב־17:00 שעון ישראל). *במקרה של ניסיון לערוך או לשמור במהלך זמן זה, תתקבל הודעת שגיאה. אנו מקווים שלא יאבדו עריכות במהלך דקות אלו, אך אנו לא יכולים להבטיח זאת. אם מתקבלת את הודעת השגיאה, יש להמתין עד שהכל חוזר לשגרה. אז ניתן יהיה לשמור את העריכה שלך. אבל, אנו ממליצים להכין העתק של השינויים שלך לפני כן, למקרה של תקלה. ''השפעות נוספות'': *עבודות רקע יואטו וחלקן עלולות להיפסק. קישורים אדומים עשויים להתעדכן לאט מהרגיל. במקרה של יצירת ערך שכבר מקושר ממקום אחר, הקישור יישאר אדום לזמן ארוך מהרגיל. כמה סקריפטים ארוכי-טווח ייאלצו להיפסק. *תהיה הקפאת קוד בשבועות של ה־10 בספטמבר וה־8 באוקטובר 2018. פריסות קוד לא חיוניות לא יתרחשו. פרויקט זה יכול להידחות אם זה ידרש. אתה מוזמן [[wikitech:Switch Datacenter#Schedule for 2018 switch|לעיין בלוח הזמנים ב־wikitech.wikimedia.org]]. במקרה של שינוי תהיה הודעה על כך בלוח הזמנים. יהיו התראות נוספות בנידון. '''נא שתף את המידע הזה עם הקהילה שלך.''' /<span dir=ltr>[[m:User:Johan (WMF)|User:Johan(WMF)]] ([[m:User talk:Johan (WMF)|talk]])</span> </div></div> 16:33, 6 בספטמבר 2018 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Johan (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=18333489 --> == The GFDL license on Commons == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"><div class="plainlinks"> This has been posted here because your wiki allows local file uploads. {{int:please-translate}}. Commons [[c:Commons:Village pump/Proposals/Archive/2018/08#No longer allow GFDL for some new uploads|will no longer allow]] uploads of photos, paintings, drawings, audio and video that use the GFDL [[c:Commons:Licensing|license]] and no other license. This starts after 14 October. Textbooks, manuals and logos, diagrams and screenshots from GFDL software manuals that only use the GFDL license are still allowed. Files licensed with both GFDL and an accepted license like Creative Commons BY-SA are still allowed. There is no time limit to move files from other projects to Commons. The licensing date is all that counts. It doesn't matter when the file was uploaded or created. Every wiki that allows local uploads should check if bots, scripts and templates that are used to move files to Commons need to be updated. Also update your local policy documentation if needed. The decision to allow files that only have a GFDL license, or not allow them, is a decision all wikis can make for themselves. Your wiki can decide to continue allowing the files that Commons will no longer allow after 14 October. If your wiki decides to continue to allow files after 14 October that Commons will no longer allow those files should not be moved to Commons. — [[User:Alexis Jazz|Alexis Jazz]], <small>distributed by [[User:Johan (WMF)|Johan]] using [[m:Special:MyLanguage/MassMessage|MassMessage]]</small> </div></div> 21:11, 20 בספטמבר 2018 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Johan (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:Alexis_Jazz/GFDL_MassMessage/Distribution&oldid=18392882 --> The Community Wishlist Survey == == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"><div class="plainlinks"> The Community Wishlist Survey. {{Int:Please-translate}}. Hey everyone, The Community Wishlist Survey is the process when the Wikimedia communities decide what the Wikimedia Foundation [[m:Community Tech|Community Tech]] should work on over the next year. The Community Tech team is focused on tools for experienced Wikimedia editors. You can post technical proposals from now until 11 November. The communities will vote on the proposals between 16 November and 30 November. You can read more on the [[m:Special:MyLanguage/Community Wishlist Survey 2019|wishlist survey page]]. <span dir=ltr>/[[m:User:Johan (WMF)|User:Johan (WMF)]]</span></div></div> 13:06, 30 באוקטובר 2018 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Johan (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=18458512 --> == Editing News #2—2018 == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"> ''[[metawiki:VisualEditor/Newsletter/2018/October|Read this in another language]] • [[m:VisualEditor/Newsletter|Subscription list for this multilingual newsletter]]'' <div style="float:right;width:270px;margin-left:1em;border-style:solid;border-width:1px;padding:1em;"> [[File:VisualEditor-logo.svg|200px|center]] '''Did you know?''' <div class="thumbcaption" style="font-size: 90%;"> Did you know that you can use the visual editor on a mobile device? [[File:Mobile editing watchlist star editing pencil.png|alt=Screenshot showing the location of the pencil icon|center|frameless|250px]] Tap on the pencil icon to start editing. The page will probably open in the wikitext editor. You will see another pencil icon in the toolbar. Tap on that pencil icon to the switch between visual editing and wikitext editing. [[File:Visual editing mobile switch wikitext.png|alt=Toolbar with menu opened|center|frameless|250px]] Remember to publish your changes when you're done. You can read and help translate [[mw:Special:MyLanguage/Help:VisualEditor/User guide|the user guide]], which has more information about how to use the visual editor.</div></div> Since the last newsletter, the [[mw:Editing|Editing Team]] has wrapped up most of their work on the [[mw:2017 wikitext editor|2017 wikitext editor]] and [[mw:VisualEditor/Diffs|the visual diff tool]]. The team has begun investigating the needs of editors who use mobile devices. Their work board is available [[phab:project/view/3236/|in Phabricator]]. Their [[mw:Wikimedia Audiences/2018-19 Q2 Goals#Contributors|current priorities]] are fixing bugs and improving mobile editing. === Recent changes === *The Editing team has published an [[mw:Mobile editing using the visual editor report|initial report about mobile editing]]. *The Editing team has begun a design study of visual editing on the mobile website. New editors have trouble doing basic tasks on a smartphone, such as adding links to Wikipedia articles. You can [[c:File:Visual Editor Heuristic - Results.pdf|read the report]]. *The Reading team is working on a [[mw:Reading/Web/Advanced mobile contributions|separate mobile-based contributions project]]. *The 2006 wikitext editor is [[mw:Contributors/Projects/Removal of the 2006 wikitext editor|no longer supported]]. If you used [[:File:Edit toolbar - 2.png|that toolbar]], then you will no longer see any toolbar. You may choose another editing tool in your [[Special:Preferences#mw-prefsection-editing|editing preferences]], [[Special:Preferences#mw-prefsection-gadgets|local gadgets]], or [[Special:Preferences#mw-prefsection-betafeatures|beta features]]. *The Editing team described the history and status of [[mw:Extension:VisualEditor|VisualEditor]] in [[m:Wikimedia monthly activities meetings/2018-03|this recorded public presentation]] (starting at 29 minutes, 30 seconds). *The Language team released [[mw:Content translation/V2|a new version of Content Translation]] (CX2) last month, on [[foundationsite:2018/09/30/international-translation-day/|International Translation Day]]. It integrates the visual editor to support templates, tables, and images. It also produces better wikitext when the translated article is published. [https://wikimediafoundation.org/2018/09/30/content-translation-version-two/] === Let's work together === * The Editing team wants to improve visual editing on the mobile website. <mark>Please read [[mw:Visual-based mobile editing/Ideas/October 2018|their ideas]] and tell the team what you think would help editors who use the mobile site.</mark> *The [[m:Community Wishlist Survey 2019|Community Wishlist Survey]] begins next week. *If you aren't reading this in your preferred language, then please help us with translations! Subscribe to the [[mail:translators-l|Translators mailing list]] or [https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User_talk:Elitre_(WMF)&action=edit&section=new contact us] directly. We will notify you when the next issue is ready for translation. {{int:Feedback-thanks-title}} —[[mw:User:Whatamidoing (WMF)|Whatamidoing (WMF)]] ([[mw:User talk:Whatamidoing (WMF)|talk]]) </div> 16:17, 2 בנובמבר 2018 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Johan (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=VisualEditor/Newsletter/Wikis_with_VE&oldid=17790200 --> == Change coming to how certain templates will appear on the mobile web == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> '''שינויים על האופן שבהם תבניות יוצגו באתר הניידים''' {{int:please-translate}} [[File:Page_issues_-_mobile_banner_example.jpg|thumb|דוגמה לשיפורים]] שלום, בעוד מספר שבועות, צוות קריאה של האתר ישנה איך מספר תבניות יראו באתר הניידים. השינוי יהפוך את התבניות לבולטות יותר כאשר קוראים את הערך. אנחנו זקוקים לעזרתכם בעדכון התבניות שלא נראות בסדר. איזה סוג של תבניות? בעיקר תבניות שמציגות לקוראים ולכותבים בעיות שקיימות בערך - בתוכן ובמידע שבערך. למשל [[wikidata:Q5962027|תבנית:אין מקורות]]. כרגע ההודעות האלה מוסתרות בקישור מתכת לכותרת הערך. אנחנו לעצב תבניות כאלו על מנת להציג תיאור קצר מתחת לכותרת הדף. ניתן ללחוץ על הקישור "לקרוא עוד" על מנת לקבל מידע נוסף. לעורכי תבניות יש לנו [[mw:Recommendations_for_mobile_friendly_articles_on_Wikimedia_wikis#Making_page_issues_(ambox_templates)_mobile_friendly|מספר המצלות להפוך את התבניות לידידותיות לניידים]] וגם [[mw:Reading/Web/Projects/Mobile_Page_Issues|תיעוד על העבודה שלנו עד עכשיו]]. בכל שאלה בנוגע לעיתוב התבניות לניידים, [[mw:Talk:Reading/Web/Projects/Mobile_Page_Issues|ניתן להשאיר הערה בדף השיחה של הפרויקט]] או [https://phabricator.wikimedia.org/maniphest/task/edit/form/1/?projects=Readers-Web-Backlog למלא דיווח בפאבריקטור] ואנחנו נסייע לכם. {{Int:Feedback-thanks-title}} </div> [[m:User:CKoerner (WMF)|CKoerner (WMF)]] ([[m:User talk:CKoerner (WMF)|talk]]) 21:34, 13 בנובמבר 2018 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:CKoerner (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=18543269 --> == Community Wishlist Survey vote == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"><div class="plainlinks"> The Community Wishlist Survey. {{Int:Please-translate}}. Hey everyone, The Community Wishlist Survey is the process when the Wikimedia communities decide what the Wikimedia Foundation [[m:Community Tech|Community Tech]] should work on over the next year. The Community Tech team is focused on tools for experienced Wikimedia editors. The communities have now posted a long list of technical proposals. You can vote on the proposals from now until 30 November. You can read more on the [[m:Special:MyLanguage/Community Wishlist Survey 2019|wishlist survey page]]. <span dir=ltr>/[[m:User:Johan (WMF)|User:Johan (WMF)]]</span></div></div> 20:13, 22 בנובמבר 2018 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Johan (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=18543269 --> == Advanced Search == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> ב-28 בנובמבר [[m:WMDE_Technical_Wishes/AdvancedSearch | חיפוש מתקדם]] יהפוך לפיצ׳ר ברירת מחדל בוויקי שלכם. הממשק החדש מאפשר לכם לבצע חיפושים מיוחדים ב [[Special:Search | דף חיפוש]], גם אם אינכם יודעים [[mw:Special:MyLanguage/Help:CirrusSearch | תחביר חיפוש]]. חיפוש מתקדם מקורו בפרויקט [[m:WMDE_Technical_Wishes | משאלות טכניות]]. זה כבר פיצ׳ר ברירת מחדל בוויקיז הבאים: גרמנית, ערבית, פרסית והונגרית. יתרה מזאת, יותר מ 40,000 משתמשים בכל הווקיז השונים בדקו את גרסאת הבטה. משוב יתקבל בברכה ב [[mw:Help talk:Extension:AdvancedSearch | דף משוב מרכזי]].</div> [[m:User:Johanna Strodt (WMDE)|Johanna Strodt (WMDE)]] ([[m:User talk:Johanna Strodt (WMDE)|talk]]) 13:02, 26 בנובמבר 2018 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Johanna Strodt (WMDE)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=WMDE_Technical_Wishes/Technical_Wishes_News_list_2&oldid=18363910 --> == New Wikimedia password policy and requirements == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> '''עדכון מדיניות ויקימדיה ביחס לסיסמאות ודרישות''' צוות האבטחה של קרן ויקימדיה מנסחת [[m:Password policy|מדיניות חדשה לסיסמאות]]. [[mw:Wikimedia_Security_Team/Password_strengthening_2019|ניתן ללמוד עוד על המדיניות החדשה באתר MediaWiki.org]]. הדרישות החדשות יופעלו על חשבונות חדשים ועל בעלי הרשאות מיוחדות. הסיסמה החדשה צריכה להיות באורך 8 תווים לפחות. בעלי הרשאות מיוחדות ידרשו לסיסמה באורך 10 תווים לפחות. השינוי הזה יכנס לתוקפו ב־13 בדצמבר. אם אתם חושבים שעבודתכם או הכלי שלכם יושפע מהשינוי, נא ידעו אותנו [[mw:Talk:Wikimedia_Security_Team/Password_strengthening_2019|בדף השיחה]]. {{Int:Feedback-thanks-title}} </div> [[m:User:CKoerner (WMF)|CKoerner (WMF)]] ([[m:User talk:CKoerner (WMF)|talk]]) 22:03, 6 בדצמבר 2018 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:CKoerner (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=18639017 --> == Invitation from Wiki Loves Love 2019 == <div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr"> {{int:please-translate}} [[File:WLL Subtitled Logo (transparent).svg|right|frameless]] Love is an important subject for humanity and it is expressed in different cultures and regions in different ways across the world through different gestures, ceremonies, festivals and to document expression of this rich and beautiful emotion, we need your help so we can share and spread the depth of cultures that each region has, the best of how people of that region, celebrate love. [[:c:Commons:Wiki Loves Love|Wiki Loves Love (WLL)]] is an international photography competition of Wikimedia Commons with the subject love testimonials happening in the month of February. The primary goal of the competition is to document love testimonials through human cultural diversity such as monuments, ceremonies, snapshot of tender gesture, and miscellaneous objects used as symbol of love; to illustrate articles in the worldwide free encyclopedia Wikipedia, and other Wikimedia Foundation (WMF) projects. The theme of 2019 iteration is '''''Celebrations, Festivals, Ceremonies and rituals of love.''''' Sign up your affiliate or individually at [[:c:Commons:Wiki Loves Love 2019/Participants|Participants]] page. To know more about the contest, check out our [[:c:Commons:Wiki Loves Love 2019|Commons Page]] and [[:c:Commons:Wiki Loves Love 2018/FAQ|FAQs]] There are several prizes to grab. Hope to see you spreading love this February with Wiki Loves Love! Kind regards, [[:c:Commons:Wiki Loves Love 2018/International Team|Wiki Loves Love Team]] Imagine... the sum of all love! </div> --[[משתמש:MediaWiki message delivery|MediaWiki message delivery]] - [[שיחת משתמש:MediaWiki message delivery|שיחה]] 12:12, 27 בדצמבר 2018 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Tiven2240@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=18639017 --> == מתן קרדיט == היי :) איפה נמצא הקישור,לצורך מתן קרדיט? ואם יש הרבה עורכים לערך,איך נותנים קרדיט? בהערכה רבה! אושר :שלום אושר, מי שמעוניין לדעת מיהם אלה שערכו את הדף יכול ללחוץ על 'גרסאות קודמות' ולראות את אלו שתרמו לדף בעבר. ניתן גם ללחוץ על 'תרומות' כדי לראות את סך התרומות האישיות של כל אחד בכל דפי המיזם. בברכה,--[[משתמש:קליאו|קליאו]] - [[שיחת משתמש:קליאו|שיחה]] 16:35, 27 בדצמבר 2018 (IST) == FileExporter beta feature == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> [[File:Logo for FileExporter.svg|thumb|בקרוב: פיצ׳ר הבטא של מייצא הקבצים]] פיצ׳ר בטא חדש יפורסם בקרוב בכל וויקי: [[m:WMDE_Technical_Wishes/Move_files_to_Commons|מייצא קבצים]]. זה מאפשר יצוא של קבצים מקומיים מתוך הוויקי שלך אל ויקישיתוף, כולל היסטוריית הקבצים שלהם ואת היסטוריית הדף. הקבצים אשר מוגדרים כניתנים להעברה, מוגדרים על ידי הקהילה של כל וויקי בקובץ תצורה. '''אנא סמנו [[m:WMDE_Technical_Wishes/Move_files_to_Commons/Configuration file documentation|בקובץ תצורה]] בוויקי שלכם''' אם אתם מעוניינים בפיצ׳ר מייצא הקבצים כבר היה פיצ׳ר בטא ב־[https://www.mediawiki.org mediawiki.org], [https://meta.wikimedia.org meta.wikimedia], deWP, faWP, arWP, koWP ו־[https://wikisource.org wikisource.org]. לאחר שעוד פונקציונליות נוספה,עכשיו מייצא הקבצים יהיה פיצ׳ר בטא על כל הוויקיז. הפריסה מתוכננת ל־16 בינואר. ניתן למצוא מידע נוסף [[m:WMDE_Technical_Wishes/Move_files_to_Commons|בדף הפרוייקט]]. כמו תמיד, אנחנו נעריך פידבק מאוד. אם ברצונכם לבדוק את מייצא הקבצים הפעילו אותו ב[[Special:Preferences#mw-prefsection-betafeatures|העדפות משתמש]]. המקום הטוב ביותר לתת פידבק הוא ב [[mw:Help_talk:Extension:FileImporter|דף שיחה מרכזי]] בברכה [[m:WMDE Technical Wishes|מפרוייקט המשאלות הטכניות הגרמני]]. </div> [[User:Johanna Strodt (WMDE)|Johanna Strodt (WMDE)]] 11:41, 14 בינואר 2019 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Johanna Strodt (WMDE)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=WMDE_Technical_Wishes/Technical_Wishes_News_list_all_village_pumps&oldid=18782700 --> == No editing for 30 minutes on 17 January == <div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">You will '''not be able to edit''' the wikis for up to 30 minutes on '''[https://www.timeanddate.com/worldclock/fixedtime.html?iso=20190117T07 17 January 07:00 UTC]'''. This is because of a database problem that has to be fixed immediately. You can still read the wikis. Some wikis are not affected. They don't get this message. You can see which wikis are '''not''' affected [[:m:User:Johan (WMF)/201901ReadOnlyPage|on this page]]. Most wikis are affected. The time you can not edit might be shorter than 30 minutes. /[[User:Johan (WMF)|Johan (WMF)]]</div> 20:40, 16 בינואר 2019 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Johan (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:Johan_(WMF)/201901ReadOnly/Targets2&oldid=18789230 --> == Talk to us about talking == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> [[File:OOjs_UI_icon_speechBubbles-rtl.svg|alt="סמליל המציג שתי בועות מדברות"|frameless|right|120px]] קרן ויקימדיה העולמי מתכנן [[mw:Talk pages consultation 2019|התייעצות כלל עולמית בנושא תקשורת בין אישית]]. המטרה היא להביא את אלו העובדים עם ויקי ואת אלו החושבים ויקי יחד, כדי לשפר כלים לתקשורת ביניהם. אנו מעוניינים בכך שכל התורמים יהיו מסוגלים לדבר איש עם רעהו באתרי ויקי, ללא קשר לניסיונם, כישוריהם, או מכשיריהם. אנו מחפשים דעות מכמה שיותר חלקי קהילת ויקימדיה. הן יבואו ממיזמים רבים, בשפות רבות, ומנקודות מבט רבות. כעת אנו מתכננים את ההתייעצות. אנו זקוקים לעזרתכם. "אנו מחפשים מתנדבים שיעזרו לדבר עם קהילותיהם או קבוצות משתמשים שלהם." אתם יכולים לעזור באירוח ההתייעצות באתר ויקי שלכם. זה מה שצריך לעשות: # דבר ראשון, [[mw:Talk pages consultation 2019/Participant group sign-up|רשמו כאן את קבוצתכם]]. # דבר שני, צרו דף (או פסקה במזנון, או נושא במייל - מה שנוח יותר לקבוצתכם) לאיסוף מידע מאנשים אחרים בקבוצתכם. לא מדובר בהצבעה או דיון שצריך להגיע להחלטה. אנו רק אוספים דעות מגוונות. # לאחר מכן תשאלו אנשים מה דעתם על תהליך התקשורת הבין האישית. אנו מעוניינים לשמוע סיפורים ומידע נוסף על איך אנשים מתקשרים אחד עם השני על גבי אתרי ויקי ומחוץ להם. אנא שקלו לשאול את חמשת השאלות הבאות: ## כשאתם מעוניינים לדון בנושא מסויים בקהילתכם, אילו כלים עובדים בשבילכם, ואילו עושים בעיות? ## מה בדפי שיחה עובד למשתמשים חדשים, ומה מפריע להם? ## עם מה אנשי הקהילה שלכם לא מצליחים להתמודד, כשמדובר בדפי שיחה? ## מה הייתם רוצים לעשות בדפי שיחה, אבל לא יכולים עקב הגבלות טכניות? ## מהם ההיבטים החשובים ביותר ב"דיוני ויקי"? # לבסוף, אנא פנו לדף [[mw:Talk:Talk pages consultation 2019|התייעצות 2019 בעניין דפי שיחות]] על Mediawiki.org, ודווחו מה למדתם מקבוצתכם. אנא הוסיפו קישורים, אם דיונכם היה פתוח לקהל הרחב. '''אתם יכולים גם ליצור רשימה של דרכים רבים בהם אנשים מדברים אחד עם השני.''' לא כל הקבוצות הפעילות באתרי ויקי או מסביבם משתמשים באותן הדרכים לדון בדברים שונים: זה יכול לקרות בוויקי, ברשתות חברתיות, באמצעות כלים חיצוניים... ספרו לנו [[mw:Talk pages consultation 2019/Tools in use|איך קבוצתכם מתקשרת]]. תוכלו לקרוא עוד על [[mw:Talk pages consultation 2019|התהליך כולו]] באתר mediawiki.org. אם יש לכם שאלות או רעיונות, תוכלו [[mw:Talk:Talk pages consultation 2019|להשאיר פידבק על תהליך ההתייעצות]] בכל שפה שתעדיפו. תודה רבה לכם! אנו מצפים לשיחות איתכם. </div> [[user:Trizek (WMF)|Trizek (WMF)]] 17:01, 21 בפברואר 2019 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Trizek (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=18639017 --> == Read-only mode for up to 30 minutes on 11 April == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"><div class="plainlinks"> <div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">You will '''not be able to edit''' most Wikimedia wikis for up to 30 minutes on '''[https://www.timeanddate.com/worldclock/fixedtime.html?iso=20190411T05 11 April 05:00 UTC]'''. This is because of a hardware problem. You can still read the wikis. You [[phab:T220080|can see which wikis are affected]]. The time you can not edit might be shorter than 30 minutes. /[[User:Johan (WMF)|Johan (WMF)]]</div></div></div> 13:56, 8 באפריל 2019 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Johan (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=18979889 --> == Wikimedia Foundation Medium-Term Plan feedback request == {{int:please-translate}} <div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">The Wikimedia Foundation has published a [[m:Special:MyLanguage/Wikimedia_Foundation_Medium-term_plan_2019|Medium-Term Plan proposal]] covering the next 3–5 years. We want your feedback! Please leave all comments and questions, in any language, on [[m:Talk:Wikimedia_Foundation_Medium-term_plan_2019|the talk page]], by April 20. {{Int:Feedback-thanks-title}} [[m:User:Quiddity (WMF)|Quiddity (WMF)]] ([[m:User talk:Quiddity (WMF)|talk]]) 20:35, 12 באפריל 2019 (IDT)</div> <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Quiddity (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=18998727 --> == Editing News #1—July 2019 == <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> ''[[m:VisualEditor/Newsletter/2019/July|קריאה בשפה אחרת]] • [[m:VisualEditor/Newsletter|הרשמה לרשימת התפוצה של הידיעון]]'' <div style="float:right;width:270px;margin-left:1em;border-style:solid;border-width:1px;padding:1em;"> [[File:VisualEditor-logo.svg|200px|center]] <big>'''הידעת?'''</big> <div class="thumbcaption" style="font-size: 90%;"> ידעתם שאתם יכולים להשתמש בעורך החזותי גם במכשיר נייד? בכל ערך מופיע סמליל של עיפרון בראש המסך. געו בסמליל העיפרון [[File:OOjs UI icon edit-ltr.svg|frameless|16x16px]] על מנת להתחיל לערוך. '''<big>כרטיסי עריכה</big>''' [[File:EditCards-v.20.png|alt=Toolbar with menu opened|center|frameless|250px]] כך נראית התכונה החדשה '''כרטיסי עריכה לעריכת קישורים''' בעורך החזותי עבור מכשירים ניידים. אפשר להתנסות בתכונה החדשה כאן: '''[[mw:Topic:V394zwrigth8ii7c|📲 התנסו בכרטיסי עריכה]].''' </div></div> ברוכים השבים לידיעון ה[[mw:Editing|עריכה]]. מאז [[m:VisualEditor/Newsletter/2018/October|הידיעון האחרון]], הצוות שחרר שתי תכונות חדשות עבור [[mw:VisualEditor on mobile|העורך החזותי למכשירים ניידים]] והתחיל לפתח שלוש נוספות. כל העבודה הזאת היא חלק ממטרת הצוות ל[[m:Wikimedia Foundation Annual Plan/2018-2019/Audiences#Outcome 3: Mobile Contribution|פישוט העריכה באמצעות מכשירים ניידים]]. לפני שנדבר על התכונות החדשות שהצוות שחרר, יש לנו שאלה עבורכם: <strong>האם ברצונכם לנסות דרך חדשה להוסיף ולשנות קישורים?</strong> אם אתם מעוניינים, אנו נעריך את חוות הדעת שלכם! אתם יכולים להתנסות בכלי החדש להוספת קישורים בעורך החזותי למכשירים ניידים דרך אתר ויקי נפרד. <em>עקבו אחר ההוראות להלן ושתפו את החוויה שלכם:</em> <strong>[[mw:Topic:V394zwrigth8ii7c|📲 התנסו בכרטיסי עריכה]].</strong> === שינויים אחרונים === העורך החזותי למכשירים ניידים הוא כלי עריכה פשוט יותר עבור טלפונים חכמים ומחשבי לוח, תוך שימוש ב[[mw:Reading/Web/Mobile#About|אתר הנייד]]. צוות העריכה שחרר לאחרונה שתי תכונות חדשות על מנת לשפר את העורך החזותי למכשירים ניידים: # [[mw:VisualEditor on mobile/Section editing|עריכת מקטע]] #* העקרון של תכונה זו היא לעזור לתורמים להתמקד בעריכותיהם. #* הצוות למד זאת עם מבחן A/B. [[mw:VisualEditor on mobile/Section editing#16 June 2019|תוצאות המבחן הראו]] כי תורמים שיכלו להשתמש בעריכת מקטע '''רצו לפרסם את העריכות שהתחילו לבצע 1% יותר''' מאשר אנשים שהשתמשו בעריכת הדף המלא. # [[mw:VisualEditor on mobile#March 1, 2019|שכבת טעינה]] #* המטרה של תכונה זו היא להפוך את המעבר בין מצב קריאה למצב עריכה לחלק יותר. עריכת מקטע ושכבת הטעינה החדשה '''זמינים כעת לכולם''' כאשר משתמשים בעורך החזותי למכשירים ניידים. === מיזמים חדשים ופעילים === זוהי רשימה של המיזמים הפעילים ביותר שלנו. [[mw:Help:Watching pages|עקבו אחר דפים אלו]] על מנת שתוכלו לקבל עדכונים ממיזמים אלו ולחלוק את הקלט שלכם על עיצובים חדשים, אבות טיפוס וממצאי מחקר. *[[mw:VisualEditor on mobile/Edit cards|כרטיסי עריכה]]: זוהי דרך חלקה יותר להוספת ועריכת קישורים, ציטוטים, תמונות, תבניות וכו' בערכים. ניתן להתנסות בתכונה זו כעת. <em>בואו לראות כיצד זה פועל:</em> [[mw:Topic:V394zwrigth8ii7c|📲 <em>התנסו בכרטיסי עריכה</em>]]. *[[mw:VisualEditor on mobile/Toolbar refresh|רענון סרגל העריכה למכשירים ניידים]]: מיזם זה יבדוק אם תורמים יהיו מוצלחים יותר כשניתן לזהות בקלות רבה יותר את כלי העריכה. *[[mw:VisualEditor on mobile/VE mobile default|זמינות העורך החזותי למכשירים ניידים]]: מבחן ה־A/B שואל: "האם תורמים חדשים מצליחים יותר אם הם משתמשים בעורך החזותי למכשירים ניידים?" אנו משתפים פעולה עם [[mw:VisualEditor on mobile/VE mobile default#26 June 2019 %E2%80%93 Participating wikis and test start date|20 ויקיפדיות]] על מנת לענות על שאלה זו. *[[mw:VisualEditor on mobile/Usability improvements|שיפורים בשימושיות]]: מיזם זה יפשט את השימושיות של העורך החזותי למכשירים ניידים. המטרה היא לאפשר לתורמים להתמקד בעריכה ולהרגיש בטוחים יותר עם כלי העריכה. === תכניות לעתיד === * '''ויקימניה:''' כמה מחברי צוות העריכה ישתתפו ב[[wmania:|ויקימניה]] באוגוסט 2019. הם יובילו מפגש על עריכה במכשירים ניידים ב[[wmania:2019:Community Growth/Visual editing on mobile: An accessible editor for all|מרחב פיתוח הקהילה]]. שוחחו עם הצוות על האופן בו ניתן לשפר את העריכה. * '''דפי שיחה:''' בחודשים הקרובים, צוות העריכה יתחיל [[mw:Talk pages consultation 2019|לשפר את דפי השיחה]] ואת התקשורת באתרי הוויקי. === למידע נוסף === דף המיזם של [[mw:VisualEditor on mobile|העורך החזותי למכשירים ניידים]] הוא מקום טוב ללמוד עוד על המיזמים שאנו עובדים עליהם כעת. הצוות רוצה לדבר איתכם על כל דבר שקשור לעריכה. אם יש לכם דבר להגיד או לשאול, נא להשאיר הודעה ב[[mw:Talk:VisualEditor on mobile|שיחה:העורך החזותי למכשירים ניידים]]. [[user:PPelberg (WMF)|PPelberg (WMF)]] ([[mw:user_talk:PPelberg (WMF)|talk]]) & [[User:Whatamidoing (WMF)|Whatamidoing (WMF)]] ([[mw:user_talk:Whatamidoing (WMF)|talk]]) </div> 21:32, 23 ביולי 2019 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Trizek (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=VisualEditor/Newsletter/Wikis_with_VE&oldid=19175117 --> == Update on the consultation about office actions == Hello all, Last month, the Wikimedia Foundation's Trust & Safety team [[:en:Wikipedia:Village_pump_(policy)/Archive_152#Announcement_of_forthcoming_temporary_and_partial_ban_tool_consultation|announced]] a future consultation about partial and/or temporary [[m:Special:MyLanguage/office actions|office actions]]. We want to let you know that the '''draft version''' of this consultation has now been [[:m:Office_actions/Community_consultation_on_partial_and_temporary_office_actions/draft|posted on Meta]]. This is a '''draft'''. It is not intended to be the consultation itself, which will be posted on Meta likely in early September. Please do not treat this draft as a consultation. Instead, we ask your assistance in forming the final language for the consultation. For that end, we would like your input over the next couple of weeks about what questions the consultation should ask about partial and temporary Foundation office action bans and how it should be formatted. '''[[:m:Talk:Office_actions/Community_consultation_on_partial_and_temporary_office_actions/draft|Please post it on the draft talk page]]'''. Our goal is to provide space for the community to discuss all the aspects of these office actions that need to be discussed, and we want to ensure with your feedback that the consultation is presented in the best way to encourage frank and constructive conversation. Please visit [[:m:Office_actions/Community_consultation_on_partial_and_temporary_office_actions/draft|the consultation draft on Meta-wiki]] and leave your comments on the draft’s talk page about what the consultation should look like and what questions it should ask. Thank you for your input! -- The [[m:Special:MyLanguage/Trust and Safety|Trust & Safety team]] 11:03, 16 באוגוסט 2019 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Trizek (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Non-Technical_Village_Pumps_distribution_list&oldid=19175143 --> == New tools and IP masking == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"><div class="plainlinks"> <div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr"> Hey everyone, The Wikimedia Foundation wants to work on two things that affect how we patrol changes and handle vandalism and harassment. We want to make the tools that are used to handle bad edits better. We also want to get better privacy for unregistered users so their IP addresses are no longer shown to everyone in the world. We would not hide IP addresses until we have better tools for patrolling. We have an idea of what tools ''could'' be working better and how a more limited access to IP addresses would change things, but we need to hear from more wikis. You can read more about the project [[m:IP Editing: Privacy Enhancement and Abuse Mitigation|on Meta]] and [[m:Talk:IP Editing: Privacy Enhancement and Abuse Mitigation|post comments and feedback]]. Now is when we need to hear from you to be able to give you better tools to handle vandalism, spam and harassment. You can post in your language if you can't write in English. [[User:Johan (WMF)|Johan (WMF)]]</div></div></div> 17:18, 21 באוגוסט 2019 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Johan (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:Johan_(WMF)/Tools_and_IP_message/Distribution&oldid=19315232 --> == The consultation on partial and temporary Foundation bans just started == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"> <div class="plainlinks"> Hello, In a [[:en:Wikipedia:Community_response_to_the_Wikimedia_Foundation%27s_ban_of_Fram/Official_statements#Board_statement|recent statement]], the Wikimedia Foundation Board of Trustees [[:en:Wikipedia:Community_response_to_the_Wikimedia_Foundation%27s_ban_of_Fram/Official_statements#Board_statement|requested that staff hold a consultation]] to "re-evaluat[e] or add community input to the two new office action policy tools (temporary and partial Foundation bans)". Accordingly, the Foundation's Trust & Safety team invites all Wikimedians [[:m:Office actions/Community consultation on partial and temporary office actions/09 2019|to join this consultation and give their feedback]] from 30 September to 30 October. How can you help? * Suggest how partial and temporary Foundation bans should be used, if they should (eg: On all projects, or only on a subset); * Give ideas about how partial and temporary Foundation bans should ideally implemented, if they should be; and/or * Propose changes to the existing Office Actions policy on partial and temporary bans. We offer our thanks in advance for your contributions, and we hope to get as much input as possible from community members during this consultation! </div> </div>-- [[user:Kbrown (WMF)|Kbrown (WMF)]] 20:14, 30 בספטמבר 2019 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Trizek (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Distribution_list/Global_message_delivery&oldid=19302497 --> == Feedback wanted on Desktop Improvements project == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"> {{Int:Please-translate}} {{int:Hello}}. The Readers Web team at the WMF will work on some [[mw:Special:MyLanguage/Reading/Web/Desktop Improvements|improvements to the desktop interface]] over the next couple of years. The goal is to increase usability without removing any functionality. We have been inspired by changes made by volunteers, but that currently only exist as local gadgets and user scripts, prototypes, and volunteer-led skins. We would like to begin the process of bringing some of these changes into the default experience on all Wikimedia projects. We are currently in the research stage of this project and are looking for ideas for improvements, as well as feedback on our current ideas and mockups. So far, we have performed interviews with community members at Wikimania. We have gathered lists of previous volunteer and WMF work in this area. We are examining possible technical approaches for such changes. We would like individual feedback on the following: * Identifying focus areas for the project we have not yet discovered * Expanding the list of existing gadgets and user scripts that are related to providing a better desktop experience. If you can think of some of these from your wiki, please let us know * Feedback on the ideas and mockups we have collected so far We would also like to gather a list of wikis that would be interested in being test wikis for this project - these wikis would be the first to receive the updates once we’re ready to start building. When giving feedback, please consider the following goals of the project: * Make it easier for readers to focus on the content * Provide easier access to everyday actions (e.g. search, language switching, editing) * Put things in logical and useful places * Increase consistency in the interface with other platforms - mobile web and the apps * Eliminate clutter * Plan for future growth As well as the following constraints: * Not touching the content - no work will be done in terms of styling templates or to the structure of page contents themselves * Not removing any functionality - things might move around, but all navigational items and other functionality currently available by default will remain * No drastic changes to the layout - we're taking an evolutionary approach to the changes and want the site to continue feeling familiar to readers and editors Please give all feedback (in any language) at [[mw:Talk:Reading/Web/Desktop Improvements|mw:Talk:Reading/Web/Desktop Improvements]] After this round of feedback, we plan on building a prototype of suggested changes based on the feedback we receive. You’ll hear from us again asking for feedback on this prototype. {{Int:Feedback-thanks-title}} [[mw:User:Quiddity (WMF)|Quiddity (WMF)]] ([[mw:User talk:Quiddity (WMF)|talk]]) </div> 10:15, 16 באוקטובר 2019 (IDT) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Quiddity (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:Quiddity_(WMF)/Global_message_delivery_split_2&oldid=19462801 --> == Editing News #2 – Mobile editing and talk pages == <div class="plainlinks mw-content-ltr" lang="en" dir="ltr"> <em>[[m:VisualEditor/Newsletter/2019/October|Read this in another language]] • [[m:VisualEditor/Newsletter|Subscription list for this multilingual newsletter]]</em> Inside this newsletter, the [[mw:Editing|Editing team]] talks about their work on the [[mw:Mobile visual editor|mobile visual editor]], on [[mw:Talk pages project|the new talk pages project]], and at [[wikimania:|Wikimania 2019]]. === Help === <strong>What talk page interactions do you remember?</strong> Is it a story about how someone helped you to learn something new? Is it a story about how someone helped you get involved in a group? Something else? Whatever your story is, we want to hear it! Please tell us a story about how you used a talk page. <mark>Please share a link to a memorable discussion, or describe it on the <strong>[[mw:Topic:V8d91yh8gcg404dj|talk page for this project]]</strong>.</mark> The team wants your examples. These examples will help everyone develop a shared understanding of what this project should support and encourage. === Talk pages project === The [[mw:Talk pages consultation 2019|Talk Pages Consultation]] was a global consultation to define better tools for wiki communication. From February through June 2019, more than 500 volunteers on 20 wikis, across 15 languages and multiple projects, came together with members of the Foundation to create a product direction for a set of discussion tools. The [[mw:Talk pages consultation 2019/Phase 2 report|Phase 2 Report]] of the Talk Page Consultation was published in August. It summarizes the product direction the team has started to work on, which you can read more about here: [[mw:Talk pages project|Talk Page Project project page]]. The team needs and wants your help at this early stage. They are starting to develop the first idea. Please add your name to the [[mw:Talk pages project#Getting involved|<strong>"Getting involved"</strong>]] section of the project page, if you would like to hear about opportunities to participate. === Mobile visual editor === The Editing team is trying to make it simpler to edit on mobile devices. The team is changing the [[mw:VisualEditor on mobile|visual editor on mobile]]. If you have something to say about editing on a mobile device, please leave a message at [[mw:Talk:VisualEditor on mobile|Talk:VisualEditor on mobile]]. ==== [[mw:VisualEditor on mobile/Edit cards|Edit Cards]] ==== [[File:Edit Cards-before-v3-comparison.png|thumb|486x486px|What happens when you click on a link. The new Edit Card is bigger and has more options for editing links.]] * On 3 September, the Editing team released [[:File:Edit Cards comparison v2 and v3.png|version 3 of Edit Cards]]. Anyone could use the new version in the mobile visual editor. * There is an [[:File:Edit Cards comparison v2 and v3.png|updated design]] on the Edit Card for adding and modifying links. There is also a new, [[mw:VisualEditor on mobile/Edit cards#2 September 2019 - v3 deployment timing|combined workflow for editing a link's display text and target]]. * Feedback: You can try the new Edit Cards by opening the mobile visual editor on a smartphone. Please post your feedback on the [[:mw:Topic:V5rg0cqmikpubmjj|Edit cards talk page]]. ==== [[mw:VisualEditor on mobile/Toolbar refresh|Toolbar]] ==== [[File:Toolbar-comparison-v1.png|thumb|486px|The editing toolbar is changing in the mobile visual editor. The old system had two different toolbars. Now, all the buttons are together. [[mw:Topic:V79x6zm8n6i4nb56|Tell the team what you think about the new toolbar]].]] * In September, the Editing team updated the mobile visual editor's editing toolbar. Anyone could see these changes in the mobile visual editor. ** <em>One toolbar:</em> All of the editing tools are located in one toolbar. Previously, the toolbar changed when you clicked on different things. **<em>New navigation:</em> The buttons for moving forward and backward in the edit flow have changed. **<em>Seamless switching:</em> an [[phab:T228159|improved workflow]] for switching between the visual and wikitext modes. * Feedback: You can try the refreshed toolbar by opening the mobile VisualEditor on a smartphone. Please post your feedback on the [[mw:Topic:V79x6zm8n6i4nb56|Toolbar feedback talk page]]. === Wikimania === The Editing Team attended [[wmania:2019:Program|Wikimania 2019]] in Sweden. They led a session on [[wmania:2019:Community Growth/Visual editing on mobile: An accessible editor for all|the mobile visual editor]] and a session on [[wmania:2019:Community Growth/After Flow: A new direction for improving talk pages|the new talk pages project]]. They tested [[mw:VisualEditor on mobile/Toolbar refresh#v1 prototype|two]] new [[mw:VisualEditor on mobile/Edit cards#v3 prototype|features]] in the mobile visual editor with contributors. You can read more about what the team did and learned in [[mw:VisualEditor on mobile#Wikimania Stockholm: Overview|the team's report on Wikimania 2019]]. === Looking ahead === * <strong>Talk Pages Project:</strong> The team is thinking about the first set of proposed changes. The team will be working with a few communities to pilot those changes. The best way to stay informed is by adding your username to the list on the project page: [[mw:Talk pages project#Getting involved|<strong>Getting involved</strong>]]. * <strong>Testing the mobile visual editor as the default:</strong> The Editing team plans to post results before the end of the calendar year. The best way to stay informed is by adding the project page to your watchlist: [[mw:VisualEditor on mobile/VE mobile default|<strong>VisualEditor as mobile default project page</strong>]]. * <strong>Measuring the impact of Edit Cards:</strong> This study asks whether the project helped editors add links and citations. The Editing team hopes to share results in November. The best way to stay informed is by adding the project page to your watchlist: [[mw:VisualEditor on mobile/Edit cards|<strong>Edit Cards project page</strong>]]. – [[User:PPelberg (WMF)|PPelberg (WMF)]] ([[mw:User talk:PPelberg (WMF)|talk]]) & [[User:Whatamidoing (WMF)|Whatamidoing (WMF)]] ([[mw:User talk:Whatamidoing (WMF)|talk]]) </div> 13:12, 29 באוקטובר 2019 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Johan (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:Johan_(WMF)/Target_lists/VE_201910/6&oldid=19500852 --> == Community Wishlist 2020 == [[File:Magic Wand Icon 229981 Color Flipped.svg|right|48px]] <div class="plainlinks mw-content-rtl" lang="he" dir="rtl"> '''[[m:Special:MyLanguage/Community Wishlist Survey 2020|סקר משאלות הקהילה 2020]]''' פתוח עכשיו! הסקר הזה הוא חלק מתהליך ההחלטה על מה יעבוד [[m:Community Tech|הצוות הטכני הקהילתי]] בשנה הבאה. אנחנו מעודדים את כולם להציע הצעות עד ל־'''{{#time:j xg|2019-11-11|{{PAGELANGUAGE}}}}''' או להגיב על הצעות אחרות על מנת לשפר אותן. '''השנה אנחנו מתמקדים בפרוייטקים הקטנים (ויקיספר, ויקימילון, ויקיציטוט, ויקיטקסט, ויקיספר, ויקיברסיטה, ויקימינים, ויקימסע וויקיחדשות).''' אנחנו מעוניינים לסייע לאותם פרויקטים ולספק שיפורים גדולים לקהילות. אם אתם חברים שפרויקטים האלה, נא השתתפו בסקר! על מנת לשלוח הצעות, ראו את ההנחיות [[m:Special:MyLanguage/Community Wishlist Survey 2020#Guidelines|בדף הסקר]]. אתם יכולים לכתוב הצעות בכל שפה, ואנחנו לתרגם את ההצעה בשבילכם. תודה ואנחנו מצפים לראות את ההצעות שלכם! </div> [[:m:user:IFried (WMF)|IFried (WMF)]] 21:30, 4 בנובמבר 2019 (IST) <!-- הודעה שנשלחה על־ידי User:Trizek (WMF)@metawiki באמצעות הרשימה בדף https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:Trizek_(WMF)/sandbox/temp_MassMessage_list&oldid=19523495 --> s8gcdr0rl0s8vxnutxsgei4lipjnhzy לארה פביאן 0 23281 234366 181169 2026-04-13T15:17:54Z IvanScrooge98 27208 image 234366 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Lara Fabian - Ma vie dans la tienne (26452248690) (cropped).jpg|ממוזער|200px|לארה פביאן, 2016]] '''[[w:לארה פביאן|לארה פביאן]]''' (בצרפתית: '''Lara Fabian''', נולדה ב־9 בינואר 1970) היא זמרת [[בלגיה|בלגית]]. {{מפריד}} * "לא בחרתי במקצוע שלי, הוא בחר בי ובזכותו אני במסע אינסופי שאפשר ומאפשר לי מפגשים מדהימים. לפעמים זה קשה, לפעמים זה מופלא." * "[[מסע|מסעות]] מטבעם מעוררים ומאירים בנו פינות חשוכות. הם מלמדים אותנו לדלג מעל מכשולים ולהתמודד עם צדדים שונים באישיות שלנו, שלא בהכרח הכרנו לפני שיצאנו לדרך." * "בני אדם מרגשים אותי, נוגעים בי, אני אוהבת אנשים. רגשות ותחושות אנושיות הן השראה ומבחינתי [[אהבה]] היא מנוע גדול שנותן [[משמעות החיים|משמעות לחיים]]. אני שרה הרבה על אהבה ושואלת שאלות לגביה. זה תמיד היה נושא שהעסיק אותי אולי כי הוא רחוק מלהיות אבסולוטי, מוגבל או ניתן לסיווג." * "אני אוהבת אנשים יותר מהכול. אנחנו לא קיימים בלי אנשים אחרים. לא הייתי יכולה לחיות את המסע הזה של חיי בנזירות. החיפוש שלי חסר משמעות אם לא אוכל לשתף בו מישהו אחר, ממש כמו של[[חיוך]] אין משמעות אם לא מחייכים אליך בחזרה." * "נולדתי לשלוש שפות שונות. אמא שלי דוברת [[איטלקית]], ואני נולדתי בבלגיה והשפה השנייה שלי היא [[צרפתית]]. אחר כך באה ה[[אנגלית]], כי אביה של אמי נולד בדטרויט והייתי חייבת להסתגל כדי שאוכל לתקשר בכל השפות השונות האלה. זה מאוד השפיע על המוזיקה שלי, ומעבר לכך התעורר בי הרצון לנדוד בין שפה לשפה כדי לבטא את עצמי בדיוק מקסימלי, כי הרי לכל שפה יש את הניואנסים והדקויות שלה." * "אני חושבת שהשורשים שלי נוכחים בשירים, כמו למשל באופן שבו אני משתמשת בקול שלי, ולפעמים זה נשמע כמו קינה או [[תפילה]]." * "יש הרבה מאוד דמיון בין [[יהודים|העם היהודי]] לסיציליאנים, אם זה בחשיבות העליונה של ה[[משפחה]], האהבה האינסופית לילדים, והצורך להעביר הלאה ערכים מסוימים שחשובים יותר מכל לימוד אחר. אני מתכוונת למשל לדחף הזה לשאול כל הזמן שאלות, להעמיד את עצמך ואת העולם מסביבך בסימן שאלה כדי לקבל פרספקטיבה ולמצוא תשובות." * "אם יש משהו שאני מאמינה בו באמת זה בפלא הזה שהחיים מאפשרים לנו להתעלות מעל למצב הקיומי הבסיסי שניתן לנו בתחילת הדרך, אם אנחנו רק רוצים. מכאן ואילך זו אחריות שלנו כבני אדם להגשים את עצמנו וללכת רחוק יותר מנקודת המוצא שהניחה אותנו בפתחם של החיים." {{מיון רגיל:פביאן, לארה}} [[קטגוריה:זמרים בלגים]] 54uj4dpv6vw23fc3j5bp7xuov5kja4v יום הזיכרון לשואה ולגבורה 0 26195 234390 203204 2026-04-13T21:44:48Z קליאו 9676 234390 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Secretary Kerry Lays a Wreath at Yad Vashem.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|טקס ב[[יד ושם]] ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, 2013]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=יום הזיכרון לשואה ולגבורה}} * "כ"ז בניסן הוא יום הזיכרון לשואה ולגבורה, מוקדש, מדי שנה בשנה, להתייחדות עם זכר [[השואה]] שהמיטו ה[[נאציזם|נאצים]] ועוזריהם על [[יהודים|העם היהודי]] ועם זכר מעשי הגבורה ומעשי המרד בימים ההם." ~ מתוך: חוק יום הזיכרון לשואה ולגבורה, תשי"ט–1959 * "ביום הזיכרון לשואה ולגבורה הייתה מרותקת ל[[רדיו]] כל היום וכל הערב ולא הייתה מוציאה מילה מפיה." ~ [[אהרן מגד]], מתוך הסיפור 'זבובים' * "יש הטועים לחשוב שמדינת [[ישראל]] היא פיצוי על השואה, אך אין טעות איומה מזו – ישראל קמה מכוח הזכות למולדת העתיקה, לא מאימת הכיליון ולא משנאת האחר." ~ הנשיא [[ראובן ריבלין]] בטקס ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ה'תשע"ה, 15 באפריל 2015 ([http://news.walla.co.il/item/2846447 מקור]) {{חגי ישראל ומועדיו}} [[קטגוריה:חגי ישראל ומועדיו]] [[קטגוריה:השואה]] iqbr6pgebwfqmurm2ithx74hqbxpo4v 234391 234390 2026-04-13T21:48:09Z קליאו 9676 234391 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Secretary Kerry Lays a Wreath at Yad Vashem.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|טקס ב[[יד ושם]] ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, 2013]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=יום הזיכרון לשואה ולגבורה}} * "כ"ז בניסן הוא יום הזיכרון לשואה ולגבורה, מוקדש, מדי שנה בשנה, להתייחדות עם זכר [[השואה]] שהמיטו ה[[נאציזם|נאצים]] ועוזריהם על [[יהודים|העם היהודי]] ועם זכר מעשי הגבורה ומעשי המרד בימים ההם." ~ מתוך: חוק יום הזיכרון לשואה ולגבורה, תשי"ט–1959 * "ביום הזיכרון לשואה ולגבורה הייתה מרותקת ל[[רדיו]] כל היום וכל הערב ולא הייתה מוציאה מילה מפיה." ~ [[אהרן מגד]], מתוך הספר 'זבובים', 2008 * "יש הטועים לחשוב שמדינת [[ישראל]] היא פיצוי על השואה, אך אין טעות איומה מזו – ישראל קמה מכוח הזכות למולדת העתיקה, לא מאימת הכיליון ולא משנאת האחר." ~ הנשיא [[ראובן ריבלין]] בטקס ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ה'תשע"ה, 15 באפריל 2015 ([http://news.walla.co.il/item/2846447 מקור]) {{חגי ישראל ומועדיו}} [[קטגוריה:חגי ישראל ומועדיו]] [[קטגוריה:השואה]] ostvh508oot2hlpmw1himir9nczl0fy החטופים ברצועת עזה 0 28285 234389 234303 2026-04-13T19:50:04Z בתציון87 23330 /* ההתקפה והחטיפה */ 234389 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Release of Agam Berger, January 30, 2025, January 2025. VIII.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|רגע השיחרור של אגם ברגר, 30 בינואר 2025]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=החטופים הישראלים ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל|נושא=החטופים הישראלים ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל}} ==ההתקפה והחטיפה== * "כולכם ראיתם את הסרטון הנוראי שלי ביום השחור הזה שבו נחטפתי. הייתי פצועה, מפוחדת וחסרת אונים. זה היה רק היום הראשון בגיהינום. הייתי צריכה לרוץ מבית לבית יחד עם שני החוטפים שלי. הייתי מפוחדת ושמעתי כדורים מעל האוזניים שלי. רצתי הכי מהר שיכולתי" ~ התצפיטנית נעמה לוי על שבת ה7 האוקטובר 2023 בו נחטפה ממוצב נחל לעזה ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025) * "ברחנו מהמסיבה ברגע שהתחילו ההפגזות", עמדנו במיגונית וזה לא נגמר. התחילו יריות, קלצ'ניקובים. פשוט חיכינו למוות. זרקו אותי כמו שק תפוחי אדמה לתוך טנדר - אתה בשוק. אמרתי לעצמי: לא משנה מה - אני בוחר בחיים". * "אתה אומר איפה חיל האוויר? מה קורה? פשוט חצו גדר. כל השיער היה מלא בבטון של המיגונית ואתה נוטף דם בלי סוף. כאבים מטורפים בראש, בכתף ובעין. אני לא רואה...לקרוא להם בלתי מעורבים? כולם מעורבים שם [...]. ~ אהל משחזר כיצד בתוך שניות מצא את עצמו מעבר לגדר, פצוע ומדמם ומול המון זועם בביה"ח בעזה (אלון אהל [https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל]) * רום ברסלבסקי עבד כמאבטח במסיבת נובה, והניצולים שפגשו אותו ביום הטבח מתארים גבורה יוצאת דופן. "מ-6:30 בבוקר הבחור הזה לא ראה פחד, לא ראה מוות. לא רואה כלום חוץ מדבר אחד: איך הוא עוזר, איך הוא מעודד ומחלץ ומנסה להציל כמה שיותר אנשים", מספרת תמי בגאווה. לכולם, מספרת האם, הוא חזר על המשפט: "אל תדאגו, תוך כמה שעות צה"ל משתלט פה על האירוע ואנחנו יוצאים מזה. אנחנו תוך כמה שעות נהיה בבית, רק צריך לשמור על קור רוח ולהילחם על החיים שלנו". בשיחה האחרונה עם אמו, בשעה 10:00 בבוקר, כשהיא בוכה בהיסטריה, הוא מרגיע אותה: "אמא, זה לא מה שרואים בטלוויזיה. צה"ל השתלט על האירוע בנובה. אין לך מה לדאוג, אנחנו באזור מוגן. שלחו לנו אוטובוס וגם לנו שולחים עוד מעט אוטובוס. איך שמגיע האוטובוס, משהו כמו שעה, אני מבטיח לך אני אעלה על האוטובוס ואני כמה שעות בבית".[https://www.kan.org.il/content/kan-news/local/868550/] ==תנאי השבי, הפגיעות בגוף ובנפש== * "אני רוצה שתעצרו לרגע ותדמיינו שמאלצים אתכם לרדת למנהרה חשוכה ועמוקה מתחת לקרקע. האוויר דל בחמצן ובלתי אפשרי לקחת נשימה עמוקה. בכל פעם שאתם מנסים לנשום באופן מלא, אתם נחנקים מחוסר אוויר" ~ התצפיטנית נעמה לוי על התנאים הקשים בשבי ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025) * "סבלתי מתת-תזונה קיצונית, מרעב שלא ניתן לתאר ומפציעות שלא טופלו. הוחזקתי בתנאי מחייה בלתי נסבלים, ובפחד מתמיד שכל רגע עלול להיות הרגע האחרון שלי. 477 ימים שבהם כל דקה הרגישה כמו נצח. הזמן בשבי יישאר חרוט בגופי ונפשי לשארית חיי" ~ התצפיתנית נעמה לוי על תקופת השבי ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025) * "בשבועות הראשונים בשבי הייתי לבד. רק אני והשומרים שלי. במנוסה מתמדת, בפחד מוות. לפעמים ימים שלמים בלי אוכל, ומעט מים. באחד הימים, לא נשאר לי כלום. אפילו לא מים. למזלי, התחיל לרדת גשם. השובים שלי הניחו סיר מחוץ לבית בו הוחזקתי, והגשם מילא אותו. שתיתי ממי הגשמים האלו, שהספיקו גם לסיר אורז. וזה מה שהחזיק אותי. אבל יותר מהכל הפחידו אותי ההפצצות" ~ נעמה לוי על הימים שהועברה ממקום מחבוא אחד לשני ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025) * "תדעו לכם שכאשר נפגעו מפעילות צה"ל עזתים שהיו קרוביהם של חלק מהמשפחות שהחזיקו בי, הוכיתי קשות והושלכתי אף לבידוד למשך ימים ארוכים ללא מזון הראוי למאכל אדם וברמת היגיינה כמו במחנות הריכוז בשואה. שרדתי כי שמרתי על התקווה והמחויבות לחזור למשפחתי ובעיקר לילדיו של אחי דולב לאחר שנודע לי על מותו, המחויבות הזו ליוותה אותי דקה דקה במשך 482 יום וגם ברגעי הייאוש כאשר הושפלתי וסבלתי מטרור פסיכולוגי וניסיונות לשבור את רוחי מידיהם, לא נשברתי. במצב זה ואף גרוע מזה עוברים הימים והלילות על יקירינו שם" ~ שורדת השבי ארבל יהוד בהופעה בפני וועדת החוקה והביטחון פנים של הכנסת (ג'ברה דביר, [https://www.mako.co.il/news-politics/2025_q2/Article-13fde5d9d27e691027.htm?pId=173113802 '''"ארבל יהוד: תסתכלו עליי, תראו את מי הפקרתם"'''], חדשות 12, תאריך 19.5.2025) * "כשהייתי שם אז היו הרבה דברים שהם עשו, שאני אוטומטית המוח שלי תרגם את זה כהם עושים את זה לטובתי. זה שהם לקחו אותי לבית חולים רק אחרי שמונה ימים, והכדור היה לי ברגל שמונה ימים, אז ממש האמנתי שהם עושים את זה כדי לשמור עליי. כי הם אמרו שהם יהרגו אותנו בדרך, שאם הם רואים מכונית נוסעת אז ישראל תהרוג אותי. ועכשיו בדיעבד זה לא לגיטימי להשאיר בן-אדם עם רגל פתוחה שמונה ימים עם כדור ברגל... ידעתי שהוא עוד לא חזר וחיכיתי לו, חיכיתי לו ארבעה ימים. היו ארבעה ימים קשים, לא הסכמתי לאכול, לא הסכמתי להתקלח, לקום מהמיטה. שאף אחד לא ידבר איתי, מלא אנשים רצו להיכנס לחדר, לבוא, לחבק, להגיד שלום, פשוט לא הייתי מוכנה לראות אף אחד עד שלא ראיתי את איתי בעיניים שלי." ~ מיה רגב על תקופת השבי והשחרור שלאחריו חיכתה 4 ימים נוספים עד שהתאחדה עם אחיה איתי רגב שגם נחטף איתה לעזה ושוחרר אף הוא (פעילן מיכל, [https://www.mako.co.il/news-israel/2024_q4/Article-99cfe70a8348391027.htm '''"שנה לשובם | מיה רגב חושפת את סיפור השבי - והמאבק על החזרת חברה הטוב עומר שם טוב"'''], אתר MAKO, תאריך 2.12.2024) * "פתאום הם הביאו שני מקלות, ופשוט קשרו אותי כשאני אזוקה בידיים וברגליים – כמו עוף בגריל, תלויה הפוך עם מסקינגטייפ על הפנים... מסתבר בדיעבד שהם חשבו שאני קצינה. והוא מושיב אותי ואומר לי: יש לך 40 דקות להגיד את האמת, אם לא אני הורג אותך." ~ עמית סוסנה על העינויים בשבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO) * "ניסו להוציא ממני אינפורמציה, אמרו שראו בטלוויזיה שאני מהצבא. השומר הכניס אותי לחדר, ואמר לי 'יש לך 40 דקות להגיד לנו את האמת, אם לא אני הורג אותך'. לירי שאלה אותי 'עמית, אני יודעת שזה נשמע רע. אני לא חושבת שיהרגו אותך אבל את רוצה אולי שנמסור משהו, להורים, לאמא?' אמרתי לה כשהיא חזרה: 'לא יודעת אם היו הורגים אותי או לא, מבחינתי את הצלת את החיים שלי'" ~ עמית סוסנה על לירי אלבג שהצליחה לשכנע את השובים אצלהם הן הוחזקו בשבי שעמית אינה קצינה בצה"ל והצליחה בכך למנוע ממנה לעבור עינויים קשים בהמשך השבי עד שחרורה ([https://www.haaretz.co.il/news/politics/2025-01-28/ty-article/00000194-aea5-d364-a99f-aff71c010000 '''"עמית סוסנה: לירי אלבג שכנעה את השומר בשבי שאני לא בצבא, היא הצילה את חיי"'''], אתר הארץ, תאריך 28.1.2025) * המטרה שלהם הייתה להשפיל אותי. לשבור את הכבוד שלי, וזה בדיוק מה שעשו לי. דברים שגם בתקופת היטלר לא עשו. אתה רק מתפלל שזה ייגמר. כל יום שם היה גיהינום חדש.[https://www.inn.co.il/news/682429 כמו נאצים: העדות הקשה של רום ברסלבסקי מהשבי] * התפריט כלל "פיתה וארבע כפות אפונה ביום. הייתה תקופה שהיינו אוכלים רק תמרים יבשים. ואתה יודע שיש אצלם אוכל. אתה אומר לעצמך 'בסוף מתרגלים לרעב', אבל לא. זה כאבים בכל הגוף - כל הזמן. אתה נראה כמו שלד. אתה מסתכל על עצמך ואתה רואה גופה, וזה עושה להם טוב על הלב". [https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל] * "כשפורסם הסרטון המומצא על מקרה האונס בשדה תימן - הרבה מהם חטפו מכות חזקות והתעללויות". [https://www.inn.co.il/news/682175 דיצה אור: החטופים סבלו אחרי פרסום הסרטון משדה תימן] ==דברי פדויי השבי לאחר שיחרורם== *אחד הרגעים הדרמטיים ביותר בסיפורו של כלפון היה נקודה בה ההשגחה הפרטית התגלתה במלוא עוצמתה והצילה אותו ממוות ודאי. לאחר תקופה ארוכה של ייאוש, כשהוא משוכנע שדינו נגזר, תכנן כלפון מעשה נואש: לחטוף נשק מהשומרים בזמן תפילתם ולנסות להרוג אותם, בידיעה ברורה שסיכוייו לשרוד קלושים. "אמרתי שאקח צ'אנס כי ממילא אני הולך למות. ביום שתכננתי לעשות את זה פתחתי את הרדיו כנראה בהכוונת בורא עולם - ושמעתי את אמא שלי". הקול של אימו שינה את הכל מבחינתו. "אמרתי לעצמי, רק בשבילה ובשביל האנשים שנלחמים עליי בחוץ, שווה לי לשרוד את כל מה שאני עובר". הרדיו, שנועד במקור להשמעת קוראן לצורכי איסלום, הפך לצינור החמצן היחיד, דרכו שמעו החטופים בשעות בודדות של קליטה את שידורי גלי צה"ל והבינו את גודל האסון שפקד את המדינה, אך גם את עוצמת המאבק המתחולל לשחרורם. [https://www.inn.co.il/news/689674 '''"כלפון בראיון: כאן אבנה את ביתי, זו הנקמה בחמאס"'''], אתר בשבע, תאריך כ"ג בשבט תשפ"ו 10.02.26) * "שוחררתי לאחר 477 ימים בזכות הסכם שהושג במשא ומתן. הרגעים הקשים ביותר בשבי היו כשלא הגיעו חדשות על משא ומתן. כשאתה מבין שהכול תקוע, התקווה דועכת, וכל שנותר לעשות זה להתפלל, להיאחז בשפיותך, ולחכות לחידוש השיחות. רק אז אתה מרגיש שוב שהחופש אפשרי" ~ התצפיטנית נעמה לוי על הימים בשבי שנעו בין תקווה לייאוש ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025) * "מבקשת מכם, שגם עכשיו, כשיש מלחמה עם איראן וכולנו עסוקים בעוד המון דברים, אל תשכחו את החטופים. תמשיכו להיאבק כדי שכולם יחזרו, כמו שנאבקתם למעני. תמשיכו להשמיע את קולם, כי אולי הם יישמעו את זה וזה ייתן להם כוח, כמו שזה נתן לי כוחות שם. בבקשה, גם בתקופה הקשה הזו אסור לשכוח אותם" ~ התצפיטנית נעמה לוי במסר לציבור ביום הולדתה ה21 לאחר שחרורה מהשבי ועל רקע המלחמה של ישראל מול איראן ביוני 2025 ([https://www.maariv.co.il/breaking-news/article-1207763 '''"שורדת השבי נעמה לוי: אל תשכחו את החטופים"'''], אתר מעריב, תאריך 22.6.2025) * "אני נעמה לוי. בשבעה באוקטובר נחטפתי לעזה ממוצב נחל עוז. הוחזקתי בשבי חמאס במשך 477 ימים קשים ובלתי נסבלים. במהלך התקופה הנוראית והבלתי נתפסת הזו, סיפרו לנו ששכחו אותנו. אבל אני לא האמנתי. ידעתי שנלחמים עלי. ידעתי שנלחמים עלי כי במוצאי שבתות, כשהרשו לי לראות טלוויזיה – ראיתי אתכם. בככר הזאת" ~ נעמה לוי על תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025) * "שם, בשבי, ראיתי אלפי אנשים עומדים כאן, עטופים בדגלים, צועקים, שרים, מחזיקים בתמונות החטופים, בתמונה שלי, גרמו לי להרגיש שאני לא נשכחתי. שזה לא נגמר, שאני עוד אחזור. ואחרי 477 ימים של גיהנום באמת חזרתי. אז אני רוצה לומר לכם תודה. תודה עמוקה. וגם לבקש מכם בקשה: תמשיכו לבוא. תמשיכו לחבק ולחזק את מי שעדיין שם. אין לכם מושג כמה כוח זה נותן - וכמה תקווה זה נתן לי" ~ על העידוד ששאבה מהמאבק בארץ להחזרתה ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025) * "הן באות במפתיע, בהתחלה שומעים את השריקות, מתפללים שזה לא יפול עלינו, ואחר כך – הפיצוצים, רעש בעוצמות שמשתק את הגוף, והאדמה שרועדת. כל פעם מחדש הייתי בטוחה שזה הסוף שלי. זה אחד הדברים הכי מפחידים שחוויתי שם. וזה גם מה שסיכן אותי יותר מהכול: באחת ההפצצות קרס חלק מהבית שבו הייתי. למזלי — הקיר שעליו נשענתי לא התמוטט, וזה מה שהציל את חיי. זאת היתה המציאות שלי. זאת עכשיו המציאות שלהם" ~ על האימה והפחד מהפצצות צה"ל בזמן השהיה בשבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025) * "נתת לנו תקווה כשהיינו שם. ברגע שנבחרת, שמענו שאתה רוצה לעשות הכל כדי להגיע לעסקה בהקדם האפשרי" ~ נעמה לוי במפגש שורדי השבי עם נשיא ארה"ב [[דונלד טראמפ|טראמפ]] (אייכנר איתמר & אדלסון דניאל & חלבי עינב, [https://www.ynet.co.il/news/article/rjutag8o1e '''"אלי שרעבי לטראמפ: תעשה את זה שוב, הנשיא איים על חמאס: אזהרה אחרונה"'''], אתר YNET, תאריך 6.3.2025) * "אסור לשכוח אף אחד. הם צריכים אותנו, הם צריכים את התפילות שלנו, הם צריכים אותנו חזקים בשבילם." ~ התצפיתנית אגם ברגר בביקורה בקבר יוסף לאחר שובה מהשבי (בן קימון אלישע, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1xystzjjl '''"אגם ברגר בקבר יוסף: החטופים צריכים אותנו חזקים בשבילם"'''], אתר YNET, תאריך 3.3.2025) * "אני לא זמר, אני אבא ששר, ה[[מוזיקה]] ליוותה אותי לאורך כל החיים ובמיוחד לאורך התקופה שבה הייתי בשבי. הייתי שר לעצמי כל היום, בכל לילה הייתי שר לבנות שלי ומדבר איתן מאחורי המשמעויות של המילים של שירים מיוחדים." ~ שגיא דקל חן על תקופת השבי והמוסיקה שהקלה במקצת (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/hkvgytjjkx '''"שורד השבי שגיא דקל-חן ביצע את השיר 'קרן שמש' - והקדיש לחטופים בעזה | צפו"'''], אתר YNET, תאריך 1.3.2025) * "השיר הוא קודם כל שיר אהבה, עבורי מילי היא קרן השמש כבר כמעט 21 שנה, מאז הבנות שלי הצטרפו והפכו את השמש לגדולה יותר. אל תלכי קרן שמש, אעשה הכול כדי שתישארי. עשיתי הכול כדי שתישארו. כל יום הרגשתי איך אני אוהב אותן יותר ויותר ויותר. השיר הוא גם שיר תקווה, קרן השמש מגרשת את החושך, מראה לנו את האופק, את האור, את החיים" ~ על בחירת השיר 'קרן שמש' במסגרת 'הפרויקט של תמרי' (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/hkvgytjjkx '''"שורד השבי שגיא דקל-חן ביצע את השיר 'קרן שמש' - והקדיש לחטופים בעזה | צפו"'''], אתר YNET, תאריך 1.3.2025) * "אל תאבדו תקווה, שלחו כל יום חום ואהבה, תאמינו לי שזה חודר את בטן האדמה. לחברים שלי שלא רואים אור שמש שם בשבי - תהיו חזקים" ~ שגיא דקל חן במסר לחבריו לשבי שטרם שוחררו (אודם יעל, [https://www.mako.co.il/news-israel/2025_q1/Article-2f2c19bfcdd4591026.htm '''"פחות משבועים אחרי ששוחרר משבי חמאס: שיר התקווה של שגיא דקל-חן ומשפחתו"'''], אתר N12, תאריך 28.2.2025) * "אומרים לך להיות בשקט כי שומעים עברית מבחוץ, כל השכנים שלנו. היו (הפגזות) כאלה מפחידות, במיוחד בהתחלה, כי אתה לא רגיל לזה. אתה מרגיש את הבית זז. אני גרה במרכז, אלה לא דברים שאני שומעת. אבל לאט לאט הפחד ירד קצת. מצות לא היו, אבל לי זה היה ברור שאני מנסה לשמור מה שאני יכולה. ביקשתי מהם (המחבלים) קמח תירס ותמרים, מה שהיה אפשר, כי זו תקופה שלא היו ירקות ודברים כל כך. לירי ואני ציירנו הגדה, כמו שאנחנו זוכרות. אווירה של חג. ולירי עשתה קישוטים ודברים לשולחן. אמרנו להם יש לנו חגים עכשיו, תנסו לבדוק לנו, והם איכשהו הצליחו למצוא. אני מקווה שזה היה התאריך המדויק, כאילו אני עכשיו לא באמת יודעת אם זה היה התאריך באמת או לא, אבל זה מה שהם אמרו" ~ אגם ברגר מספרת על תקופת השבי בתחומים שונים (קליין אלי, [https://www.bhol.co.il/news/1687210 '''"שהשכנים לא ישמעו: שורדת השבי אגם ברגר חושפת פרטים חדשים"'''], אתר בחדרי חרדים, תאריך 23.2.2025) * "ב-9/10 ירדתי למנהרה ושם ראיתי אותו עומד. מיד בלי להכיר אותי הוא ניגש, לחץ לי את היד עם שיער אדמוני אסוף בקוקו, עם חיוך ועיניים שמשרות כל כך הרבה שלווה, אהבה, רוגע, תמיכה ואכפתיות מהרגע הראשון יותם היה קורן ומרגיע, מגע היד, החיבוק, המילים עזרו לי לנשום לרווחה ולהבין שכל עוד יותם לצידי אפשר להוריד את מפלס הפחד ראיתי כמה הוא 'מאושר' כשהוא יכול לתופף לנו מקצבים שהוא מכיר. הוא תמיד שידר אופטימיות, האמין שהכל ייגמר, דאג לנו, התעניין בסיפור שלנו, הכיל אותי והקשיב והחיוך לא ירד מפניו לעולם" ~ התצפיטנית קרינה ארייב מספרת על המפגש עם החטוף יותם חיים ז"ל בשבי החמאס בתחילת המלחמה, כשלאחריו ניסה להימלט ונהרג מאש כוחות צה"ל בשוגג (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175119 '''"לאחר שחזרה מהגיהנום: התצפיתנית בעדות מדהימה על יותם חיים"'''], אתר מעריב, תאריך 23.2.2025) * "הייתי לבד בשבי מאז היום ה-50. בהתחלה הייתי עם איתי רגב, אבל אחרי שהוא שוחרר נשארתי לבד. הייתי כל הזמן במנהרות. מדי פעם נחשפתי לתקשורת, ראיתי אל ג׳זירה וזה חיזק אותי" ~ עומר שם טוב בעדות ראשונה על תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175000 '''"דווקא במנהרות החמאס: השינוי המדהים שעבר על עומר שם טוב"'''], אתר מעריב, תאריך 22.2.2025) *"לא נתנו לנו לראות חדשות שבועיים לפני כדי שלא נבין שאנחנו יוצאות הביתה. הייתי עם לירי מההתחלה, ויום לפני שהיא שוחררה אמרו לה ללכת לצלם סרטון והיא לא חזרה. עד יום שלישי, יומיים לפני שחזרתי, לא ידעתי שהן שוחררו וכל הזמן שאלתי מתי לירי חוזרת. ביום שלישי בא 'מישהו גדול' ואמר שאני חוזרת הביתה ושחברות שלי כבר בבית. הכינו אותי לזה שהולכים להיות המון אנשים במעמד השחרור. ראיתי את הבנות יוצאות בסרטון ועדיין לא האמנתי שזה יהיה ככה" ~ התצפיטנית אגם ברגר מספרת על הימים המתוחים לפני השחרור המיוחל ([https://www.maariv.co.il/news/military/article-1174299 '''"העריכו אותי יותר בגלל שאני דתייה": העדות המדהימה של אגם ברגר על שמירת השבת והמצוות בשבי"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025) * "קוראת את זה כבר אלף פעם, וכל פעם מתרגשת מחדש. לא הפסקתי להאמין שיגיע הרגע ותחזור אלינו, וזה קורה עוד שנייה. כמה שאנחנו מתגעגעים ומחכים לך כאן לחיבוק הכי ענקי בעולם, עוד כמה ימים ואתה איתנו, תחזיק מעמד עוד קצת עומריקו. עוד קצת, עוד טיפה, ואתה בבית" ~ מיה רגב בפוסט עידוד לקראת שחרורו של עומר שם-טוב שנחטף יחד איתה ועם אחיה וצפוי להשתחרר בפעימה האחרונה המיוחלת ([https://www.atmag.co.il/%D7%A2%D7%95%D7%9E%D7%A8-%D7%A9%D7%9D-%D7%98%D7%95%D7%91-%D7%97%D7%95%D7%96%D7%A8-%D7%94%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%94/ '''"עומר שם טוב חוזר הביתה. שורדת השבי מיה רגב: 'לא הפסקתי להאמין'"'''], מערכת את, תאריך 18.2.2025) * "חיילים חלמו על הזכות להגיע ולשחרר אתכן. אני יודע על העשייה המאוד איכותית של התצפיתניות, לצערי גם מי שלא איתנו, שעשו עבודה יוצאת מן הכלל. גם את השפעת העשייה שלכן על מה שהתרחש בדקנו בתחקירים ויש דברים שלמדנו שצריך לשנות. ממני באופן אישי ובשם המפקדים בצה"ל - אני מאוד מצטער על כל מה שעברתן, זו אחריות שלנו ולא נוכל לשנות לאחור, אנחנו כן מאוד ממוקדים בלמידה על מנת שדבר כזה לא יישנה. ממה שסיפרתן לי עכשיו, אני מבין שהתמודדתן עם קושי בלתי נתפס בגבורה עילאית - גם בתקופת השבי וגם באופן בו נהגתן במעמד השחרור" ~ [[w:ראש המטה הכללי|ראש המטה הכללי]] רא"ל [[w:הרצי הלוי|הרצי הלוי]] בהתנצלות בפני התצפיטניות בפגישה לאחר שובן מהשבי (יהושוע יוסי, [https://www.ynet.co.il/news/article/b1wgcgaf1g '''"התצפיתניות לרמטכ"ל: 'הפקרתם אותנו'. הוא התנצל: 'התמודדתן בגבורה עילאית'"'''], אתר YNET, תאריך 14.2.2025) * "הלב שלי נשבר מול ה[[אכזריות]] האינסופית של השטן מעזה שהתעלל בתושבי הנגב באותה שבת, התעלל בחטופים טרם שוחררו, וממשיך להתעלל בחטופים שעוד לא שוחררו ובמשפחותיהם." ~ [[w:אשכר אלדן כהן|אשכר אלדן כהן]] ({{קישור כללי|כותרת=מקור|כתובת=https://www.facebook.com/eshkar.e.cohen/posts/pfbid0yCXvvZgvc34Z5sCyw9srX7AbUHY9UeS2J2UyLNrK4nrionnqQDDd8Voej6wwNXZCl}}) * "במהלך 50 הימים הראשונים מאז 7 באוקטובר הייתי רוב הזמן לבד. לאחר מכן הייתי בשבי עם חברותיי התצפיתניות והאזרחיות שנתנו לי כוח ותקווה. חיזקנו אחת את השנייה עד ליום השחרור וגם אחריו." ~ התצפיתנית נעמה לוי בעדות על תקופת השבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO) * "הקיר קרס אחרינו" ואביה הוסיף: "היא הצליחה לברוח ברגע האחרון והקיר נפל" ~ נעמה לוי חושפת את רגעי האימה במקום השבי בעזה לאור הפצצות צה"ל ואיך ניצלה ברגע האחרון (טוקר יאיר, [https://www.kikar.co.il/israel-news/naama-levy-gaza-escape '''"הקיר קרס אחרינו: נעמה לוי חושפת את רגעי האימה בעזה"'''], תאריך 12.2.2025) * "בדרך אמונה בחרתי ובדרך אמונה שבתי. תודה לכל עם ישראל וחיילי צה"ל הגיבורים. אין כמוכם בעולם!" ~ התצפיתנית אגם ברגר במסר עם שחרורה מהשבי ([https://www.hidabroot.org/article/1205920 '''"בדרך אמונה בחרתי": המסר המרגש של אגם ברגר לעם ישראל"'''], אתר הידברות, תאריך 30.1.2025) * "בהתחלה חשבתי שהם מסתלבטים עליי ולא זזתי מהמקום. הוא (לוחם) שאל אותי, 'אני יכול להרים אותך על הכתף שלי?' ואז הבנתי שזה קורה... הלוחמים היו אמיצים – זה היה עניין של שנייה ויכולתי שלא להיות כאן היום." ~ נועה ארגמני על חילוצה בידי כוחות [[צה"ל]] ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO) * "למדתי לתת את המאה אחוז שלי גם כשאני כבר מותשת, למדתי שבסוף הכול מסתדר, למדתי לשמור על אופטימיות, למדתי לחשוב חיובי, למדתי שכל יום הוא הזדמנות חדשה. למדתי להתמסר, למדתי שיש עוד כל כך הרבה מה ללמוד" ~ נעמה לוי טרם גיוסה לצה"ל וזמן קצר טרם חטיפתה לעזה (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1166852 '''"חטופות שראו אותה אמרו שהיא עומדת ומדברת": סיפורה של נעמה לוי"'''], אתר מעריב, תאריך 24.1.2025) * "אני מפצירה בכם, באחריותכם להגן על זכויות אדם, העולם מסתכל ומחכה שמועצת הביטחון של האו"ם תעמוד במנדט שלה. אנחנו, החטופים, הבטחנו אחד לשני — אם מישהו מאיתנו ישוחרר, לעולם לא נפסיק להילחם עד שכולם יהיו חופשיים. אני לא יכולה לשתוק לא רק בגלל ההבטחה שלנו אחד לשני, אלא גם בגלל השתיקה המוחצת ואפילו ההכחשה של הזוועות שקרו וממשיכות לקרות לכל החטופים שעדיין מוחזקים בעזה במשך 383 ימים נוראים" ~ עמית סוסנה בנאומה באו"ם לאחר שחרורה מהשבי (שמעוני רן, [https://www.haaretz.co.il/news/politics/2024-10-23/ty-article/00000192-ba65-d243-a5db-fe75703f0000 '''"עמית סוסנה באו'ם: אני לא יכולה לשתוק למול הכחשת הזוועות שעברתי ושעדיין עוברות על החטופים"'''], אתר הארץ, תאריך 23.10.2024) * "בשלב מסוים ביקשתי מהם להוציא סרטון, רציתי שיהיה למשפחה שלי אות חיים. אמרתי להם שאבא שלי חזק וששומעים אותו, והם באמת צילמו אותי... בשלב מסוים המחבלים רצו להוריד אותי למנהרות, לא הסכמתי. אמרתי להם שאני לא מוכנה. לא יכולתי לסבול את השקט שם ואת הבדידות." ~ התצפיתנית לירי אלבג בעדות על תקופת השבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO) * "למדתי תוך חודש את השפה הערבית ושמעתי את מי שהחזיק בי מביעים שמחה על הפילוג בעם בשאלת שחרורם של בני הערובה. חשבתי שהם מפעילים עליי טרור פסיכולוגי כאשר הנושא של בני ערובה הפכו לנושא פוליטי. לא האמנתי עד חזרתי לארץ ונחשפתי למציאות הקשה הזו. החזקתי 482 ימים מבלי שראיתי או שמעתי אף ישראלי, מאז שהופרדתי מאריאל, בן זוגי, 3 שעות אחרי שנחטפתי ועד שפגשתי את גדי (מוזס). אתם יכולים לתאר לעצמכם מקצת מהזוועות שעברתי בתקופת השבי שראיתם כולכם את יום שחרורי. למרות זאת חזרתי ממוקדת מטרה להציל את אריאל אהובי, דוד אחיו, ויתר בני הערובה במסגרת המאבק לשחרורם ובמקביל לתהליך השיקום הארוך הצפוי לי. כבר בערב יום שחרורי בשיבא אמרתי לאבא: 'אבא אל תרפה. אני צריכה את אריאל כדי להשתקם'. ואבא ענה לי: 'לא חשבתי אחרת'. ומכם אני דורשת, כמו אבא שלי, אל תחשבו אחרת. תחזירו את כולם במהלך אחד - את החיים ואת המתים, ואל תפחידו את העם בשאלת המחיר, אלא תפחידו את עצמכם, ואולי זה מה שיגרום לכם לשמור על אזרחי המדינה טוב יותר בעתיד." ~ ארבל יהוד בעדות על תקופת השבי (סלע אורי, [https://news.walla.co.il/item/3725977 '''"המסר של ארבל יהוד בוועדה בכנסת: לא האמנתי שנוצר פילוג בעם סביב החטופים"'''], אתר וואלה, תאריך 10.2.2025) * "רציתי לעצור ולהגיד תודה לעם ישראל, למשפחה, לחברים. התפילות והכוחות ששלחתם ליוו אותנו לאורך כל הדרך ועזרו לנו להאמין שהסיוט הזה בסוף יגמר. אתם מרגשים לרמות שהלב לא מכיל ועוד ייקח זמן להכיל ולהודות לכולכם. צריך לזכור שיש עוד 94 חטופים שרק מתים שנציל אותם. עם ישראל חי ובעזרת השם נמשיך לקבל בשורות טובות בשבועות הקרובים." ~ רומי גונן במסר עם חזרתה מהשבי ([https://www.mako.co.il/news-israel/2025_q1/Article-b53c13d837b8491027.htm '''"יש חיים אחרי המוות: המסר הראשון והמרגש של רומי גונן לאחר 471 ימים בשבי חמאס"'''] ,אתר NAKO, תאריך 22.1.2025) * "אני בסדר! זה ייקח [[זמן]], זה עוד תהליך וזה לא נגמר בשבוע או שבועיים, אבל אני פה בזכותכם, ואני בסדר. תודה לכל האנשים שעטפו ותמכו במשפחה שלי, ותומכים בי עכשיו. אפילו אנשים שלא מכירים אותי. וחשוב לי להגיד גם תודה לכל החיילים, ולכוחות הביטחון כי אני יושבת לראות קצת ולהשלים מה היה בשנה ההזויה הזו, ואני רואה איזה חלק חשוב בענק היה להם בשבעה באוקטובר וגם אחרי. ולמשפחות שהיקירים שלהן עדיין נמצאים בשבי, אתם לא לבד. אנחנו ממשיכים להיאבק בשבילכם. אנחנו נעשה הכל, אני אעשה הכל עד שכולם יחזרו הביתה ועד שתוכלו לסגור את המעגל ואנחנו ביחד עד הסוף. בשנייה הראשונה שאני יכולה לצאת מפה אני עם שלט ביד." ~ דורון שטיינברכר במסר עם חזרתה מהשבי (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1169162 '''"ברגע שאני יכולה אני מתייצבת עם שלט": הסרטון המרגש של דורון שטיינברכר"'''], אתר מעריב, תאריך 1.2.2025) * " שמי '''כרמל גת''', בת 39 מבארי. נחטפתי מבית הוריי ב-7/10 שם שהיתי עם בני משפחה נוספים שאני לא יודעת מה עלה בגורלם, אני מוחזקת בשבי עם מעט מאוד אוכל, מים, תנאי היגיינה ירודים, הפצצות בלתי פוסקות ובעיקר בלי לדעת אם אני הולכת לצאת מכאן בחיים. ב-7/10 אני, המשפחה שלי ושאר תושבי קיבוץ בארי הופקרנו לגורלנו. אני מתחננת ומפצירה בפני ממשלת ישראל והעומד בראשה מר בנימין נתניהו בבקשה, בבקשה הפסיקו את ההפקרות הזו, הפסיקו את ההפצצות ותחזירו אותנו הביתה. אזרחי מדינת ישראל, אני מבקשת מכם להמשיך להפגין עבורנו, המשיכו להילחם על החיים שלנו. משפחה יקרה שלי, אני מקווה שיש לי משפחה לחזור אליה, אני נשארת חזקה גם בשבילכם עד שהסיוט הזה ייגמר, אני אוהבת אתכם" ~ החטופה כרמל גת ז"ל בסרטון מתוך השבי שזמן קצר אחריו מצאה את מותה במנהרה כשכוחות צה"ל התקרבו לחלץ אותה ועוד חמישה חטופים שגם מצאו את מותם במנהרה (הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלכס לובנוב ואלמוג סרוסי). הובאה לקבורה בקיבוץ בארי (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/syruihi2r '''"אני חזקה: החטופה כרמל גת ז"ל בסרטון טרור פסיכולוגי קורע לב"'''], אתר YNET, תאריך 5.9.2024) ==משפחת ביבס== * "כפיר אהוב שלי, הספקת להתפנות מהבית בגלל סבב בעזה כמה חודשים אחרי שנולדת, הספקת לטעום אוכל מוצק, התחלת לזחול והספקת לחגוג לאח שלך יום הולדת 4. לא הספקת לחגוג יום הולדת שנה, אז איך אני יכול לציין לך יום הולדת 3? כפיר, אני מצטער שהבאתי אותך לעולם כזה אכזר. אני מקווה שאתה יודע כמה אני אוהב אותך וכמה אתה חסר לי! אני בטוח שאמא, אריאל וטוני חוגגים לך בגן עדן. אני בטוח שאמא עושה לך את היום הולדת הכי טוב ושמח שאפשר בדיוק כמו שהיא יודעת. אני אוהב אותך הכי בעולם תמיד בעולם" ~ ירדן ביבס בפוסט יום ההולדת ה3 לבנו כפיר שנחטף ביחד עם אמו שירי ואחיו אריאל לשבי בעזה ממנו לא שבו ([https://www.mako.co.il/news-israel/2026_q1/Article-4dffb534aefcb91027.htm '''"ירדן ביבס בפוסט שובר לב: כפיר שלי, מצטער שהבאתי אותך לעולם כזה אכזר"'''], אתר N12, תאריך 18.1.2026) * "ירדן ביבס הביט לי בעיניים וביקש שכל העולם יזדעזע מהאופן שבו ילדיו נרצחו. רצח ילדים מנוגד לכל אמת מידה מוסרית, ערכית ודתית - גם באסלאם. המרצחים הקיצוניים ביצעו פשע מתועב, כשהם נוהגים בחסרי ישע כפי שדאעש נוהג" ~ תא"ל (במיל') דניאל הגרי משתף מה אמר לו ירדן ביבס לאחר שגופותיהם של בני משפחתו חזרו לקבר ישראל ([https://news.walla.co.il/item/3809747 '''ירדן ביבס לבנו כפיר: "איך אני יכול לציין לך יום הולדת 3?"'''], אתר WALLA, תאריך 18.1.2026) * "מישמיש, מי יעזור לי לקבל החלטות עכשיו? איך אני אמור לקבל החלטות בלעדייך? את זוכרת את ההחלטה האחרונה שלנו? בממ"ד שאלתי אותך אם נלחמים או נכנעים. '''אמרת לי נלחמים'''. אז נלחמתי. אני מצטער שלא הצלחתי להגן עליכם. אני רוצה לספר לך על כל מה שקורה בעולם ופה בארץ. כולם מכירים ואוהבים אותנו. את לא מבינה איזה הזוי כל הטירוף הזה. אנשים אומרים לי שהם תמיד יהיו לצידי אבל הם לא את. אז בבקשה תישארי לידי ואל תלכי רחוק. זה הכי קרוב שאני אלייך מאז 7 באוקטובר ואני לא יכול לנשק ולחבק אותך וזה שובר אותי. בבקשה תשמרי עליי. תשמרי עליי מפני החלטות גרועות. תשמרי עליי מפני דברים רעים ותשמרי עליי מפני עצמי. תשמרי עליי שלא אשקע בחשכה. מישמיש אני אוהב אותך" ~ ירדן ביבס בהספד לרעייתו שירי ביבס בהלווייתה ובהלוויית שני הבנים אריאל וכפיר ([https://www.ynet.co.il/news/article/bjwqbd39yg '''"שירי, בבקשה תישארי": ההספד של ירדן ביבס למשפחתו"'''], אתר YNET, תאריך 26.2.2025) * "היה לי הכבוד לשבת עם '''ירדן ביבס''' ומשפחתו המורחבת לפרק זמן קצר - הם משפחה מיוחדת. ירדן איכשהו נתן לי שלווה מהרגע שהוא ישב לצדי. יש לו נשמה רגועה ואמיצה - מבינים מהר שהוא בעל, אבא וגבר מדהים, הוא יתגבר. אני מאמין בזה ואהפוך את זה לחלק מתפילותיי". ~ השחקן האוסטרלי נת'ניאל בוזוליץ' לאחר פגישה עם ירדן ביבס לאחר הלוויותיהם של רעייתו וילדיו (מרקוביץ לילך, [https://www.mako.co.il/entertainment-celebs/local-2025/Article-9d31555ae175591027.htm '''"נת'ניאל בוזוליץ' נפגש עם ירדן ביבס: הוא יתגבר, אני מאמין בזה"'''], אתר MAKO, תאריך 2.3.2025) * "'''שירי, ירדן, אריאל וכפיר''' אהבו מאוד את ביתם בניר עוז, את המרפסת והדשא, שם בילו אינספור רגעים מאושרים כמשפחה וממנו נחטפו כולם ב-7 באוקטובר. 16 חודשים ביקשנו ודאות וכעת אין בה נחמה, אך מקווים לתחילתה של סגירת מעגל. בהפרש של שבועיים עברנו משמחה גדולה על חזרתו של ירדן, לעצב תהומי וזעזוע על הירצחם בשבי של שירי והילדים. הוא (ירדן) נע על קשת של רגשות של מי שחזר מהגיהינום ושמח על כך, למי שנאלץ להתמודד עם אובדן קשה כל כך של כל מה שהיה בית עבורו. לעיתים קרובות הוא תוהה איך שירי הייתה מגיבה לכל זה, ושירי לא פה לעבור את זה יחד איתו." ~ הודעת הספד משותפת של קיבוץ [[w:ניר עוז|ניר עוז]] והמשפחה המורחבת על זיהוי גופותיהם של שירי-אריאל-כפיר ביבס וההכנות להבאתם למנוחה אחרונה (צ'כנובר יעל & גרין רוני, [https://www.ynet.co.il/news/article/rjjarot5je#autoplay '''"עם הספדים שישודרו לציבור - ודגלי ישראל בצד הדרך: כך תיראה הלוויית שירי, אריאל וכפיר ביבס"'''], אתר YNET, תאריך 24.2.2025) * "נראה לי שלחטופים פחות אכפת מהטקס בהשוואה לחופש, ונראה לי שמחפשים שוב תירוצים לפוצץ את העסקה. כולנו ראינו מה להשאיר חטופים בידיים של חמאס עושה לחטופים, אפילו אם הם תינוק, ילד בן 4 ואמא שלהם. כל מי שהרגיש השבוע זעם וכאב לב שעולה על גדותיו וחוסר אונים, הנה משהו שאפשר וחובה עלינו כחברה אנושית לעשות, וזה לא לתת לביבי לפוצץ את העסקה בשביל קואליציה, כפי שכל התחזיות אמרו שיעשה" ~ הקומיקאית [[w:גיתית פישר|גיתית פישר]] במסר על חשיבות השלמת עסקת החטופים (איצקוביץ ערן, [https://celebs.walla.co.il/item/3729432 '''"הקומיקאית הידועה נגד נתניהו: לא לתת לו לפוצץ את העסקה"'''], אתר וואלה, תאריך 24.2.2025) ==נאמר על החטופים == * "היא (נעמה לוי) נשאה דברים בכיכר החטופים, השתתפה במפגש עם טראמפ וממשיכה להיאבק על זכר החברות ועל שחרור יתר החטופים. נעמה לוי מהווה מופת של עמידות - במשך 15 חודשים בשבי שמרה על עצמה, על חברותיה ועל התקווה" ~ על הפעילות של נעמה לאחר החזרה לישראל מהשבי בעזה (אירית פלג ברנבלי, [https://www.mako.co.il/home-family-relationship/Article-e2542cbb5369991027.htm '''"הביתה, אבל לא באמת: המציאות החדשה של פדויי השבי מ-7 באוקטובר"'''], אתר MAKO, תאריך 6.10.2025) * "לקח לה יותר מדי זמן לחזור הביתה. הסיוט הזה היה ארוך. כגודל הסיוט הנורא - כך גם האושר שהיא חזרה. יש עוד דרך שצריך ללכת בה" ~ ד"ר איילת לוי השחר על חזרתה של בתה נעמה לוי מהשבי והתקופה שאחרי (הדר אור, [https://www.ynet.co.il/news/article/byfo9ric1l '''"יש עוד דרך שצריך ללכת בה: השיקום של נעמה לוי, ושלט החטוף שנושאת אמה"'''], אתר YNET, תאריך 25.2.2025) * "המידע על יותם נתן לי אוויר לנשום, יותם היה חזק בשבי, לא רק דאג לעצמו אלא תמך בכל מי שהיה סביבו. מתמודד הנפש היה גיבור עוצמתי עם חיוך שהשרה בטחון על צעירים וצעירות ממנו. מקום לאנשים שיש להם קשיים בחיים אבל הם עוצמתיים כמו יותם ויוכלו להגיע למצוא את הכוחות שלהם איתנו. אנחנו כבר לא נחבק אותו, לא נאכל איתו המבורגר ביום הולדת, לא נצחק מהשטויות שלו ולא נשמע שירים חדשים או נלך להופעה שלו אבל אנחנו נפגוש את יותם שלנו בעזרה לאחרים." ~ אמו של יותם חיים על העדות של קרינה ארייב ששהתה לצד בנה ז"ל בשבי בעזה ועל המיזם שהיא ומשפחתה מגייסים תרומות כדי להנציח את יותם (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175119 '''"לאחר שחזרה מהגיהנום: התצפיתנית בעדות מדהימה על יותם חיים"'''], אתר מעריב, תאריך 23.2.2025) *"בימים הראשונים נעמה הוחזקה עם אורי מגידיש (חולצה במבצע [[w:ראשית האור|ראשית האור]]). אחרי זה שרדה לבד בשבי פצועה, האמונה שיש אנשים שנלחמים עליה החזיקה אותה" ~ ד"ר איילת לוי שחר על תקופת השבי של בתה נעמה לוי (התוכנית '''"סדר יום"''' בהגשת קרן נויבך, כאן רשת ב') * "היא אמרה לי דברים בלתי נתפסים. בכל בוקר היא קמה חזקה, יוצרת חיים מלאים ושלמים לשלוש הבנות שלה ואז משכיבה אותן לישון מוקדם. אחר כך, הייתה לה שגרה קבועה להתקלח ולהתארגן ל'דייט' עם שגיא. בכוח המחשבה היא פגשה אותו כל לילה בחלום הראשון, ובדמיונות הם דיברו כל הלילה בניר עוז ורקדו עד הבוקר אליו הייתה מתעוררת עם הזיכרון ממנו. היא דיברה בידיעה ברורה שהוא יחזור, ואפשרה לי להפוך לשיר את הסיפור שלה" ~ הזמר [[w:עידן רייכל|עידן רייכל]] מספר כיצד נכתב השיר 'דרישת שלום מחיים אחרים' שהוקדש לשגיא שנחטף לעזה & אביטל דקל חן שנשארה בהיריון ועם שתי בנות קטנות ([https://www.mako.co.il/tv-avri_and_sherki/articles/Article-ba8cdbb3ebb0591027.htm '''"היא סיפרה לי שכל בוקר היא קמה חזקה, ויוצרת לבנות שלה חיים מלאים ושלמים"'''], אתר מאקו, תאריך 16.2.2025) * "הזיהוי מתבצע על פי מספר שיטות מדעיות וכולן כרוכות בהשוואה של נתונים מהחלל כשהוא היה בחיים. ניתן להשתמש בצילומי רנטגן, בהשוואה של נתוני משקל, שיניים, והחומר התורשתי די.אנ.איי. נעשה את המקסימום, אך לשרידים שמגיעים אחרי תקופה ארוכה הזיהוי לא תמיד אפשרי. בכל מקרה נעשה את כל מה שנוכל כדי להניח את דעתן של המשפחות שידעו מה קרה ליקיריהן" ~ ראש המכון לרפואה משפטית ד"ר חן קוגל על ההיערכות הלא קלה (בלשון המעטה) לקראת שחרור גופות החטופים, התהליך הצפוי לזיהוי החללים המוחזרים, ועל הרצון להבאתם למנוחת עולמים מכובדת ומתן מזור למשפחות (גל איתי [ד"ר], [https://www.maariv.co.il/news/health/article-1174133 '''"משרד הבריאות: הרחיקו ילדים מחר מהטלוויזיה; כך יבוצע זיהוי החטופים החללים"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025) * "יש בהן כעס מסוים על מה שקרה שם. המראות שהן נחשפו אליהם, החברים והחברות ששירתו איתן והופקרו – הכול הוביל לאיזושהי תחושה של בגידה. אז פה ושם היא בהחלט מביעה כעס גדול. שואלת איך זה יכול להיות? חלק מהעניין הזה הוא שעוד לא נעשה תחקיר מסודר, לא הוקמה ועדת חקירה ולא יודעים עד הסוף מה קרה שם. זה לא צריך להיעשות רק עבורה, אלא גם עבור כל הגיבורים והגיבורות שהיו בנחל עוז ובכלל, לכולנו כמדינה. חובתנו לשאול ולהבין – מה היה שם? איך הגענו למצב הזה? איך לא נגיע אליו שוב בעתיד?" ~ אביה של נעמה לוי משתף בתחושותיה הרחק מאור הזרקורים לאחר שחרורה מהשבי ותהליך השיקום (אדיב ליעם & כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/politics/article-1172530 '''" אביה של נעמה לוי חושף לראשונה: "יש בהן כעס ותחושת בגידה על מה שקרה" '''], אתר מעריב, תאריך 13.2.2025) * "נעמה בסדר. חזר לה חוש ההומור, היא בסדר גמור. משוחחת, זוכרת פרטים וימי הולדת של כולם. כל פעם שאפשר - אנחנו מדברים. היא נמצאת בשיקום, בחורה עסוקה, אבל אנחנו מוצאים את הזמן" ~ סבה של התצפיטנית נעמה לוי על מצב חזרתה מהשבי (סבר מירב, [https://www.israelhayom.co.il/news/local/article/17269843 '''"סבה של נעמה לוי, התצפיתנית ששוחררה: היא ניהלה מחברת כדי לא לשכוח דברים"'''], אתר ישראל היום, תאריך 31.1.2025) * "הרבה חודשים היא הייתה במנהרות, ורשמה לעצמה דברים בשבי, כמו תאריכים. היא ניהלה מחברת וזה עזר לה לזכור." ~ סבה של התצפיתנית נעמה לוי מסביר כיצד הצליחה לשרוד את תקופת השבי (סבר מירב, [https://www.israelhayom.co.il/news/local/article/17269843 '''"סבה של נעמה לוי, התצפיתנית ששוחררה: היא ניהלה מחברת כדי לא לשכוח דברים"'''], אתר ישראל היום, תאריך 31.1.2025) * "איידן פלאט, כוכבת רשת אמריקאית, צעדה ברחובות הוליווד במיצג מחאה על חטיפתה של נעמה – במיצג היא מובלת על ידי 'איש חמאס', כשבגדיה ופניה מגואלים בדם. חברותיה, שרצו שיכירו את נעמה לא רק בסרטון הנוראי שבו היא נראית נחטפת על ידי החמאס, הכינו סרטון עם תמונות וסרטונים של נעמה כפי שהן מכירות אותה" ~ על המחווה ההוליודית של הכוכבת מלוס אנג'לס והמחווה של חברותיה לנעמה לוי בזמן שהותה בשבי לאחר המראות הקשים מיום חטיפתה לעזה (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1166852 '''"חטופות שראו אותה אמרו שהיא עומדת ומדברת": סיפורה של נעמה לוי"'''], אתר מעריב, תאריך 24.1.2025) ==אמונה ושמירת מצוות בתקופת השבי== * "בדרך אמונה בחרתי ובדרך אמונה שבתי" ~ אגם ברגר [https://www.inn.co.il/news/662244] * "אני חושבת, שאחד הדברים שעזרו לאבא שלי להתמודד, וגרמו לו לחזור הביתה, לא רק בחיים, אלא הרבה יותר חזק ממה שאני זוכרת אותו – זה האמונה... אני חושבת ששם בשבי, החיבור ליהדות אפילו התחזק יותר. אבא שלי, מתוך 484 הימים שהוא היה שם, חצי מהזמן הוא היה לבד לגמרי, כשהרבה מהזמן הזה הוא היה נעול בתוך חדר. בפעמים הבודדות שהוא היה בסביבת אנשים, הם דיברו ערבית, התפללו לאללה. וכמובן שהזהות היהודית – הוא חיפש אותה, והיה לו קשה למצוא. אז הוא מצא אותה בתפילות קטנות שהוא התחיל להגיד. בברכות על האוכל. 'בורא מיני מזונות', שהוא לא אמר בחיים שלו. ו'שמע ישראל', שהוא לא אמר בחיים שלו. והוא אמר שבתוך כל התופת הזאת, רגע להיזכר שאני יהודי, ושיש משמעות לעם שלי ומאיפה שאני מגיע, מאוד מאוד מאוד חיזק אותו. "ואבא שלי, אחרי שהוא חזר, שאלתי אותו: מה תרצה שנעשה בארוחת שישי הראשונה שלנו ביחד? אנחנו דמיינו מה נכין לו לאכול, ודמיינתי שהוא יגיד ככה איזה תבשיל שהוא אוהב. והוא אמר לי: את יודעת מה אני הכי הכי רוצה שיהיה? כיפה וכוס לקידוש. וקודם כול זה הפתיע אותי, אני חושבת שיש משהו בלהיות, לא רק בארץ אויב, במקום שבו בכוונה גורמים לך להיות הכי לא יהודי, הכי להתרחק מהזהות שלך, ודווקא במקום הזה להחליט שאני שומר על הזהות שלי. הוא שמר על עצמו ובזה שהוא שמר על עצמו הוא שמר בעיניי על כולנו". - שיר, בתו של קית' סיגל, '''[https://www.inn.co.il/news/662526 כה עשו חטופינו | ערוץ 7]''' * [...] ואשתו אביבה [סיגל], ששוחררה בעסקה הראשונה, מספרת בסרטון אחר: "החוטפים דרשו שאתפלל איתם. אמרתי לעצמי, אני לא אתפלל לאללה. עשיתי בכאילו, עם השפתיים. אני כל כך גאה בעצמי על זה". [https://sivanrahavmeir.com/%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%95-%d7%95%d7%94%d7%98%d7%95%d7%a8-%d7%94%d7%a9%d7%91%d7%95%d7%a2%d7%99/%d7%98%d7%95%d7%a8-%d7%9c%d7%a4%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%aa%d7%a8%d7%95%d7%9e%d7%94-%d7%aa%d7%a9%d7%a4%d7%94/ יהודי מחפש משמעות: טור לפרשת תרומה תשפ"ה, סיון רהב-מאיר] * "התחזקתי קצת בשבי... אני צריך שתסבירו לי כי היינו עושים הבדלה... כל השבי הזה, ממש הרגשתי שיש מישהו למעלה ששומר עלי ואני צריך להיות חזק". - אוהד בן עמי, [https://www.inn.co.il/news/662306 אוהד בן עמי: "התחזקתי בשבי, הרגשתי שיש מישהו למעלה ששומר עלי"] * "מה שהחזיק אותי זו האמונה, אמרתי מה שאני יודע, אמרתי 'שמע ישראל', 'מודה אני', זה מה שאני ידוע, זה מה שאמרתי.~ אלמוג מאיר ג'אן [https://www.hidabroot.org/article/1197528] * "אני לא אדם דתי, אבל שם, מהרגע שנחטפתי, כל בוקר אמרתי 'שמע ישראל', דבר שמעולם לא עשיתי בחיי, כוח האמונה הוא מטורף. הרגשתי שיש מישהו שמשגיח עליי." - אלי שרעבי, '''[https://www.inn.co.il/flashes/ שורד השבי אלי שרעבי: "מעולם לא אמרתי 'שמע ישראל' – עד שנחטפתי" | ערוץ 7]''' * "ברגע שגוררים אותי מהבית ומכניסים אותי לרכב, אני מבין שאני נחטף. הדבר הראשון שעשיתי באופן אינסטינקטיבי היה להגיד 'שמע ישראל'. זה ליווה אותי יום-יום בשבי... כשאתה רואה שהישועה מתעכבת – קשה להמשיך להאמין, אבל דווקא מהמקומות הקשים אתה נדרש להאמין עוד יותר. ובסוף זה הגיע." ~ אלי שרעבי ([https://www.inn.co.il/news/668178 מקור]) * "הייתי 505 ימים בשבי בעזה. כשהייתי שם – האמונה שלי באלוהים התחזקה מאוד. כל בוקר קמתי והודיתי לאל שיש לי אוויר בריאות, מעט אוכל על הצלחת, ושמשפחתי בטוחה בישראל... כל שישי עשיתי קידוש. האמונה שלי, והאמונה שלי באלוהים – הם מה שהחזיקו אותי..." ~ עומר שם טוב ([https://www.inn.co.il/news/668210 מקור]) * "הייתי בקבר בהילולה של רחל אימנו ביום ההולדת הלועזי של סשה, והתפללתי שאראה את הבן שלי. יום אחרי קיבלתי סרטון ממנו. התחברתי לרחל שגם לה היה ילד אחד, כי את השני אחרי שנולד היא לא הספיקה לגדל, ולילד קראו יוסף, יוסף הצדיק. כשסשה חזר הוא אמר שהיו צריכים לתת לו שם ערבי, ובהתחלה נתנו לו שם שהוא לא הצליח לבטא, אז אמרו לו לבחור שם שהוא יודע להגיד - והוא בחר ב'יוסוף', שזה יוסף, כמו הבן של רחל אימנו. כששמעתי את זה הייתה לי צמרמורת". - ילנה טרופנוב, אימו של סשה, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1a11ldocjl הכינוי של סשה בשבי, והתפילה של אימו: "הוא חווה זוועות"]. * "היו לו שם חוויות מאוד קשות שאני לא יכולה לספר, אבל הוא אמר לי דבר אחד. הוא ישב שם, לפני זה הוא היה רגיל לשלוט בחיים שלו, הוא ידע מה הוא מתכנן, כמו רוב האנשים, מתכננים תוכניות, עושים דברים, הכול תלוי בך. פתאום החיים שלו לא תלויים בו, אפילו בשובים שלו זה לא תלוי, רק בקדוש ברוך הוא. הוא הבין את זה שם. היו לו מקרים שהוא היה ממש קרוב להיהרג, והקדוש ברוך הוא שמר עליו. ממש ככה". - ילנה טרופנוב, אימו של סשה, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1a11ldocjl הכינוי של סשה בשבי, והתפילה של אימו: "הוא חווה זוועות"]. * "באמונתך הבלתי מתפשרת שמרת על הרוח היהודית. בעוצמתך חיזקת דור שלם. בנחישותך הענקת לעם ישראל כוח ותקווה. בהוקרה עמוקה מביקורך בקבר יוסף" ~ ברכה שקיבלה התצפיתנית אגם ברגר בביקורה בקבר יוסף לאחר שובה מהשבי (בן קימון אלישע, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1xystzjjl '''"אגם ברגר בקבר יוסף: החטופים צריכים אותנו חזקים בשבילם"'''], אתר YNET, תאריך 3.3.2025) * "בינואר הקודם המחבלים הביאו לנו סידור שמצאו בשטח. הם שאלו אותנו מה זה ונתנו לנו אותו, ואנחנו השתמשנו בו לאורך השבי. את רוב החגים ציינו. היה לנו רדיו חלק מהזמן, ולפעמים ראינו דברים בטלוויזיה שמהם הבנו מה התאריך. היה לנו גם לוח שנה לועזי. פספסנו את שני חגי חנוכה, אבל עשינו את פסח ולא אכלתי חמץ, ביקשתי קמח תירס והשובים הביאו לי. באיזשהו מקום העריכו אותי יותר כי אני דתייה. הם אמרו שכל היהדות היא שקר, אבל הם מעדיפים מישהו שמאמין באלוהים מאשר מישהו שלא מאמין. אין אופציה כזו מבחינתם. שמרתי כיפור, תענית אסתר, תשעה באב. ביקשתי מאלוהים שיביא לי רמז, ואז במקרה התאריך ב' באב הופיע בטלוויזיה. משם ספרנו עד ט' באב. להדליק אש בשבת פשוט לא הסכמתי. לא ראיתי טלוויזיה בשבת, היו שבתות שהייתי מוותרת גם על הרדיו. הייתה תקופה שהיו מביאים לנו נרות לפני שבת, שמענו גלגלצ וידענו מתי שבת. לקחתי על עצמי משהו" ~ התצפיטנית אגם ברגר מספרת על הנחישות שלה לשמור על מנהגים יהודיים במהלך תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/military/article-1174299 '''"העריכו אותי יותר בגלל שאני דתייה": העדות המדהימה של אגם ברגר על שמירת השבת והמצוות בשבי"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025) * [...] הפעם אני ביום כיפור צם כמו שצריך, וזה יבוא. וזה פעם ראשונה בחיים שצמתי כמו שצריך ולא עבר כלום זמן, והנה אני פה [https://www.facebook.com/watch/?v=817764037307925&vanity=divuchimbizmanemet איתן הורן שורד השבי מספר בדמעות סיפור מצמרר מתוך המנהרות ״צמתי פעם ראשונה בחיים כיפור וביקשתי להשתחרר - וזה מה שקרה״]. * רום ברסלבסקי סיפר שהמחבלים הציעו לו להתאסלם, והבטיחו בתמורה לתת לו יותר אוכל ולהקל עליו בתנאים הקשים בשבי, אבל הוא רק אמר להם כל הזמן: "אני יהודי חזק!". למצלמות הוא אמר עכשיו: "אני מבקש שאנשים יבינו שהם יהודים, שיעשו יותר מצוות. עשו לי את זה רק כי אני יהודי. יהודי צריך לדעת שהוא במקום גדול, שהוא לא כמו כולם". [https://sivanrahavmeir.com/%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9E%D7%99/%D7%96%D7%94-%D7%9C%D7%90-%D7%A8%D7%A7-%D7%94%D7%97%D7%98%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%9D-%D7%96%D7%94-%D7%92%D7%9D-%D7%90%D7%A0%D7%97%D7%A0%D7%95/ סיון רהב מאיר] ==דברי הורים לאחר השחרור== * "ברוך אתה ה׳ אלוהינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה, הודו לה׳ כי טוב כי לעולם חסדו. במשך 505 ימים בכל בוקר ישבתי בחדר של עומר והתפללתי ל[[אלוהים|בורא עולם]] שישמור ויגן על עומר שלנו מכל פגע ומכל רע וישיב אותו אלינו חי בריא ושלם ואני עומדת כאן עכשיו ומודה לך בורא עולם שלא השבת את תפילותי ריקם ועומר ילד השמש שלנו שב הביתה. אני רוצה להזכיר ולתת כבוד לאורי דנינו ז"ל שבשבעה באוקטובר שב לתוך התופת להציל את מיה איתי ועומר אורי שהכיר אותם רק כמה שעות לפני לא חשב על עצמו או על משפחתו שחינכה אותו על ערבות הדדית ועל כך שלא משאירים אף אחד מאחור. אורי שרד בשבי בתנאים תת אנושיים 11 חודשים ונרצח ע"י מפלצות החמאס. אורי הוא הגיבור והמלאך השומר של מיה איתי ועומר, יהיה זכרו ברוך. ...עומר ילד השמש שלנו שב הביתה ואנחנו נושמים לרווחה. 450 ימים עומר היה מוחזק במנהרה לבד בתנאים קשים שכללו חלק מהזמן הרעבה והתעללות פסיכולוגית. עומר שיתף שכל מה שחלם לעשות שישוב הביתה הוא לשים את הראש על ברכיי ושאלטף לו את השיער ולצאת לרכב עם מלכי על האופנוע ולהרגיש את רוח ה[[חופש]]. עומר שיתף אותנו שכשעבר את הגבול והגיע לידי החיילים שלנו הוא נשם לרווחה הפנים הראשונות שפגש היו של פסיכולוגית שהציגה את שמה והדבר הראשון הוא ביקש את רשותה לתת לה חיבוק כי הוא היה צמא למגע אנושי חום ואהבה. ואנחנו מלבד להזיל דמעה בכאב גדול חיבקנו את עומר שלנו חזק והבטחנו לו שלעולם לא נפסיק לחבק ולאהוב אותו." ~ שלי שם טוב, אמו של עומר, [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7] * ""וואו מאיפה מתחילים? 505 יום שעשינו כל מה שיכולנו בשביל להחזיר את אליה הביתה מאבק יום יומי מול מקבלי ההחלטות, ובעיקר בהסברה להעלאת המודעות בעם ישראל על השבויים והשבויות שנמצאים בשבי. ביקשתי מעם ישראל להיות ביחד, להיות בערבות הדדית ואחד בשביל השני כמו אחים ואחיות. והכי ביקשתי להרבות בתפילות ומעשים טובים, בצד של אליה שמענו שהיה כל יום אומר את הפרשיות של הנחת התפילין שידע בעל פה, ועושה קידוש על כוס מים, התחזק וחיזק אחרים. שמענו על הרבה ניסים ועל השגחה עליונה שאליה וחבריו חוו שם. את כל התחושות האלו מגיע לכל 63 משפחות החטופים שעדין שם לחוות. הם חייבים כולם לחזור הביתה מיד לפני שיהיה מאוחר. ...אלון אוהל וכל מי ששומע אותי ממעמקי האדמה אני נרוצה להגיד לכם, אתם לא לבד ואנחנו פה נילחם למענכם עד שתחזרו הביתה. ...אני רוצה להודות קודם כל לבורא עולם שהחזיר לי את אליה הביתה. תודה אבא ותודה שניה היא לכל כך הרבה אנשים מכל קשת האוכלוסיה ,אז כדי שלא אפספס אף אחד אני אומר עם ישראל היקר על כל גווניו תודה שהיתם איתנו בכל התקופה הזו, הגעתם מרחוק ומקרוב, תמכתם, עודדתם וחיזקתם. בלעדיכם לא היינו מצליחים. תודה עם ישראל חי וחזק". - סיגי כהן, אמו של אליה כהן. [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7] * "עומר הביס את השבי, והוא חזר חזק מהרוח. כעת הוא מתחייב - 'אני מצטרף למאבק עד לשחרור כל החטופים והחברים שהשארתי מאחור'". - ניבה ונקרט, אמא של עומר, [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7] * "שגיא, מאז שהוא קטן, מדבר עם העיניים. בפעם הראשונה שהסתכלתי לו בעיניים - ראיתי שזה הבן שלי - ולא הצל שלו. הוא עוד יצטרך הרבה שיקום וסיוע, אבל זה הוא. אני משוכנע שהתפילות של אזרחי המדינה וגם יהודים בתפוצות, סייעו לזה. אנחנו הרגשנו את זה ולדעתי גם שגיא הרגיש זאת וזו אחת הסיבות שהוא איתנו היום." - פרופ' דקל חן, אבא של שגיא, [https://www.inn.co.il/news/662224 אביו של שגיא דקל חן לערוץ 7: הסתכלתי בעיניו, זה היה הבן שלי ולא צל שלו | ערוץ 7] * "תודה לקדוש ברוך הוא, שהחיינו וקיימנו והגיענו לסוף הטוב הזה. אבינוש שלנו חזר מהשבי הארוך, רזה וחיוור, אבל חזק ומחושל ברוחו יותר מתמיד". "הוא חד, ממוקד, עוצמתי, ציני ומצחיק כמו תמיד, וגם קורן רוך ואהבה [...] בתודה להשם ולכולכם הוא חזר ממעמקי התופת והרוע, אל המשפחה, אל החברים ואל עם הנצח". - דיצה אור אמא של אבינתן אור [https://www.inn.co.il/news/681141 דיצה אור: "אבינתן חזק ומחושל ברוחו יותר מתמיד"|ערוץ 7] * ""זה ערב שהוא הרבה מעל מרגש ומעבר לכל דמיון"[...] "האירוע הזה של השיבה הביתה, הוא טלטלה בעוצמה לא פחותה מהעוצמה של החטיפה. כמו שהעולם המוכר והידוע שלנו התרסק לרסיסים בשבעה באוקטובר, אז גם כל השנתיים האלה בבת אחת התרסקו לרסיסים כשהוא חזר. התוכן הוא שונה לחלוטין, אבל העוצמה הפנימית הנפשית היא באמת אותה עוצמה".- דיצה אור אמא של אבינתן אור [https://www.inn.co.il/news/681331 דיצה אור: "השיבה הביתה מטלטלת לא פחות מהחטיפה"|ערוץ 7] ==לאחר החזרה: תקומה והתמודדות== *"אני עומד כאן היום אחרי שנתיים קשות וארוכות שהרגישו כמו נצח. שנתיים של חושך, געגוע ופחד - אבל גם תקווה שלא הסכמתי לוותר עליה". לדבריו, רגע לפני שהורד למנהרות בעזה, נחשף לתמונות מכיכר העצמאות והתרגש ממחאת המשפחות: "נתתם לי תקווה וכוח, עם ישראל שלא שוכחים את אחיהם מאחור - תודה לכם!". ~ גיא גלבוע דלאל [https://www.inn.co.il/news/683094 גיא גלבוע דלאל בנאום ראשון: "נחשפתי לכיכר מעזה. נתתם לי תקווה וכוח"] *[...] עכשיו כשחזרנו הביתה, אפשר לחזור ולשחק כדורגל. רק תהיה מוכן - אנחנו באים לקחת עוד צלחת אליפות של שועלי כפר עזה. ולסיום - מתוך הכאב, מתוך התקווה שהתממשה, ומתוך האחריות שעוד לפנינו - אנחנו אומרים בקול ברור: עם ישראל חי!".~ גלי ברמן [https://www.inn.co.il/news/683094 גיא גלבוע דלאל בנאום ראשון: "נחשפתי לכיכר מעזה. נתתם לי תקווה וכוח"] * "למעלה מ-40,000 עותקים של הספר שלי נמכרו בחודשיים! אני רוצה להודות לכולם על הרגע המרגש הזה. עם דמעות בעיניים אני כותב את זה, כי תמיד הייתה לי את התשוקה לכתוב ולהשפיע. באמת שלא היה לי פשוט להתמודד עם מה שעברתי, ועוד לרדת לפרטי פרטים - כל כך בגלוי וחשוף מול מדינה שלמה, ותכף גם מול עולם שלם". "כנראה שהייתי צריך להעביר הלאה את השיעורים שלמדתי אי שם בעומק המנהרה. מי שיחפש לראות את הטוב בכל דבר - תמיד ימצא אותו. והנה ההוכחה: מהמקום הכי נמוך אפשר רק לעלות למעלה". ~ אלי-ה כהן [https://www.inn.co.il/news/682828 במסע הסברה בקנדה: שורד השבי אלי-ה כהן קיבל את אות "ספר הפלטינה"] * "[...] אני לא קורבן, אני לא מחפש רחמים עצמיים. עברתי את מה שאני עברתי, ואני לוקח את זה - רק גדל. ממשיך ללמוד ולהתפתח. אני הולך לטרוף את העולם הזה".[https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל] ==דברי פוליטיקאים וקצינים== * "הם בחיים. הם לא מתים אבל מצבם קשה ולכן אנו צריכים לעשות הכול כדי להוציא אותם במהירות הגבוהה ביותר." ~ [[בנימין נתניהו]], 16 ביולי 2024 ([https://www.srugim.co.il/1017926-%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%98%D7%95%D7%98-%D7%A9%D7%9C-%D7%A0%D7%AA%D7%A0%D7%99%D7%94%D7%95-%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%A8-%D7%A1%D7%A2%D7%A8%D7%94-%D7%90%D7%91%D7%9C-%D7%94%D7%95%D7%90-%D7%9C%D7%90-%D7%A0 מקור]) * "צריך להגיד את האמת, להחזיר את החטופים זו לא המטרה הכי חשובה." ~ שר האוצר [[בצלאל סמוטריץ']], 21 באפריל 2025 ([https://www.ynet.co.il/news/article/h19mywmygg מקור]) * "חובתנו המוסרית, הלאומית, הראשונה במעלה, היא השבתם של החטופים והחטופות הביתה." ~ הרמטכ"ל [[אייל זמיר]] ([https://news.walla.co.il/item/3745921 מקור]) * "אני פונה מכאן אל אחינו שבידי המרצחים. עם שלם חסר אתכם, דואג לכם, זועק את זעקתכם. עם שלם מיוסר עד אין קץ. עם שלם יודע - בכל נימי נפשו, החרוכה מגעגוע ודאגה - שהפצע לא יגליד עד שתשובו אליו." ~ נשיא המדינה [[יצחק הרצוג]] ([https://news.walla.co.il/item/3745921 מקור]) * "אני מכיר שנים את המשפחה ההורים מלכי ושלי שמרו כל הזמן על אופטימיות. קהילת הרצליה הצעירה ליוותה את המשפחה; כל הזמן ונאבקה. ההתרגשות רבה" ~ ראש עיריית הרצליה [[w:יריב פישר|יריב פישר]] בברכות לשחרורו של עומר שם טוב ועל תרומת העיר [[w:הרצליה|הרצליה]] למאבק לשחרורו בדמות עצרות שבועיות ומפגן עצום ביום שחרורו (אשכנזי אבי & כהן משה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1174836 '''"חד כתער עם חיוך של מלך: עומר שם טוב ניפץ לרסיסים את תעמולת חמאס"'''], אתר מעריב, תאריך 22.2.2025) * "יש לנו הרבה מטרות במלחמה; אנחנו רוצים להחזיר את כל חטופינו. החזרנו עד היום 147 חיים, בסך הכל 196. יש עוד - עד 24 חיים, בסך הכל 59. אנחנו רוצים להביא את החיים וגם את החללים, זה יעד חשוב מאוד. במלחמה יש יעד עליון - והיעד העליון הזה הוא הניצחון על אויבינו, ואת זה אנחנו נשיג." ~ [[בנימין נתניהו]] ([https://www.gov.il/he/pages/event-bible010525 מקור]) * "אם היו רק חטופים חיילים, הייתי מקריב אותם, חייל חטוף הוא כמו חייל הרוג מבחינתי, חייל יכול להיהרג ולהיות חטוף." ~ סא"ל (מיל') אליאב דיקשטיין ([https://www.maariv.co.il/culture/tv/article-1200746 מקור]) [[קטגוריה:מלחמת חרבות ברזל]] odqedzlcbdqfv8u67s221loptb698ok תפילין 0 28950 234392 231613 2026-04-14T11:11:24Z בתציון87 23330 /* על הנחת התפילין */ 234392 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Israel 60 Years (2546780280).jpg|ממוזער|210 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=תפילין}} ==בתורה ובהלכה== * "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ." ~ {{פסוק|דברים|ו|ח}} * "מי שהוא זהיר בטלית קטן ילבשנו ויניח תפלין בביתו וילך לבוש בציצית ומוכתר בתפילין לבית הכנסת ושם יתעטף בטלית גדול." ~ [[שולחן ערוך]], אורח חיים, כ"ה, ב' * גם מצוות התפילין, כמו מצוות יישוב הארץ, קושרת את הקדושה אל תוך המציאות הגשמית. שכן נצטווינו לכתוב את הפרשיות הקדושות של התפילין על עור בהמה, ומניחים אותן בתוך בתים של עור בהמה, לומר שאפילו הצדדים הבהמיים מקושרים לקדושה. וזהו שאמרו חכמים: "עשה מצווה זו (תפילין) שבשבילה תיכנס לארץ" (קידושין לז, ב).~ הרב אליעזר מלמד '''[https://www.inn.co.il/news/688338 קשר של קדושה: התפילין כאות וכמהות | ערוץ 7]''' ==על הנחת התפילין== * '''אלי-ה כהן''' [[החטופים ברצועת עזה|שחזר מהשבי]] לפני כמה חודשים סיפר כמה התגעגע לתפילין שלו, ולכן המציא משהו יצירתי ומרגש: "הייתי הולך בכל בוקר לצד של החדר, ומדמיין איך אני מניח את התפילין. הייתי עושה 'סדר הנחת תפילין', בלי תפילין. לפעמים ממש הצלחתי להרגיש את התפילין עליי".[https://sivanrahavmeir.com/%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9E%D7%99/%D7%96%D7%94-%D7%9C%D7%90-%D7%A8%D7%A7-%D7%94%D7%97%D7%98%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%9D-%D7%96%D7%94-%D7%92%D7%9D-%D7%90%D7%A0%D7%97%D7%A0%D7%95/ סיון רהב מאיר] * "כשאני מניח תפילין, אני מרגיש שזה הופך אותי ליותר טוב. זה עושה אותי ליותר מפוקס, לאחד שעוסק בעיקר ולא בתפל." ~ [[נתן רביץ]] * "אני מניח תפילין כבר כשנתיים, לא גדלתי עם זה, לא גדלתי מתוך הבנה של זה. ואם להיות לגמרי כן - כשראיתי אנשים בניו יורק עושים את זה ברחוב, מחוץ לחנות בייגל או בפארק, זה נראה לי מוזר. לא הבנתי את זה. לא הבנתי את היופי או את המשמעות. אבל עכשיו? עכשיו כשאני מניח תפילין, במיוחד דבר ראשון בבוקר - זה פוגע לי בחזה. זה ממקד אותי. זה טוען אותי. זה גורם לי להרגיש ממוקד, יציב ומצויד - לא בנשק, אלא בתכלית, במשמעת ובזהות. זה לא רק טקס - זו הדרך שלי לדבר עם אלוקים. זו הדרך שלי לדבר עם העם שלי. זו הדרך שלי לדבר עם עצמי. ואני אוהב את זה. ממש אוהב את זה. כשאני יוצא מהבית אחרי תפילה, אני מרגיש כמו גיבור על. לא בלתי־פגיע - אבל מחובר. עם ישראל חי ~[https://www.inn.co.il/news/681663 השחקן היהודי מייקל רפפורט חושף: כך התחזקתי דרך הנחת תפילין]. * מראיין לסיום מבצע 'שאגת ארי': "מתי יותר מניחים תפילין?" חסיד חב"ד: "מהקורונה יש עליה, מהשביעי באוקטובר יש עליה, ועכשיו יש עוד יותר [...] אפשר אפילו לומר ברמה של הכפלה" [https://www.inn.co.il/news/694250 משאל רחוב של הפסקת האש בתל אביב] * "כשם שהנחת תפילין היא [[מצווה]] מהתורה על כל [[יהודים|יהודי]], ללא חילוק אם הוא גדול בתורה או אדם פשוט, כך חוב גמור על כל יהודי להקדיש חצי שעה בכל יום למחשבה אודות [[חינוך]] ילדיו." ~ [[יוסף יצחק שניאורסון]] * "[[טלית]] ותפילין לא היו לי שם, אך הייתה לי טהרת הלב. והלוואי שהיום, עם הטלית, עם התפילין, עם לימוד החסידות לפני התפילה, עם המקווה ועם ועם ועם, הלוואי והיום תהיה לי אותה טהרת לב שהייתה לי שם." ~ [[מנחם מנדל פוטרפס]] * "אתה יודע מתי תגיע לדרגה שאתה מאמין ביהדות ולא מתבייש? כשאתה תוכל להסתובב באמצע דיזנגוף בתהלוכה עם תפילין על הראש וציצית." ~ [[יגאל לוינשטיין]] * "כשנכנסתי לעול מצוות קרא לי אבא למחסן... ואמר: 'בהנחת תפילין עוד לא הגשמת את המצוות העיקריות. אתה נעשה לאיש, ומעכשיו יהיה לך נשק משלך'." ~ [[יגאל אלון]] * "עושר אדם, אוצרות רוח ונפש, מעיינות של פעלתנוּת, מוקדי אמונה וחלום, בניהם ובני בניהם של יהודים עטורי טלית ותפילין." ~ [[W:אברהם שמואל שטיין|אברהם שמואל שטיין]] * "כי בסתר הרי הייתי ממשיך להאמין בדת היהודית ולהניח תפילין בלי שאיש ידע, כך שבעצם לא באמת הייתי ממיר את דתי." ~ [[יובל כספין]] ==בספרות== * "הוציא משם תיק תפילין, הפשיל את שרוול ידו השמאלית והניח עליה תפילין של יד, ואחר כך תפילין של ראש בראשו, כדת." ~ [[W:קדיש יהודה סילמן|קדיש יהודה סילמן]], 'פְרַנְקֶה' * "מעולם לא ראתה בעצמה [[פמיניזם|פמיניסטית]] וסירבה להצטרף לאלה מבינינו שמחו על כך שאסור להן ללבוש טלית ולהניח תפילין או [[לימוד תורה|ללמוד תורה]]." ~ [[נעמי רגן]], "[[עזר כנגדו (רומן)|עזר כנגדו]]" * "ומוצרים לנשמה היו טליתות, תפילין וסידורי תפילה ליהודים." ~ [[מאיר שלו]], "[[הדבר היה ככה]]" * " 'סליחה, כבר הנחת תפילין היום?' שואל אותי עסקן עם זקן. אמרתי לו 'לא, ומה איתך? כבר קראת הנסיך הקטן?' " ~ מתוך השיר "רכבת העמק" מאת [[יהונתן גפן]] ==כללי== * "מי שרוצה להניח תפילין ביד שמאל צריך לאחוז את החרב ביד ימין." ~ [[מיכאל בן ארי]] * "תפילין נשים פטורות. אם תבוא אישה תניח תפילין ניתן לה שתי סטירות, נעיף אותה. מה זה? את אישה את, מה את לובשת? 'לא ילבש כלי גבר על אישה', זה כלי גבר. זה ציווי של האנשים לא של הנשים." ~ [[עובדיה יוסף]] * "הילדון הגמלוני הזה, בעל חתימת השפם המביכה, מתחיל מיום זה והלאה להניח תפילין, לעלות לתורה ואף לקרוא בה, להצטרף למניין ולזימון ועוד ועוד." ~ [[אפרת שפירא-רוזנברג]] * "היום מדובר כבר על הנחת תפילין מתוך כוונה רוחנית, וחזרה לקיום של מצוות מסוימות כניסיון ליצירת חיים דתיים אותנטיים ומזינים רוחנית." ~ [[תומר פרסיקו]] [[קטגוריה:יהדות]] [[קטגוריה:חפצים]] 3qnpgwleysv38fthl57jfhf7ei6hlmn 234395 234392 2026-04-14T11:35:22Z קליאו 9676 /* על הנחת התפילין */עריכה 234395 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Israel 60 Years (2546780280).jpg|ממוזער|210 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=תפילין}} ==בתורה ובהלכה== * "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ." ~ {{פסוק|דברים|ו|ח}} * "מי שהוא זהיר בטלית קטן ילבשנו ויניח תפלין בביתו וילך לבוש בציצית ומוכתר בתפילין לבית הכנסת ושם יתעטף בטלית גדול." ~ [[שולחן ערוך]], אורח חיים, כ"ה, ב' * גם מצוות התפילין, כמו מצוות יישוב הארץ, קושרת את הקדושה אל תוך המציאות הגשמית. שכן נצטווינו לכתוב את הפרשיות הקדושות של התפילין על עור בהמה, ומניחים אותן בתוך בתים של עור בהמה, לומר שאפילו הצדדים הבהמיים מקושרים לקדושה. וזהו שאמרו חכמים: "עשה מצווה זו (תפילין) שבשבילה תיכנס לארץ" (קידושין לז, ב).~ הרב אליעזר מלמד '''[https://www.inn.co.il/news/688338 קשר של קדושה: התפילין כאות וכמהות | ערוץ 7]''' ==על הנחת התפילין== * "כשאני מניח תפילין, אני מרגיש שזה הופך אותי ליותר טוב. זה עושה אותי ליותר מפוקס, לאחד שעוסק בעיקר ולא בתפל." ~ [[נתן רביץ]] * "כשם שהנחת תפילין היא [[מצווה]] מהתורה על כל [[יהודים|יהודי]], ללא חילוק אם הוא גדול בתורה או אדם פשוט, כך חוב גמור על כל יהודי להקדיש חצי שעה בכל יום למחשבה אודות [[חינוך]] ילדיו." ~ [[יוסף יצחק שניאורסון]] * "[[טלית]] ותפילין לא היו לי שם, אך הייתה לי טהרת הלב. והלוואי שהיום, עם הטלית, עם התפילין, עם לימוד החסידות לפני התפילה, עם המקווה ועם ועם ועם, הלוואי והיום תהיה לי אותה טהרת לב שהייתה לי שם." ~ [[מנחם מנדל פוטרפס]] * "אתה יודע מתי תגיע לדרגה שאתה מאמין ביהדות ולא מתבייש? כשאתה תוכל להסתובב באמצע דיזנגוף בתהלוכה עם תפילין על הראש וציצית." ~ [[יגאל לוינשטיין]] * "כשנכנסתי לעול מצוות קרא לי אבא למחסן... ואמר: 'בהנחת תפילין עוד לא הגשמת את המצוות העיקריות. אתה נעשה לאיש, ומעכשיו יהיה לך נשק משלך'." ~ [[יגאל אלון]] * "עושר אדם, אוצרות רוח ונפש, מעיינות של פעלתנוּת, מוקדי אמונה וחלום, בניהם ובני בניהם של יהודים עטורי טלית ותפילין." ~ [[W:אברהם שמואל שטיין|אברהם שמואל שטיין]] * "כי בסתר הרי הייתי ממשיך להאמין בדת היהודית ולהניח תפילין בלי שאיש ידע, כך שבעצם לא באמת הייתי ממיר את דתי." ~ [[יובל כספין]] * "אלי-ה כהן [[החטופים ברצועת עזה|שחזר מהשבי]] לפני כמה חודשים סיפר כמה התגעגע לתפילין שלו, ולכן המציא משהו יצירתי ומרגש: 'הייתי הולך בכל בוקר לצד של החדר, ומדמיין איך אני מניח את התפילין. הייתי עושה 'סדר הנחת תפילין', בלי תפילין. לפעמים ממש הצלחתי להרגיש את התפילין עליי." ~ סיון רהב מאיר [https://sivanrahavmeir.com/%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9E%D7%99/%D7%96%D7%94-%D7%9C%D7%90-%D7%A8%D7%A7-%D7%94%D7%97%D7%98%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%9D-%D7%96%D7%94-%D7%92%D7%9D-%D7%90%D7%A0%D7%97%D7%A0%D7%95/ מקור] * "אני מניח תפילין כבר כשנתיים, לא גדלתי עם זה, לא גדלתי מתוך הבנה של זה. ואם להיות לגמרי כן - כשראיתי אנשים בניו יורק עושים את זה ברחוב, מחוץ לחנות בייגל או בפארק, זה נראה לי מוזר. לא הבנתי את זה. לא הבנתי את היופי או את המשמעות. אבל עכשיו? עכשיו כשאני מניח תפילין, במיוחד דבר ראשון בבוקר - זה פוגע לי בחזה. זה ממקד אותי. זה טוען אותי. זה גורם לי להרגיש ממוקד, יציב ומצויד - לא בנשק, אלא בתכלית, במשמעת ובזהות. זה לא רק טקס - זו הדרך שלי לדבר עם אלוקים. זו הדרך שלי לדבר עם העם שלי. זו הדרך שלי לדבר עם עצמי. ואני אוהב את זה. ממש אוהב את זה. כשאני יוצא מהבית אחרי תפילה, אני מרגיש כמו גיבור על. לא בלתי־פגיע - אבל מחובר. עם ישראל חי." ~ מייקל רפפורט [https://www.inn.co.il/news/681663 מקורה] ==בספרות== * "הוציא משם תיק תפילין, הפשיל את שרוול ידו השמאלית והניח עליה תפילין של יד, ואחר כך תפילין של ראש בראשו, כדת." ~ [[W:קדיש יהודה סילמן|קדיש יהודה סילמן]], 'פְרַנְקֶה' * "מעולם לא ראתה בעצמה [[פמיניזם|פמיניסטית]] וסירבה להצטרף לאלה מבינינו שמחו על כך שאסור להן ללבוש טלית ולהניח תפילין או [[לימוד תורה|ללמוד תורה]]." ~ [[נעמי רגן]], "[[עזר כנגדו (רומן)|עזר כנגדו]]" * "ומוצרים לנשמה היו טליתות, תפילין וסידורי תפילה ליהודים." ~ [[מאיר שלו]], "[[הדבר היה ככה]]" * " 'סליחה, כבר הנחת תפילין היום?' שואל אותי עסקן עם זקן. אמרתי לו 'לא, ומה איתך? כבר קראת הנסיך הקטן?' " ~ מתוך השיר "רכבת העמק" מאת [[יהונתן גפן]] ==כללי== * "מי שרוצה להניח תפילין ביד שמאל צריך לאחוז את החרב ביד ימין." ~ [[מיכאל בן ארי]] * "תפילין נשים פטורות. אם תבוא אישה תניח תפילין ניתן לה שתי סטירות, נעיף אותה. מה זה? את אישה את, מה את לובשת? 'לא ילבש כלי גבר על אישה', זה כלי גבר. זה ציווי של האנשים לא של הנשים." ~ [[עובדיה יוסף]] * "הילדון הגמלוני הזה, בעל חתימת השפם המביכה, מתחיל מיום זה והלאה להניח תפילין, לעלות לתורה ואף לקרוא בה, להצטרף למניין ולזימון ועוד ועוד." ~ [[אפרת שפירא-רוזנברג]] * "היום מדובר כבר על הנחת תפילין מתוך כוונה רוחנית, וחזרה לקיום של מצוות מסוימות כניסיון ליצירת חיים דתיים אותנטיים ומזינים רוחנית." ~ [[תומר פרסיקו]] [[קטגוריה:יהדות]] [[קטגוריה:חפצים]] 43qjobvkejpcuft52xodyawuhdwnue4 234396 234395 2026-04-14T11:38:18Z קליאו 9676 /* על הנחת התפילין */עריכה 234396 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Israel 60 Years (2546780280).jpg|ממוזער|210 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=תפילין}} ==בתורה ובהלכה== * "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ." ~ {{פסוק|דברים|ו|ח}} * "מי שהוא זהיר בטלית קטן ילבשנו ויניח תפלין בביתו וילך לבוש בציצית ומוכתר בתפילין לבית הכנסת ושם יתעטף בטלית גדול." ~ [[שולחן ערוך]], אורח חיים, כ"ה, ב' * גם מצוות התפילין, כמו מצוות יישוב הארץ, קושרת את הקדושה אל תוך המציאות הגשמית. שכן נצטווינו לכתוב את הפרשיות הקדושות של התפילין על עור בהמה, ומניחים אותן בתוך בתים של עור בהמה, לומר שאפילו הצדדים הבהמיים מקושרים לקדושה. וזהו שאמרו חכמים: "עשה מצווה זו (תפילין) שבשבילה תיכנס לארץ" (קידושין לז, ב).~ הרב אליעזר מלמד '''[https://www.inn.co.il/news/688338 קשר של קדושה: התפילין כאות וכמהות | ערוץ 7]''' ==על הנחת התפילין== * "כשאני מניח תפילין, אני מרגיש שזה הופך אותי ליותר טוב. זה עושה אותי ליותר מפוקס, לאחד שעוסק בעיקר ולא בתפל." ~ [[נתן רביץ]] * "כשם שהנחת תפילין היא [[מצווה]] מהתורה על כל [[יהודים|יהודי]], ללא חילוק אם הוא גדול בתורה או אדם פשוט, כך חוב גמור על כל יהודי להקדיש חצי שעה בכל יום למחשבה אודות [[חינוך]] ילדיו." ~ [[יוסף יצחק שניאורסון]] * "[[טלית]] ותפילין לא היו לי שם, אך הייתה לי טהרת הלב. והלוואי שהיום, עם הטלית, עם התפילין, עם לימוד החסידות לפני התפילה, עם המקווה ועם ועם ועם, הלוואי והיום תהיה לי אותה טהרת לב שהייתה לי שם." ~ [[מנחם מנדל פוטרפס]] * "אתה יודע מתי תגיע לדרגה שאתה מאמין ביהדות ולא מתבייש? כשאתה תוכל להסתובב באמצע דיזנגוף בתהלוכה עם תפילין על הראש וציצית." ~ [[יגאל לוינשטיין]] * "כשנכנסתי לעול מצוות קרא לי אבא למחסן... ואמר: 'בהנחת תפילין עוד לא הגשמת את המצוות העיקריות. אתה נעשה לאיש, ומעכשיו יהיה לך נשק משלך'." ~ [[יגאל אלון]] * "עושר אדם, אוצרות רוח ונפש, מעיינות של פעלתנוּת, מוקדי אמונה וחלום, בניהם ובני בניהם של יהודים עטורי טלית ותפילין." ~ [[W:אברהם שמואל שטיין|אברהם שמואל שטיין]] * "כי בסתר הרי הייתי ממשיך להאמין בדת היהודית ולהניח תפילין בלי שאיש ידע, כך שבעצם לא באמת הייתי ממיר את דתי." ~ [[יובל כספין]] * "אלי-ה כהן [[החטופים ברצועת עזה|שחזר מהשבי]] לפני כמה חודשים סיפר כמה התגעגע לתפילין שלו, ולכן המציא משהו יצירתי ומרגש: 'הייתי הולך בכל בוקר לצד של החדר, ומדמיין איך אני מניח את התפילין. הייתי עושה 'סדר הנחת תפילין', בלי תפילין. לפעמים ממש הצלחתי להרגיש את התפילין עליי." ~ [[סיון רהב-מאיר]] ([https://sivanrahavmeir.com/%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9E%D7%99/%D7%96%D7%94-%D7%9C%D7%90-%D7%A8%D7%A7-%D7%94%D7%97%D7%98%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%9D-%D7%96%D7%94-%D7%92%D7%9D-%D7%90%D7%A0%D7%97%D7%A0%D7%95/ מקור]) * "אני מניח תפילין כבר כשנתיים, לא גדלתי עם זה, לא גדלתי מתוך הבנה של זה. ואם להיות לגמרי כן - כשראיתי אנשים בניו יורק עושים את זה ברחוב, מחוץ לחנות בייגל או בפארק, זה נראה לי מוזר. לא הבנתי את זה. לא הבנתי את היופי או את המשמעות. אבל עכשיו? עכשיו כשאני מניח תפילין, במיוחד דבר ראשון בבוקר - זה פוגע לי בחזה. זה ממקד אותי. זה טוען אותי. זה גורם לי להרגיש ממוקד, יציב ומצויד - לא בנשק, אלא בתכלית, במשמעת ובזהות. זה לא רק טקס - זו הדרך שלי לדבר עם אלוקים. זו הדרך שלי לדבר עם העם שלי. זו הדרך שלי לדבר עם עצמי. ואני אוהב את זה. ממש אוהב את זה. כשאני יוצא מהבית אחרי תפילה, אני מרגיש כמו גיבור על. לא בלתי־פגיע - אבל מחובר. עם ישראל חי." ~ [[w:מייקל רפפורט|מייקל רפפורט]] ([https://www.inn.co.il/news/681663 מקור]) ==בספרות== * "הוציא משם תיק תפילין, הפשיל את שרוול ידו השמאלית והניח עליה תפילין של יד, ואחר כך תפילין של ראש בראשו, כדת." ~ [[W:קדיש יהודה סילמן|קדיש יהודה סילמן]], 'פְרַנְקֶה' * "מעולם לא ראתה בעצמה [[פמיניזם|פמיניסטית]] וסירבה להצטרף לאלה מבינינו שמחו על כך שאסור להן ללבוש טלית ולהניח תפילין או [[לימוד תורה|ללמוד תורה]]." ~ [[נעמי רגן]], "[[עזר כנגדו (רומן)|עזר כנגדו]]" * "ומוצרים לנשמה היו טליתות, תפילין וסידורי תפילה ליהודים." ~ [[מאיר שלו]], "[[הדבר היה ככה]]" * " 'סליחה, כבר הנחת תפילין היום?' שואל אותי עסקן עם זקן. אמרתי לו 'לא, ומה איתך? כבר קראת הנסיך הקטן?' " ~ מתוך השיר "רכבת העמק" מאת [[יהונתן גפן]] ==כללי== * "מי שרוצה להניח תפילין ביד שמאל צריך לאחוז את החרב ביד ימין." ~ [[מיכאל בן ארי]] * "תפילין נשים פטורות. אם תבוא אישה תניח תפילין ניתן לה שתי סטירות, נעיף אותה. מה זה? את אישה את, מה את לובשת? 'לא ילבש כלי גבר על אישה', זה כלי גבר. זה ציווי של האנשים לא של הנשים." ~ [[עובדיה יוסף]] * "הילדון הגמלוני הזה, בעל חתימת השפם המביכה, מתחיל מיום זה והלאה להניח תפילין, לעלות לתורה ואף לקרוא בה, להצטרף למניין ולזימון ועוד ועוד." ~ [[אפרת שפירא-רוזנברג]] * "היום מדובר כבר על הנחת תפילין מתוך כוונה רוחנית, וחזרה לקיום של מצוות מסוימות כניסיון ליצירת חיים דתיים אותנטיים ומזינים רוחנית." ~ [[תומר פרסיקו]] [[קטגוריה:יהדות]] [[קטגוריה:חפצים]] n2wxxh7lr3d46glu5xqnowr50ac58fi אנרכיזם 0 29590 234367 234353 2026-04-13T17:38:24Z קליאו 9676 עריכה 234367 wikitext text/x-wiki '''[[W:אנרכיזם|אנריכזם]]''' היא אידאולוגיה אשר מאמינה בביטול כל ההירכיות בחברה, ובפרט בביטול הממשלה. {{מפריד}} * "מטרה הדוגלת באידאל נפלא כגון אנרכיזם ושואפת להשתחרר מכבלי הדעות הקדומות והמוסכמות החברתיות, אינה אמורה לתבוע מבני האדם להתכחש לחיים ולהנאה מהם." ~ [[אמה גולדמן]] * "הננו אנרכיסטים. ואנו מצהירים שמבקשים אנו שהאחרים יתנהגו עמנו כמו שאנו מתנהגים איתם...בל ישתמשו נגדנו במעשי כפיה ואונס, באלימות, בשקר, במרמה, במזימות, ברמאות, כמו שאנחנו לא נשתמש נגד אחרים בנוכלות בערמה ובשקר...ישאלונו: אם ברצונכם שאחרים יתנהגו עמכם כמו שהם חפצים שאתם תתנהגו עמהם...למה אתם משתמשים בחומרי נפץ ובפצצות? מדוע הרגתם את אלכסנדר השני? כלום רוצים אתם שכך יתנהגו אתכם? תשובתנו פשוטה: כן! יהרגו הם אותנו כשנהיה מנצלים ומדכאים. אנו אומרים לבנינו: ביום ההוא, כשאני אהיה מנצל, רמאי, הרגני נא, אל תרחם! כן, הרגו אותנו, ירו בנו, תלו אותנו, אם נלך לעשוק את הזולת." ~ [[פיוטר קרופוטקין]] * "המוסר האנרכי דורש שיוויון גמור ביחסים בין אדם לחברו." ~ [[פיוטר קרופוטקין]] * "אתם לא [[נצרות|נוצרים]]. אתם לא [[יהדות|יהודים]]. אתם לא [[אסלאם|מוסלמים]]. ואתם בהחלט לא אתאיסטים. לכולכם אותו [[אל]], ושמו '[[ממשלה]]'. כולכם חברים בכת הכי מרושעת, מטורפת והרסנית בהיסטוריה. אם היה [[שטן]], הייתה זו הממשלה. ואתם סוגדים לו מכל הלב." ~ לארקו רוז rdqj8fa2smjas35x8f3qt7vm5e17h78 234368 234367 2026-04-13T17:41:15Z קליאו 9676 234368 wikitext text/x-wiki '''[[W:אנרכיזם|אנריכזם]]''' היא אידאולוגיה אשר מאמינה בביטול כל ההירכיות בחברה, ובפרט בביטול הממשלה. {{מפריד}} * "מטרה הדוגלת באידאל נפלא כגון אנרכיזם ושואפת להשתחרר מכבלי הדעות הקדומות והמוסכמות החברתיות, אינה אמורה לתבוע מבני האדם להתכחש לחיים ולהנאה מהם." ~ [[אמה גולדמן]] * "הננו אנרכיסטים. ואנו מצהירים שמבקשים אנו שהאחרים יתנהגו עמנו כמו שאנו מתנהגים איתם...בל ישתמשו נגדנו במעשי כפיה ואונס, ב[[אלימות]], ב[[שקר]], במרמה, במזימות, ברמאות, כמו שאנחנו לא נשתמש נגד אחרים בנוכלות בערמה ובשקר...ישאלונו: אם ברצונכם שאחרים יתנהגו עמכם כמו שהם חפצים שאתם תתנהגו עמהם...למה אתם משתמשים בחומרי נפץ ובפצצות? מדוע הרגתם את אלכסנדר השני? כלום רוצים אתם שכך יתנהגו אתכם? תשובתנו פשוטה: כן! יהרגו הם אותנו כשנהיה מנצלים ומדכאים. אנו אומרים לבנינו: ביום ההוא, כשאני אהיה מנצל, רמאי, הרגני נא, אל תרחם! כן, הרגו אותנו, ירו בנו, תלו אותנו, אם נלך לעשוק את הזולת." ~ [[פיוטר קרופוטקין]] * "המוסר האנרכי דורש שיוויון גמור ביחסים בין אדם לחברו." ~ [[פיוטר קרופוטקין]] * "אתם לא [[נצרות|נוצרים]]. אתם לא [[יהדות|יהודים]]. אתם לא [[אסלאם|מוסלמים]]. ואתם בהחלט לא אתאיסטים. לכולכם אותו [[אל]], ושמו '[[ממשלה]]'. כולכם חברים בכת הכי מרושעת, מטורפת והרסנית בהיסטוריה. אם היה [[שטן]], הייתה זו הממשלה. ואתם סוגדים לו מכל הלב." ~ לארקו רוז (Larken Rose) [[קטגוריה:אידאולוגיות]] si64ln10ah7s9dlv287byqrw4vrupgz 234369 234368 2026-04-13T17:46:04Z קליאו 9676 234369 wikitext text/x-wiki '''[[W:אנרכיזם|אנריכזם]]''' היא [[אידאולוגיה]] אשר מאמינה בביטול כל ההירכיות בחברה, ובפרט בביטול הממשלה. {{מפריד}} * "רכוש הוא גניבה ואנרכיה היא סדר." ~ [[פייר-ז'וזף פרודון]] * "מטרה הדוגלת באידאל נפלא כגון אנרכיזם ושואפת להשתחרר מכבלי הדעות הקדומות והמוסכמות החברתיות, אינה אמורה לתבוע מבני האדם להתכחש לחיים ולהנאה מהם." ~ [[אמה גולדמן]] * "הננו אנרכיסטים. ואנו מצהירים שמבקשים אנו שהאחרים יתנהגו עמנו כמו שאנו מתנהגים איתם...בל ישתמשו נגדנו במעשי כפיה ואונס, ב[[אלימות]], ב[[שקר]], במרמה, במזימות, ברמאות, כמו שאנחנו לא נשתמש נגד אחרים בנוכלות בערמה ובשקר...ישאלונו: אם ברצונכם שאחרים יתנהגו עמכם כמו שהם חפצים שאתם תתנהגו עמהם...למה אתם משתמשים בחומרי נפץ ובפצצות? מדוע הרגתם את אלכסנדר השני? כלום רוצים אתם שכך יתנהגו אתכם? תשובתנו פשוטה: כן! יהרגו הם אותנו כשנהיה מנצלים ומדכאים. אנו אומרים לבנינו: ביום ההוא, כשאני אהיה מנצל, רמאי, הרגני נא, אל תרחם! כן, הרגו אותנו, ירו בנו, תלו אותנו, אם נלך לעשוק את הזולת." ~ [[פיוטר קרופוטקין]] * "המוסר האנרכי דורש שיוויון גמור ביחסים בין אדם לחברו." ~ [[פיוטר קרופוטקין]] * "אתם לא [[נצרות|נוצרים]]. אתם לא [[יהדות|יהודים]]. אתם לא [[אסלאם|מוסלמים]]. ואתם בהחלט לא אתאיסטים. לכולכם אותו [[אל]], ושמו '[[ממשלה]]'. כולכם חברים בכת הכי מרושעת, מטורפת והרסנית בהיסטוריה. אם היה [[שטן]], הייתה זו הממשלה. ואתם סוגדים לו מכל הלב." ~ לארקו רוז (Larken Rose) [[קטגוריה:אידאולוגיות]] c1upyu9u7ctqd0jy8suljmxi7gq797d 234376 234369 2026-04-13T18:06:13Z דולב 835 הגהה 234376 wikitext text/x-wiki '''[[W:אנרכיזם|אנריכזם]]''' הוא [[אידאולוגיה]] אשר מאמינה בביטול כל ה[[היררכיה|היררכיות]] ב[[חברה]], ובפרט בביטול ה[[ממשלה]]. {{מפריד}} * "רכוש הוא [[גנבה]] ואנרכיה היא [[סדר]]." ~ [[פייר-ז'וזף פרודון]] * "מטרה הדוגלת באידאל נפלא כגון אנרכיזם ושואפת להשתחרר מכבלי הדעות הקדומות והמוסכמות החברתיות, אינה אמורה לתבוע מבני האדם להתכחש לחיים ולהנאה מהם." ~ [[אמה גולדמן]] * "הננו אנרכיסטים. ואנו מצהירים שמבקשים אנו שהאחרים יתנהגו עמנו כמו שאנו מתנהגים איתם... בל ישתמשו נגדנו במעשי כפייה ואונס, ב[[אלימות]], ב[[שקר]], במרמה, במזימות, ברמאות, כמו שאנחנו לא נשתמש נגד אחרים בנוכלות בערמה ובשקר... ישאלונו: אם ברצונכם שאחרים יתנהגו עמכם כמו שהם חפצים שאתם תתנהגו עמהם... למה אתם משתמשים בחומרי נפץ ובפצצות? מדוע הרגתם את אלכסנדר השני? כלום רוצים אתם שכך יתנהגו אתכם? תשובתנו פשוטה: כן! יהרגו הם אותנו כשנהיה מנצלים ומדכאים. אנו אומרים לבנינו: ביום ההוא, כשאני אהיה מנצל, רמאי, הרגני נא, אל תרחם! כן, הרגו אותנו, ירו בנו, תלו אותנו, אם נלך לעשוק את הזולת." ~ [[פיוטר קרופוטקין]] * "ה[[מוסר]] האנרכי דורש [[שוויון]] גמור ביחסים בין אדם לחברו." ~ [[פיוטר קרופוטקין]] * "אתם לא [[נצרות|נוצרים]]. אתם לא [[יהדות|יהודים]]. אתם לא [[אסלאם|מוסלמים]]. ואתם בהחלט לא אתאיסטים. לכולכם אותו [[אל]], ושמו '[[ממשלה]]'. כולכם חברים בכת הכי מרושעת, מטורפת והרסנית בהיסטוריה. אם היה [[שטן]], הייתה זו הממשלה. ואתם סוגדים לו מכל הלב." ~ לארקן רוז (Larken Rose) [[קטגוריה:אידאולוגיות]] 2a1kfh2bipheuep15kniybaxdiiduik עד המלך (רומן) 0 29592 234374 2026-04-13T17:57:32Z קליאו 9676 דף חדש 234374 wikitext text/x-wiki '''עד המלך''' הוא רומן מאת [[נתן שחם]] שיצא לאור ב־1975. {{מפריד}} * "לכל עוּבדה סיבה. חשיפתה לא תמיד כדאית." * "הכרת בערותנו חשובה מן החכמה. האמת אינה ספוגה שום ערכים; רק בחתירה אליה הם מתגלים." * "אפשר שלימוד ההיסטוריה הוא שעשאני ספקן. מכל־מקום גם זו עוּבדה, שאני נאלץ להודות בקיומה. לעולם איני בטוח שאני צודק." * "לימים ציין לעצמו אותו יום כפתח־תקופה בחייו. הרגלים של חוקר דברי־הימים." [[קטגוריה:נתן שחם]] קטגוריה:רומנים עבריים 3t16rppq3ruptg3obptmg9y3qlavqvr 234375 234374 2026-04-13T17:58:34Z קליאו 9676 234375 wikitext text/x-wiki '''עד המלך''' הוא רומן מאת [[נתן שחם]] שיצא לאור ב־1975. {{מפריד}} * "לכל עוּבדה סיבה. חשיפתה לא תמיד כדאית." * "הכרת בערותנו חשובה מן ה[[חוכמה]]. האמת אינה ספוגה שום ערכים; רק בחתירה אליה הם מתגלים." * "אפשר שלימוד ה[[היסטוריה]] הוא שעשאני ספקן. מכל־מקום גם זו עוּבדה, שאני נאלץ להודות בקיומה. לעולם איני בטוח שאני צודק." * "לימים ציין לעצמו אותו יום כפתח־תקופה בחייו. הרגלים של חוקר דברי־הימים." [[קטגוריה:רומנים עבריים]] [[קטגוריה:נתן שחם]] nn7i5hdt08cj8kowb9g5v1utb4e0hnm 234377 234375 2026-04-13T18:11:40Z קליאו 9676 234377 wikitext text/x-wiki '''עד המלך''' הוא רומן מאת [[נתן שחם]] שיצא לאור ב־1975. {{מפריד}} * "לכל עוּבדה סיבה. חשיפתה לא תמיד כדאית." * "הכרת בערותנו חשובה מן ה[[חוכמה]]. האמת אינה ספוגה שום ערכים; רק בחתירה אליה הם מתגלים." * "אפשר שלימוד ה[[היסטוריה]] הוא שעשאני ספקן. מכל־מקום גם זו עוּבדה, שאני נאלץ להודות בקיומה. לעולם איני בטוח שאני צודק." * "לימים ציין לעצמו אותו יום כפתח־תקופה בחייו. הרגלים של חוקר דברי־הימים." * "הוא רואה אותות בכל. סימן־היכר מובהק להרגשה של זרוּת. כביכול בכל מה שנאמר מוצנע רמז המובן לאנשי המקום והוא צריך למאמץ בשביל לפענחו." * "ההסתפקות במועט, ביטול האני וכל יתר סימני־ההיכר של התקופה החלוצית עשאוני מעודן, דק־הרגשה ושרוי תדיר במצב של התרוממות־רוח." [[קטגוריה:רומנים עבריים]] [[קטגוריה:נתן שחם]] ciu6c8iynbqyosetxla8dp6wxpi35cy 234379 234377 2026-04-13T18:19:36Z קליאו 9676 234379 wikitext text/x-wiki '''עד המלך''' הוא רומן מאת [[נתן שחם]] שיצא לאור ב־1975. {{מפריד}} * "לכל עוּבדה סיבה. חשיפתה לא תמיד כדאית." * "הכרת בערותנו חשובה מן ה[[חוכמה]]. האמת אינה ספוגה שום ערכים; רק בחתירה אליה הם מתגלים." * "אפשר שלימוד ה[[היסטוריה]] הוא שעשאני ספקן. מכל־מקום גם זו עוּבדה, שאני נאלץ להודות בקיומה. לעולם איני בטוח שאני צודק." * "לימים ציין לעצמו אותו יום כפתח־תקופה בחייו. הרגלים של חוקר דברי־הימים." * "הוא רואה אותות בכל. סימן־היכר מובהק להרגשה של זרוּת. כביכול בכל מה שנאמר מוצנע רמז המובן לאנשי המקום והוא צריך למאמץ בשביל לפענחו." * "ההסתפקות במועט, ביטול האני וכל יתר סימני־ההיכר של התקופה החלוצית עשאוני מעודן, דק־הרגשה ושרוי תדיר במצב של התרוממות־רוח." ==נאמר עליו== * "אנשי מודיעין שקראו את הספר שאלו אם עבדתי בתחום הזה. ובכן, לא." ~ [[נתן שחם]] [[קטגוריה:רומנים עבריים]] [[קטגוריה:נתן שחם]] icgaf8a089gr5ttdcubuoyw96yet032 234380 234379 2026-04-13T18:22:09Z קליאו 9676 234380 wikitext text/x-wiki '''עד המלך''' הוא רומן מאת [[נתן שחם]] שיצא לאור ב־1975. {{מפריד}} * "לכל עוּבדה סיבה. חשיפתה לא תמיד כדאית." * "הכרת בערותנו חשובה מן ה[[חוכמה]]. האמת אינה ספוגה שום ערכים; רק בחתירה אליה הם מתגלים." * "אפשר שלימוד ה[[היסטוריה]] הוא שעשאני ספקן. מכל־מקום גם זו עוּבדה, שאני נאלץ להודות בקיומה. לעולם איני בטוח שאני צודק." * "לימים ציין לעצמו אותו יום כפתח־תקופה בחייו. הרגלים של חוקר דברי־הימים." * "הוא רואה אותות בכל. סימן־היכר מובהק להרגשה של זרוּת. כביכול בכל מה שנאמר מוצנע רמז המובן לאנשי המקום והוא צריך למאמץ בשביל לפענחו." * "ההסתפקות במועט, ביטול האני וכל יתר סימני־ההיכר של התקופה החלוצית עשאוני מעודן, דק־הרגשה ושרוי תדיר במצב של התרוממות־רוח." * "בראשית דרכו אמר בלבו: אני די לי בשלוה של תלמיד־חכם ובקב חרובים, כמידתם של מורי־הוראה צנועים, משהירהר בדבר שנית הוסיף: וקהל־מאזינים מובחר, וקתדרה ובית־הוצאה סבלני." ==נאמר עליו== * "אנשי מודיעין שקראו את הספר שאלו אם עבדתי בתחום הזה. ובכן, לא." ~ [[נתן שחם]] [[קטגוריה:רומנים עבריים]] [[קטגוריה:נתן שחם]] mjv1ex2pvzerjnmdglnfl19hu3tpz7v 234381 234380 2026-04-13T18:35:42Z קליאו 9676 עריכה 234381 wikitext text/x-wiki '''עד המלך''' הוא רומן מאת [[נתן שחם]] שיצא לאור ב־1975. {{מפריד}} * "לכל עוּבדה סיבה. חשיפתה לא תמיד כדאית." * "הכרת בערותנו חשובה מן ה[[חוכמה]]. האמת אינה ספוגה שום ערכים; רק בחתירה אליה הם מתגלים." * "אפשר שלימוד ה[[היסטוריה]] הוא שעשאני ספקן. מכל־מקום גם זו עוּבדה, שאני נאלץ להודות בקיומה. לעולם איני בטוח שאני צודק." * "לימים ציין לעצמו אותו יום כפתח־תקופה בחייו. הרגלים של חוקר דברי־הימים." * "ידידים־מנוער משומרת בם תקווה שלא נתגשמה בכל רעננותה." * "הוא רואה אותות בכל. סימן־היכר מובהק להרגשה של זרוּת. כביכול בכל מה שנאמר מוצנע רמז המובן לאנשי המקום והוא צריך למאמץ בשביל לפענחו." * "ההסתפקות במועט, ביטול האני וכל יתר סימני־ההיכר של התקופה החלוצית עשאוני מעודן, דק־הרגשה ושרוי תדיר במצב של התרוממות־רוח." * "בראשית דרכו אמר בלבו: אני די לי ב[[שלווה]] של תלמיד־חכם ובקב חרובים, כמידתם של מורי־הוראה צנועים, משהירהר בדבר שנית הוסיף: וקהל־מאזינים מובחר, וקתדרה ובית־הוצאה סבלני." ==נאמר עליו== * "אנשי מודיעין שקראו את הספר שאלו אם עבדתי בתחום הזה. ובכן, לא." ~ [[נתן שחם]] [[קטגוריה:רומנים עבריים]] [[קטגוריה:נתן שחם]] hs0q2pt6t7pep3b6w1k49ozsm2nv7yq 234393 234381 2026-04-14T11:16:33Z דולב 835 קישורים פנימיים 234393 wikitext text/x-wiki '''עד המלך''' הוא רומן מאת [[נתן שחם]] שיצא לאור ב־1975. {{מפריד}} * "לכל [[עובדה|עוּבדה]] סיבה. חשיפתה לא תמיד כדאית." * "הכרת בערותנו חשובה מן ה[[חוכמה]]. ה[[אמת]] אינה ספוגה שום ערכים; רק בחתירה אליה הם מתגלים." * "אפשר שלימוד ה[[היסטוריה]] הוא שעשאני ספקן. מכל־מקום גם זו עוּבדה, שאני נאלץ להודות בקיומה. לעולם איני בטוח שאני צודק." * "לימים ציין לעצמו אותו יום כפתח־תקופה בחייו. הרגלים של חוקר דברי־הימים." * "ידידים־מנוער משומרת בם [[תקווה]] שלא נתגשמה בכל רעננותה." * "הוא רואה אותות בכל. סימן־היכר מובהק להרגשה של [[זרות|זרוּת]]. כביכול בכל מה שנאמר מוצנע רמז המובן לאנשי המקום והוא צריך למאמץ בשביל לפענחו." * "ההסתפקות במועט, ביטול האני וכל יתר סימני־ההיכר של התקופה החלוצית עשאוני מעודן, דק־הרגשה ושרוי תדיר במצב של התרוממות־רוח." * "בראשית דרכו אמר בלבו: אני די לי ב[[שלווה]] של תלמיד־חכם ובקב חרובים, כמידתם של מורי־הוראה צנועים, משהירהר בדבר שנית הוסיף: וקהל־מאזינים מובחר, וקתדרה ובית־הוצאה סבלני." ==נאמר עליו== * "אנשי מודיעין שקראו את הספר שאלו אם עבדתי בתחום הזה. ובכן, לא." ~ [[נתן שחם]] [[קטגוריה:רומנים עבריים]] [[קטגוריה:נתן שחם]] exla3jxx8pne4giqc2j6va2yba72lgi רמז 0 29593 234384 2026-04-13T18:46:44Z קליאו 9676 דף חדש 234384 wikitext text/x-wiki [[W:רמז|רמז]] * "די לחכימא ברמיזא (די לחכם ברמז)." ~ פתגמים ארמיים * "וּמַה יִּרְזְמוּן עֵינֶיךָ." ~ {{פסוק|איוב|טו|יב}}. * "כביכול בכל מה שנאמר מוצנע [[רמז]] המובן לאנשי המקום והוא צריך למאמץ בשביל לפענחו." ~ [[נתן שחם]], '[[עד המלך (רומן)|עד המלך]]' * "אני רוצה לתת לקהל רמז של הסצנה. לא יותר מכך. תן להם יותר מדי והם לא יתרמו דבר מעצמם.אורסון ולס [[קטגוריה: חיי האדם]] kzhxbbjuxnz9gxkixtahkt2qytkyg8q 234385 234384 2026-04-13T18:47:23Z קליאו 9676 234385 wikitext text/x-wiki [[W:רמז|רמז]] * "די לחכימא ברמיזא (די לחכם ברמז)." ~ [[פתגמים ארמיים|פתגם ארמי]] * "וּמַה יִּרְזְמוּן עֵינֶיךָ." ~ {{פסוק|איוב|טו|יב}}. * "כביכול בכל מה שנאמר מוצנע רמז המובן לאנשי המקום והוא צריך למאמץ בשביל לפענחו." ~ [[נתן שחם]], '[[עד המלך (רומן)|עד המלך]]' * "אני רוצה לתת לקהל רמז של הסצנה. לא יותר מכך. תן להם יותר מדי והם לא יתרמו דבר מעצמם." ~ [[אורסון ולס]] [[קטגוריה: חיי האדם]] a20vj5p3i4lw50whyfa6me9y8sowitf 234386 234385 2026-04-13T18:52:10Z קליאו 9676 234386 wikitext text/x-wiki '''רֶמֶז'' הוא מידע חלקי או עקיף שמאפשר הבנה. {{מפריד}} * "די לחכימא ברמיזא (די לחכם ברמז)." ~ [[פתגמים ארמיים|פתגם ארמי]] * "וּמַה יִּרְזְמוּן עֵינֶיךָ." ~ {{פסוק|איוב|טו|יב}}. * "כביכול בכל מה שנאמר מוצנע רמז המובן לאנשי המקום והוא צריך למאמץ בשביל לפענחו." ~ [[נתן שחם]], '[[עד המלך (רומן)|עד המלך]]' * "אני רוצה לתת לקהל רמז של הסצנה. לא יותר מכך. תן להם יותר מדי והם לא יתרמו דבר מעצמם." ~ [[אורסון ולס]] [[קטגוריה: חיי האדם]] b75felngwhtsrc704pv5frhbw5ni616 234387 234386 2026-04-13T18:54:00Z קליאו 9676 234387 wikitext text/x-wiki '''רֶמֶז'' הוא מידע חלקי או עקיף שמאפשר הבנה. {{מפריד}} * "די לחכימא ברמיזא (די לחכם ברמז)." ~ [[פתגמים ארמיים|פתגם ארמי]] * "וּמַה יִּרְזְמוּן עֵינֶיךָ." ~ {{פסוק|איוב|טו|יב}} * "אני רוצה לתת לקהל רמז של הסצנה. לא יותר מכך. תן להם יותר מדי והם לא יתרמו דבר מעצמם." ~ [[אורסון ולס]] * "אולי מקווה שמשהו יתגלה להם מאליו, בלי מילים ובלי אף רמז מצדו. שינחשו לבד." ~ דוד גרוסמן, '[[דבש אריות]]' * "כביכול בכל מה שנאמר מוצנע רמז המובן לאנשי המקום והוא צריך למאמץ בשביל לפענחו." ~ [[נתן שחם]], '[[עד המלך (רומן)|עד המלך]]' [[קטגוריה: חיי האדם]] jnxq4kri9ueawka7b2ocfl1iajugsaw 234388 234387 2026-04-13T18:55:12Z קליאו 9676 234388 wikitext text/x-wiki '''רֶמֶז''' הוא מידע חלקי או עקיף שמאפשר [[הבנה]]. {{מפריד}} * "די לחכימא ברמיזא (די לחכם ברמז)." ~ [[פתגמים ארמיים|פתגם ארמי]] * "וּמַה יִּרְזְמוּן עֵינֶיךָ." ~ {{פסוק|איוב|טו|יב}} * "אני רוצה לתת לקהל רמז של הסצנה. לא יותר מכך. תן להם יותר מדי והם לא יתרמו דבר מעצמם." ~ [[אורסון ולס]] * "אולי מקווה שמשהו יתגלה להם מאליו, בלי מילים ובלי אף רמז מצדו. שינחשו לבד." ~ [[דוד גרוסמן]], '[[דבש אריות]]' * "כביכול בכל מה שנאמר מוצנע רמז המובן לאנשי המקום והוא צריך ל[[מאמץ]] בשביל לפענחו." ~ [[נתן שחם]], '[[עד המלך (רומן)|עד המלך]]' [[קטגוריה: חיי האדם]] p76nrwd7hy4swu8wp5ozq8g5h7j9kqg 234394 234388 2026-04-14T11:30:24Z דולב 835 הגהה 234394 wikitext text/x-wiki '''רֶמֶז''' הוא מידע חלקי או עקיף שמאפשר [[הבנה]]. {{מפריד}} * "די לחכימא ברמיזא (די לחכם ברמז)." ~ [[פתגמים ארמיים|פתגם ארמי]] * "וּמַה יִּרְזְמוּן עֵינֶיךָ." ~ {{פסוק|איוב|טו|יב}} * "אני רוצה לתת לקהל רמז של הסצנה. לא יותר מכך. תן להם יותר מדי והם לא יתרמו דבר מעצמם." ~ [[אורסון ולס]] * "אולי מקווה שמשהו יתגלה להם מאליו, בלי מילים ובלי אף רמז מצדו. שינחשו לבד." ~ [[דויד גרוסמן]], '[[דבש אריות]]' * "כביכול בכל מה שנאמר מוצנע רמז המובן לאנשי המקום והוא צריך ל[[מאמץ]] בשביל לפענחו." ~ [[נתן שחם]], '[[עד המלך (רומן)|עד המלך]]' [[קטגוריה:חיי האדם]] 3a3s7sgogq883vq5enp1vwmo69mmsl0