ויקיציטוט hewikiquote https://he.wikiquote.org/wiki/%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99 MediaWiki 1.47.0-wmf.7 first-letter מדיה מיוחד שיחה משתמש שיחת משתמש ויקיציטוט שיחת ויקיציטוט קובץ שיחת קובץ מדיה ויקי שיחת מדיה ויקי תבנית שיחת תבנית עזרה שיחת עזרה קטגוריה שיחת קטגוריה פורטל שיחת פורטל TimedText TimedText talk יחידה שיחת יחידה אירוע שיחת אירוע ארנסט המינגווי 0 7268 237032 236988 2026-06-18T11:32:59Z קליאו 9676 /* וזרח השמש */ עריכה 237032 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Ernest Hemingway 1950.jpg|ממוזער|262px|המינגווי על היאכטה שלו]] '''[[W:ארנסט המינגווי|ארנסט מילר המינגווי]]''' (באנגלית: '''Ernest Miller Hemingway''')‏ (21 ביולי 1899 - 2 ביולי 1961), סופר [[ארצות הברית|אמריקאי]], חתן פרס פוליצר לשנת 1953 וחתן פרס נובל לספרות לשנת 1954. ==אמרותיו== [[קובץ:ErnestHemingway.jpg|ממוזער|172 פיקסלים|המינגווי ליד שולחן הכתיבה]] * "למדתי שלא לייבש את מקור השראתי." * "בכל האמנויות ההנאה גדלה עם הידע שלנו עליהן." * "כאשר משתמשים בהן בצורה לא ברורה, כל המילים מאבדות את עוקצן." * "אדם אינטליגנטי צריך להיות שיכור לפעמים כדי לבלות את זמנו עם אווילים." * "אם שני אנשים [[אהבה|אוהבים]] את עצמם, אין הם יכולים להגיע לסוף מאושר." * "שמחת אנשים אינטליגנטים היא הנדירה בדברים שהכרתי." * "כאשר אנשים מסוימים שומעים הדים הם מדמיינים בנפשם שהם יצרו את הצלילים." * "כאשר אנו מובסים אנו הופכים לנוצרים." * "באשר לחוכמת הזקנים אנו טועים. הם אינם הופכים חכמים יותר, אלא זהירים יותר." * "אנו חייבים להתרגל לזאת: בחשובות שבהצטלבויות הדרכים של [[חיים|חיינו]] אין תמרורים." * "אין שום דבר אצילי בלהיות עליון על אדם אחר, אצילות אמיתית היא להיות מעליו של העצמי הקודם שלך." * "למכירה. נעלי פעוט. לא ננעלו." ~ סיפור שכתב לאחר שהתערב עם חברים כי יוכל לכתוב סיפור שלם בשש מלים (באנגלית) ([http://www.haaretz.co.il/literature/prose/1.1406125 מקור]). * "אין כל קושי ב[[כתיבה]], כל מה שצריך לעשות זה לשבת ליד מכונת הכתיבה ולדמם." * "[[סופר]] צריך לכתוב כאילו הוא עומד למות עם סיום הספר." == איים בזרם == {{דף מורחב|איים בזרם}} * "תכניס בו קצת [[אהבה]]." * "תחשוב על אחרי המלחמה ועל ה[[זמן]] שתחזור לצייר." * "עכשיו זה הזמן האמיתי לשחק את המשחק שלך." * "אתה אף פעם לא מבין אף אחד שאוהב אותך." * "אתה יודע לצייר את ה[[ים]] טוב יותר מכל אחד אחר." * "תומס האדסון, שאהב את האי, לא רצה להחמיץ אף לא [[אביב]] אחד, ולא קיץ, גם לא [[סתיו]] או [[חורף]]." * "החורף על האי היה העונה הטובה מכולן והוא ציפה לו במשך כל שאר ימות השנה." * "אף אחת אחרת לא יצאה כך ממכונית, במעשיות וקלילות יופי שכאלה, ועם זאת כאילו היא עושה לרחוב טובה גדולה בכך שהיא פוסעת בו." == גן העדן == {{דף מורחב|גן העדן (ספר)}} * "למה אנחנו צריכים להתנהג לפי החוקים של אנשים אחרים? אנחנו זה אנחנו." * "הניח את כפות ידיו על [[שד (איבר)|שדיה]] והרגיש את הרעננות הנוקשה והזקופה בין אצבעותיו." * "הוא לא ידע שאפשר לאהוב מישהי עד כדי כך שלא אִכפת משום דבר אחר, וכל שאר הדברים כאילו לא קיימים." * "לאחר מכן שכבו יחד, זרועו תחת ראשה, והיו [[אושר|מאושרים]] ועצלים. הוא הרגיש שהיא מפנה את ראשה מצד לצד ומלטפת את לחיו בשערה." * "הכתיבה התקדמה בצורה פשוטה וקלה עד כדי כך, שהוא חשב שמן הסתם היא חסרת ערך. תיזהר - הוא אמר לעצמו - זה טוב מאוד בשבילך לכתוב בצורה פשוטה, ומה שיותר פשוט, יותר טוב. אבל אל תתחיל לחשוב בפשטנות שכזאת. תבין כמה הכל מסובך, ואז תביע זאת בפשטות." ==וזרח השמש== * "תראה רוברט, נסיעה לארץ אחרת לא משנה שום דבר. כבר ניסיתי את כל זה. גם אם תעבור ממקום למקום, לא תצליח לברוח מעצמך אין מה לעשות נגד זה." ~ עמ' 20 * "במשך היום קל נורא להיות קשוח לגבי הכל, אבל בלילה זה משהו אחר." ~ עמ' 47 ==הזקן והים== {{דף מורחב|הזקן והים}} <small>מתוך המהדורה בהוצאת "[[W:עם עובד|עם עובד]]", תרגם יצחק שנהר, 1970</small> * "איש זקן היה והיה דג לו לבדו בבוצית בזרם הגולף וכבר שמונים וארבעה ימים לא צד אפילו דג אחד." ~ עמ' 5. * "ועכשיו מחובר היה אל דג גדול מכל אשר ראה מעודו, גדול מכל אשר שמע מעודו." ~ עמ' 67. * "אבל בן־אדם לא נוצר לתבוסות,' אמר. 'בן-אדם אפשר להשמיד אבל לא להביס'." ~ עמ' 97. * "דג, אמר הזקן בקול. הדג, עליך למות… כלום הכרח הוא שתמית גם אותי?" * "הזקן חלם על אריות." ~ עמ' 120. <small>מתוך המהדורה בהוצאת ידיעות אחרונות, תרגם אלון אלטרס, 2005</small> * "[[כאב]] זה לא דבר שצריך להטריד גבר." ~ עמ' 61. * "ה[[אדם]] לא נועד לתבוסה. אפשר למוטט אדם אבל לא להביס אותו." ~ עמ' 74. * "הוא שוב חש עצמו חלוש, אך הוא המשיך להפעיל על הדג הגדול את כל הלחץ שהיה ביכולתו." == הקץ לנשק== * "כל ציורי הקיר נראים טובים כאשר הם מתחילים להתקלף." * "אנו נולדים עם כל מה שיש לנו ואין אנו משתנים לעולם. לעולם אין אנו רוכשים דבר חדש. אנו שלמים מלכתחילה." * "כשאנשים מביאים אומץ רב כל־כך לעולם, הוא חייב להרוג אותם כדי לשבור אותם, אז כמובן שהוא הורג אותם. העולם שובר את כולם, ולאחר מכן הם מתחזקים במקומות השבורים. אבל העולם הורג את אלה שלא מוכנים להישבר. הוא הורג את הטובים ואת אצילי הנפש ואת האמיצים ביותר ללא הפליה. אם אתה לא אף אחד מאלה, מובטח לך שהעולם יהרוג גם אותך, רק שלא יהיה לו דחוף במיוחד." ~ עמוד 281 * "תותחים ירו מהשדה שמאחורי הכפר, ולפגזים המתרחקים שלנו היה צליל מרגיע." ~ עמוד 212 * "כל אותו יום נשבה סערה. הרוח הטיחה מטה את ה[[גשם]], ובכל מקום היו שלוליות ובוץ. הטיח של הבתים ההרוסים היה אפור ורטוב. מאוחר אחר־הצהריים פסק הגשם, ומתוך עמדה מספר שתיים ראיתי את מרחבי ה[[סתיו]] הריקים והרטובים, את העננים מעל ראשי הגבעות, ואת ההסוואות הקש נוטפות־המים שמעל הכביש. ה[[שמש]] יצאה פעם אחת לפני ששקעה והאירה את היערות החשופים שמעבר לרכס. ביערות שעל אותו רכס היו תותחים אוסטריים רבים, אבל רק כמה מהם ירו. הבטתי בפטריות הפתאומיות של עשן ורסיסים שפרחו בשמים מעל לבית־חווה הרוס סמוך לקו החזית; עשן רך שבמרכזו הבזק צהוב. ראיתי את ההבזק, לאחר מכן שמעתי את הנפץ, ואז ראיתי את כדור העשן מתעוות ומתפזר ברוח. היו המון כדוריות ברזל של פגזים בעיי החורבות של הבתים ועל הכביש לצד הבתים ההרוסים בסמוך לעמדה, אבל הם לא הפגיזו סמוך לעמדה באותו אחר־צהריים. העמסנו שני רכבים וירדנו בכביש המוסווה במשטחים הרטובים, וקרני השמש האחרונות חדרו מבעד למרווחים שבין רצועות המשטחים. השמש שקעה לפני שהגענו אל הכביש המוגן שמאחורי הגבעה. המשכנו לרדת בכביש המוגן, וכשהגענו לעיקול שמאחוריו שטח פתוח ונכנסנו אל המנהרה המרובעת של משטחי הקש, התחיל הגשם לרדת שוב. בלילה גברה הרוח ובשלוש בבוקר, כשהגשם ירד במטחים, הייתה הפגזה והקרואטים חצו את האפרים שבין ההרים, עברו דרך חלקות ויערות והגיעו לקו החזית. הם לחמו בחושך ובגשם ונהדפו בהתקפת־נגד של חיילים מפוחדים מהקו השני. הייתה הפגזה כבדה, רקטות רבות בגשם, ואש מקלעים ורובים לאורך כל הקו. הם לא התקיפו שוב והיה שקט יותר, ובין פרצי הרוח והגשם שמענו צלילי הפגזה אדירה הרחק בצפון." ~ עמוד 211 ==חגיגה נודדת == {{דף מורחב|חגיגה נודדת}} * "במקום אחד אפשר לכתוב עליו טוב יותר מאשר במקום אחר." * "עזבה אותי תחושת הריקנות והתחלתי להיות [[שמחה|שמח]] ולתכנן תוכניות." * "בלילה היינו מתחממים יחדיו במיטה כשהחלונות פתוחים וה[[כוכב]]ים בהירים." * "ראיתי אותך, יפהפייה, ועתה את שייכת לי, לא משנה למי את מחכה ואם לא אראה אותך עוד לעולם." * "כל עצבותה של העיר התגלתה לפתע עם תחילת גשמי החורף הקרים." == למי צלצלו הפעמונים== {{דף מורחב|למי צלצלו הפעמונים}} * "האיש הצעיר, ששמו היה רוברט ג'ורדן, היה רעב מאוד ומודאג. הוא היה רעב לעיתים קרובות, אבל בדרך כלל לא היה מודאג, כי לא ייחס כל חשיבות למה שקורה לו וידע מן הניסיון כמה קל לנוע באזור הזה מאחורי קווי האויב." ~ עמוד 14 * "לדאוג זה גרוע כמו לפחד. זה סתם מסבך את העניינים." ~ עמוד 20, רוברט ג'ורדן * "ומוס, בחייך, אני לא מכוערת. אני נולדתי מכוערת. כל החיים שלי הייתי מכוערת. אתה, אינגלס, שלא יודע כלום על נשים, אתה יודע איך מרגישה אישה מכוערת? אתה יודע מה זה להיות מכוערת כל החיים שלך ובפנים להרגיש שאת יפהפייה? זה מאוד מוזר." ~ עמוד 125, פילאר * "תסתכל על הכיעור. ולמרות הכול יש שם בפנים הרגשה שעושה את האיש עיוור ואת עצמך עיוורת. ואז, יום אחד, בלי סיבה, הוא רואה אותך מכוערת איך שאת באמת והוא כבר לא עיוור ואז את רואה את עצמך מכוערת איך שהוא רואה אותך ואת מאבדת את הגבר שלך ואת ההרגשה שלך." ~ עמוד 126, פילאר * "כשיעבור זמן, כשאתה תהיה מכוער כמוני, מכוער כמו שאישה יכולה להיות, אז, כמו שאמרתי, ההרגשה, ההרגשה האידיוטית שאת יפה, שוב צומחת בפנים לאט לאט. היא צומחת כמו כרוב. וכשההרגשה בשלה, גבר אחר פוגש אותך וחושב שאת יפהפייה והכול מתחיל מההתחלה." ~ עמוד 126, פילאר * "אני אומרת לך את האמת. רק מעט אנשים יגידו לך את האמת, ובטח לא נשים." ~ עמוד 193, פילאר * "לחשוב על משהו שאתה חייב לעשות זה דבר אחד, ולדאוג זה דבר אחר. אל תדאג." ~ עמוד 200, רוברט ג'ורדן * "אסור לך לדאוג. אתה יודע מה אולי תצטרך לעשות, ואתה יודע מה עלול לקרות." ~ עמוד 200, רוברט ג'ורדן * "אדיקות קנאית היא דבר מוזר. כדי להיות קנאי אתה חייב להיות בטוח ללא צל של ספק שאתה צודק. ושום דבר איננו מחזק את תחושת הביטחון הצדקנית הזאת כמו התנזרות מנשים. ההתנזרות היא אויב הכפירה." ~ עמוד 203, רוברט ג'ורדן * "ואם אין דבר כזה ׳עוד הרבה זמן׳ ואפילו לא ׳כל מה שנשאר לך מהחיים שלך׳ ולא ׳מעתה והלאה׳, וישנו רק ׳עכשיו׳, אז הגיע הזמן לשבח את העכשיו הזה ואני ממש מאושר בו." ~ עמוד 206, רוברט ג'ורדן * "יש רק '''עכשיו''' ואם עכשיו זה רק יומיים, אז יומיים הם חייך, וכל מה שיהיה בהם יהיה בממדים המתאימים. ככה אתה חי חיים שלמים ביומיים. ואם תפסיק להתלונן ולבקש את מה שלעולם לא תקבל, יהיו לך חיים טובים. חיים טובים אינם נמדדים בקנה מידה של נצח." ~ עמוד 210, רוברט ג'ורדן * "אסור לך להאמין בהריגת אנשים, אמר לעצמו. אתה חייב לעשות את זה כשמוכרחים, אבל אסור לך להאמין בזה. אם תאמין בזה, הכול יהיה אבוד." ~ עמוד 369, רוברט ג'ורדן * "כמה מעט אנחנו יודעים על מה שיש לדעת. הלוואי שיכולתי לחיות עוד הרבה שנים במקום למות היום, כי בארבעה ימים האלה למדתי הרבה על החיים; יותר, אני חושב, מאשר בכל שאר ימי חיי. הייתי רוצה להיות איש [[זקנה|זקן]] ובאמת לדעת דברים. מעניין אם אתה יכול להמשיך ללמוד, או שלכל אדם יש רק כמות מסוימת של דברים שהוא יכול לדעת. חשבתי שאני יודע על כל כך הרבה דברים שבעצם אני לא יודע עליהם כלום. הלוואי שהיה לי יותר זמן." ~ עמוד 460, רוברט ג'ורדן * "אל תתחיל להתרגז. להתרגז זה לא פחות גרוע מאשר לפחד." ~ עמוד 466, רוברט ג'ורדן * "סרן ברנדו התקדם על סוסו, בוחן את השביל, פניו הרזים רציניים וחמורי סבר. תת-המקלע שלו היה על אוכפו, נח בחיק זרועו השמאלית. רוברט ג'ורדן שכב מאחורי העץ, מתאמץ בכל כוחו ובזהירות רבה להחזיק מעמד ושידיו תהיינה יציבות. הוא חיכה עד שהקצין הגיע לאזור המואר, במקום שבו גבלו עצי האורן הראשונים במורד האחו הירוק. הוא יכול לחוש את הלמות ליבו על מחטי האורן שכיסו את קרקעית היער." ~ עמוד 567, פסקת הסיום ==מעבר לנהר ואל בין העצים== * "לא, לא, בואו נעבור את הנהר וננוח בצל העצים." ~ מתוך המהדורה בהוצאת "ידיעות ספרים", תירגם מאנגלית שרון פרמינגר, 2013, עמוד 295. * "אף אחד לא ייתן אפילו פני תמורת המחשבות שלך." ~ מתוך המהדורה בהוצאת "ידיעות ספרים", תירגם מאנגלית שרון פרמינגר, 2013, עמוד 181. * "הקולונל, שהיה אז סגן בצבא זר - עובדה שהפכה אותו אחר כך לחשוד קצת בצבאו שלו ולא הועילה לקריירה שלו - סבל אז מכאב גרון שנמשך כל החורף. כאב הגרון נבע מהשהייה הממושכת במים. לא היתה שום דרך להתייבש, וכבר היה עדיף להתרטב מהר ולהישאר רטוב. המתקפות האוסטריות לא היו מתואמות כמו שצריך, אבל הן היו עזות ובלתי-פוסקות, ובהתחלה חטפת הפגזה כבדה שהיתה אמורה לשתק אותך, ואז, כשהיא נפסקה, בדקת את העמדות שלך וספרת את האנשים. אבל לא היה לך זמן לטפל בפצועים, כי ידעת שעוד מתקפה תתחיל מיד, ואז הרגת את האנשים שבוססו לעברך בביצות, החזיקו את הרובים שלהם מעל המים והתקדמו לאט כמו שמתקדמים כשמבוססים בבוץ עד המותניים. אם הם לא היו מפסיקים את ההפגזה בתחילת המתקפה, חשב לא פעם הקולונל שהיה אז סגן, אני לא יודע מה היינו מצליחים לעשות. אבל הם תמיד הפסיקו להפגיז רק לפני המתקפה הבאה. הם פעלו לפי כללים שנקבעו מראש. כל פעם שנאלצנו לסגת מהפיאווה ולהתמקם בסילה, הם הזיזו את התותחים לקו השני והשלישי, אף על פי שכמעט לא היתה אפשרות להגן על הקווים האלה, ובעצם הם היו צריכים לקרב את כל התותחים שלהם ולהפגיז לאורך כל המתקפה, עד שהיו פורצים דרכנו. אבל תודה לאל שתמיד מנהל את זה איזשהו טיפש רם דרג, חשב הקולונל, ולכן הם עשו את זה בצורה מקוטעת." ~ מתוך המהדורה בהוצאת "ידיעות ספרים", תירגם מאנגלית שרון פרמינגר, 2013, עמודים 36-37. * "כל החורף ההוא, עם כאב גרון חזק, הוא הרג אנשים שהתקרבו עם מקלות דינמיט מחוברים לרתמה מתחת לכתפיים ותרמילי עור-עגל כבדים וקסדות מתכת. הם היו האויב. אבל הוא אף פעם לא שנא אותם; הוא לא היה מסוגל להרגיש כלפיהם משהו. הוא פיקד על האנשים שלו, ומסביב לגרון היה כרוך לו גרב ישן טבול בטרפנטין, והם שברו את המתקפות באש רובים ובעזרת המקלעים שעדיין שרדו או נותרו שמישים אחרי ההפגזה. למעשה הוא לימד את אנשיו לירות - חיילים אירופים לא ניחנו ביכולת הזאת בדרך כלל - ולהסתכל על האויב כשהוא מגיע, כי אז תמיד היה רגע שקט אחד שבו יכלו לירות בחופשיות. בסופו של דבר הם הצטיינו בכך." ~ מתוך המהדורה בהוצאת "ידיעות ספרים", תירגם מאנגלית שרון פרמינגר, 2013, עמודים 37-38. * "אבל תמיד אחרי ההפגזה היית צריך לספור, ולספור מהר, כדי לדעת כמה יורים נשארו לך. בחורף ההוא הוא נפגע שלוש פעמים, אבל כל אלה היו פגיעות בחסד - פגיעות קטנות בבשר, בלי עצמות שבורות - והוא נהיה די בטוח באלמוות האישי שלו כי ידע שהיה אמור להיהרג בהפגזה הכבדה שקדמה תמיד למתקפות. בסופו של דבר הוא נפגע כהוגן ולצמיתות. אף אחת מהפגיעות האחרות לא פגעה בו כמו הפגיעה הגדולה הראשונה. כנראה בגלל אובדן האלמוות, חשב. טוב, מבחינה מסוימת זאת באמת אבדה די גדולה." ~ מתוך המהדורה בהוצאת "ידיעות ספרים", תירגם מאנגלית שרון פרמינגר, 2013, עמוד 38. * "כשנחתנו לא נתקלנו בהתנגדות רצינית. ההתנגדות הרצינית היתה בחוף השני. ואז היינו צריכים לחבור לאלה שהוצנחו ולכבוש כמה ערים ולהחזיק בהן, ואז כבשנו את שרבורג. זה היה קשה, והיינו צריכים לעשות את זה במהירות." ~ על [[W:הפלישה לנורמנדי|הפלישה לנורמנדי]]. מתוך המהדורה בהוצאת "ידיעות ספרים", תירגם מאנגלית שרון פרמינגר, 2013, עמוד 213. * "'התנאים לא היו מזהירים,' אמר הקולונל. 'ביום השני התכוננו לשנס מותניים ולפרוץ קדימה, כמו שאומרים בני דודינו הבריטים, שלא היו מצליחים לפרוץ גם דרך מגבת נייר רטובה, ואז הגיעו [[W:חיל האוויר האמריקני|אנשי הכחול הפראי שמעל]]. הם עוד לא גמרו להמריא משדות העשב השופאים של אנגליה, נושאת המטוסים הירוקה, ואנחנו כבר ראינו את הראשונים מגיעים. מבריקים, נוצצים ויפים, כי אז כבר קרצפו מהם את השחור-לבן של הפלישה. או שאולי לא. הזכרונות שלי לא מדויקים בעניין הזה. בכל מקרה, בת, היה אפשר לראות את הטור שלהם נמתח מזרחה, עד מעבר לשדה הראייה. כמו רכבת ענקית. גבוה בשמים, הכי יפים בעולם. אמרתי לסגן המודיעין שלי שאנחנו צריכים לקרוא להם [[W:ואלהלה|ולהלה]] אקספרס. כבר נמאס לך לשמוע?' :'לא. אני יכולה לראות את הוולהלה אקספרס. אף פעם לא ראינו אותה בממדים כאלה. אבל ראינו אותה. הרבה פעמים.' :'היינו במרחק אלפיים מטר מהמקום שממנו היינו צריכים לתקוף. את יודעת, בת, מה זה אלפיים מטר כשאתה תוקף במלחמה?' :'ואז החלק הדמי של הוולהלה אקספרס השליך פצצות עשן צבעוני והסתובב וחזר הביתה. העשן הזה הושלך בדייקנות וסימן בבירור את המטרה - העמדות של הגרמנים. העמדות שלהם היו טובות, ויכול להיות שלא היינו מצליחים להזיז אותם משם בלי משהו אדיר וציורי כזה. ואז, בת, החלקים הבאים של הוולהלה אקספרס הפילו את העולם כולו על הגרמנים ועל המקום שבו הם היו, שממנו הם פעלו כדי לעצור אותנו. אחר כך המקום הזה נראה כאילו הר געש התפרץ שם, והשבויים שתפסנו רעדו כמו בן אדם שרועד מהתקף מלריה. הם היו בחורים אמיצים מאוד מחטיבת ה[[W:פאלשירמייגר|צנחנים]] השישית, ובכל זאת כולם רעדו ולא הצליחו להפסיק אף על פי שהם ניסו. זאת אומרת שההפצצה היתה מוצלחת. בדיוק מה שאנחנו צריכים תמיד בחיים האלה. שהם ירעדו מכוח הזרוע ומפחד יום הדין. ואז, בת, כדי לא לשעמם אותך, הרוח באה ממזרח והתחילה להעיף את העשן אחורה, לכיוון שלנו. ה[[W:מפציץ|מפציצים]] הכבדים הפציצו לפי קו העשן, וקו העשן היה עכשיו מעלינו. ולכן הם הפציצו אותנו כמו שהם הפציצו קודם את הגרמנים. קודם באו המפציצים הכבדים, ולכן מי שהיה שם באותו יום כבר לא צריך לפחוד מה[[גיהנום|גיהינום]]. ואחר כך, כדי ההפריצה תהיה ממש מוצלחת ויישארו כמה שפחות אנשים משני הצדדים, באו המפציצים הבינוניים והפציצו את מי שנשאר. ואז ביצענו את הפריצה, ברגע שהוולהלה אקספרס חזר הביתה, נפרש ביופיו המלכותי מהנקודה הזאת בצרפת ועל פני אנגליה כולה.' בן אדם עם מצפון, חשב הקולונל, צריך לחשוב מתישהו על כל העניין הזה של כוח אווירי." ~ על [[W:מבצע קוברה|מבצע קוברה]]. מתוך המהדורה בהוצאת "ידיעות ספרים", תירגם מאנגלית שרון פרמינגר, 2013, עמודים 214-216. ==מתוך כתביו== * "יש סופרים שקמו רק כדי לעזור לסופר אחר לכתוב משפט אחד." ~ הגבעות הירוקות של אפריקה * "עדיין לא עזבנו אותה, אבל כשהייתי מתעורר בלילה הייתי שוכב, מאזין, מתגעגע אליה כבר." ~ הגבעות הירוקות של אפריקה * "בסתיו עדיין הייתה שם [[מלחמת העולם הראשונה|מלחמה]], אבל אנחנו לא יצאנו אליה עוד." ~ מתוך הסיפור הקצר פרי עטו "בארץ אחרת". נתפרסם בעברית בקובץ "10 סיפורים" בתרגומו של עודד פלד, פן הוצאה לאור - ידיעות ספרים, 2007, עמוד 93. * "ניק ישב ונשען על קיר הכנסייה, שאליו גררו אותו שלא ייפגע מאש המקלעים ברחוב. שתי רגליו הזדקרו לפניו בצורה משונה. הוא נפגע בעמוד השדרה. פניו היו מיוזעות ומלוכלכות. השמש האירה את פניו. היום היה חם מאוד. רינאלדי רחב הגרם שכב צמוד לקיר ופניו כלפי מטה. הציוד שלו היה מפוזר לכל עבר. ניק הביט קדימה ופניו זהרו. קיר הבית הוורוד שמולו ניתק מהגג ונפל, ומיטת ברזל היתה תלויה עקומה מעל הרחוב. שני מתים אוסטרים שכבו בין ההריסות בצל הבית. במעלה הרחוב היו מתים נוספים. העניינים התחילו להתקדם בעיירה. ההתקפה התנהלה היטב. האלונקאים יגיעו עוד מעט. ניק הפנה את ראשו והביט ברינאלדי. 'סֶנטָה, רינאלדי, סנטה. אתה ואני עשינו הסכם שלום נפרד.' רינאלדי שכב דומם בשמש, מתקשה לנשום. 'אנחנו לא פטריוטים.' ניק הפנה את ראשו וחייך חיוך מיוזע. רינאלדי היה קהל מאכזב." ~ הסיפור "ניק ישב ונשען על הקיר...", מתוך "סיפורי ניק אדמס" מאת ארנסט המינגוויי, יצא לאור ע"י הוצאת ספרי פן ומשכל, בשנת 2010, תירגום: יואב כ"ץ, עמוד 168. ==קישורים חיצוניים== {{מיזמים|ויקיפדיה=ארנסט המינגווי|ויקישיתוף=Category:Ernest Hemingway}} {{מיון רגיל: המינגווי, ארנסט}} [[קטגוריה:סופרים אמריקאים]] [[קטגוריה:זוכי פרס נובל לספרות]] [[קטגוריה:זוכי פרס פוליצר]] 27deqjqsioiw0p7cvmp5gs295vmzh3v 237033 237032 2026-06-18T11:33:39Z קליאו 9676 /* וזרח השמש */ 237033 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Ernest Hemingway 1950.jpg|ממוזער|262px|המינגווי על היאכטה שלו]] '''[[W:ארנסט המינגווי|ארנסט מילר המינגווי]]''' (באנגלית: '''Ernest Miller Hemingway''')‏ (21 ביולי 1899 - 2 ביולי 1961), סופר [[ארצות הברית|אמריקאי]], חתן פרס פוליצר לשנת 1953 וחתן פרס נובל לספרות לשנת 1954. ==אמרותיו== [[קובץ:ErnestHemingway.jpg|ממוזער|172 פיקסלים|המינגווי ליד שולחן הכתיבה]] * "למדתי שלא לייבש את מקור השראתי." * "בכל האמנויות ההנאה גדלה עם הידע שלנו עליהן." * "כאשר משתמשים בהן בצורה לא ברורה, כל המילים מאבדות את עוקצן." * "אדם אינטליגנטי צריך להיות שיכור לפעמים כדי לבלות את זמנו עם אווילים." * "אם שני אנשים [[אהבה|אוהבים]] את עצמם, אין הם יכולים להגיע לסוף מאושר." * "שמחת אנשים אינטליגנטים היא הנדירה בדברים שהכרתי." * "כאשר אנשים מסוימים שומעים הדים הם מדמיינים בנפשם שהם יצרו את הצלילים." * "כאשר אנו מובסים אנו הופכים לנוצרים." * "באשר לחוכמת הזקנים אנו טועים. הם אינם הופכים חכמים יותר, אלא זהירים יותר." * "אנו חייבים להתרגל לזאת: בחשובות שבהצטלבויות הדרכים של [[חיים|חיינו]] אין תמרורים." * "אין שום דבר אצילי בלהיות עליון על אדם אחר, אצילות אמיתית היא להיות מעליו של העצמי הקודם שלך." * "למכירה. נעלי פעוט. לא ננעלו." ~ סיפור שכתב לאחר שהתערב עם חברים כי יוכל לכתוב סיפור שלם בשש מלים (באנגלית) ([http://www.haaretz.co.il/literature/prose/1.1406125 מקור]). * "אין כל קושי ב[[כתיבה]], כל מה שצריך לעשות זה לשבת ליד מכונת הכתיבה ולדמם." * "[[סופר]] צריך לכתוב כאילו הוא עומד למות עם סיום הספר." == איים בזרם == {{דף מורחב|איים בזרם}} * "תכניס בו קצת [[אהבה]]." * "תחשוב על אחרי המלחמה ועל ה[[זמן]] שתחזור לצייר." * "עכשיו זה הזמן האמיתי לשחק את המשחק שלך." * "אתה אף פעם לא מבין אף אחד שאוהב אותך." * "אתה יודע לצייר את ה[[ים]] טוב יותר מכל אחד אחר." * "תומס האדסון, שאהב את האי, לא רצה להחמיץ אף לא [[אביב]] אחד, ולא קיץ, גם לא [[סתיו]] או [[חורף]]." * "החורף על האי היה העונה הטובה מכולן והוא ציפה לו במשך כל שאר ימות השנה." * "אף אחת אחרת לא יצאה כך ממכונית, במעשיות וקלילות יופי שכאלה, ועם זאת כאילו היא עושה לרחוב טובה גדולה בכך שהיא פוסעת בו." == גן העדן == {{דף מורחב|גן העדן (ספר)}} * "למה אנחנו צריכים להתנהג לפי החוקים של אנשים אחרים? אנחנו זה אנחנו." * "הניח את כפות ידיו על [[שד (איבר)|שדיה]] והרגיש את הרעננות הנוקשה והזקופה בין אצבעותיו." * "הוא לא ידע שאפשר לאהוב מישהי עד כדי כך שלא אִכפת משום דבר אחר, וכל שאר הדברים כאילו לא קיימים." * "לאחר מכן שכבו יחד, זרועו תחת ראשה, והיו [[אושר|מאושרים]] ועצלים. הוא הרגיש שהיא מפנה את ראשה מצד לצד ומלטפת את לחיו בשערה." * "הכתיבה התקדמה בצורה פשוטה וקלה עד כדי כך, שהוא חשב שמן הסתם היא חסרת ערך. תיזהר - הוא אמר לעצמו - זה טוב מאוד בשבילך לכתוב בצורה פשוטה, ומה שיותר פשוט, יותר טוב. אבל אל תתחיל לחשוב בפשטנות שכזאת. תבין כמה הכל מסובך, ואז תביע זאת בפשטות." ==וזרח השמש== * "תראה רוברט, נסיעה לארץ אחרת לא משנה שום דבר. כבר ניסיתי את כל זה. גם אם תעבור ממקום למקום, לא תצליח לברוח מעצמך. אין מה לעשות נגד זה." ~ עמ' 20 * "במשך היום קל נורא להיות קשוח לגבי הכל, אבל בלילה זה משהו אחר." ~ עמ' 47 ==הזקן והים== {{דף מורחב|הזקן והים}} <small>מתוך המהדורה בהוצאת "[[W:עם עובד|עם עובד]]", תרגם יצחק שנהר, 1970</small> * "איש זקן היה והיה דג לו לבדו בבוצית בזרם הגולף וכבר שמונים וארבעה ימים לא צד אפילו דג אחד." ~ עמ' 5. * "ועכשיו מחובר היה אל דג גדול מכל אשר ראה מעודו, גדול מכל אשר שמע מעודו." ~ עמ' 67. * "אבל בן־אדם לא נוצר לתבוסות,' אמר. 'בן-אדם אפשר להשמיד אבל לא להביס'." ~ עמ' 97. * "דג, אמר הזקן בקול. הדג, עליך למות… כלום הכרח הוא שתמית גם אותי?" * "הזקן חלם על אריות." ~ עמ' 120. <small>מתוך המהדורה בהוצאת ידיעות אחרונות, תרגם אלון אלטרס, 2005</small> * "[[כאב]] זה לא דבר שצריך להטריד גבר." ~ עמ' 61. * "ה[[אדם]] לא נועד לתבוסה. אפשר למוטט אדם אבל לא להביס אותו." ~ עמ' 74. * "הוא שוב חש עצמו חלוש, אך הוא המשיך להפעיל על הדג הגדול את כל הלחץ שהיה ביכולתו." == הקץ לנשק== * "כל ציורי הקיר נראים טובים כאשר הם מתחילים להתקלף." * "אנו נולדים עם כל מה שיש לנו ואין אנו משתנים לעולם. לעולם אין אנו רוכשים דבר חדש. אנו שלמים מלכתחילה." * "כשאנשים מביאים אומץ רב כל־כך לעולם, הוא חייב להרוג אותם כדי לשבור אותם, אז כמובן שהוא הורג אותם. העולם שובר את כולם, ולאחר מכן הם מתחזקים במקומות השבורים. אבל העולם הורג את אלה שלא מוכנים להישבר. הוא הורג את הטובים ואת אצילי הנפש ואת האמיצים ביותר ללא הפליה. אם אתה לא אף אחד מאלה, מובטח לך שהעולם יהרוג גם אותך, רק שלא יהיה לו דחוף במיוחד." ~ עמוד 281 * "תותחים ירו מהשדה שמאחורי הכפר, ולפגזים המתרחקים שלנו היה צליל מרגיע." ~ עמוד 212 * "כל אותו יום נשבה סערה. הרוח הטיחה מטה את ה[[גשם]], ובכל מקום היו שלוליות ובוץ. הטיח של הבתים ההרוסים היה אפור ורטוב. מאוחר אחר־הצהריים פסק הגשם, ומתוך עמדה מספר שתיים ראיתי את מרחבי ה[[סתיו]] הריקים והרטובים, את העננים מעל ראשי הגבעות, ואת ההסוואות הקש נוטפות־המים שמעל הכביש. ה[[שמש]] יצאה פעם אחת לפני ששקעה והאירה את היערות החשופים שמעבר לרכס. ביערות שעל אותו רכס היו תותחים אוסטריים רבים, אבל רק כמה מהם ירו. הבטתי בפטריות הפתאומיות של עשן ורסיסים שפרחו בשמים מעל לבית־חווה הרוס סמוך לקו החזית; עשן רך שבמרכזו הבזק צהוב. ראיתי את ההבזק, לאחר מכן שמעתי את הנפץ, ואז ראיתי את כדור העשן מתעוות ומתפזר ברוח. היו המון כדוריות ברזל של פגזים בעיי החורבות של הבתים ועל הכביש לצד הבתים ההרוסים בסמוך לעמדה, אבל הם לא הפגיזו סמוך לעמדה באותו אחר־צהריים. העמסנו שני רכבים וירדנו בכביש המוסווה במשטחים הרטובים, וקרני השמש האחרונות חדרו מבעד למרווחים שבין רצועות המשטחים. השמש שקעה לפני שהגענו אל הכביש המוגן שמאחורי הגבעה. המשכנו לרדת בכביש המוגן, וכשהגענו לעיקול שמאחוריו שטח פתוח ונכנסנו אל המנהרה המרובעת של משטחי הקש, התחיל הגשם לרדת שוב. בלילה גברה הרוח ובשלוש בבוקר, כשהגשם ירד במטחים, הייתה הפגזה והקרואטים חצו את האפרים שבין ההרים, עברו דרך חלקות ויערות והגיעו לקו החזית. הם לחמו בחושך ובגשם ונהדפו בהתקפת־נגד של חיילים מפוחדים מהקו השני. הייתה הפגזה כבדה, רקטות רבות בגשם, ואש מקלעים ורובים לאורך כל הקו. הם לא התקיפו שוב והיה שקט יותר, ובין פרצי הרוח והגשם שמענו צלילי הפגזה אדירה הרחק בצפון." ~ עמוד 211 ==חגיגה נודדת == {{דף מורחב|חגיגה נודדת}} * "במקום אחד אפשר לכתוב עליו טוב יותר מאשר במקום אחר." * "עזבה אותי תחושת הריקנות והתחלתי להיות [[שמחה|שמח]] ולתכנן תוכניות." * "בלילה היינו מתחממים יחדיו במיטה כשהחלונות פתוחים וה[[כוכב]]ים בהירים." * "ראיתי אותך, יפהפייה, ועתה את שייכת לי, לא משנה למי את מחכה ואם לא אראה אותך עוד לעולם." * "כל עצבותה של העיר התגלתה לפתע עם תחילת גשמי החורף הקרים." == למי צלצלו הפעמונים== {{דף מורחב|למי צלצלו הפעמונים}} * "האיש הצעיר, ששמו היה רוברט ג'ורדן, היה רעב מאוד ומודאג. הוא היה רעב לעיתים קרובות, אבל בדרך כלל לא היה מודאג, כי לא ייחס כל חשיבות למה שקורה לו וידע מן הניסיון כמה קל לנוע באזור הזה מאחורי קווי האויב." ~ עמוד 14 * "לדאוג זה גרוע כמו לפחד. זה סתם מסבך את העניינים." ~ עמוד 20, רוברט ג'ורדן * "ומוס, בחייך, אני לא מכוערת. אני נולדתי מכוערת. כל החיים שלי הייתי מכוערת. אתה, אינגלס, שלא יודע כלום על נשים, אתה יודע איך מרגישה אישה מכוערת? אתה יודע מה זה להיות מכוערת כל החיים שלך ובפנים להרגיש שאת יפהפייה? זה מאוד מוזר." ~ עמוד 125, פילאר * "תסתכל על הכיעור. ולמרות הכול יש שם בפנים הרגשה שעושה את האיש עיוור ואת עצמך עיוורת. ואז, יום אחד, בלי סיבה, הוא רואה אותך מכוערת איך שאת באמת והוא כבר לא עיוור ואז את רואה את עצמך מכוערת איך שהוא רואה אותך ואת מאבדת את הגבר שלך ואת ההרגשה שלך." ~ עמוד 126, פילאר * "כשיעבור זמן, כשאתה תהיה מכוער כמוני, מכוער כמו שאישה יכולה להיות, אז, כמו שאמרתי, ההרגשה, ההרגשה האידיוטית שאת יפה, שוב צומחת בפנים לאט לאט. היא צומחת כמו כרוב. וכשההרגשה בשלה, גבר אחר פוגש אותך וחושב שאת יפהפייה והכול מתחיל מההתחלה." ~ עמוד 126, פילאר * "אני אומרת לך את האמת. רק מעט אנשים יגידו לך את האמת, ובטח לא נשים." ~ עמוד 193, פילאר * "לחשוב על משהו שאתה חייב לעשות זה דבר אחד, ולדאוג זה דבר אחר. אל תדאג." ~ עמוד 200, רוברט ג'ורדן * "אסור לך לדאוג. אתה יודע מה אולי תצטרך לעשות, ואתה יודע מה עלול לקרות." ~ עמוד 200, רוברט ג'ורדן * "אדיקות קנאית היא דבר מוזר. כדי להיות קנאי אתה חייב להיות בטוח ללא צל של ספק שאתה צודק. ושום דבר איננו מחזק את תחושת הביטחון הצדקנית הזאת כמו התנזרות מנשים. ההתנזרות היא אויב הכפירה." ~ עמוד 203, רוברט ג'ורדן * "ואם אין דבר כזה ׳עוד הרבה זמן׳ ואפילו לא ׳כל מה שנשאר לך מהחיים שלך׳ ולא ׳מעתה והלאה׳, וישנו רק ׳עכשיו׳, אז הגיע הזמן לשבח את העכשיו הזה ואני ממש מאושר בו." ~ עמוד 206, רוברט ג'ורדן * "יש רק '''עכשיו''' ואם עכשיו זה רק יומיים, אז יומיים הם חייך, וכל מה שיהיה בהם יהיה בממדים המתאימים. ככה אתה חי חיים שלמים ביומיים. ואם תפסיק להתלונן ולבקש את מה שלעולם לא תקבל, יהיו לך חיים טובים. חיים טובים אינם נמדדים בקנה מידה של נצח." ~ עמוד 210, רוברט ג'ורדן * "אסור לך להאמין בהריגת אנשים, אמר לעצמו. אתה חייב לעשות את זה כשמוכרחים, אבל אסור לך להאמין בזה. אם תאמין בזה, הכול יהיה אבוד." ~ עמוד 369, רוברט ג'ורדן * "כמה מעט אנחנו יודעים על מה שיש לדעת. הלוואי שיכולתי לחיות עוד הרבה שנים במקום למות היום, כי בארבעה ימים האלה למדתי הרבה על החיים; יותר, אני חושב, מאשר בכל שאר ימי חיי. הייתי רוצה להיות איש [[זקנה|זקן]] ובאמת לדעת דברים. מעניין אם אתה יכול להמשיך ללמוד, או שלכל אדם יש רק כמות מסוימת של דברים שהוא יכול לדעת. חשבתי שאני יודע על כל כך הרבה דברים שבעצם אני לא יודע עליהם כלום. הלוואי שהיה לי יותר זמן." ~ עמוד 460, רוברט ג'ורדן * "אל תתחיל להתרגז. להתרגז זה לא פחות גרוע מאשר לפחד." ~ עמוד 466, רוברט ג'ורדן * "סרן ברנדו התקדם על סוסו, בוחן את השביל, פניו הרזים רציניים וחמורי סבר. תת-המקלע שלו היה על אוכפו, נח בחיק זרועו השמאלית. רוברט ג'ורדן שכב מאחורי העץ, מתאמץ בכל כוחו ובזהירות רבה להחזיק מעמד ושידיו תהיינה יציבות. הוא חיכה עד שהקצין הגיע לאזור המואר, במקום שבו גבלו עצי האורן הראשונים במורד האחו הירוק. הוא יכול לחוש את הלמות ליבו על מחטי האורן שכיסו את קרקעית היער." ~ עמוד 567, פסקת הסיום ==מעבר לנהר ואל בין העצים== * "לא, לא, בואו נעבור את הנהר וננוח בצל העצים." ~ מתוך המהדורה בהוצאת "ידיעות ספרים", תירגם מאנגלית שרון פרמינגר, 2013, עמוד 295. * "אף אחד לא ייתן אפילו פני תמורת המחשבות שלך." ~ מתוך המהדורה בהוצאת "ידיעות ספרים", תירגם מאנגלית שרון פרמינגר, 2013, עמוד 181. * "הקולונל, שהיה אז סגן בצבא זר - עובדה שהפכה אותו אחר כך לחשוד קצת בצבאו שלו ולא הועילה לקריירה שלו - סבל אז מכאב גרון שנמשך כל החורף. כאב הגרון נבע מהשהייה הממושכת במים. לא היתה שום דרך להתייבש, וכבר היה עדיף להתרטב מהר ולהישאר רטוב. המתקפות האוסטריות לא היו מתואמות כמו שצריך, אבל הן היו עזות ובלתי-פוסקות, ובהתחלה חטפת הפגזה כבדה שהיתה אמורה לשתק אותך, ואז, כשהיא נפסקה, בדקת את העמדות שלך וספרת את האנשים. אבל לא היה לך זמן לטפל בפצועים, כי ידעת שעוד מתקפה תתחיל מיד, ואז הרגת את האנשים שבוססו לעברך בביצות, החזיקו את הרובים שלהם מעל המים והתקדמו לאט כמו שמתקדמים כשמבוססים בבוץ עד המותניים. אם הם לא היו מפסיקים את ההפגזה בתחילת המתקפה, חשב לא פעם הקולונל שהיה אז סגן, אני לא יודע מה היינו מצליחים לעשות. אבל הם תמיד הפסיקו להפגיז רק לפני המתקפה הבאה. הם פעלו לפי כללים שנקבעו מראש. כל פעם שנאלצנו לסגת מהפיאווה ולהתמקם בסילה, הם הזיזו את התותחים לקו השני והשלישי, אף על פי שכמעט לא היתה אפשרות להגן על הקווים האלה, ובעצם הם היו צריכים לקרב את כל התותחים שלהם ולהפגיז לאורך כל המתקפה, עד שהיו פורצים דרכנו. אבל תודה לאל שתמיד מנהל את זה איזשהו טיפש רם דרג, חשב הקולונל, ולכן הם עשו את זה בצורה מקוטעת." ~ מתוך המהדורה בהוצאת "ידיעות ספרים", תירגם מאנגלית שרון פרמינגר, 2013, עמודים 36-37. * "כל החורף ההוא, עם כאב גרון חזק, הוא הרג אנשים שהתקרבו עם מקלות דינמיט מחוברים לרתמה מתחת לכתפיים ותרמילי עור-עגל כבדים וקסדות מתכת. הם היו האויב. אבל הוא אף פעם לא שנא אותם; הוא לא היה מסוגל להרגיש כלפיהם משהו. הוא פיקד על האנשים שלו, ומסביב לגרון היה כרוך לו גרב ישן טבול בטרפנטין, והם שברו את המתקפות באש רובים ובעזרת המקלעים שעדיין שרדו או נותרו שמישים אחרי ההפגזה. למעשה הוא לימד את אנשיו לירות - חיילים אירופים לא ניחנו ביכולת הזאת בדרך כלל - ולהסתכל על האויב כשהוא מגיע, כי אז תמיד היה רגע שקט אחד שבו יכלו לירות בחופשיות. בסופו של דבר הם הצטיינו בכך." ~ מתוך המהדורה בהוצאת "ידיעות ספרים", תירגם מאנגלית שרון פרמינגר, 2013, עמודים 37-38. * "אבל תמיד אחרי ההפגזה היית צריך לספור, ולספור מהר, כדי לדעת כמה יורים נשארו לך. בחורף ההוא הוא נפגע שלוש פעמים, אבל כל אלה היו פגיעות בחסד - פגיעות קטנות בבשר, בלי עצמות שבורות - והוא נהיה די בטוח באלמוות האישי שלו כי ידע שהיה אמור להיהרג בהפגזה הכבדה שקדמה תמיד למתקפות. בסופו של דבר הוא נפגע כהוגן ולצמיתות. אף אחת מהפגיעות האחרות לא פגעה בו כמו הפגיעה הגדולה הראשונה. כנראה בגלל אובדן האלמוות, חשב. טוב, מבחינה מסוימת זאת באמת אבדה די גדולה." ~ מתוך המהדורה בהוצאת "ידיעות ספרים", תירגם מאנגלית שרון פרמינגר, 2013, עמוד 38. * "כשנחתנו לא נתקלנו בהתנגדות רצינית. ההתנגדות הרצינית היתה בחוף השני. ואז היינו צריכים לחבור לאלה שהוצנחו ולכבוש כמה ערים ולהחזיק בהן, ואז כבשנו את שרבורג. זה היה קשה, והיינו צריכים לעשות את זה במהירות." ~ על [[W:הפלישה לנורמנדי|הפלישה לנורמנדי]]. מתוך המהדורה בהוצאת "ידיעות ספרים", תירגם מאנגלית שרון פרמינגר, 2013, עמוד 213. * "'התנאים לא היו מזהירים,' אמר הקולונל. 'ביום השני התכוננו לשנס מותניים ולפרוץ קדימה, כמו שאומרים בני דודינו הבריטים, שלא היו מצליחים לפרוץ גם דרך מגבת נייר רטובה, ואז הגיעו [[W:חיל האוויר האמריקני|אנשי הכחול הפראי שמעל]]. הם עוד לא גמרו להמריא משדות העשב השופאים של אנגליה, נושאת המטוסים הירוקה, ואנחנו כבר ראינו את הראשונים מגיעים. מבריקים, נוצצים ויפים, כי אז כבר קרצפו מהם את השחור-לבן של הפלישה. או שאולי לא. הזכרונות שלי לא מדויקים בעניין הזה. בכל מקרה, בת, היה אפשר לראות את הטור שלהם נמתח מזרחה, עד מעבר לשדה הראייה. כמו רכבת ענקית. גבוה בשמים, הכי יפים בעולם. אמרתי לסגן המודיעין שלי שאנחנו צריכים לקרוא להם [[W:ואלהלה|ולהלה]] אקספרס. כבר נמאס לך לשמוע?' :'לא. אני יכולה לראות את הוולהלה אקספרס. אף פעם לא ראינו אותה בממדים כאלה. אבל ראינו אותה. הרבה פעמים.' :'היינו במרחק אלפיים מטר מהמקום שממנו היינו צריכים לתקוף. את יודעת, בת, מה זה אלפיים מטר כשאתה תוקף במלחמה?' :'ואז החלק הדמי של הוולהלה אקספרס השליך פצצות עשן צבעוני והסתובב וחזר הביתה. העשן הזה הושלך בדייקנות וסימן בבירור את המטרה - העמדות של הגרמנים. העמדות שלהם היו טובות, ויכול להיות שלא היינו מצליחים להזיז אותם משם בלי משהו אדיר וציורי כזה. ואז, בת, החלקים הבאים של הוולהלה אקספרס הפילו את העולם כולו על הגרמנים ועל המקום שבו הם היו, שממנו הם פעלו כדי לעצור אותנו. אחר כך המקום הזה נראה כאילו הר געש התפרץ שם, והשבויים שתפסנו רעדו כמו בן אדם שרועד מהתקף מלריה. הם היו בחורים אמיצים מאוד מחטיבת ה[[W:פאלשירמייגר|צנחנים]] השישית, ובכל זאת כולם רעדו ולא הצליחו להפסיק אף על פי שהם ניסו. זאת אומרת שההפצצה היתה מוצלחת. בדיוק מה שאנחנו צריכים תמיד בחיים האלה. שהם ירעדו מכוח הזרוע ומפחד יום הדין. ואז, בת, כדי לא לשעמם אותך, הרוח באה ממזרח והתחילה להעיף את העשן אחורה, לכיוון שלנו. ה[[W:מפציץ|מפציצים]] הכבדים הפציצו לפי קו העשן, וקו העשן היה עכשיו מעלינו. ולכן הם הפציצו אותנו כמו שהם הפציצו קודם את הגרמנים. קודם באו המפציצים הכבדים, ולכן מי שהיה שם באותו יום כבר לא צריך לפחוד מה[[גיהנום|גיהינום]]. ואחר כך, כדי ההפריצה תהיה ממש מוצלחת ויישארו כמה שפחות אנשים משני הצדדים, באו המפציצים הבינוניים והפציצו את מי שנשאר. ואז ביצענו את הפריצה, ברגע שהוולהלה אקספרס חזר הביתה, נפרש ביופיו המלכותי מהנקודה הזאת בצרפת ועל פני אנגליה כולה.' בן אדם עם מצפון, חשב הקולונל, צריך לחשוב מתישהו על כל העניין הזה של כוח אווירי." ~ על [[W:מבצע קוברה|מבצע קוברה]]. מתוך המהדורה בהוצאת "ידיעות ספרים", תירגם מאנגלית שרון פרמינגר, 2013, עמודים 214-216. ==מתוך כתביו== * "יש סופרים שקמו רק כדי לעזור לסופר אחר לכתוב משפט אחד." ~ הגבעות הירוקות של אפריקה * "עדיין לא עזבנו אותה, אבל כשהייתי מתעורר בלילה הייתי שוכב, מאזין, מתגעגע אליה כבר." ~ הגבעות הירוקות של אפריקה * "בסתיו עדיין הייתה שם [[מלחמת העולם הראשונה|מלחמה]], אבל אנחנו לא יצאנו אליה עוד." ~ מתוך הסיפור הקצר פרי עטו "בארץ אחרת". נתפרסם בעברית בקובץ "10 סיפורים" בתרגומו של עודד פלד, פן הוצאה לאור - ידיעות ספרים, 2007, עמוד 93. * "ניק ישב ונשען על קיר הכנסייה, שאליו גררו אותו שלא ייפגע מאש המקלעים ברחוב. שתי רגליו הזדקרו לפניו בצורה משונה. הוא נפגע בעמוד השדרה. פניו היו מיוזעות ומלוכלכות. השמש האירה את פניו. היום היה חם מאוד. רינאלדי רחב הגרם שכב צמוד לקיר ופניו כלפי מטה. הציוד שלו היה מפוזר לכל עבר. ניק הביט קדימה ופניו זהרו. קיר הבית הוורוד שמולו ניתק מהגג ונפל, ומיטת ברזל היתה תלויה עקומה מעל הרחוב. שני מתים אוסטרים שכבו בין ההריסות בצל הבית. במעלה הרחוב היו מתים נוספים. העניינים התחילו להתקדם בעיירה. ההתקפה התנהלה היטב. האלונקאים יגיעו עוד מעט. ניק הפנה את ראשו והביט ברינאלדי. 'סֶנטָה, רינאלדי, סנטה. אתה ואני עשינו הסכם שלום נפרד.' רינאלדי שכב דומם בשמש, מתקשה לנשום. 'אנחנו לא פטריוטים.' ניק הפנה את ראשו וחייך חיוך מיוזע. רינאלדי היה קהל מאכזב." ~ הסיפור "ניק ישב ונשען על הקיר...", מתוך "סיפורי ניק אדמס" מאת ארנסט המינגוויי, יצא לאור ע"י הוצאת ספרי פן ומשכל, בשנת 2010, תירגום: יואב כ"ץ, עמוד 168. ==קישורים חיצוניים== {{מיזמים|ויקיפדיה=ארנסט המינגווי|ויקישיתוף=Category:Ernest Hemingway}} {{מיון רגיל: המינגווי, ארנסט}} [[קטגוריה:סופרים אמריקאים]] [[קטגוריה:זוכי פרס נובל לספרות]] [[קטגוריה:זוכי פרס פוליצר]] 719qx9139g85lfvymd824vwa8y8f1zb ראובן ריבלין 0 12655 237021 236984 2026-06-17T15:50:33Z דולב 835 תקלדה 237021 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Martin Schulz with Reuven Rivlin in the European Parliament (3) (cropped).jpg|ממוזער|250px|הנשיא ראובן ריבלין, 2016]] '''[[:w:ראובן ריבלין|ראובן (רוּבִי) ריבלין]]''' (נולד ב־9 בספטמבר 1939) היה נשיאה העשירי של מדינת [[ישראל]] בשנים 2014–2021, חבר [[הכנסת]] מטעם מפלגת [[הליכוד]], יושב ראש הכנסות ה־16 וה־18 ושר התקשורת. [[עורך דין]] במקצועו. ==כנשיא המדינה== [[קובץ:Reuven Rivlin and Benjamin Netanyahu received the President of Rwanda at Beit HaNassi, July 2017 (9305b).jpg|ממוזער|210px|הנשיא ריבלין, 2017]] * "אזרחי ישראל, אני עומד לפניכם נוכח גודל שליחות בענווה. אני מודה לכולכם. תחי הדמוקרטיה הישראלית! תחי מדינת ישראל!" ~ בנאום ההכרזה לאחר שנבחר לנשיא המדינה, 2014 * "שמעתי אתמול בענין ובסיפוק רב את נתניהו אומר לשר החוץ הצ'כי, כפי שאני אמרתי לו, שאם באמת [[אבו מאזן]] רואה בחמאס בעיה ולא רואה בו פיתרון, אנחנו נשמח לחדש משאים-ומתנים. אני קורא לשניהם להגיע לכדי הבנות איך אנחנו חיים אלה לצד אלה. לא חשוב עם מי אנחנו מדברים אלא על מה אנחנו מדברים." ~ על דברי ראש הממשלה [[בנימין נתניהו]], 2016 * "איזה פייט נתת." ~ פונה למועמד המפסיד {{קישור|מאיר שטרית}} בנאום ההכרזה לאחר שנבחר לנשיא המדינה * "הקיצוניות היא אם כל חטאת. היא יכולה להביא חברה לידי התפרקות והתרסקות. ערעור החברה בישראל." * "[[שמעון פרס|פרס]] הגיע עם השקפת עולם, כמו שאני באתי עם השקפת עולם שלא זנחתי. היא זו שעומדת בפניי גם היום" ~ על ההבדל בינו ובין קודמו בתפקיד שמעון פרס ([http://www.haaretz.co.il/news/politi/1.2444308 הנשיא ריבלין: מנהיג ללא מתחרים הוא סכנה לדמוקרטיה], אתר הארץ, תאריך 27.9.2014) * "חודש הרמדאן הופך לנגד עינינו לחודש של טרור ובלהות. אנו נילחם בו בכל הנחישות והעוצמה עד שימוגר מכל שטחה של ארץ ישראל. דווקא בחודש רמדאן, יותר מתמיד, צורם בהיעדרו קולה של ההנהגה הפלסטינאית וחוסר המעש כנגד מתכנני ומבצעי הפיגועים." ~ על גל הטרור של חודש יוני 2015, הוא חודש ה{{קישור|רמדאן}} המוסלמי ([http://glz.co.il/1087-65071-HE/Galatz.aspx מקור]) * "הפיגוע הזה הוא חציית קו אדום ומטרתו המידית היא דרדור האזור למלחמת דמים. השתיקה והתגובות הרפות של חלק מהמנהיגות הפוליטית הערבית מקוממות. טרור חייב להיות מוקע ללא תנאי וללא התפתלויות. מי שאינו מוקיע טרור, משתף איתו פעולה". ~ ראובן ריבלין, מקור: [http://www.maariv.co.il/news/politics/Article-591838 ריבלין: השתיקה של חלק מהמנהיגות הפוליטית הערבית מקוממת], מעריב אונליין, 16 ביולי 2017. * "מה ששמענו אמש היה נורא. לומר שישראל היא תוצאה של קונספירציה של העולם המערבי ושלעם היהודי אין קשר לארץ ישראל? אלה בדיוק הדברים שבגללם הואשם לפני שנים באנטישמיות ובהכחשת שואה - על אף שגם הוא יודע היטב שהקוראן מציין את ההכרה בישראל כארצנו, ובלי ההכרה הזו לא נוכל לבנות אמון ולהתקדם." ~ על נאום |אבו-מאזן, 15 בינואר 2017 ([http://www.mako.co.il/news-military/israel-q1_2018/Article-a334412b099f061004.htm מקור]) * "האמת איננה יחסית, אי אפשר להפוך רוצח לקורבן, ולהאשים את הקורבן שביקש להגן על עצמו." ~ ביחס לטענות הפלסטיניות על פגיעה במחבלים רוצחים שביצעו את פיגועי הדקירה באוקטובר 2015 ([http://www.inn.co.il/News/Flash.aspx/503299 מקור]) * "יותר משאני חש בושה, אני חש כאב. כאב על רציחתו של תינוק קטן. כאב על שבני עמי בחרו בדרך הטרור ואיבדו צלם אנוש. דרכם אינה דרכי. דרכם אינה דרכינו. דרכם אינה דרכה של מדינת ישראל ואינה דרכו של העם היהודי" ~ ביחס למעשה ה[[w:הפיגוע_בדומא|רצח של משפחת דוובשה בכפר דומא]], 31 ליולי 2015 * "אנו זוכרים שלא מאושוויץ באנו ושלא לאושוויץ אנו הולכים. אסור לנו לתת לעשן המשרפות לטשטש את יכולותינו ולהכיר את עברנו. הם חזקים מכל אלה שעמדו עלינו לכלותנו. יש הטועים לחשוב שמדינת ישראל היא פיצוי על השואה, אך אין טעות איומה מזו – ישראל קמה מכוח הזכות למולדת העתיקה, לא מאימת הכיליון ולא משנאת האחר." ~ בטקס [[W:יום הזיכרון לשואה ולגבורה|יום הזיכרון לשואה ולגבורה]] ה'תשע"ה , 15 באפריל 2015 ([http://news.walla.co.il/item/2846447 מקור]) ==על דמוקרטיה== [[קובץ:Reuven Rivlin state visit to Greece, January 2018 (3373).jpg|ממוזער|245 פיקסלים|הנשיא ראובן ריבלין בפגישה עם נשיא [[יוון]], 2018]] * "אנו צריכים כולנו להילחם בקיצוניים. אנחנו צריכים כולנו כשאנו רואים דבר שהולך לכיוונים לא נכונים לעמוד כרוב שקט, ולאמר – 'זו לא דרכינו ולא תהיה דרכינו'. דרכינו היא לקיים מדינה יהודית ודמוקרטית. מי שחושב כך או אחרת הם מיעוטים. מיעוטי מיעוטים. נועדנו לחיות ביחד, ורוב הציבור חושב ככה." * "הגישה ההיררכית, המעמידה את היהודית לפני הדמוקרטית, מחמיצה את עומקה וגדולתה של מגילת העצמאות שכרכה את שני המרכיבים יחדיו ללא הפרד: יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית - בדיבור אחד נאמרו, ובדיבור אחד הן מוכרחות להמשיך ולהיאמר. אלה אינן מילים בעלמא. זוהי נשמת אפה של מדינת ישראל." * "חברה [[דמוקרטיה|דמוקרטית]] מבוססת על כך שהיא נבנית מתהליכים, לא ממהפכות. משטר דמוקרטי תקין, הוא כזה שמלטש ומשחיז את דרכו הליברלית, בדרך של שקלא וטריא, בדרך של שיתוף פעולה והידברות." ~[http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4169377,00.html פרי הבאושים של המהפכה החוקתית] * "אנחנו בהחלט רואים נטייה של עם ישראל לא לראות יותר ממנהיג אחד. בלי כל ספק, מדינה דמוקרטית בלי אלטרנטיבה היא סכנה לדמוקרטיה עצמה. יש לנו ראש ממשלה שיכול להיות פי אלף יותר טוב אם ידע שמישהו קורא תיגר על כסאו. אם אני מתייחס לסקרים, שבהם אחד המועמדים הוא בסביבות 40% תמיכה והאחרים רק בסביבות 10%, זה דבר מאוד מדאיג." ~ נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין על היעדר אלטרנטיבה למנהיגותו של נתניהו ([http://www.haaretz.co.il/news/politi/1.2444308 הנשיא ריבלין: מנהיג ללא מתחרים הוא סכנה לדמוקרטיה], אתר הארץ, תאריך 27.9.2014) * "חופש הביטוי הוא ערך יסוד [[דמוקרטיה|דמוקרטי]], והוא מהותי לכולנו. לנשיא, ולאחד העם. אנחנו מאד לא מסכימים אחד עם השני, המחלוקות ביננו נוקבות, עד תהום, ודווקא משום כך, בוא נתווכח אותם כהוגן, בואו נתווכח אותם נכון. בואו נקשיב, ולא נחליף מהלומות" ~ דצמבר 2015, [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4740379,00.html מקור] * "מורשת [[יצחק רבין|רבין]] היא עבורי גם מורשת של מנהיגות, מנהיגות מעצבת ועמידה באומץ מול החלטות הקשות. הוא היה מנהיג ללא תירוצים, כלוחם. והוא היה מנהיג ללא תירוצים, כחבר כנסת, שר, וראש ממשלה. מי שידע לשאת באחריות, כראש ממשלה, לפעולה המוצלחת באנטבה, ידע גם לשאת באחריות, כראש ממשלה, לכישלון מבצע השחרור של נחשון וקסמן הי"ד. אצל רבין, גם הניצחונות וגם הכישלונות לא היו יתומים. עבורי רבין, כן, דווקא הוא, הוא אבי הקריאה שעלתה מהכיכרות לפני שלוש שנים לשינוי סדרי העדיפויות במדינת ישראל, להפניית הזרקור פנימה. לצד השלום והביטחון, ואפילו לפניהם, הוא התעקש לעסוק, בחינוך, בבריאות וברווחה, ובמכלול השינויים, שהוא הנהיג בממשלתו השנייה, תחת הכותרת, 'שינוי סדרי עדיפויות'" ~ נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין סופד לרבין ביום הזיכרון ה-19 להירצחו (גבאי י., [http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%94%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%90-%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99-%D7%A8%D7%99%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%A6%D7%97%D7%A7-%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%A9%D7%9C.html הנשיא רובי ריבלין: יצחק רבין - מורשת של מנהיגות], אתר כיכר השבת, תאריך 4.11.2014) * "כבר שלוש שנים שהציבור הישראלי משמיע קול חזק וברור - שמשדר חוסר שביעות רצון מהמערכת הכלכלית והחברתית הקיימת. כאשר אזרחים רבים כל כך מרגישים שבתנאי המערכת הכלכלית והחברתית הנוכחיים הם אינם מסוגלים לצמוח ולהתפתח - זהו איום אסטרטגי! עם או בלי הסדר מדיני, מדינת ישראל תצטרך להמשיך ולהשקיע נתחים משמעותיים מהתוצר, לטובת ההשקעה בביטחון, במחקר, בפיתוח וברכש. בשלוש השנים האחרונות למדנו, שהאוצר הציבורי לא נמצא אצל החרדים כפי שהוא לא נמצא בהתנחלויות. זוהי תפיסה מסוכנת. ברור לכל, שהתעשייה הפיננסית, תעשיית האנרגיה, תעשיית המזון, ענף הדיור ותעשיות נוספות, זקוקים היום לרפורמות אמיצות ואחראיות. רפורמות אמיצות אינן הרפורמות שהתקבלו בכנסת בנושא חוק הריכוזיות וחוק המזון. אני חושש שהרפורמות הללו לא היו אמיצות דיין." ~ נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין טוען כי יוקר המחיה הוא איום אסטרטגי יותר מאיומים אחרים (עמוד הפייסבוק של המכון לדמוקרטיה תאריך 3.11.2014) * "אנחנו נפגשים כאן היום, אחרי קיץ קשה, כואב ומדמם. בקיץ הארוך הזה, ידענו להתאחד, מול אויב חיצוני. אבל בקיץ הזה הקדשנו גם לא מעט זמן לצערי, כדי לסמן אויבים מבית. 'חתיכת יהודון שקרן', כך הטיחו בי מבקריי, ועוד אמרו: 'יימח שמכם סוכנים ערבים', 'לך תהיה נשיא בעזה', 'חנפן מסריח', 'נבלה סרוחה', 'אפס מאופס', 'בוגד, נשיא של חיזבאללה'. אלה הם רק מקצת הקולות, לדברי הרפש שהוטחו בי בעקבות דברים שאמרתי ואירועים שבהם השתתפתי. וכל העם, וכל נבחריו, רואים ושומעים את הקולות. אני מוכרח לומר, שהוכיתי תדהמה מהבריונות הקשה שזיהמה את הדיון. בעניין זה כולנו, 'אחד העם'. כולנו שווים בפני האלימות. והאלימות הזאת לצערי לא עוצרת ברשתות החברתיות, כפי שהיא לא מכוונת רק לאנשי ציבור. היא נמצאת בתוכנו, היא נמצאת ברחובות, היא נמצאת בהפגנות, ובבתי הספר. קשה היום שלא להרגיש, שאנחנו מאבדים את היכולת לדבר אחד עם השני. אנחנו מאבדים לא רק את היכולת לדבר אחד עם השני בכבוד, אלא גם את המילים והערכים שהיו לנו לשפה משותפת. אני שואל את עצמי, ואתכם חברי הכנסת נבחרי הציבור, כיצד הגענו למצב שבו אמירות פשוטות על חיינו כאן, שבו השמעת דעות המבטאות את הערכים שהיוו עד לא מזמן את המכנה המשותף שלנו, זוכות לתגובות כאלה?, כיצד ייתכן שביטוי של ערכי היסוד שלנו כאן, כמדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית, נתפס בעיני אחדים כגבורה ובעיני אחרים כבגידה? אני שואל אתכם בכנות, איזו גבורה מצד אחד, ואיזו בגידה מצד שני, יכולות להיות בכך? האם יש כאן, בבית הזה מישהו שחושב ששריפת מסגד היא לא פשע? האם יש כאן מישהו שחושב שסקילת הרכבת הקלה בירושלים באבנים, שיידוי אבנים על רכבים יהודים, אינם פשע? אני מסתובב זמן מה בתחושה שנשארנו בלי מילים- שאפשר לדבר אותן לכולם. הפכנו אילמים. קשה היום, שלא להרגיש, שאותם יסודות ומושגים ערכיים שעומדים בבסיס הברית בינינו, עברו תהליך מסוכן של ניכוס פוליטי, שלא לומר, התעללות פוליטית. ערכים בסיסיים מדיי, הנוגעים ליסוד דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, נפלו קורבן למחלוקות הקשות בינינו, המחנות האידיאולוגים השונים, והפכו מוקצים מחמת מיאוס. האם כאשר אני אומר "ארץ ישראל", אני פונה לצד מסוים בבית הזה? האם כאשר אני אומר, "שוויון", עכשיו החצי השני מפסיק להקשיב? אם מושגים כמו שוויון, הקשבה, כבוד האדם, ולחילופין, [[ירושלים]] בירת ישראל ואהבת ארץ ישראל, הפכו לנגועים פוליטית- אנה אנו באים? אם מילים כמו שלטון החוק, דמוקרטיה, תרבות של מחלוקת, ציונות, התיישבות, הפכו לעילה לכתב אישום בבוגדנות או בפאשיזם- גם חוקה כבר לא תעזור לנו. במציאות כזאת, שבה גם המובן מאליו הופך כר להשתלחות נטולת רסן, הרי שגם אתם, אנחנו, היושבים כאן, מוכרחים לשאול את עצמנו, מה חלקנו בכך. אסור לנו לשתוק. השתיקה שלנו מסוכנת. הבית הזה ידע ויודע, וויכוחים קשים, לפעמים, אפילו צעקות. זוהי דרכם של דיונים רגישים בארץ חמת מזג כשלנו. זוהי דרכה של הפוליטיקה. אבל, אני חושב, שלאחרונה, דווקא השתיקה, סביב הנקודות הרגישות, הלא נוחות, הלא פופולאריות כלפי ציבור בוחריך; שדווקא השתיקה נוכח השחיקה הקשה בערכים שמשותפים לכולנו, מהדהדת יותר מכל" ~ נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בנאום נוקב בעת פתיחת כנס החורף של הכנסת (כהן י., [http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%94%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%90-%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99-%D7%A8%D7%99%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%9F-%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95-%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%99-%D7%A0%D7%91%D7%9C%D7%94-%D7%A1%D7%A8%D7%95%D7%97%D7%94.html "הנשיא רובי ריבלין: כינו אותי נבלה סרוחה, אפס, חנפן מסריח"], אתר כיכר השבת, תאריך 27.10.2014) * "אין לי לתאר את אשר רואות עיניי במה שנראה כניסיון מתמשך להחליש את שומרי הסף של ה[[דמוקרטיה]] הישראלית אנו עדים היום לרוחות של מהפכה או הפיכה שנייה - הפעם, שלטון הרוב הוא השליט הבלעדי. מלוא כל הארץ ומוסדותיה פוליטיקה... אנו מוצאים את היקום הפוליטי ותחת המציאות שבה הכול היה שפיט, צומחת מציאות שבה הכול פוליטי. התקשורת, המוסדות הדמוקרטיים ועד למבקר המדינה – פוליטיים. בית המשפט העליון – פוליטי. כוחות הביטחון - פוליטיים... לממשלה, למחוקקים, לכם, עומדות הזכות והחובה לערוך שינויים מערכתיים, לעיתים דרמטיים ומתחייבים. אבל רבותיי, מה בין זה לבין הפגיעה בלגיטימיות של המוסדות עצמם? האם אין לנו עוד צורך בהם? האווירה הזאת, של ה'דה לגיטימציה', אווירת ה'הכל פוליטי', מחלחלות היום אל הציבור, שמקבל את המסר, שאין עוד ממלכתיות, יש רק משילות. ודמוקרטיה, באווירה זאת, דמוקרטיה פירושה שהחזק קובע. דמוקרטיה פירושה שהכוח של הרוב המזדמן הוא שקובע, ורק על פיו יישק דבר. ואני שחייתי בימים של בלי חירות ומק"י, יודע מה המשמעות של הדבר הזה." ~ נאום בפתיחת מושב החורף של הכנסת, אוקטובר 2017 . [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5032619,00.html מקור] ==נאום השבטים== {{דף מורחב|נאום השבטים}} * "תהליכים דמוגרפיים ותרבותיים מעצבים מחדש את פניה של החברה הישראלית בעשורים האחרונים: מחברה המורכבת מרוב ומיעוט ברורים, לחברה המורכבת מארבעה מגזרים או 'שבטים' מרכזיים שמתקרבים זה אל זה בגודלם: חילונים, דתיים־לאומיים, חרדים וערבים." * "אנו מוכרחים לשאול בכנות, מה משותף לכל המגזרים הללו? האם יש לנו שפה אזרחית משותפת, אתוס משותף? האם יש לנו מכנה ערכי משותף שבכוחו לחבר את כל המגזרים הללו יחד, במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית?" * " אם חפצי חיים אנחנו, אם חזון המדינה היהודית והדמוקרטית הוא חלום חיינו ומשאת נפשנו הרי שאנו נדרשים היום להישיר מבט אמיץ למציאות הזאת. וזאת, מתוך מחויבות עמוקה למצוא, יחד, תשובות לשאלות מתוך נכונות לשרטט, יחד, כל שבטי ישראל, חזון משותף, של תקווה ישראלית." ==לפני היבחרו לנשיא== * "תמיד חשוב להקשיב לוותיקים מאיתנו." * "אני טמבל אבל לא חמור." ~ מגיב להדחתו מתפקיד יו"ר הכנסת ע"י יו"ר הליכוד וראש הממשלה [[בנימין נתניהו]]. [https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4356570,00.html מקור] * "אין רגע ישראלי יותר מן הרגע הזה, הרגע שבין '[[w:יזכור|יזכור]]', לַהֲנָפַת ה[[w:דגל ישראל|דגל]]." ~ [http://www.knesset.gov.il/holidays/heb/yom_atz_speech_2005.htm דבר יו"ר הכנסת לערב יום העצמאות ה־‎57, התשס"ה] * "לא חשוב עם מי מדברים, אלא על מה מדברים." ~ פנייה לראש הממשלה [[יצחק שמיר]], דצמבר 1988 * "הייתי כל כך מופתע, מדובר בעבודת אלילים, לא ביהדות. עד עכשיו חשבתי שהרפורמים הם זרם ביהדות, אבל אחרי ביקור בשניים מבתי הכנסת שלהם אני משוכנע שמדובר בדת חדשה לגמרי, בלי כל קשר ליהדות." ~ ב־1989 לאחר שביקר בבית כנסת רפורמי בווסטפילד * "אני אומר במפורש שכנופיה הנקראת 'כנופיית שלטון החוק' העלילה עלי, ועד היום אני נמצא כביכול בחקירה תחת אזהרה ואין בכלל חקירה. אותה כנופיה רצתה למנוע את המינוי שלי." - על הפרקליטות * "באתי לאוהל יזכור, לא רק כדי לשמוע תיאורים היסטוריים או את עובדת קיומה של [[השואה]]. באתי כיהודי, שמבקש לשמוע בקשת סליחה ומחילה מאלה שגרמו לאסוננו, וביניהם הגרמנים והכנסייה." ~ לגבי ביקור האפיפיור בישראל בחודש מאי 2009 * "אנחנו, המתנגדים, היינו לוחשים את הפסוקים האחרונים של ברכת המזון 'נער הייתי וגם זקנתי ולא ראיתי צדיק נעזב וזרעו מבקש לחם'. שאלתי את אבי למה אחינו הספרדים והחסידים שרים זאת בקול גדול ואילו אנחנו לוחשים. היה אומר לי אבי 'כי אנחנו, כאן בירושלים, ראינו'." * "הוא בא מבית טוב, הוא מזמן לא ביקר בבית." ~ על נסיכי הליכוד ששינו את דעותיהם הפוליטיות == נאמר עליו == [[קובץ:Donald Trump with Reuven Rivlin in Israel 2017 (1a).jpg|ממוזער|176px|הנשיא ריבלין, 2017]] * "בשנים שכיהן כיו"ר הכנסת הוכיח כי הוא דמוקרט אמיתי וידע לנווט בהצלחה בין הגלים הפרלמנטרים. הוא היטה אוזן למיעוט והעניק לו אפילו העדפה מתקנת, כפי שלפעמים נדרש. באופן מידי הופיע הביטוי השחוק על הנעליים הגדולות (של [[שמעון פרס|פרס]]) וכל השטויות הללו. רובי לא הולך יחף, יש לו נעליים משלו ואני מאמין שהוא יטיב להלך בהן בארץ ומחוצה לה." ~ [[נחמן שי]] על אופיו של ריבלין שנבחר לכהונת נשיא מדינת ישראל ביוני 2014 ([http://www.nachmanshai.co.il/?p=3424 השבוע שהיה כך היה: הנעליים של רובי 8-13/6/14], באתר הבית של נחמן שי, 13 ביוני 2014) * "כבודו הולך בדרך לא הוגנת כלפי עמו, ומתרחק בכל יום שעובר יותר ויותר, עד כדי ויתור כמעט מוחלט על הערכים היהודיים בעם היהודי ועל זהותו האישית כיהודי. ובעיקר, הכי חשוב - על הפניית עורף אל בני עמו, תוך התנשאות והחלפת העור." ~ [[W:עמיר בניון|עמיר בניון]] יוני 2015 ([http://e.walla.co.il/item/2864706 מקור]) * "ריבלין הוא כבר מזמן לא משלנו. אני לא מופתע ואין לי ציפיות ממנו. התגובה שלו נגדנו היא תמיד כי [[W:בנימין נתניהו|נתניהו]] לא הצביע בשבילו ולא תמך בו לנשיאות. אנחנו נבחרנו על ידי הציבור הוא נבחר על ידי חברי הכנסת לא על ידי הציבור ואנחנו מייצגים את הציבור שלנו ואת הציבור של עם ישראל." ~ ח"כ [[דוד ביטן]], בתגובה לנאומו של ריבלין בפתח מושב החורף של הכנסת, אוקטובר 2017 ([http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5032809,00.html מקור]) ==קישורים חיצוניים== {{מיזמים|ויקיפדיה=ראובן ריבלין}} {{נשיאי ישראל}} {{יושבי ראש הכנסת}} {{מיון רגיל:ריבלין, ראובן}} [[קטגוריה:נשיאי מדינת ישראל]] [[קטגוריה:שרי ממשלת ישראל]] [[קטגוריה:יושבי ראש הכנסת]] [[קטגוריה:חברי הכנסת]] [[קטגוריה:עורכי דין ישראלים]] 14t6qamtzptcy3rrdnctjrpmz7g15qs 237034 237021 2026-06-18T11:53:00Z יוניון ג'ק 9112 237034 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Martin Schulz with Reuven Rivlin in the European Parliament (3) (cropped).jpg|ממוזער|250px|הנשיא ראובן ריבלין, 2016]] '''[[:w:ראובן ריבלין|ראובן (רוּבִי) ריבלין]]''' (נולד ב־9 בספטמבר 1939) היה נשיאה העשירי של מדינת [[ישראל]] בשנים 2014–2021, חבר [[הכנסת]] מטעם מפלגת [[הליכוד]], יושב ראש הכנסות ה־16 וה־18 ושר התקשורת. [[עורך דין]] במקצועו. ==כנשיא המדינה== [[קובץ:Reuven Rivlin and Benjamin Netanyahu received the President of Rwanda at Beit HaNassi, July 2017 (9305b).jpg|ממוזער|210px|הנשיא ריבלין, 2017]] * "אזרחי ישראל, אני עומד לפניכם נוכח גודל שליחות בענווה. אני מודה לכולכם. תחי הדמוקרטיה הישראלית! תחי מדינת ישראל!" ~ בנאום ההכרזה לאחר שנבחר לנשיא המדינה, 2014 * "שמעתי אתמול בענין ובסיפוק רב את נתניהו אומר לשר החוץ הצ'כי, כפי שאני אמרתי לו, שאם באמת [[אבו מאזן]] רואה בחמאס בעיה ולא רואה בו פיתרון, אנחנו נשמח לחדש משאים-ומתנים. אני קורא לשניהם להגיע לכדי הבנות איך אנחנו חיים אלה לצד אלה. לא חשוב עם מי אנחנו מדברים אלא על מה אנחנו מדברים." ~ על דברי ראש הממשלה [[בנימין נתניהו]], 2016 * "איזה פייט נתת." ~ פונה למועמד המפסיד {{קישור|מאיר שטרית}} בנאום ההכרזה לאחר שנבחר לנשיא המדינה * "הקיצוניות היא אם כל חטאת. היא יכולה להביא חברה לידי התפרקות והתרסקות. ערעור החברה בישראל." * "[[שמעון פרס|פרס]] הגיע עם השקפת עולם, כמו שאני באתי עם השקפת עולם שלא זנחתי. היא זו שעומדת בפניי גם היום" ~ על ההבדל בינו ובין קודמו בתפקיד שמעון פרס ([http://www.haaretz.co.il/news/politi/1.2444308 הנשיא ריבלין: מנהיג ללא מתחרים הוא סכנה לדמוקרטיה], אתר הארץ, תאריך 27.9.2014) * "חודש הרמדאן הופך לנגד עינינו לחודש של טרור ובלהות. אנו נילחם בו בכל הנחישות והעוצמה עד שימוגר מכל שטחה של ארץ ישראל. דווקא בחודש רמדאן, יותר מתמיד, צורם בהיעדרו קולה של ההנהגה הפלסטינאית וחוסר המעש כנגד מתכנני ומבצעי הפיגועים." ~ על גל הטרור של חודש יוני 2015, הוא חודש ה{{קישור|רמדאן}} המוסלמי ([http://glz.co.il/1087-65071-HE/Galatz.aspx מקור]) * "הפיגוע הזה הוא חציית קו אדום ומטרתו המידית היא דרדור האזור למלחמת דמים. השתיקה והתגובות הרפות של חלק מהמנהיגות הפוליטית הערבית מקוממות. טרור חייב להיות מוקע ללא תנאי וללא התפתלויות. מי שאינו מוקיע טרור, משתף איתו פעולה". ~ ראובן ריבלין, מקור: [http://www.maariv.co.il/news/politics/Article-591838 ריבלין: השתיקה של חלק מהמנהיגות הפוליטית הערבית מקוממת], מעריב אונליין, 16 ביולי 2017. * "מה ששמענו אמש היה נורא. לומר שישראל היא תוצאה של קונספירציה של העולם המערבי ושלעם היהודי אין קשר לארץ ישראל? אלה בדיוק הדברים שבגללם הואשם לפני שנים באנטישמיות ובהכחשת שואה - על אף שגם הוא יודע היטב שהקוראן מציין את ההכרה בישראל כארצנו, ובלי ההכרה הזו לא נוכל לבנות אמון ולהתקדם." ~ על נאום |אבו-מאזן, 15 בינואר 2017 ([http://www.mako.co.il/news-military/israel-q1_2018/Article-a334412b099f061004.htm מקור]) * "האמת איננה יחסית, אי אפשר להפוך רוצח לקורבן, ולהאשים את הקורבן שביקש להגן על עצמו." ~ ביחס לטענות הפלסטיניות על פגיעה במחבלים רוצחים שביצעו את פיגועי הדקירה באוקטובר 2015 ([http://www.inn.co.il/News/Flash.aspx/503299 מקור]) * "יותר משאני חש בושה, אני חש כאב. כאב על רציחתו של תינוק קטן. כאב על שבני עמי בחרו בדרך הטרור ואיבדו צלם אנוש. דרכם אינה דרכי. דרכם אינה דרכינו. דרכם אינה דרכה של מדינת ישראל ואינה דרכו של העם היהודי" ~ ביחס למעשה ה[[w:הפיגוע_בדומא|רצח של משפחת דוובשה בכפר דומא]], 31 ביולי 2015 * "אנו זוכרים שלא מאושוויץ באנו ושלא לאושוויץ אנו הולכים. אסור לנו לתת לעשן המשרפות לטשטש את יכולותינו ולהכיר את עברנו. הם חזקים מכל אלה שעמדו עלינו לכלותנו. יש הטועים לחשוב שמדינת ישראל היא פיצוי על השואה, אך אין טעות איומה מזו – ישראל קמה מכוח הזכות למולדת העתיקה, לא מאימת הכיליון ולא משנאת האחר." ~ בטקס [[W:יום הזיכרון לשואה ולגבורה|יום הזיכרון לשואה ולגבורה]] ה'תשע"ה , 15 באפריל 2015 ([http://news.walla.co.il/item/2846447 מקור]) ==על דמוקרטיה== [[קובץ:Reuven Rivlin state visit to Greece, January 2018 (3373).jpg|ממוזער|245 פיקסלים|הנשיא ראובן ריבלין בפגישה עם נשיא [[יוון]], 2018]] * "אנו צריכים כולנו להילחם בקיצוניים. אנחנו צריכים כולנו כשאנו רואים דבר שהולך לכיוונים לא נכונים לעמוד כרוב שקט, ולאמר – 'זו לא דרכינו ולא תהיה דרכינו'. דרכינו היא לקיים מדינה יהודית ודמוקרטית. מי שחושב כך או אחרת הם מיעוטים. מיעוטי מיעוטים. נועדנו לחיות ביחד, ורוב הציבור חושב ככה." * "הגישה ההיררכית, המעמידה את היהודית לפני הדמוקרטית, מחמיצה את עומקה וגדולתה של מגילת העצמאות שכרכה את שני המרכיבים יחדיו ללא הפרד: יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית - בדיבור אחד נאמרו, ובדיבור אחד הן מוכרחות להמשיך ולהיאמר. אלה אינן מילים בעלמא. זוהי נשמת אפה של מדינת ישראל." * "חברה [[דמוקרטיה|דמוקרטית]] מבוססת על כך שהיא נבנית מתהליכים, לא ממהפכות. משטר דמוקרטי תקין, הוא כזה שמלטש ומשחיז את דרכו הליברלית, בדרך של שקלא וטריא, בדרך של שיתוף פעולה והידברות." ~[http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4169377,00.html פרי הבאושים של המהפכה החוקתית] * "אנחנו בהחלט רואים נטייה של עם ישראל לא לראות יותר ממנהיג אחד. בלי כל ספק, מדינה דמוקרטית בלי אלטרנטיבה היא סכנה לדמוקרטיה עצמה. יש לנו ראש ממשלה שיכול להיות פי אלף יותר טוב אם ידע שמישהו קורא תיגר על כסאו. אם אני מתייחס לסקרים, שבהם אחד המועמדים הוא בסביבות 40% תמיכה והאחרים רק בסביבות 10%, זה דבר מאוד מדאיג." ~ נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין על היעדר אלטרנטיבה למנהיגותו של נתניהו ([http://www.haaretz.co.il/news/politi/1.2444308 הנשיא ריבלין: מנהיג ללא מתחרים הוא סכנה לדמוקרטיה], אתר הארץ, תאריך 27.9.2014) * "חופש הביטוי הוא ערך יסוד [[דמוקרטיה|דמוקרטי]], והוא מהותי לכולנו. לנשיא, ולאחד העם. אנחנו מאד לא מסכימים אחד עם השני, המחלוקות ביננו נוקבות, עד תהום, ודווקא משום כך, בוא נתווכח אותם כהוגן, בואו נתווכח אותם נכון. בואו נקשיב, ולא נחליף מהלומות" ~ דצמבר 2015, [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4740379,00.html מקור] * "מורשת [[יצחק רבין|רבין]] היא עבורי גם מורשת של מנהיגות, מנהיגות מעצבת ועמידה באומץ מול החלטות הקשות. הוא היה מנהיג ללא תירוצים, כלוחם. והוא היה מנהיג ללא תירוצים, כחבר כנסת, שר, וראש ממשלה. מי שידע לשאת באחריות, כראש ממשלה, לפעולה המוצלחת באנטבה, ידע גם לשאת באחריות, כראש ממשלה, לכישלון מבצע השחרור של נחשון וקסמן הי"ד. אצל רבין, גם הניצחונות וגם הכישלונות לא היו יתומים. עבורי רבין, כן, דווקא הוא, הוא אבי הקריאה שעלתה מהכיכרות לפני שלוש שנים לשינוי סדרי העדיפויות במדינת ישראל, להפניית הזרקור פנימה. לצד השלום והביטחון, ואפילו לפניהם, הוא התעקש לעסוק, בחינוך, בבריאות וברווחה, ובמכלול השינויים, שהוא הנהיג בממשלתו השנייה, תחת הכותרת, 'שינוי סדרי עדיפויות'" ~ נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין סופד לרבין ביום הזיכרון ה-19 להירצחו (גבאי י., [http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%94%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%90-%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99-%D7%A8%D7%99%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%A6%D7%97%D7%A7-%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%A9%D7%9C.html הנשיא רובי ריבלין: יצחק רבין - מורשת של מנהיגות], אתר כיכר השבת, תאריך 4.11.2014) * "כבר שלוש שנים שהציבור הישראלי משמיע קול חזק וברור - שמשדר חוסר שביעות רצון מהמערכת הכלכלית והחברתית הקיימת. כאשר אזרחים רבים כל כך מרגישים שבתנאי המערכת הכלכלית והחברתית הנוכחיים הם אינם מסוגלים לצמוח ולהתפתח - זהו איום אסטרטגי! עם או בלי הסדר מדיני, מדינת ישראל תצטרך להמשיך ולהשקיע נתחים משמעותיים מהתוצר, לטובת ההשקעה בביטחון, במחקר, בפיתוח וברכש. בשלוש השנים האחרונות למדנו, שהאוצר הציבורי לא נמצא אצל החרדים כפי שהוא לא נמצא בהתנחלויות. זוהי תפיסה מסוכנת. ברור לכל, שהתעשייה הפיננסית, תעשיית האנרגיה, תעשיית המזון, ענף הדיור ותעשיות נוספות, זקוקים היום לרפורמות אמיצות ואחראיות. רפורמות אמיצות אינן הרפורמות שהתקבלו בכנסת בנושא חוק הריכוזיות וחוק המזון. אני חושש שהרפורמות הללו לא היו אמיצות דיין." ~ נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין טוען כי יוקר המחיה הוא איום אסטרטגי יותר מאיומים אחרים (עמוד הפייסבוק של המכון לדמוקרטיה תאריך 3.11.2014) * "אנחנו נפגשים כאן היום, אחרי קיץ קשה, כואב ומדמם. בקיץ הארוך הזה, ידענו להתאחד, מול אויב חיצוני. אבל בקיץ הזה הקדשנו גם לא מעט זמן לצערי, כדי לסמן אויבים מבית. 'חתיכת יהודון שקרן', כך הטיחו בי מבקריי, ועוד אמרו: 'יימח שמכם סוכנים ערבים', 'לך תהיה נשיא בעזה', 'חנפן מסריח', 'נבלה סרוחה', 'אפס מאופס', 'בוגד, נשיא של חיזבאללה'. אלה הם רק מקצת הקולות, לדברי הרפש שהוטחו בי בעקבות דברים שאמרתי ואירועים שבהם השתתפתי. וכל העם, וכל נבחריו, רואים ושומעים את הקולות. אני מוכרח לומר, שהוכיתי תדהמה מהבריונות הקשה שזיהמה את הדיון. בעניין זה כולנו, 'אחד העם'. כולנו שווים בפני האלימות. והאלימות הזאת לצערי לא עוצרת ברשתות החברתיות, כפי שהיא לא מכוונת רק לאנשי ציבור. היא נמצאת בתוכנו, היא נמצאת ברחובות, היא נמצאת בהפגנות, ובבתי הספר. קשה היום שלא להרגיש, שאנחנו מאבדים את היכולת לדבר אחד עם השני. אנחנו מאבדים לא רק את היכולת לדבר אחד עם השני בכבוד, אלא גם את המילים והערכים שהיו לנו לשפה משותפת. אני שואל את עצמי, ואתכם חברי הכנסת נבחרי הציבור, כיצד הגענו למצב שבו אמירות פשוטות על חיינו כאן, שבו השמעת דעות המבטאות את הערכים שהיוו עד לא מזמן את המכנה המשותף שלנו, זוכות לתגובות כאלה?, כיצד ייתכן שביטוי של ערכי היסוד שלנו כאן, כמדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית, נתפס בעיני אחדים כגבורה ובעיני אחרים כבגידה? אני שואל אתכם בכנות, איזו גבורה מצד אחד, ואיזו בגידה מצד שני, יכולות להיות בכך? האם יש כאן, בבית הזה מישהו שחושב ששריפת מסגד היא לא פשע? האם יש כאן מישהו שחושב שסקילת הרכבת הקלה בירושלים באבנים, שיידוי אבנים על רכבים יהודים, אינם פשע? אני מסתובב זמן מה בתחושה שנשארנו בלי מילים- שאפשר לדבר אותן לכולם. הפכנו אילמים. קשה היום, שלא להרגיש, שאותם יסודות ומושגים ערכיים שעומדים בבסיס הברית בינינו, עברו תהליך מסוכן של ניכוס פוליטי, שלא לומר, התעללות פוליטית. ערכים בסיסיים מדיי, הנוגעים ליסוד דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, נפלו קורבן למחלוקות הקשות בינינו, המחנות האידיאולוגים השונים, והפכו מוקצים מחמת מיאוס. האם כאשר אני אומר "ארץ ישראל", אני פונה לצד מסוים בבית הזה? האם כאשר אני אומר, "שוויון", עכשיו החצי השני מפסיק להקשיב? אם מושגים כמו שוויון, הקשבה, כבוד האדם, ולחילופין, [[ירושלים]] בירת ישראל ואהבת ארץ ישראל, הפכו לנגועים פוליטית- אנה אנו באים? אם מילים כמו שלטון החוק, דמוקרטיה, תרבות של מחלוקת, ציונות, התיישבות, הפכו לעילה לכתב אישום בבוגדנות או בפאשיזם- גם חוקה כבר לא תעזור לנו. במציאות כזאת, שבה גם המובן מאליו הופך כר להשתלחות נטולת רסן, הרי שגם אתם, אנחנו, היושבים כאן, מוכרחים לשאול את עצמנו, מה חלקנו בכך. אסור לנו לשתוק. השתיקה שלנו מסוכנת. הבית הזה ידע ויודע, וויכוחים קשים, לפעמים, אפילו צעקות. זוהי דרכם של דיונים רגישים בארץ חמת מזג כשלנו. זוהי דרכה של הפוליטיקה. אבל, אני חושב, שלאחרונה, דווקא השתיקה, סביב הנקודות הרגישות, הלא נוחות, הלא פופולאריות כלפי ציבור בוחריך; שדווקא השתיקה נוכח השחיקה הקשה בערכים שמשותפים לכולנו, מהדהדת יותר מכל" ~ נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בנאום נוקב בעת פתיחת כנס החורף של הכנסת (כהן י., [http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%94%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%90-%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99-%D7%A8%D7%99%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%9F-%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95-%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%99-%D7%A0%D7%91%D7%9C%D7%94-%D7%A1%D7%A8%D7%95%D7%97%D7%94.html "הנשיא רובי ריבלין: כינו אותי נבלה סרוחה, אפס, חנפן מסריח"], אתר כיכר השבת, תאריך 27.10.2014) * "אין לי לתאר את אשר רואות עיניי במה שנראה כניסיון מתמשך להחליש את שומרי הסף של ה[[דמוקרטיה]] הישראלית אנו עדים היום לרוחות של מהפכה או הפיכה שנייה - הפעם, שלטון הרוב הוא השליט הבלעדי. מלוא כל הארץ ומוסדותיה פוליטיקה... אנו מוצאים את היקום הפוליטי ותחת המציאות שבה הכול היה שפיט, צומחת מציאות שבה הכול פוליטי. התקשורת, המוסדות הדמוקרטיים ועד למבקר המדינה – פוליטיים. בית המשפט העליון – פוליטי. כוחות הביטחון - פוליטיים... לממשלה, למחוקקים, לכם, עומדות הזכות והחובה לערוך שינויים מערכתיים, לעיתים דרמטיים ומתחייבים. אבל רבותיי, מה בין זה לבין הפגיעה בלגיטימיות של המוסדות עצמם? האם אין לנו עוד צורך בהם? האווירה הזאת, של ה'דה לגיטימציה', אווירת ה'הכל פוליטי', מחלחלות היום אל הציבור, שמקבל את המסר, שאין עוד ממלכתיות, יש רק משילות. ודמוקרטיה, באווירה זאת, דמוקרטיה פירושה שהחזק קובע. דמוקרטיה פירושה שהכוח של הרוב המזדמן הוא שקובע, ורק על פיו יישק דבר. ואני שחייתי בימים של בלי חירות ומק"י, יודע מה המשמעות של הדבר הזה." ~ נאום בפתיחת מושב החורף של הכנסת, אוקטובר 2017 . [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5032619,00.html מקור] ==נאום השבטים== {{דף מורחב|נאום השבטים}} * "תהליכים דמוגרפיים ותרבותיים מעצבים מחדש את פניה של החברה הישראלית בעשורים האחרונים: מחברה המורכבת מרוב ומיעוט ברורים, לחברה המורכבת מארבעה מגזרים או 'שבטים' מרכזיים שמתקרבים זה אל זה בגודלם: חילונים, דתיים־לאומיים, חרדים וערבים." * "אנו מוכרחים לשאול בכנות, מה משותף לכל המגזרים הללו? האם יש לנו שפה אזרחית משותפת, אתוס משותף? האם יש לנו מכנה ערכי משותף שבכוחו לחבר את כל המגזרים הללו יחד, במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית?" * " אם חפצי חיים אנחנו, אם חזון המדינה היהודית והדמוקרטית הוא חלום חיינו ומשאת נפשנו הרי שאנו נדרשים היום להישיר מבט אמיץ למציאות הזאת. וזאת, מתוך מחויבות עמוקה למצוא, יחד, תשובות לשאלות מתוך נכונות לשרטט, יחד, כל שבטי ישראל, חזון משותף, של תקווה ישראלית." ==לפני היבחרו לנשיא== * "תמיד חשוב להקשיב לוותיקים מאיתנו." * "אני טמבל אבל לא חמור." ~ מגיב להדחתו מתפקיד יו"ר הכנסת ע"י יו"ר הליכוד וראש הממשלה [[בנימין נתניהו]]. [https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4356570,00.html מקור] * "אין רגע ישראלי יותר מן הרגע הזה, הרגע שבין '[[w:יזכור|יזכור]]', לַהֲנָפַת ה[[w:דגל ישראל|דגל]]." ~ [http://www.knesset.gov.il/holidays/heb/yom_atz_speech_2005.htm דבר יו"ר הכנסת לערב יום העצמאות ה־‎57, התשס"ה] * "לא חשוב עם מי מדברים, אלא על מה מדברים." ~ פנייה לראש הממשלה [[יצחק שמיר]], דצמבר 1988 * "הייתי כל כך מופתע, מדובר בעבודת אלילים, לא ביהדות. עד עכשיו חשבתי שהרפורמים הם זרם ביהדות, אבל אחרי ביקור בשניים מבתי הכנסת שלהם אני משוכנע שמדובר בדת חדשה לגמרי, בלי כל קשר ליהדות." ~ ב־1989 לאחר שביקר בבית כנסת רפורמי בווסטפילד * "אני אומר במפורש שכנופיה הנקראת 'כנופיית שלטון החוק' העלילה עלי, ועד היום אני נמצא כביכול בחקירה תחת אזהרה ואין בכלל חקירה. אותה כנופיה רצתה למנוע את המינוי שלי." - על הפרקליטות * "באתי לאוהל יזכור, לא רק כדי לשמוע תיאורים היסטוריים או את עובדת קיומה של [[השואה]]. באתי כיהודי, שמבקש לשמוע בקשת סליחה ומחילה מאלה שגרמו לאסוננו, וביניהם הגרמנים והכנסייה." ~ לגבי ביקור האפיפיור בישראל בחודש מאי 2009 * "אנחנו, המתנגדים, היינו לוחשים את הפסוקים האחרונים של ברכת המזון 'נער הייתי וגם זקנתי ולא ראיתי צדיק נעזב וזרעו מבקש לחם'. שאלתי את אבי למה אחינו הספרדים והחסידים שרים זאת בקול גדול ואילו אנחנו לוחשים. היה אומר לי אבי 'כי אנחנו, כאן בירושלים, ראינו'." * "הוא בא מבית טוב, הוא מזמן לא ביקר בבית." ~ על נסיכי הליכוד ששינו את דעותיהם הפוליטיות == נאמר עליו == [[קובץ:Donald Trump with Reuven Rivlin in Israel 2017 (1a).jpg|ממוזער|176px|הנשיא ריבלין, 2017]] * "בשנים שכיהן כיו"ר הכנסת הוכיח כי הוא דמוקרט אמיתי וידע לנווט בהצלחה בין הגלים הפרלמנטרים. הוא היטה אוזן למיעוט והעניק לו אפילו העדפה מתקנת, כפי שלפעמים נדרש. באופן מידי הופיע הביטוי השחוק על הנעליים הגדולות (של [[שמעון פרס|פרס]]) וכל השטויות הללו. רובי לא הולך יחף, יש לו נעליים משלו ואני מאמין שהוא יטיב להלך בהן בארץ ומחוצה לה." ~ [[נחמן שי]] על אופיו של ריבלין שנבחר לכהונת נשיא מדינת ישראל ביוני 2014 ([http://www.nachmanshai.co.il/?p=3424 השבוע שהיה כך היה: הנעליים של רובי 8-13/6/14], באתר הבית של נחמן שי, 13 ביוני 2014) * "כבודו הולך בדרך לא הוגנת כלפי עמו, ומתרחק בכל יום שעובר יותר ויותר, עד כדי ויתור כמעט מוחלט על הערכים היהודיים בעם היהודי ועל זהותו האישית כיהודי. ובעיקר, הכי חשוב - על הפניית עורף אל בני עמו, תוך התנשאות והחלפת העור." ~ [[W:עמיר בניון|עמיר בניון]] יוני 2015 ([http://e.walla.co.il/item/2864706 מקור]) * "ריבלין הוא כבר מזמן לא משלנו. אני לא מופתע ואין לי ציפיות ממנו. התגובה שלו נגדנו היא תמיד כי [[W:בנימין נתניהו|נתניהו]] לא הצביע בשבילו ולא תמך בו לנשיאות. אנחנו נבחרנו על ידי הציבור הוא נבחר על ידי חברי הכנסת לא על ידי הציבור ואנחנו מייצגים את הציבור שלנו ואת הציבור של עם ישראל." ~ ח"כ [[דוד ביטן]], בתגובה לנאומו של ריבלין בפתח מושב החורף של הכנסת, אוקטובר 2017 ([http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5032809,00.html מקור]) ==קישורים חיצוניים== {{מיזמים|ויקיפדיה=ראובן ריבלין}} {{נשיאי ישראל}} {{יושבי ראש הכנסת}} {{מיון רגיל:ריבלין, ראובן}} [[קטגוריה:נשיאי מדינת ישראל]] [[קטגוריה:שרי ממשלת ישראל]] [[קטגוריה:יושבי ראש הכנסת]] [[קטגוריה:חברי הכנסת]] [[קטגוריה:עורכי דין ישראלים]] j3jt2vfh62sdi0xxlfmy6maabhksoo1 פרידריך הלדרלין 0 14068 237015 144765 2026-06-17T15:39:45Z קליאו 9676 237015 wikitext text/x-wiki [[קובץ:FK Hiemer - Friedrich Hölderlin (Pastell 1792).jpg|שמאל|144px|ממוזער|פרידריך הלדרלין]] '''[[W:פרידריך הלדרלין|פרידריך הלדרלין]]''' (בגרמנית: '''Friedrich Hölderlin''')‏ (20 במרץ 1770 - 7 ביוני 1843), סופר ומשורר [[גרמניה|גרמני]], מגדולי המשוררים בשפה הגרמנית. ==מתוך שיריו== * "פַּעַם אַחַת חָיִיתִי, כָּאֵלִים. דַּי בְּכָךְ." * "עוֹד יֵשׁ בּוֹ בְּעֵינֶיךָ מִן הַטּוֹב." * "אֱמֹר, אֲהוּבָתְךָ אֵיךְ הִיא?" * "עֵינֵינוּ הַשְּׂמֵחוֹת זֶה בָּזֶה." * "בִּזְרוֹעוֹתַי חָיְתָה נֶפֶשׁ הַנַּעַר." * "זְכֹּר אֶת זוֹ שֶׁעוֹדָהּ מְאֻשֶּׁרֶת בְּשֶׁל אוֹתוֹ יוֹם." * "אני מבקש מן הגורל להשיב לי את נשמתי." * "במקום שבו גדלה הסכנה, גדלה גם ההצלה." * "את מחרישה [[סבל|וסובלת]] והם לא יבינוך." * "כְּכָל שֶׁדָּבָר אֵינוֹ נִרְאֶה, כֵּן הוּא נוֹהֶה אֶל הַזָּר." * "כאשר הסכנה גדולה ביותר, הגאולה קרובה מאוד." * "מהי חוכמתו של [[ספר]] לעומת חוכמתו של מלאך?" * לשווא בקרב הברברים את דומייך באור השמש תבקשי." * "שִׁבּוּשׁ הַדַּעַת עוֹזֵר, וְכֵן הַשֵּׁנָה, וְלֵילוֹת וּמְצוּקָה מְחַשְׁלִים." * "איפה אקח בחורף הפרחים ואיפה את זיו השמש ואת צל האדמה?" * "אַתָּה [[בדידות|בּוֹדֵד]] כָּל כָּךְ בָּעוֹלָם הַיָּפֶה, אַתָּה אוֹמֵר, אָהוּב. אֲבָל אֵינְךָ יוֹדֵעַ." * "כְּלִי שָׁבִיר לא תָּמִיד עָשׂוּי לַהֲכִילָם, לא תָּמִיד יַעֲמוֹד אָדָם בַּשֶּׁפַע הָאֱלוֹהִי." * "ההרמוניה שבשירת העצים הייתה אמי הורתי, ובין הפרחים למדתי לאהוב." * "הַזָּמִיר עִם שִׁירוֹ הַמָּתוֹק גָּר עִם צִפֳּרִים לֹא הַרְחֵק בַּשִּׂיחִים, וְעֵצִים הִקִּיפוּנוּ נִיחוֹחוֹת." * "כָּזֶה הָ[[אדם|אָדָם]]: מוּל הַשֶּׁפַע עַצְמוֹ, כְּשֶׁהָאֵל בִּכְבוֹדוֹ מַרְעִיף עָלָיו מַתָּנוֹת – לא יֵדַע, לא יִרְאֶה." * "וּמַה לִּמְשׁוֹרְרִים בְּיָמִים שֶׁל מַחְסוֹר? אֲבָל הֵם דּוֹמִים, כָּךְ תֹּאמַר, לְכֹהֲנֵי אֵל הַיַּיִן אֲשֶׁר נָדְדוּ בָּעוֹלָם." * "[[נעורים|בִּנְעוּרַי]], בַּבֹּקֶר שִׂמְּחָנִי הַיּוֹם, וּבָעֶרֶב – דִּמְעוֹתַי: עַתָּה, [[זקנה|מִשֶּׁזָּקַנְתִּי]] רֵאשִׁית יוֹמִי סָפֵק, אַךְ הִלַּת קֵץ הַיּוֹם מְשַׂמַּחַת." ==מתוך הספר 'היפריון'== {{הפניה לערך מורחב|היפריון (ספר)}} * "הטבע שאין בו תמורה, הטבע הרוגע, היפה." * "אֵל הוא האדם החולם, קבצן הוא האדם ההוגה." * "לו אך נמנעתי מלפעול, כמה עתיר תקוות הייתי." * "חדוות הרקיע כולה אצורה בדמעות שאני שופך מול פניך." * "שפעת העולם החי מזינה ומשביעה בשכרונה את הווייתי מזת הרעב." * "למדתי להפריד עצמי הפרד היטב מן הסובב אותי עד שכעת אני מבודד בתוך העולם היפה." * "מהם כל מעשי ומחשבות האדם במשך אלפי שנים בהשוואה לרגע אחד של [[אהבה]]." * "להיות אחד עם הכול – אלה חיֵי ה[[אלוהים|אלוהות]], אלה שמֵי האדם." ==אמרותיו== * "ככל שקשה יותר לשאת בסבל, קשה יותר להיות [[אושר|מאושר]]." * "המצוקה והעוני של ה[[עולם]] החיצוני גורמים לצרה ולמועקה בלבנו פנימה." * "מה שגורם ל[[מדינה]] להפוך לגיהנום עלי אדמות, הוא האדם החפץ ליצור את השמים שלו." * "התבונה הטהורה מעולם לא יצרה דבר [[חוכמה]], והשכל הישר מעולם לא יצר דבר מתקבל על הדעת." ==נאמר עליו== " 'מַה לִּמְשׁוֹרְרִים בְּיָמִים שֶׁל מַחְסוֹר', שואל הלדרלין באחת מהשורות האלמותיות בפואמה... המשורר הוא זה שבמתנת שירתו, הניזונה ממתנת האלים, מעניק פשר לקיום האנושי." ~ דרור פימנטל ==קישורים חיצוניים== {{מיזמים|ויקיפדיה=פרידריך הלדרלין|ויקישיתוף=Category:Friedrich Hölderlin|ויקיטקסט=:de:Friedrich Hölderlin|שם ויקיטקסט=מיצירותיו {{גרמנית}}}} {{מיון רגיל:הלדרלין, פרידריך}} [[קטגוריה:משוררים גרמנים]] kbwf3geqp26cwsnz29tvsqnodto4yc1 שלג 0 20144 237020 193558 2026-06-17T15:45:57Z קליאו 9676 237020 wikitext text/x-wiki [[קובץ:White-Christmas-1775.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=שלג}} * "עלם ושתי נערות פוסעים לאט, נלחמים בכדורי שלג." ~ [[פנחס שדה]] * "שלג על עירי, שלג על פני, ובתוך הפרי כל געגועי." ~ [[נעמי שמר]] * "שעותיה הראשונות של ה[[אהבה]] כמוהן כפסיעות ראשונות על שלג." ~ [[אנרי דה רנייה]] * "אין בנמצא פתית שלג שייקח על עצמו את האחריות למפולת." ~ [[סטניסלב יז'י לץ]] * "השלג הגיע אל דלתו של איש, שנוהג לדחות דברים למחרת." ~ [[פתגמים גאורגיים|פתגם גאורגי]] * "בסגנון תמים כמו במשפטים טהורים, אנו רוצים בשלג צח שעליו עדיין איש לא דרך." ~ [[ז'אק שארדון]] * "השלג נשאר זמן רב על אדמת פרא, אך נעלם במהרה מעל אדמה מעובדת. כך גם בלב האדם מתנהג הכעס. בנשמות המחוספסות הוא מתיישב." ~ [[פטרוניוס]] * "על לבך להיות ליבו של [[חורף]] / כדי שתוכל להבחין / בכפור שעל ענפי האורנים / המכוסים שלג." ~ [[וולאס סטיבנס]] * "רק בשתי הזדמנויות תודה [[אישה]] שהיא טועה: כשהיא רוצה משהו, וכששלג יתחיל לרדת באמצע הקיץ." ~ רוברט ג'ורדון * "ל[[אסקימואים|אסקימוסים]] יש 52 שמות לשלג, כיוון שהוא חשוב עבורם. אותו דבר צריך להיות למילה 'אהבה'." ~ [[מרגרט אטווד]] * "תְּנִי לִי שֶׁלֶג מִשָּׁם בְּכָנָף עֲדִינָה, וְהַנּוֹף הֶחָדָשׁ יִהְיֶה לִי יָקָר. כִּי בְּלִי שֶׁלֶג – כֹּה קַר בְּשַׁרְבֵי הַמְּדִינָה." ~ [[אברהם סוצקבר]] * "עמדה והסתכלה בזה השלג, שכסה בלבנוניתו החלקה והסַפירית את כל המגרש הריק הסמוך לגן ואת אוּרות הסוסים שמצד שמאל ואת כל עצי הגן, ונדמה לה, שהוא יפה מאד. זוהי ממשלה שלמה! ממשלה של שלג, ממשלה רכה, שקטה. מלבינה, מזהירה, קרירה." ~ [[קדיש סילמן]], 'נגני' * "השלג כבר קרוב. כבר אפשר לחוש את נפילתו הרכה, הפְּתוֹתית, על הסלעים הרטובים מגשם אחר‏‏־הצהרים. בשעות הלילה יכוסו כל העמקים בשלג עמוק ויפה." ~ [[W:אלישע פורת|אלישע פורת]], 'ריח שלג טרי' ==ראו גם== * '''[[קרח]]''' * '''[[גשם]]''' * '''[[חורף]]''' [[קטגוריה:משקעים]] naxfcz5wnupacskmmzl2p58emp43npg משק בית 0 29826 237002 236961 2026-06-17T12:56:13Z קליאו 9676 עריכה 237002 wikitext text/x-wiki [[קובץ:A family in a drawing room 19c.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=משק בית}} * "למד לנהל היטב את משק ביתך." ~ [[כילון איש ספרטה]] * "משק הבית הוא שותפות המיוסדת לפי הטבע לשם סיפוק הצרכים היומיומיים." ~ [[אריסטו]], "[[פוליטיקה (ספר)|פוליטיקה]]" * "ניהולו של העולם כמוהו כניהול משק בית: צריך כל יום להתחיל מחדש." ~ [[אלזה טריולה]], "צבאות רוחות הרפאים" * "יש כאלה שמצליחות לנהל משפחה ומשק בית ועושות את זה ביד רמה, ואני מעריצה את זה." ~ [[יעל בר זוהר]] * "יהודים אינם רשאים להעסיק במשק ביתם נתינות המדינה בעלות דם גרמני או בעלות דם קרוב לו שהן למטה מגיל 45." ~ מתוך [[חוקי נירנברג]] case5medkgwww9qhvhjp6jnvu3969p3 237003 237002 2026-06-17T12:57:09Z קליאו 9676 237003 wikitext text/x-wiki [[קובץ:A family in a drawing room 19c.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=משק בית}} * "למד לנהל היטב את משק ביתך." ~ [[כילון איש ספרטה]] * "משק הבית הוא שותפות המיוסדת לפי הטבע לשם סיפוק הצרכים היומיומיים." ~ [[אריסטו]], "[[פוליטיקה (ספר)|פוליטיקה]]" * "ניהולו של העולם כמוהו כניהול משק בית: צריך כל יום להתחיל מחדש." ~ [[אלזה טריולה]], "צבאות רוחות הרפאים" * "יש כאלה שמצליחות לנהל משפחה ומשק בית ועושות את זה ביד רמה, ואני מעריצה את זה." ~ [[יעל בר זוהר]] * "יהודים אינם רשאים להעסיק במשק ביתם נתינות המדינה בעלות דם גרמני או בעלות דם קרוב לו שהן למטה מגיל 45." ~ מתוך [[חוקי נירנברג]], 1935 [[קטגוריה:כלכלה]] 4ihuaw8d91221wm1b10nd0k5mdd9zig 237004 237003 2026-06-17T13:01:49Z קליאו 9676 237004 wikitext text/x-wiki [[קובץ:A family in a drawing room 19c.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=משק בית}} * "למד לנהל היטב את משק ביתך." ~ [[כילון איש ספרטה]] * "משק הבית הוא שותפות המיוסדת לפי הטבע לשם סיפוק הצרכים היומיומיים." ~ [[אריסטו]], "[[פוליטיקה (ספר)|פוליטיקה]]" * "ניהולו של העולם כמוהו כניהול משק בית: צריך כל יום להתחיל מחדש." ~ [[אלזה טריולה]], "צבאות רוחות הרפאים" * כל אחת משק־בית לה משלה, תנור לבישול, טבוּן לאפיה, ולא תבואנה אחת ברשות חברתה.[[משה סמילנסקי]], 'סוד' * "יש כאלה שמצליחות לנהל משפחה ומשק בית ועושות את זה ביד רמה, ואני מעריצה את זה." ~ [[יעל בר זוהר]] * "יהודים אינם רשאים להעסיק במשק ביתם נתינות המדינה בעלות דם גרמני או בעלות דם קרוב לו שהן למטה מגיל 45." ~ מתוך [[חוקי נירנברג]], 1935 [[קטגוריה:כלכלה]] ramuap984z2j7wxh9o316j6ku9h0f4q 237005 237004 2026-06-17T13:03:59Z קליאו 9676 237005 wikitext text/x-wiki [[קובץ:A family in a drawing room 19c.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=משק בית}} * "למד לנהל היטב את משק ביתך." ~ [[כילון איש ספרטה]] * "משק הבית הוא שותפות המיוסדת לפי הטבע לשם סיפוק הצרכים היומיומיים." ~ [[אריסטו]], "[[פוליטיקה (ספר)|פוליטיקה]]" * "ניהולו של העולם כמוהו כניהול משק בית: צריך כל יום להתחיל מחדש." ~ [[אלזה טריולה]], "צבאות רוחות הרפאים" * "כל אחת משק־בית לה משלה, תנור לבישול, טבוּן לאפיה, ולא תבואנה אחת ברשות חברתה." ~ [[w:משה סמילנסקי|משה סמילנסקי]], 'סוד' * "יש כאלה שמצליחות לנהל [[משפחה]] ומשק בית ועושות את זה ביד רמה, ואני מעריצה את זה." ~ [[יעל בר זוהר]] * "יהודים אינם רשאים להעסיק במשק ביתם נתינות המדינה בעלות דם גרמני או בעלות דם קרוב לו שהן למטה מגיל 45." ~ מתוך [[חוקי נירנברג]], 1935 [[קטגוריה:כלכלה]] [[קטגוריה:משפחה]] dzzl6ga5whvw501vzyny0uecpxf9kix 237023 237005 2026-06-17T16:03:50Z דולב 835 הגהה 237023 wikitext text/x-wiki [[קובץ:A family in a drawing room 19c.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=משק בית}} * "למד לנהל היטב את משק ביתך." ~ [[כילון איש ספרטה]] * "משק הבית הוא שותפות המיוסדת לפי הטבע לשם סיפוק הצרכים היומיומיים." ~ [[אריסטו]], "[[פוליטיקה (ספר)|פוליטיקה]]" * "ניהולו של העולם כמוהו כניהול משק בית: צריך כל יום להתחיל מחדש." ~ [[אלזה טריולה]], "צבאות רוחות הרפאים" * "כל אחת משק־בית לה משלה, תנור לבישול, טבוּן לאפייה, ולא תבואנה אחת ברשות חברתה." ~ [[w:משה סמילנסקי|משה סמילנסקי]], 'סוד' * "יש כאלה שמצליחות לנהל [[משפחה]] ומשק בית ועושות את זה ביד רמה, ואני מעריצה את זה." ~ [[יעל בר זוהר]] * "[[יהודים]] אינם רשאים להעסיק במשק ביתם נתינות המדינה בעלות דם גרמני או בעלות דם קרוב לו שהן למטה מגיל 45." ~ מתוך [[חוקי נירנברג]], 1935 [[קטגוריה:כלכלה]] [[קטגוריה:משפחה]] ccrbklaffrtolpoormctw2iujwqy2vf גומייה 0 29831 237014 236975 2026-06-17T15:26:42Z דולב 835 הגהה, שיוך לקטגוריה 237014 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Pile of size 19 rubber bands on black.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=גומייה}} * "מאה לירה?! איך מאה לירה שרק הגומייה עולה יותר?" ~ [[הגשש החיוור]] * "הכול יש שם: מכנסי [[חאקי]] קצרים עם גומיות, מחוך וחזיית השרוכים, ארגזי מסע ענקיים איתם עלו לארץ מאירופה, פיילות בהן עשו כביסה, מכונת כתיבה, פטיפון, טלפון חוגה ושידות העץ ענקיות שהגיעו ישר מגרמניה." ~ [[טלי חרותי-סובר]] * "זה היה מוזר: כשהיינו ב[[חטיבת הצנחנים|צנחנים]], כל מי שהיה הולך בלי גומיות היו אומרים לו 'בוא הנה, מה אתה חושב? אתה [[סיירת מטכ"ל]]?' " ~ [[דורון אביטל]] * "ערמה מעל את כל מכתבי הדחייה וקשרה הכול בשתי גומיות לאורך ולרוחב." ~ [[W:שרה גרואן|שרה גרואן]], "[[בית הקופים]]" [[קטגוריה:חפצים]] o98fhg1jx4w7oziayj1hfkau6bzm3im 237016 237014 2026-06-17T15:41:06Z קליאו 9676 עריכה 237016 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Pile of size 19 rubber bands on black.jpg|ממוזער|156 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=גומייה}} * "מאה לירה?! איך מאה לירה שרק הגומייה עולה יותר?" ~ [[הגשש החיוור]] * "ללילך היה [[שיער]] ארוך וחלק, בצבע חום־דבשי, שאותו הידקה ואספה בהשחלת גומייה מאחור, עד שיצר 'זנב־סוס' שובב." ~ [[אהוד בן עזר]], 'לילך קוּרְנוֹסָה' * "ערמה מעל את כל מכתבי הדחייה וקשרה הכול בשתי גומיות לאורך ולרוחב." ~ [[W:שרה גרואן|שרה גרואן]], "[[בית הקופים]]" * "זה היה מוזר: כשהיינו ב[[חטיבת הצנחנים|צנחנים]], כל מי שהיה הולך בלי גומיות היו אומרים לו 'בוא הנה, מה אתה חושב? אתה [[סיירת מטכ"ל]]?' " ~ [[דורון אביטל]] [[קטגוריה:חפצים]] coec7th64r14uy3a2og31lkwppegz7e הדיוט 0 29832 236994 236976 2026-06-17T12:26:32Z קליאו 9676 עריכה 236994 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הדיוט}} * "אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך." ~ [[s:מגילה טו א|מסכת מגילה, דף ט"ו]] * "שהרי אלה הם דברים של הדיוט, מי שנפגע מהדברים החיצוניים." ~ [[אפיקטטוס]] * "אין כל זאת אלא הדיוטוּת לשמה." ~ [[מרקוס אורליוס]] * "הרוצה להדחיק את הנימוקים הללו של ההדיוטות בכוח בלבד." ~ [[מרטין לותר]], [[95 התזות]] * "הנה עיניך הרואות שאתה הדיוט, ואפילו הדיוט בהכרה, מדעת.זאב ז'בוטינסקי ואמפוקה הכנה * "אוי לאותו אדם, שאומר כי התורה באה לספר ספורים בפשטות, ודברי הדיוט של עשיו ולבן וכדומה. כי אם כן, אפילו בזמן הזה אנו יכולים לעשות תורה מדברי הדיוט." ~ [[יהודה לייב הלוי אשלג]] mwugw2x3cdogjjrs8avr5cfg0o9lttn 236995 236994 2026-06-17T12:29:27Z קליאו 9676 236995 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הדיוט}} * "אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך." ~ [[s:מגילה טו א|מסכת מגילה, דף ט"ו]] * "שהרי אלה הם דברים של הדיוט, מי שנפגע מהדברים החיצוניים." ~ [[אפיקטטוס]] * "אין כל זאת אלא הדיוטוּת לשמה." ~ [[מרקוס אורליוס]] * "הרוצה להדחיק את הנימוקים הללו של ההדיוטות בכוח בלבד, ולא במטרה לפתור אותם על ידי מתן נימוקים , חושף את הכנסייה ואת האפיפיור ללעג של אויביהם, ." ~ [[מרטין לותר]], '[[95 התזות]]' * "הנה עיניך הרואות שאתה הדיוט, ואפילו הדיוט בהכרה, מדעת.זאב ז'בוטינסקי, ואמפוקה הכנה * "אוי לאותו אדם, שאומר כי התורה באה לספר ספורים בפשטות, ודברי הדיוט של עשיו ולבן וכדומה. כי אם כן, אפילו בזמן הזה אנו יכולים לעשות תורה מדברי הדיוט." ~ [[יהודה לייב הלוי אשלג]] itqcb7dkxekxx38tz8wlhaskapd9hwr 236996 236995 2026-06-17T12:35:19Z קליאו 9676 236996 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הדיוט}} * "אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך." ~ [[s:מגילה טו א|מסכת מגילה, דף ט"ו]] * "שהרי אלה הם דברים של הדיוט, מי שנפגע מהדברים החיצוניים." ~ [[אפיקטטוס]] * "הנה עיניך הרואות שאתה הדיוט, ואפילו הדיוט בהכרה, מדעת.זאב ז'בוטינסקי, ואמפוקה הכנה * ""אנשים מבקשים לעצמם מקומות מפלט: אזורי הכפר, חופי ים, הרים; אף אתה רגיל עד מאוד לערוג לכגון אלה. אך אין כל זאת אלא הדיוטוּת לשמה, היות שאפשר לך, בכל עת שתחפוץ, להיסוג אל תוך עצמך. הלא אין מקום שליו ורגוע יותר אשר אליו בן האדם נסוג זולת אל נפשו שלו." ~ [[מרקוס אורליוס]] * "הרוצה להדחיק את הנימוקים הללו של ההדיוטות בכוח בלבד, ולא במטרה לפתור אותם על ידי מתן נימוקים , חושף את הכנסייה ואת האפיפיור ללעג של אויביהם." ~ [[מרטין לותר]], '[[95 התזות]]' * "אוי לאותו אדם, שאומר כי התורה באה לספר ספורים בפשטות, ודברי הדיוט של עשיו ולבן וכדומה. כי אם כן, אפילו בזמן הזה אנו יכולים לעשות תורה מדברי הדיוט." ~ [[יהודה לייב הלוי אשלג]] dey8odiedsu0nwx48pho2qs9mn0anmt 236997 236996 2026-06-17T12:36:38Z קליאו 9676 236997 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הדיוט}} * "אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך." ~ [[s:מגילה טו א|מסכת מגילה, דף ט"ו]] * "שהרי אלה הם דברים של הדיוט, מי שנפגע מהדברים החיצוניים." ~ [[אפיקטטוס]] * "הנה עיניך הרואות שאתה הדיוט, ואפילו הדיוט בהכרה, מדעת." ~ [[זאב ז'בוטינסקי]], 'ואמפוקה הכנה' * ""אנשים מבקשים לעצמם מקומות מפלט: אזורי הכפר, חופי ים, הרים; אף אתה רגיל עד מאוד לערוג לכגון אלה. אך אין כל זאת אלא הדיוטוּת לשמה, היות שאפשר לך, בכל עת שתחפוץ, להיסוג אל תוך עצמך. הלא אין מקום שליו ורגוע יותר אשר אליו בן האדם נסוג זולת אל נפשו שלו." ~ [[מרקוס אורליוס]] * "הרוצה להדחיק את הנימוקים הללו של ההדיוטות בכוח בלבד, ולא במטרה לפתור אותם על ידי מתן נימוקים , חושף את הכנסייה ואת האפיפיור ללעג של אויביהם." ~ [[מרטין לותר]], '[[95 התזות]]' * "אוי לאותו אדם, שאומר כי התורה באה לספר ספורים בפשטות, ודברי הדיוט של עשיו ולבן וכדומה. כי אם כן, אפילו בזמן הזה אנו יכולים לעשות תורה מדברי הדיוט." ~ [[יהודה לייב הלוי אשלג]] [[קטגוריה:תכונות]] ij2ywv9kq2qfcway5rnhyqwvjudhkuc 236998 236997 2026-06-17T12:38:12Z קליאו 9676 236998 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הדיוט}} * "אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך." ~ [[s:מגילה טו א|מסכת מגילה, דף ט"ו]] * "שהרי אלה הם דברים של הדיוט, מי שנפגע מהדברים החיצוניים." ~ [[אפיקטטוס]] * "הנה עיניך הרואות שאתה הדיוט, ואפילו הדיוט בהכרה, מדעת." ~ [[זאב ז'בוטינסקי]], 'ואמפוקה הכנה' * ""אנשים מבקשים לעצמם מקומות מפלט: אזורי הכפר, חופי ים, הרים; אף אתה רגיל עד מאוד לערוג לכגון אלה. אך אין כל זאת אלא הדיוטוּת לשמה, היות שאפשר לך, בכל עת שתחפוץ, להיסוג אל תוך עצמך. הלא אין מקום שליו ורגוע יותר אשר אליו בן האדם נסוג זולת אל נפשו שלו." ~ [[מרקוס אורליוס]] * "הרוצה להדחיק את הנימוקים הללו של ההדיוטות בכוח בלבד, ולא במטרה לפתור אותם על ידי מתן נימוקים , חושף את הכנסייה ואת האפיפיור ללעג של אויביהם." ~ [[מרטין לותר]], '[[95 התזות]]' * "אוי לאותו אדם, שאומר כי התורה באה לספר ספורים בפשטות, ודברי הדיוט של עשיו ולבן וכדומה. כי אם כן, אפילו בזמן הזה אנו יכולים לעשות תורה מדברי הדיוט." ~ [[יהודה לייב הלוי אשלג]] ==ראו גם== * [[בורות]] [[קטגוריה:תכונות]] 04v8usddv2bzd9ysjw63igp43vnojfb 236999 236998 2026-06-17T12:39:52Z קליאו 9676 236999 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הדיוט}} * "אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך." ~ [[s:מגילה טו א|מסכת מגילה, דף ט"ו]] * "שהרי אלה הם דברים של הדיוט, מי שנפגע מהדברים החיצוניים." ~ [[אפיקטטוס]] * "הנה עיניך הרואות שאתה הדיוט, ואפילו הדיוט בהכרה, מדעת." ~ [[זאב ז'בוטינסקי]], 'ואמפוקה הכנה' * ""אנשים מבקשים לעצמם מקומות מפלט: אזורי הכפר, חופי ים, [[הר]]ים; אף אתה רגיל עד מאוד לערוג לכגון אלה. אך אין כל זאת אלא הדיוטוּת לשמה, היות שאפשר לך, בכל עת שתחפוץ, להיסוג אל תוך עצמך. הלא אין מקום שליו ורגוע יותר אשר אליו בן האדם נסוג זולת אל נפשו שלו." ~ [[מרקוס אורליוס]] * "הרוצה להדחיק את הנימוקים הללו של ההדיוטות בכוח בלבד, ולא במטרה לפתור אותם על ידי מתן נימוקים, חושף את הכנסייה ואת האפיפיור ללעג של אויביהם." ~ [[מרטין לותר]], '[[95 התזות]]' * "אוי לאותו אדם, שאומר כי ה[[תורה]] באה לספר ספורים בפשטות, ודברי הדיוט של עשיו ולבן וכדומה. כי אם כן, אפילו בזמן הזה אנו יכולים לעשות תורה מדברי הדיוט." ~ [[יהודה לייב הלוי אשלג]] ==ראו גם== * [[בורות]] [[קטגוריה:תכונות]] rjlg6slcw785qx0it5qsgg0c44w23v3 237000 236999 2026-06-17T12:47:23Z קליאו 9676 237000 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הדיוט|שם=הֶדְיוֹט}} * "אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך." ~ [[s:מגילה טו א|מסכת מגילה, דף ט"ו]] * "שהרי אלה הם דברים של הדיוט, מי שנפגע מהדברים החיצוניים." ~ [[אפיקטטוס]] * "הנה עיניך הרואות שאתה הדיוט, ואפילו הדיוט בהכרה, מדעת." ~ [[זאב ז'בוטינסקי]], 'ואמפוקה הכנה' * ""אנשים מבקשים לעצמם מקומות מפלט: אזורי הכפר, חופי ים, [[הר]]ים; אף אתה רגיל עד מאוד לערוג לכגון אלה. אך אין כל זאת אלא הדיוטוּת לשמה, היות שאפשר לך, בכל עת שתחפוץ, להיסוג אל תוך עצמך. הלא אין מקום שליו ורגוע יותר אשר אליו בן האדם נסוג זולת אל נפשו שלו." ~ [[מרקוס אורליוס]] * "הרוצה להדחיק את הנימוקים הללו של ההדיוטות בכוח בלבד, ולא במטרה לפתור אותם על ידי מתן נימוקים, חושף את הכנסייה ואת האפיפיור ללעג של אויביהם." ~ [[מרטין לותר]], '[[95 התזות]]' * "אוי לאותו אדם, שאומר כי ה[[תורה]] באה לספר ספורים בפשטות, ודברי הדיוט של עשיו ולבן וכדומה. כי אם כן, אפילו בזמן הזה אנו יכולים לעשות תורה מדברי הדיוט." ~ [[יהודה לייב הלוי אשלג]] ==ראו גם== * [[בורות]] [[קטגוריה:תכונות]] 147c18sj70d297v84b7f1u6ylbwz6ez 237001 237000 2026-06-17T12:52:35Z קליאו 9676 237001 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הדיוט|נושא=הֶדְיוֹט}} * "אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך." ~ [[s:מגילה טו א|מסכת מגילה, דף ט"ו]] * "שהרי אלה הם דברים של הדיוט, מי שנפגע מהדברים החיצוניים." ~ [[אפיקטטוס]] * "הנה עיניך הרואות שאתה הדיוט, ואפילו הדיוט בהכרה, מדעת." ~ [[זאב ז'בוטינסקי]], 'ואמפוקה הכנה' * ""אנשים מבקשים לעצמם מקומות מפלט: אזורי ה[[כפר]], חופי ים, [[הר]]ים; אף אתה רגיל עד מאוד לערוג לכגון אלה. אך אין כל זאת אלא הדיוטוּת לשמה, היות שאפשר לך, בכל עת שתחפוץ, להיסוג אל תוך עצמך. הלא אין מקום שליו ורגוע יותר אשר אליו בן האדם נסוג זולת אל נפשו שלו." ~ [[מרקוס אורליוס]] * "הרוצה להדחיק את הנימוקים הללו של ההדיוטות בכוח בלבד, ולא במטרה לפתור אותם על ידי מתן נימוקים, חושף את הכנסייה ואת האפיפיור ללעג של אויביהם." ~ [[מרטין לותר]], '[[95 התזות]]' * "אוי לאותו אדם, שאומר כי ה[[תורה]] באה לספר ספורים בפשטות, ודברי הדיוט של עשיו ולבן וכדומה. כי אם כן, אפילו בזמן הזה אנו יכולים לעשות תורה מדברי הדיוט." ~ [[יהודה לייב הלוי אשלג]] ==ראו גם== * [[בורות]] [[קטגוריה:תכונות]] 34yxz9nbu2h8iu7onqo55zfz4s7au88 237022 237001 2026-06-17T16:00:10Z דולב 835 הגהה 237022 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הדיוט|נושא=הֶדְיוֹט}} * "אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך." ~ [[s:מגילה טו א|מסכת מגילה, דף ט"ו]] * "שהרי אלה הם דברים של הדיוט, מי שנפגע מהדברים החיצוניים." ~ [[אפיקטטוס]] * "הנה עיניך הרואות שאתה הדיוט, ואפילו הדיוט בהכרה, מדעת." ~ [[זאב ז'בוטינסקי]], 'ואמפוקה הכנה' * "אנשים מבקשים לעצמם מקומות מפלט: אזורי ה[[כפר]], [[חוף|חופי ים]], [[הר]]ים; אף אתה רגיל עד מאוד לערוג לכגון אלה. אך אין כל זאת אלא הדיוטוּת לשמה, היות שאפשר לך, בכל עת שתחפוץ, להיסוג אל תוך עצמך. הלא אין מקום שליו ורגוע יותר אשר אליו בן האדם נסוג זולת אל [[נפש|נפשו]] שלו." ~ [[מרקוס אורליוס]] * "הרוצה להדחיק את הנימוקים הללו של ההדיוטות בכוח בלבד, ולא במטרה לפתור אותם על ידי מתן נימוקים, חושף את הכנסייה ואת ה[[אפיפיור]] ללעג של אויביהם." ~ [[מרטין לותר]], '[[95 התזות]]' * "אוי לאותו אדם, שאומר כי ה[[תורה]] באה לספר סיפורים בפשטות, ודברי הדיוט של עשיו ולבן וכדומה. כי אם כן, אפילו בזמן הזה אנו יכולים לעשות תורה מדברי הדיוט." ~ [[יהודה לייב הלוי אשלג]] ==ראו גם== * [[בורות]] [[קטגוריה:תכונות]] a83sc5h813r8kguatvoerm47ja1x8b0 יחסי טורקיה–ישראל 0 29833 237018 236977 2026-06-17T15:44:56Z דולב 835 הגהה, שיוך לקטגוריות 237018 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Erdogan shaking hands with Olmert 2008.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|מימין לשמאל: ראש ממשלת טורקיה [[w:רג'פ טאיפ ארדואן|רג'פ טאיפ ארדואן]] ו[[ראש ממשלת ישראל]] [[אהוד אולמרט]], 2008‏]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=יחסי טורקיה–ישראל}} * "הקשר עם [[ישראל]] שימש את [[טורקיה]] כסמל למעמדה הייחודי של טורקיה כמעצמה אזורית – אך לא־ערבית; מוסלמית – אך מודרנית ולא פנאטית; גשר אסטרטגי ותרבותי בין מערב למזרח. אבל האסלאם הפוליטי." ~ [[W:רון בן ישי|רון בן ישי]] * "יחסי ה[[תיירות]] בין ישראל לטורקיה נראים בחודשים האחרונים כסיפור [[טלנובלה]] משפחתית, או כסרט טורקי – אהבה אדירה שמתפתחת לאורך שנים, מריבה דרמטית, צרחות בקולי קולות, טריקת דלתות וכעס גדול שגורם להפנות עורף לאהבה. כמה זמן יחזיק הברוגז הזה? אנחנו תוהים. אולי אפשר כבר להתפייס? הגעגועים קצת מעיקים עלינו." ~ [[משה גלעד]] * "ישראל, שמייצאת לטורקיה סחורות ושירותים בשווי של כמיליארד דולר וחצי בשנה, ומייבאת ממנה בהיקף של למעלה ממיליארד דולר, אינה יכולה להסתפק במבט במספרים היבשים הללו כדי לקבוע את מידת הנזק או הרווח הצפוי לה משינוי באופי היחסים עמה." ~ [[W:צבי בראל|צבי בראל]] * "רשות שדות התעופה מכחישה בכל תוקף את הניסיונות לקשור בין הליכי הביטחון שעוברים הנוסעים ב[[נתב"ג]] לבין מערכת היחסים בין שתי המדינות. גורמי הביטחון עושים את מלאכתם יומם ולילה בשמירה על ביטחון המטוסים והטסים ואין מקום לעשות שימוש ציני בעבודתם." ~ [[W:קובי מור|קובי מור]] [[קטגוריה:טורקיה]] [[קטגוריה:ישראל: יחסי חוץ]] t7qqbamsxv97r8olqepyrln8uvmmov8 קדיש סילמן 0 29834 237006 2026-06-17T13:55:41Z קליאו 9676 דף חדש 237006 wikitext text/x-wiki '''[[W:קדיש סילמן|קדיש סילמן]]''' הוא סופר עברי. {{מפריד}} ==מתוך סיפוריו== * "נצנצה המחשבה בלבו, כי האדם הוא בחיר היצורים, שהולך ומתעלה, ואינו בבחינת עומד." ~ אביגדור * "ולא עברו רגעים מרובים ורוחות אביב חדשות התחילו מנשבות, וארובות השמים נפתחו. וכל חלקת שדה נמטרה, וכל כר נמלא חציר לבהמה וקמת זהב היתה בכל שדמה." ~ דין תורה ==על עצמו== * "חיי קשורים עם ארצי ועם חיי עמי בארצו. לפקוח עינים בבוקר יום אביב ולראות את ירושלים בהדרה, בטבלה בזיו זוהר עליון, אין חיים יותר עליונים ויותר מתוקים מזה." * "נדמה לי, שמן היום שהחלותי לערוך רשימותי אלה – הוקל לי. כאילו מצאתי פתרון למה שהעיק על לבי ימים רבים. כאילו בכאן אני משאיר את נפשי לאחר החדלון, והיא תחיה אחרי." * "ואני בכל עת רעה שבאה לי, עולה בסתר לבי זכרון מעשה זה שעשיתי, והלב כאילו מבקש מאלהיו, שיזכור לי את החסד הזה ואל יעזבני בצרה." dp9czww9g1kqr4dfh9fyo424csoou18 237007 237006 2026-06-17T13:56:46Z קליאו 9676 237007 wikitext text/x-wiki '''[[W:קדיש סילמן|קדיש סילמן]]''' (1880 – 1937) הוא סופר ובלשן עברי. {{מפריד}} ==מתוך סיפוריו== * "נצנצה המחשבה בלבו, כי האדם הוא בחיר היצורים, שהולך ומתעלה, ואינו בבחינת עומד." ~ אביגדור * "ולא עברו רגעים מרובים ורוחות אביב חדשות התחילו מנשבות, וארובות השמים נפתחו. וכל חלקת שדה נמטרה, וכל כר נמלא חציר לבהמה וקמת זהב היתה בכל שדמה." ~ דין תורה ==על עצמו== * "חיי קשורים עם ארצי ועם חיי עמי בארצו. לפקוח עינים בבוקר יום אביב ולראות את ירושלים בהדרה, בטבלה בזיו זוהר עליון, אין חיים יותר עליונים ויותר מתוקים מזה." * "נדמה לי, שמן היום שהחלותי לערוך רשימותי אלה – הוקל לי. כאילו מצאתי פתרון למה שהעיק על לבי ימים רבים. כאילו בכאן אני משאיר את נפשי לאחר החדלון, והיא תחיה אחרי." * "ואני בכל עת רעה שבאה לי, עולה בסתר לבי זכרון מעשה זה שעשיתי, והלב כאילו מבקש מאלהיו, שיזכור לי את החסד הזה ואל יעזבני בצרה." b1yikckiqzilxkd4kgqsefodgk4nuob 237008 237007 2026-06-17T13:57:33Z קליאו 9676 237008 wikitext text/x-wiki '''[[W:קדיש סילמן|קדיש סילמן]]''' (1880 – 1937) הוא סופר ובלשן עברי. ==מתוך סיפוריו== * "נצנצה המחשבה בלבו, כי האדם הוא בחיר היצורים, שהולך ומתעלה, ואינו בבחינת עומד." ~ אביגדור * "ולא עברו רגעים מרובים ורוחות אביב חדשות התחילו מנשבות, וארובות השמים נפתחו. וכל חלקת שדה נמטרה, וכל כר נמלא חציר לבהמה וקמת זהב היתה בכל שדמה." ~ דין תורה ==על עצמו== * "חיי קשורים עם ארצי ועם חיי עמי בארצו. לפקוח עינים בבוקר יום אביב ולראות את ירושלים בהדרה, בטבלה בזיו זוהר עליון, אין חיים יותר עליונים ויותר מתוקים מזה." * "נדמה לי, שמן היום שהחלותי לערוך רשימותי אלה – הוקל לי. כאילו מצאתי פתרון למה שהעיק על לבי ימים רבים. כאילו בכאן אני משאיר את נפשי לאחר החדלון, והיא תחיה אחרי." * "ואני בכל עת רעה שבאה לי, עולה בסתר לבי זכרון מעשה זה שעשיתי, והלב כאילו מבקש מאלהיו, שיזכור לי את החסד הזה ואל יעזבני בצרה." {{מיון רגיל:סילמן, קדיש}} [[קטגוריה:סופרים עברים]] o2g9076p8nyv835jnizjvt6p0ic4wmv 237009 237008 2026-06-17T13:57:53Z קליאו 9676 237009 wikitext text/x-wiki '''[[W:קדיש סילמן|קדיש סילמן]]''' (1880 – 1937) הוא סופר ובלשן עברי. ==מתוך סיפוריו== * "נצנצה המחשבה בלבו, כי האדם הוא בחיר היצורים, שהולך ומתעלה, ואינו בבחינת עומד." ~ אביגדור * "ולא עברו רגעים מרובים ורוחות [[אביב]] חדשות התחילו מנשבות, וארובות השמים נפתחו. וכל חלקת שדה נמטרה, וכל כר נמלא חציר לבהמה וקמת זהב היתה בכל שדמה." ~ דין תורה ==על עצמו== * "חיי קשורים עם ארצי ועם חיי עמי בארצו. לפקוח עינים בבוקר יום אביב ולראות את ירושלים בהדרה, בטבלה בזיו זוהר עליון, אין חיים יותר עליונים ויותר מתוקים מזה." * "נדמה לי, שמן היום שהחלותי לערוך רשימותי אלה – הוקל לי. כאילו מצאתי פתרון למה שהעיק על לבי ימים רבים. כאילו בכאן אני משאיר את נפשי לאחר החדלון, והיא תחיה אחרי." * "ואני בכל עת רעה שבאה לי, עולה בסתר לבי זכרון מעשה זה שעשיתי, והלב כאילו מבקש מאלהיו, שיזכור לי את החסד הזה ואל יעזבני בצרה." {{מיון רגיל:סילמן, קדיש}} [[קטגוריה:סופרים עבריים]] 5h6zp2ucu93a6h9nrt5m0bo1bei7cb7 237010 237009 2026-06-17T13:58:42Z קליאו 9676 237010 wikitext text/x-wiki '''[[W:קדיש סילמן|קדיש סילמן]]''' (1880 – 1937) הוא סופר ובלשן עברי. ==מתוך סיפוריו== * "נצנצה המחשבה בלבו, כי האדם הוא בחיר היצורים, שהולך ומתעלה, ואינו בבחינת עומד." ~ אביגדור * "ולא עברו רגעים מרובים ורוחות [[אביב]] חדשות התחילו מנשבות, וארובות השמים נפתחו. וכל חלקת שדה נמטרה, וכל כר נמלא חציר לבהמה וקמת זהב היתה בכל שדמה." ~ דין תורה ==על עצמו== * "חיי קשורים עם ארצי ועם חיי עמי בארצו. לפקוח עינים בבוקר יום אביב ולראות את ירושלים בהדרה, בטבלה בזיו זוהר עליון, אין חיים יותר עליונים ויותר מתוקים מזה." * "נדמה לי, שמן היום שהחלותי לערוך רשימותי אלה – הוקל לי. כאילו מצאתי פתרון למה שהעיק על לבי ימים רבים. כאילו בכאן אני משאיר את נפשי לאחר החדלון, והיא תחיה אחרי." * "ואני בכל עת רעה שבאה לי, עולה בסתר לבי זכרון מעשה זה שעשיתי, והלב כאילו מבקש מאלהיו, שיזכור לי את ה[[חסד]] הזה ואל יעזבני בצרה." {{מיון רגיל:סילמן, קדיש}} [[קטגוריה:סופרים עבריים]] h66nsprdgj45dtlonevw04m93ot3br0 237011 237010 2026-06-17T14:02:28Z קליאו 9676 עריכה 237011 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Kadish Silman, Jerusalem 1912 (cropped).jpg|ממוזער|196 פיקסלים|קדיש יהודה סילמן]] '''[[W:קדיש סילמן|קדיש יהודה סילמן]]''' (1880 – 1937) הוא סופר ובלשן עברי. ==מתוך סיפוריו== * "נצנצה המחשבה בלבו, כי האדם הוא בחיר היצורים, שהולך ומתעלה, ואינו בבחינת עומד." ~ אביגדור * "ולא עברו רגעים מרובים ורוחות [[אביב]] חדשות התחילו מנשבות, וארובות השמים נפתחו. וכל חלקת שדה נמטרה, וכל כר נמלא חציר לבהמה וקמת זהב היתה בכל שדמה." ~ דין תורה ==על עצמו== * "חיי קשורים עם ארצי ועם חיי עמי בארצו. לפקוח עינים בבוקר יום אביב ולראות את ירושלים בהדרה, בטבלה בזיו זוהר עליון, אין חיים יותר עליונים ויותר מתוקים מזה." * "נדמה לי, שמן היום שהחלותי לערוך רשימותי אלה – הוקל לי. כאילו מצאתי פתרון למה שהעיק על לבי ימים רבים. כאילו בכאן אני משאיר את נפשי לאחר החדלון, והיא תחיה אחרי." * "ואני בכל עת רעה שבאה לי, עולה בסתר לבי זכרון מעשה זה שעשיתי, והלב כאילו מבקש מאלהיו, שיזכור לי את ה[[חסד]] הזה ואל יעזבני בצרה." {{מיון רגיל:סילמן, קדיש}} [[קטגוריה:סופרים עבריים]] 273jy3o5gi0s5q6zdnl6r74oc8nd9g0 237012 237011 2026-06-17T14:02:51Z קליאו 9676 237012 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Kadish Silman, Jerusalem 1912 (cropped).jpg|ממוזער|196 פיקסלים|קדיש יהודה סילמן, 1912]] '''[[W:קדיש סילמן|קדיש יהודה סילמן]]''' (1880 – 1937) הוא סופר ובלשן עברי. ==מתוך סיפוריו== * "נצנצה המחשבה בלבו, כי האדם הוא בחיר היצורים, שהולך ומתעלה, ואינו בבחינת עומד." ~ אביגדור * "ולא עברו רגעים מרובים ורוחות [[אביב]] חדשות התחילו מנשבות, וארובות השמים נפתחו. וכל חלקת שדה נמטרה, וכל כר נמלא חציר לבהמה וקמת זהב היתה בכל שדמה." ~ דין תורה ==על עצמו== * "חיי קשורים עם ארצי ועם חיי עמי בארצו. לפקוח עינים בבוקר יום אביב ולראות את ירושלים בהדרה, בטבלה בזיו זוהר עליון, אין חיים יותר עליונים ויותר מתוקים מזה." * "נדמה לי, שמן היום שהחלותי לערוך רשימותי אלה – הוקל לי. כאילו מצאתי פתרון למה שהעיק על לבי ימים רבים. כאילו בכאן אני משאיר את נפשי לאחר החדלון, והיא תחיה אחרי." * "ואני בכל עת רעה שבאה לי, עולה בסתר לבי זכרון מעשה זה שעשיתי, והלב כאילו מבקש מאלהיו, שיזכור לי את ה[[חסד]] הזה ואל יעזבני בצרה." {{מיון רגיל:סילמן, קדיש}} [[קטגוריה:סופרים עבריים]] ijzh02l9d8ur4mkmiiyquwrv0vrfdkk 237013 237012 2026-06-17T14:03:40Z קליאו 9676 עריכה 237013 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Kadish Silman, Jerusalem 1912 (cropped).jpg|ממוזער|196 פיקסלים|קדיש יהודה סילמן, 1912]] '''[[W:קדיש סילמן|קדיש יהודה סילמן]]''' (1880 – 1937) הוא סופר ובלשן עברי. ==מתוך סיפוריו== * "נצנצה המחשבה בלבו, כי האדם הוא בחיר היצורים, שהולך ומתעלה, ואינו בבחינת עומד." ~ אביגדור * "ולא עברו רגעים מרובים ורוחות [[אביב]] חדשות התחילו מנשבות, וארובות השמים נפתחו. וכל חלקת שדה נמטרה, וכל כר נמלא חציר לבהמה וקמת זהב היתה בכל שדמה." ~ דין תורה ==על עצמו== * "חיי קשורים עם ארצי ועם חיי עמי בארצו. לפקוח עינים בבוקר יום אביב ולראות את [[ירושלים]] בהדרה, בטבלה בזיו זוהר עליון, אין חיים יותר עליונים ויותר מתוקים מזה." * "נדמה לי, שמן היום שהחלותי לערוך רשימותי אלה – הוקל לי. כאילו מצאתי פתרון למה שהעיק על לבי ימים רבים. כאילו בכאן אני משאיר את נפשי לאחר החדלון, והיא תחיה אחרי." * "ואני בכל עת רעה שבאה לי, עולה בסתר לבי זכרון מעשה זה שעשיתי, והלב כאילו מבקש מאלהיו, שיזכור לי את ה[[חסד]] הזה ואל יעזבני בצרה." {{מיון רגיל:סילמן, קדיש}} [[קטגוריה:סופרים עבריים]] 5e8wxbc24dlbh8iz4gzbgawyw0b2g32 237017 237013 2026-06-17T15:44:33Z קליאו 9676 /* מתוך סיפוריו */ 237017 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Kadish Silman, Jerusalem 1912 (cropped).jpg|ממוזער|196 פיקסלים|קדיש יהודה סילמן, 1912]] '''[[W:קדיש סילמן|קדיש יהודה סילמן]]''' (1880 – 1937) הוא סופר ובלשן עברי. ==מתוך סיפוריו== * "נצנצה המחשבה בלבו, כי האדם הוא בחיר היצורים, שהולך ומתעלה, ואינו בבחינת עומד." ~ אביגדור * "ולא עברו רגעים מרובים ורוחות [[אביב]] חדשות התחילו מנשבות, וארובות השמים נפתחו. וכל חלקת שדה נמטרה, וכל כר נמלא חציר לבהמה וקמת זהב היתה בכל שדמה." ~ דין תורה * "עמדה והסתכלה בזה השלג, שכסה בלבנוניתו החלקה והסַפירית את כל המגרש הריק הסמוך לגן ואת אוּרות הסוסים שמצד שמאל ואת כל עצי הגן, ונדמה לה, שהוא יפה מאד. זוהי ממשלה שלמה! ממשלה של שלג, ממשלה רכה, שקטה. מלבינה, מזהירה, קרירה." ~ נגני ==על עצמו== * "חיי קשורים עם ארצי ועם חיי עמי בארצו. לפקוח עינים בבוקר יום אביב ולראות את [[ירושלים]] בהדרה, בטבלה בזיו זוהר עליון, אין חיים יותר עליונים ויותר מתוקים מזה." * "נדמה לי, שמן היום שהחלותי לערוך רשימותי אלה – הוקל לי. כאילו מצאתי פתרון למה שהעיק על לבי ימים רבים. כאילו בכאן אני משאיר את נפשי לאחר החדלון, והיא תחיה אחרי." * "ואני בכל עת רעה שבאה לי, עולה בסתר לבי זכרון מעשה זה שעשיתי, והלב כאילו מבקש מאלהיו, שיזכור לי את ה[[חסד]] הזה ואל יעזבני בצרה." {{מיון רגיל:סילמן, קדיש}} [[קטגוריה:סופרים עבריים]] ovuykzmrou154umdhf42r7wztba7lqa 237019 237017 2026-06-17T15:44:59Z קליאו 9676 /* מתוך סיפוריו */ 237019 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Kadish Silman, Jerusalem 1912 (cropped).jpg|ממוזער|196 פיקסלים|קדיש יהודה סילמן, 1912]] '''[[W:קדיש סילמן|קדיש יהודה סילמן]]''' (1880 – 1937) הוא סופר ובלשן עברי. ==מתוך סיפוריו== * "נצנצה המחשבה בלבו, כי האדם הוא בחיר היצורים, שהולך ומתעלה, ואינו בבחינת עומד." ~ אביגדור * "ולא עברו רגעים מרובים ורוחות [[אביב]] חדשות התחילו מנשבות, וארובות השמים נפתחו. וכל חלקת שדה נמטרה, וכל כר נמלא חציר לבהמה וקמת זהב היתה בכל שדמה." ~ דין תורה * "עמדה והסתכלה בזה ה[[שלג]], שכסה בלבנוניתו החלקה והסַפירית את כל המגרש הריק הסמוך לגן ואת אוּרות הסוסים שמצד שמאל ואת כל עצי הגן, ונדמה לה, שהוא יפה מאד. זוהי ממשלה שלמה! ממשלה של שלג, ממשלה רכה, שקטה. מלבינה, מזהירה, קרירה." ~ נגני ==על עצמו== * "חיי קשורים עם ארצי ועם חיי עמי בארצו. לפקוח עינים בבוקר יום אביב ולראות את [[ירושלים]] בהדרה, בטבלה בזיו זוהר עליון, אין חיים יותר עליונים ויותר מתוקים מזה." * "נדמה לי, שמן היום שהחלותי לערוך רשימותי אלה – הוקל לי. כאילו מצאתי פתרון למה שהעיק על לבי ימים רבים. כאילו בכאן אני משאיר את נפשי לאחר החדלון, והיא תחיה אחרי." * "ואני בכל עת רעה שבאה לי, עולה בסתר לבי זכרון מעשה זה שעשיתי, והלב כאילו מבקש מאלהיו, שיזכור לי את ה[[חסד]] הזה ואל יעזבני בצרה." {{מיון רגיל:סילמן, קדיש}} [[קטגוריה:סופרים עבריים]] 413l2hpibohl8aa8goen7xjlepb4pap מעצמה 0 29835 237024 2026-06-17T20:42:26Z ~2026-26693-23 27290 יצירת דף עם התוכן "{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מעצמה}} * "אנחנו אולי המעצמה היחידה שהייתה לה ההזדמנות, וסירבה – בהעדפת גדולה על כוח, וצדק על תהילה." ~ [[ג'ורג' ווקר בוש]] * "אך אם מעצמות המערב יעדיפו פעם, מטעם זה או אחר, לעצום עין אפשר יהיה לסמוך על כך שישראל תהיה מסוגלת להעניש כראוי אחת..." 237024 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=מעצמה}} * "אנחנו אולי המעצמה היחידה שהייתה לה ההזדמנות, וסירבה – בהעדפת גדולה על כוח, וצדק על תהילה." ~ [[ג'ורג' ווקר בוש]] * "אך אם מעצמות המערב יעדיפו פעם, מטעם זה או אחר, לעצום עין אפשר יהיה לסמוך על כך שישראל תהיה מסוגלת להעניש כראוי אחת או כמה מהמדינות השכנות שלה." ~ [[W: גרשום שוקן|גרשום שוקן]] * "הקשר עם ישראל שימש את טורקיה כסמל למעמדה הייחודי של טורקיה כמעצמה אזורית – אך לא־ערבית; מוסלמית – אך מודרנית ולא פנאטית; גשר אסטרטגי ותרבותי בין מערב למזרח." ~ [[W:רון בן ישי|רון בן ישי]] * "דוד בן גוריון הנחיל ליורשיו, שישראל זקוקה לתמיכה של מעצמה גדולה לפני שתצא למלחמה. בשנים האחרונות נוסף עדכון: ישראל זקוקה גם לבעלת ברית ערבית." ~ [[W:אלוף בן|אלוף בן]] 50vdftvttl8arxrguxumwbtwb7zcnpi 237026 237024 2026-06-18T03:08:12Z קליאו 9676 תבנית 237026 wikitext text/x-wiki {{לשכתב}} {{כותרת נושא|ויקיפדיה=מעצמה}} * "אנחנו אולי המעצמה היחידה שהייתה לה ההזדמנות, וסירבה – בהעדפת גדולה על כוח, וצדק על תהילה." ~ [[ג'ורג' ווקר בוש]] * "אך אם מעצמות המערב יעדיפו פעם, מטעם זה או אחר, לעצום עין אפשר יהיה לסמוך על כך שישראל תהיה מסוגלת להעניש כראוי אחת או כמה מהמדינות השכנות שלה." ~ [[W: גרשום שוקן|גרשום שוקן]] * "הקשר עם ישראל שימש את טורקיה כסמל למעמדה הייחודי של טורקיה כמעצמה אזורית – אך לא־ערבית; מוסלמית – אך מודרנית ולא פנאטית; גשר אסטרטגי ותרבותי בין מערב למזרח." ~ [[W:רון בן ישי|רון בן ישי]] * "דוד בן גוריון הנחיל ליורשיו, שישראל זקוקה לתמיכה של מעצמה גדולה לפני שתצא למלחמה. בשנים האחרונות נוסף עדכון: ישראל זקוקה גם לבעלת ברית ערבית." ~ [[W:אלוף בן|אלוף בן]] nwk4agyazex2qmsbhnuadkvuje952rt הגר ינאי 0 29836 237025 2026-06-17T22:37:18Z ~2026-26693-23 27290 יצירת דף עם התוכן "'''[[W:הגר ינאי|הגר ינאי]]''' (נולדה ב־1972) היא סופרת [[ישראל]]ית. {{מפריד}} * "ניחוחות של בשמים לגברים: תמיד הם מתכדררים לי בבטן כמו גוש חרדה. הם מחזירים אותי ליום ראשון בשש בבוקר, לאוטובוס שמטפס לצומת מחניים מלא בחיילים שישנים על הכיסאות והרצפה. האוויר רווי בריח אפ..." 237025 wikitext text/x-wiki '''[[W:הגר ינאי|הגר ינאי]]''' (נולדה ב־1972) היא סופרת [[ישראל]]ית. {{מפריד}} * "ניחוחות של בשמים לגברים: תמיד הם מתכדררים לי בבטן כמו גוש חרדה. הם מחזירים אותי ליום ראשון בשש בבוקר, לאוטובוס שמטפס לצומת מחניים מלא בחיילים שישנים על הכיסאות והרצפה. האוויר רווי בריח אפטרשייב זול וטרי שיש לו משמעות אחת בלבד: חוזרים לצבא. אולי זה פאק של ישראלים שעשו שירות צבאי, אבל כשאני מריחה אפטרשייב גברי תמיד מתעוררת בי תוגה עמוקה. זהו הריח של סוף החופש. החזרה לבסיס." * "המיסקונספציה הכי גדולה עלי היא שאני 'כוסית שכותבת‭,'‬ ואי אפשר לכבד ולחשוק ביחד." * "בארץ, אסקפיזם זה קללה. אסקפיסט שווה יורד שווה משתמט מצה"ל." * "אבל לא יכולתי להישאר שם מסיבות אסתטיות. לא ראיתי את עצמי הולכת עם חצאיות כותנה ארוכות בנתיבי אדמה" qqlmy7sotiyyflbwy2hfzcnolwvh5aj 237027 237025 2026-06-18T03:17:06Z קליאו 9676 עריכה 237027 wikitext text/x-wiki '''[[W:הגר ינאי|הגר ינאי]]''' (נולדה ב־1972) היא סופרת [[ישראל]]ית. {{מפריד}} * "היצירה מעניקה אושר שלא תלוי בשום גורם חיצוני." * "אני לא כותבת בשביל להוציא לאור אלא מוציאה לאור כדי שאוכל להמשיך לכתוב." * "המיסקונספציה הכי גדולה עלי היא שאני 'כוסית שכותבת‭,'‬ ואי אפשר לכבד ולחשוק ביחד." s8xpxx0zqqna9qnmhy4dz9fwj14b6jy 237028 237027 2026-06-18T03:22:14Z קליאו 9676 237028 wikitext text/x-wiki '''[[W:הגר ינאי|הגר ינאי]]''' (נולדה ב־1972) היא סופרת [[ישראל]]ית. {{מפריד}} * "היצירה מעניקה אושר שלא תלוי בשום גורם חיצוני." * "אני לא כותבת בשביל להוציא לאור אלא מוציאה לאור כדי שאוכל להמשיך לכתוב." * "כל הנושא של הישרדות, מלחמה, שואה ואובדן עיצב מאוד את הילדות שלי. זאת השפעה מרכזית בעיצוב החיים וזה היה נוכח מאוד עבורי מבחינה רגשית." * "אני אדם רגיש מאוד ואם אני אתן לדברים להגיע אלי, זה ישתק אותי. אני נכנסת לחרדות." * "המיסקונספציה הכי גדולה עלי היא שאני 'כוסית שכותבת‭,'‬ ואי אפשר לכבד ולחשוק ביחד." nuxhyr23x6571gk85nsan152rwtpf9x 237029 237028 2026-06-18T03:23:44Z קליאו 9676 237029 wikitext text/x-wiki '''[[W:הגר ינאי|הגר ינאי]]''' (נולדה ב־1972) היא סופרת [[ישראל]]ית. {{מפריד}} * "היצירה מעניקה [[אושר]] שלא תלוי בשום גורם חיצוני." * "אני לא כותבת בשביל להוציא לאור אלא מוציאה לאור כדי שאוכל להמשיך לכתוב." * "כל הנושא של הישרדות, מלחמה, שואה ואובדן עיצב מאוד את ה[[ילדות]] שלי. זאת השפעה מרכזית בעיצוב החיים וזה היה נוכח מאוד עבורי מבחינה רגשית." * "אני אדם רגיש מאוד ואם אני אתן לדברים להגיע אלי, זה ישתק אותי. אני נכנסת לחרדות." * "המיסקונספציה הכי גדולה עלי היא שאני 'כוסית שכותבת‭,'‬ ואי אפשר לכבד ולחשוק ביחד." {{מיון רגיל:ינאי,הגר}} [[קטגוריה:סופרים ישראלים]) lmknipx2y9o0v7iz6j4uw0l0f6n7kop 237030 237029 2026-06-18T03:25:40Z קליאו 9676 237030 wikitext text/x-wiki '''[[W:הגר ינאי|הגר ינאי]]''' (נולדה ב־1972) היא סופרת [[ישראל]]ית. {{מפריד}} * "היצירה מעניקה [[אושר]] שלא תלוי בשום גורם חיצוני." * "אני לא [[כתיבה|כותבת]] בשביל להוציא לאור אלא מוציאה לאור כדי שאוכל להמשיך לכתוב." * "כל הנושא של הישרדות, מלחמה, שואה ואובדן עיצב מאוד את ה[[ילדות]] שלי. זאת השפעה מרכזית בעיצוב החיים וזה היה נוכח מאוד עבורי מבחינה רגשית." * "אני אדם רגיש מאוד ואם אני אתן לדברים להגיע אלי, זה ישתק אותי. אני נכנסת לחרדות." * "המיסקונספציה הכי גדולה עלי היא שאני 'כוסית שכותבת‭,'‬ ואי אפשר לכבד ולחשוק ביחד." {{מיון רגיל:ינאי,הגר}} [[קטגוריה:סופרים ישראלים]] jize2xd1hqu9qvjd5bbk9mg2xus53xu 237031 237030 2026-06-18T03:29:26Z קליאו 9676 /* */ 237031 wikitext text/x-wiki '''[[W:הגר ינאי|הגר ינאי]]''' (נולדה ב־1972) היא סופרת [[ישראל]]ית. {{מפריד}} * "היצירה מעניקה [[אושר]] שלא תלוי בשום גורם חיצוני." * "אני לא [[כתיבה|כותבת]] בשביל להוציא לאור אלא מוציאה לאור כדי שאוכל להמשיך לכתוב." * "חיי היומיום שלנו לא מאפשרים לנו לחוות בצורה מלאה את מי שאנחנו בחיים הפנימיים: לוחמים, מכשפים, נסיכות, דרקונים, גנבים - דברים שהמציאות לא יכולה להכיל.‭" * "כל הנושא של הישרדות, מלחמה, שואה ואובדן עיצב מאוד את ה[[ילדות]] שלי. זאת השפעה מרכזית בעיצוב החיים וזה היה נוכח מאוד עבורי מבחינה רגשית." * "אני אדם רגיש מאוד ואם אני אתן לדברים להגיע אלי, זה ישתק אותי. אני נכנסת לחרדות." * "המיסקונספציה הכי גדולה עלי היא שאני 'כוסית שכותבת‭,'‬ ואי אפשר לכבד ולחשוק ביחד." {{מיון רגיל:ינאי,הגר}} [[קטגוריה:סופרים ישראלים]] d3nfpe2frrbcbo3upn2eyxoq6vnhyzf